Gå til innhold

Jobbe på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er verre å tenke på en venninne som må sitte alene på hybelen sin etter endt vakt og sånn sett tilbringe hele julaften uten noen ordentlig feiring, enn å tenke på et barn, som selv om mor ikke er der hele julaften, er omgitt av andre mennesker han/hun er glad i.. Selvfølgelig ønsker mødre å være der for barna sine, men så lenge barna blir forklart hvorfor det er sånn, og at det er en hyggelig ting, så klarer barn å ha det bra også på en julaften uten mamma/pappa.

Julaften betyr ingen verdens ting for meg, så jeg kan godt jobbe selv, men jeg ville heller tatt en vakt for noen som ble sittende alene om de måtte jobbe, enn for noen som har et barn som er omgitt av mange andre..(Selvfølgelig unntak for aleneforeldre).

Synes ikke det er egoistisk i det hele tatt. Barn er de mest tilpassningsdyktige i samfunnet, og så lenge ingen skaper falske forventninger så vil de klare å kose seg uten mor/far.

Om barna blir fortalt at mor/far skal være med å skape en hyggelig jul for de på sykehuset/pleiehjemmet fordi de ikke har noen andre, at folk trenger bensin på julaften også etc. så forstår de det faktisk, og er kanskje til og med stolte.. Men ensomhetsfølelsen av å gå forbi vinduer med juletrær, gaver og blide mennesker, og vite at det som venter hjemme er en helt ordinær middag og en telefon til mor kan vanskelig gjøres naturlig (selv om noen selvfølgelig ikke har noe imot å være alene på julaften).

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Gjest Nanette
Skrevet

Regner med at de mest hissige her er småbarns mødere som er livredd for og måtte jobbe julaften i år. Rull in hormona. Og gi meg EN god grunn til hvorfor JEG som 23 år og barnløs skal ta hensyn til deg og barna dine når du mest sannsynlig ikke ett eneste år har tatt hensyn til dine barnløse kollegaer på julaften? (og du KUN bruker de stakkars gullungene dine som en unskyldning) Bare EN god grunn. (Fordi stakkars gullungen som blir skada resten av livet om du ikke er hjemme 24 desember er ikke godkjent som en god grunn)

Ingen som sier at barna tar skade av det. Går det an å dempe ned overdrivelsen litt?

Men at de vil bli skuffa? Ja. Det kan hende. Og hvem vil vel ikke oppleve jul med ungen sin?

Personlig har jeg heldigvis ikke det problemet. Gjentar at jeg tenker på de som er småbarnsforeldre i yrker der de må jobbe julaften.

Skrevet (endret)

Jeg kjenner jeg seriøst begynner å grue meg til å få en fast jobb med mennesker som har barn - jeg oppfatter det virkelig slik som om at jeg har ingen rett på en koselig jul med min familie fordi jeg ikke har unger. Jeg synes i grunn det er et veldig dårlig argument. Vi er alle voksne som vet at verden ikke går vår vei hele tiden - så hvorfor skal man da ha den oppfatningen at: Siden jeg har unger, er jeg verdt mer enn deg, og det er dermed mye viktigere at jeg feirer jul hjemme med familien min enn deg.

Når man har jobber som er turnus, så kan man virkelig ikke kreve at; nei jeg skal ikke jobbe da og da fordi jeg har unger. Hva slags unnskyldning er det? Ja du har kanskje mer ansvar og mye annet som jeg som ung og barnløs ikke har, men man kan da virkelig ikke hevde at din jul er viktigere enn andres pga. unger. Så om jeg er barnløs, kan det fremdeles være en haug med små kusiner og fettere som gleder seg til å se nettopp meg i julen - da har jeg og plutselig noen barn som vil bli glade hvis jeg kommer.

For meg er julen familie tid, resten av året ofrer jeg lett alle mine fridager for mennesker som vil stå på ski, som vil på hyttetur med ungene etc etc. Men julen er min familietid, og den er aboslutt ikke mindre verdt enn kollegaer med barn sin feiring.

