Husfrua Skrevet 2. oktober 2011 #201 Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Det er ingen som er frekk mot deg Frøken/mister. Men det er faktisk ganske vanskelig og forstå hva du mener her. ikke vær så hårsår nå Bare svar 1 eller 2 så forstår vi alle sammen og endel av denne diskusjonen er over. (Ikke jeg som har svart deg tidligere) Jeg har akkurat svart på spm ditt. Denne tråden oppdateres hele tiden, så du må nesten regne med at du må se deg litt tilbake for å få svar på det du lurer på. jeg skriver sør'n meg så fort her at jeg får ikke med meg det jeg selv skriver engang. Så det hadde vært fint om du leste det som Nienna siterte sist gang Takk!!! Endret 2. oktober 2011 av Husfrua
Niennas Skrevet 2. oktober 2011 #202 Skrevet 2. oktober 2011 Du må lære deg å formulere deg bedre, du skriver bare rot og tull i innleggene dine. Det virker tydeligvis som om de fleste her tror du mener det samme som Niennas. Gjør du det? (1) Eller er du enig i at alle skal ta sin tørn når det er deres tur og at man ikke skal få særbehandling fordi man har barn? (2) 1 eller 2? Tror kanskje jeg også har svart knotete hvis du tror at jeg mener at småbarnsforeldre har mer rett på fri enn andre. Mitt første innlegg: Jeg er vant til at foreldre har førsterett på fri når det gjelder både jul og sommer. Og for meg så har det vært helt greit, har selvfølgelig synes det har vært kjipt å jobbe på f.eks. julaften, men jeg har jo egentlig bare tatt det som en selvfølgelig at jeg også skal bli tatt hensyn til når jeg blir mor. Men! Nå er jeg bare 22, og har jobbet fast i tre år. Jeg skjønner at noen kan være litt mer lei av dette når de er f.eks. ti år eldre enn meg. Og jeg har alltid trøstet meg med at "En dag blir det min tur også", men det er jo mange som ikke ønsker seg barn. Jeg forstår frustrasjonen deres! Tror dette er en konflikt som aldri kan løses ordentlig. Jeg har også sagt at jeg mener at det ikke er noe problem at barn klarer seg uten den ene foreldren på julaften, men at ting er anderledes når det er snakk om at du er aleneforsørger, og sliter med å finne barnevakt. Jeg mener absolutt at alle skal ta sin tørn.
Husfrua Skrevet 2. oktober 2011 #203 Skrevet 2. oktober 2011 Dette gjaldt ikke bare når jeg var ekstravakt. vel, nå var det som ekstravakt du skrev. Og da får du svar ut ifra det..
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #204 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har akkurat svart på spm ditt. Denne tråden oppdateres hele tiden, så du må nesten regne med at du må se deg litt tilbake for å få svar på det du lurer på. jeg skriver sør'n meg så fort her at jeg får ikke med meg det jeg selv skriver engang. Så det hadde vært fint om du leste det som Nienna siterte sist gang Takk!!! Hvor svarte du på det? Jeg klarer ikke å se det noen plass. Du har svart noe om en ekstravakt, men det er alt.
Husfrua Skrevet 2. oktober 2011 #205 Skrevet 2. oktober 2011 Hvor svarte du på det? Jeg klarer ikke å se det noen plass. Du har svart noe om en ekstravakt, men det er alt. Jeg har svart noen andre på det samme tidligere da skjønner du.. Men skal virkelig du og jeg komme til bunns i hva jeg egentlig mener, er det det du vil? Spiller det noen rolle egentlig? jeg har en sønn som krever min oppmerksomhet her, så jeg tror jeg avslutter for nå
Mynona Skrevet 2. oktober 2011 #206 Skrevet 2. oktober 2011 Tror kanskje jeg også har svart knotete hvis du tror at jeg mener at småbarnsforeldre har mer rett på fri enn andre. Mitt første innlegg: Jeg så det, tror den som skrev det mente Nanette... Hadde tenkt til å kommentere at h*n nok blandet de to nickene.. Jeg gjorde det selv faktisk med en gang.. Skjønte ikke hvorfor Nanette plutselig var enig med meg, men det var jo Niennas...