Jeg håper virkelig jeg får en sjef som rullerer på helligdagene, spesielt julen, blant alle ansatte og ikke bare småbarnsfamiliene får unntak..

EDIT: dårlig formulert setning :)

Endret av Anuket
  • Liker 5
Skrevet

Som jeg nevnte tidligere så synes jeg det er en forskjell når du er alenemor, og sliter med å finne barnevakt på julaften, og det at det er så synd på barna siden de bare kan feire julaften med en av foreldrene sine.

Nå er en stor andel av barn i dette landet i den livssituasjonen at de har skilte foreldre, eller foreldre som aldri har vært sammen. Da vil de alltid måtte feire jul uten den ene forelderen, siden de vil enten være hos mamma eller pappa på julaften. Har aldri før hørt at det er noe stort problem, og de fleste løser det på en helt ok måte.

• Liker 8
Gjest Nanette
Skrevet

Nå er en stor andel av barn i dette landet i den livssituasjonen at de har skilte foreldre, eller foreldre som aldri har vært sammen. Da vil de alltid måtte feire jul uten den ene forelderen, siden de vil enten være hos mamma eller pappa på julaften. Har aldri før hørt at det er noe stort problem, og de fleste løser det på en helt ok måte.

Og så finnes de barna som ikke har noen pappa, som kun har mamman sinigjen. :sjenert:

Skrevet

Ingen som sier at barna tar skade av det. Går det an å dempe ned overdrivelsen litt?

Men at de vil bli skuffa? Ja. Det kan hende. Og hvem vil vel ikke oppleve jul med ungen sin?

Personlig har jeg heldigvis ikke det problemet. Gjentar at jeg tenker på de som er småbarnsforeldre i yrker der de må jobbe julaften.

Og hva så om de blir litt skuffet? Hva så om moren ikke fikk feire jul med barnet sitt ett år?

For å snu litt på det: den barnløse studenten blir like skuffet - og hvem vil vel ikke oppleve jul med familien sin?

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ikke få barn. Mener dere mødre at jeg skal jobbe julaften resten av livet mitt fordi det er mer rettferdig for dere?

• Liker 11
Skrevet

Jeg kan ikke få barn. Mener dere mødre at jeg skal jobbe julaften resten av livet mitt fordi det er mer rettferdig for dere?

Kan du ikke lese alle svarene i stedet for å spørre??? NEI, ingen mener du skal jobbe julaften resten av livet....

Skrevet

Litt off topic, men snakk om å undervurdere barn da.. En 4 åring vet utmerket godt hva jul er.. Min niese på 3 år vet veldig godt hva jul er, i allefall hva som skjer på julaften, som er det viktigste for de små...

Eneste grunn til at de ungene vet det er fordi foreldre/voksne skaper masse forventninger. Julefølelse er ikke et medfødt instinkt, men en kulturell, tillært greie. Jeg er sikker på at dersom du sier til 4-åringen den 22. desember at nå skal vi feire jul, før alle andre, og setter på disneys julekavalkade på dvd, og fremstiller det som en skikkelig kul greie, synes de det er like stas som to dager etterpå.

• Liker 4
Skrevet

Eneste grunn til at de ungene vet det er fordi foreldre/voksne skaper masse forventninger. Julefølelse er ikke et medfødt instinkt, men en kulturell, tillært greie. Jeg er sikker på at dersom du sier til 4-åringen den 22. desember at nå skal vi feire jul, før alle andre, og setter på disneys julekavalkade på dvd, og fremstiller det som en skikkelig kul greie, synes de det er like stas som to dager etterpå.

uansett, som jeg sa, en 4 åring vet hva jul er. Både fra foreldre, slekt og barnehagen...

Hva man velger å gjøre ut av det for 4 åringen er en annen ting.

Skrevet

Men hvor lenger er man småbarnsforeldre? Til barna er 8? Om man da må feks jobbe en julaften hver 5. år, så er det snakk om EN gang før barnet fylte åtte. Om bare alle hadde rullert så hadde det ikke vært et problem.

• Liker 11
Skrevet

Godt det fortsatt er noen der ute som fortsatt har litt av den anstendigheten for det er sjeldnere og sjeldnere å se. I dag lever tydeligvis de fleste etter regelen "først meg selv, så min neste, hvis det er til mitt eget beste". Hvorfor ofrer ingen noenting for andre mer?

Når man har barn, har man ikke kun seg selv å ta hensyn til lengre, men til barnet sitt og.

Du og barnet ditt, går under ett når det er snakk om hensyn altså!

syns jeg at man må kunne vise litt hensyn og tenke litt på andre enn kun seg selv og ta hensyn til småbarnsforeldre. Er det så innmari vanskelig å forstå det der?

Leser du hva du skriver?? Jeg slenger tilbake den kommentaren du kom med til meg: Egoismen lenge leve!

• Liker 7
Skrevet

Kan du ikke lese alle svarene i stedet for å spørre??? NEI, ingen mener du skal jobbe julaften resten av livet....

Sett at alle kollegene er alenemødre da? Hvem skal ta vaktene på julaften? Det er nok av mødre her som mener at barnløse skal ta hensyn til deres barn. Hva skal til før de jobber på julaften?

• Liker 9
Skrevet

skjønner den. Men hvorfor sette alt på spissen hele tiden? Det blir usaklig og dumt. Tenk med hodet og bruk sunn fornuft i stedet

Hele tråden eksisterer jo fordi man er uenige om hva som er sunn fornuft her!

• Liker 4
Skrevet

Sett at alle kollegene er alenemødre da? Hvem skal ta vaktene på julaften? Det er nok av mødre her som mener at barnløse skal ta hensyn til deres barn. Hva skal til før de jobber på julaften?

Dette har jeg også svart på tidligere. Om alle er alenemødre så må dette gå på rundgang selvfølgelig. finnes det noen annen løsning her egentlig?????

Skrevet

Ja, for alle barnløse har jo valgt det selv og har ingen annen familie eller venner som trenger dem.

My point exactly. (Var derfor jeg lagde spørsmålet). Jeg vil ikke ha barn. Det er også et valg. Jeg har likevel familie jeg gjerne vil være sammen med på julaften, og hadde ikke likt å måtte jobbe hver eneste jul bare fordi jeg har valgt å ikke formere meg.

Nå har jeg ikke en sånn jobb, men det er jo mange som ikke vil eller kan få barn også, og jeg syns det er trist at de skal straffes for det. Rettferdighet og rullering burde være en selvfølge.

• Liker 8
Skrevet

Dette har jeg også svart på tidligere. Om alle er alenemødre så må dette gå på rundgang selvfølgelig. finnes det noen annen løsning her egentlig?????

Finnes det noen gang noen annen løsning dersom ingen melder seg frivillig?

• Liker 7
Skrevet

Hele tråden eksisterer jo fordi man er uenige om hva som er sunn fornuft her!

Når man prater om at en singel person må jobbe alle julaftener resten av livet, eller at man begynner å trekke frem ordet barnemishandling, så blir dette svært usaklig i mine øyne. Og nei, da bruker man ikke sunn fornuft når man tolker svarene til de som mener det motsatte..

Skrevet

Men er det noen her som har påstått at den samme personen bør jobbe hver eneste jul da??

Ting blir satt veldig på spissen, og da blir det fort veldig usaklig syns jeg da..

Ingen her har påstått det, men sjefen til TS i den første tråden har jo det, ved å sette henne opp på julaften for tredje år på rad uten å diskutere det med henne på forhånd.

• Liker 4
Skrevet

Finnes det noen gang noen annen løsning dersom ingen melder seg frivillig?

Nei, faktisk ikke. hva man mener om saken er da en helt annen sak. Og i denne tråden er det vel ulike meninger og ikke fasiten som kommer frem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...