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #207 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg så det, tror den som skrev det mente Nanette... Hadde tenkt til å kommentere at h*n nok blandet de to nickene.. Jeg gjorde det selv faktisk med en gang.. Skjønte ikke hvorfor Nanette plutselig var enig med meg, men det var jo Niennas... Jeg mente selvsagt Nanette. Jeg beklager. Godt at du fikk det med deg Mynona!
Niennas Skrevet 2. oktober 2011 #208 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg mente selvsagt Nanette. Jeg beklager. Godt at du fikk det med deg Mynona! Godt å vite!
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #209 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg er 25 år, singel og barnløs. Hadde jeg bodd i nærheten av min familie hadde jeg ikke hatt noen problem med å ta vakten for en med barn på julaften. Det er tross alt snakk om noen timer, og etter kunne jeg reist til familien min selv. Men jeg bor i en by langt fra min familie. Jeg ser de to til tre ganger i året. Hvis jeg må jobbe julaften, så er det ikke bare de få timene på jobb det er snakk om. Etter jobb må jeg sitte i leiligheten alene og spise alene. Ikke er det sikkert jeg kan reise hjem i romjulen heller. Familien min betyr utrolig mye for meg, og med en syk far som blir knust om jeg ikke kommer hjem, så betyr det enda mer. Vi vet ikke hvor mange år vi får muligheten til det. Om jeg må jobbe, så må jeg det. Men hvis noen hadde sett at de bare har timene på jobb borte fra familien, og kansje latt meg reise hjem, så hadde jeg fått stor respekt for de. Jeg mener alle burde rullere likt. Om man har barn eller ikke. Om man bor langt fra familie eller ikke. Alle har sine grunner for å ønske fri fra julaften. Så får en heller bytte vakter seg imellom. 7
Rosenrød Skrevet 2. oktober 2011 #210 Skrevet 2. oktober 2011 Hjelpe meg for en lang tråd! Nå har jeg lest hele, og jeg må henge meg på de som ikkje skjønner hva Husfrua egentlig mener. Hadde vært fint å få en oppklaring fra henne, ja. Ellers så mener jeg helt klart at helligdagsjobbing skal rulleres på. Alt annet er urettferdig, så lenge ingen virkelig ØNSKER disse vaktene da. 5
Husfrua Skrevet 2. oktober 2011 #211 Skrevet 2. oktober 2011 Til du ab-bruker som ikke forstår hva jeg mener... Før jeg fikk barn husker jeg at jeg tenkte det var urettferdig at småbarnsmødre skulle prioriteres. jeg mente at vi uten barn hadde like stor glede av å ha fri på julaften. Samtidig syns jeg at jula er mest for barna, det merket i allefall jeg etter hvert som jeg ble eldre. Så når de fleste småbarnsmødre ønsker fri, så er det vel først og fremst fordi de ønsker å skape en fin julefeiring for barna sine, og ikke nødvendigvis fordi de selv ønsker en fin og flott feiring. Derfor er jeg litt enig med Nanette.. jeg syns heller ikke at samme personen skal jobbe år etter år, men noe forståelse for at det blir ekstra viktig med fri for de som skal lage en julefeiring for sine barn, syns jeg vel man bør ha.. Jeg jobber i helsevesenet, og tro meg, jeg har jobbet mange julaftener før jeg fikk barn. Nå er jeg så heldig å ha kollegaer som ser at jula er viktigere for meg enn for dem, nettopp fordi jeg skal stelle i stand jul til mine barn. Så hvert år sier en eller annen at de gledelig jobber dersom jula skulle falle på min vakt. Dette er enten de med voksne barn eller studenter Selv husker jeg jeg gruet meg til å jobbe julaften, selv om jeg ikke hadde barn. Men når den dagen kom, så fant jeg vel fort ut at det ikke var så farlig allikevel. Gaver betyr jo ikke å mye for meg lengre, og familietid og god mat fikk jeg jo ta del i de andre dagene i jula også For barna, tror jeg derimot akkurat julaften er spesiell ifht de andre dagene. I hvertfall var det den dagen som var viktigst for meg da jeg var liten. Nå syns jeg hele jula er koselig.. Sånn tror jeg faktisk ikke det er på en enesten arbeidsplass, at den samme personen må jobbe år etter år på julaften. tror heller ikke noen mødre tar det som en selvfølge at de skal få fri, men at de setter pris på at noen tilbyr seg å jobbe nettopp pga at hun har små barn. Det er en vesentlig forskjell.. Jeg tror dere tar veldig feil, for min erfaring er at ingen måbarnsforeldre tar det som en selvfølge at man skal få fri på julaften. og de flese må vel også sørge for å få byttet ev selv. Sånn er det i allefall der jeg jobber. Men allikevel ,dersom jeg skal tenke hva jula faktisk betydde for meg de siste årene før jeg fikk barn, så kunne jeg liksågodt jobbet denne ene dagen for å gjøre noen andre glad. For jeg satt vel ikke akkurat igjen med den følelsen at denne dagen var like betydelig og stor for meg etter hvert som jeg ble eldre som da jeg var barn. Mulig andre voksne syns at denne dagen er like stor som før, men jeg vil vel tro at majoriteten gledet seg mere til julaften da de var små. Jula er vel mere enn bare julaften? Vel, her tror jeg faktisk din venninne har rett til å nekte. Og de fleste sjefer er nok ikke som hennes, så dette er nok mere unntaket... Det er vel ingen som tvinges til å jobbe vel???? jeg skjønner ikke helt hva dere mener.. Ingen MÅ jobbe hver eneste jul, og ingen som ikke har blitt satt opp på julaften kan tvinges til å jobbe. at det er noen som gir andre dårlig samvittighet for å ikke ta vakta, er da bare teit. Men hvor er det dere jobber da? Jeg har hatt flere jobber, og det har alltid vært rullering.. Personlig syns jeg derimot det er flott at andre er greie å tilbyr seg å jobbe, for det vil alltid være noen jula ikke betyr like mye for.. Som f.eks barnløse eller de med eldre barn.. Naiv??? Ehh.. Vel, i såfall syns jeg det er på tide å lete etter en ny arb.plass. Sosial utfrysning fordi man ikke ønsker å jobbe på julaften? Nei, vet du hva, sånt no har jeg ikke opplevd på mine arb.plasser. Jeg skjønner at det finnes mobbing på arb.plasser, men ikke pga julaften... Nå har jeg bare sitert meg selv de første 6 sidene. Vil du jeg skal sitere de neste 6 også?
Gjest Anonym Skrevet 2. oktober 2011 #212 Skrevet 2. oktober 2011 Som 24-årig barnløs sykepleier synes jeg det ville det vært helt bak mål å aldri skulle hatt muligheten til å ha fri i jula! Er det rettferdig at jeg skulle måtte sitte alene i leiligheten min hele jula (og andre høgtider) fordi jeg er pålagt jobbing og ikke har muligheten til å reise hjem? Med slike regler kan yrker i helsesektoren bli mindre attraktive for enslige, single og barnlsøe! JA til lik rullering for alle!! 11
Gjest Lille-pus Skrevet 2. oktober 2011 #213 Skrevet 2. oktober 2011 Det normale for fast ansatte er at arbeidsperioder som inkluderer helligdager går på omgang. Hvordan i alle dager skulle offshorerotasjoner gå dersom småbarnsforeldrene ikke "kunne" jobbe den 14dagers turnusen som tilfeldigvis omfattet julens-/påskens helligdager et år eller to ? 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #214 Skrevet 2. oktober 2011 Det normale for fast ansatte er at arbeidsperioder som inkluderer helligdager går på omgang. Hvordan i alle dager skulle offshorerotasjoner gå dersom småbarnsforeldrene ikke "kunne" jobbe den 14dagers turnusen som tilfeldigvis omfattet julens-/påskens helligdager et år eller to ? Eller sykehus. Nei, her har alle legene barn så dere må finne en annen dag å skade dere på...... 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #215 Skrevet 2. oktober 2011 Ok, og hva med enker og alenemødre hvor faren ikke er der? Ikke skyt deg for hardt i foten.. "Jeg syns faktisk at mødre må prioriteres. Forestill deg en enke med barn f eks. Og så skal ungen være uten sin eneste forelder på selveste julaften mens en annen uten barn å ta hensyn til, kunne ha jobbet. Tenk litt på andre enn bare seg selv, hvorfor har så mange slutta med det? " 1
ViC* Skrevet 2. oktober 2011 #216 Skrevet 2. oktober 2011 Alle skal rullere, noe annet er ikke rettferdig - uansett hvor mye dere har lyst til å være sammen med ungene deres. For min del er det viktigere med min egen juleglede og at jeg får feiret jula sammen med familien, enn min kollegas' datter på 4 år sin juleglede. Aldri møtt henne, og bryr meg egentlig ikke. Så lenge hun har blitt satt opp, får hun jobbe. Er jeg satt opp, jobber jeg. Verre er det ikke. Hilsen verdens største egoist (?) 8
Gjest HunterLady Skrevet 2. oktober 2011 #217 Skrevet 2. oktober 2011 Så klart det hadde vært trist å ikke feire med 4-åringen sin. Men hvorfor skal jeg aldri får lov til å feire jul med noen i det hele tatt? Hvorfor har jeg som ikke har fått barn mistet min rett til å feire jul med min familie? Øhm, det går på rulleringer stort sett og det er ingen som aldri får feire jul. Alle har ikke barn, så det er helt feil at du aldri får feire jul selv om de med barn hadde blitt førsteprioritert for fri. For å si det sånn, så hadde jeg gladelig jobbet vakter for folk som har barn i jula, om jeg ikke hadde hatt barn. Og gjorde det også før jeg fikk selv. Ser at det er noen i denne tråden som regelrett driter i om folk har barn eller ei. Det sier jo egentlig alt.
Gjest Anuket Skrevet 2. oktober 2011 #218 Skrevet 2. oktober 2011 Øhm, det går på rulleringer stort sett og det er ingen som aldri får feire jul. Alle har ikke barn, så det er helt feil at du aldri får feire jul selv om de med barn hadde blitt førsteprioritert for fri. For å si det sånn, så hadde jeg gladelig jobbet vakter for folk som har barn i jula, om jeg ikke hadde hatt barn. Og gjorde det også før jeg fikk selv. Ser at det er noen i denne tråden som regelrett driter i om folk har barn eller ei. Det sier jo egentlig alt. Blir ikke det en slags motreaksjon på at de som har barn føler de har førsterett da? Jeg merker jeg får mindre og mindre lyst å havne i en jobb med krevende småbarnsforeldre, med en slik holdning som blir diskutert her. Det sier jo litt mye om småbarnsforeldre også når en del forventer at alt mellom himmel og jord skal danse etter deres pipe, fordi de tross alt har barn. Akkurat som om livet til barnløse ikke er verdt noen ting? 7
Antlers Skrevet 2. oktober 2011 #219 Skrevet 2. oktober 2011 Feeling good? Vel, jeg har iallefall fått frem mitt poeng. Og det er at jeg syns at småbarnsforeldre bør prioriteres og at voksne tyveåringer bør kunne evne å forstå at det er enklere for en tyveåring å takle å ikke feire jula noen timer med foreldra sine, enn det er for en fireåring å takle at mamman ikke er der på julaften. Er det så innmari vanskelig å forstå? Og til opplysning: JEG er ikke i en jobb der jeg MÅ jobbe julaften, heldigvis. Tenker bare på alle de andre småbarnsmødre der ute. Du fikk frem poenget ditt godt i siste setning, ja. Du tenker bare på småbarnsmødre. Nå er jeg straks 30, og jeg kan garantere deg at julaften betyr mer for meg nå enn den gjorde da jeg var barn. Joda, det var stor stas med pakker, julegodter, god mat og familien rundt meg (mest stas med pakkene, selvsagt). Men gaver fikk jeg rett som det var uansett, godter fikk jeg hver lørdag og når jeg besøkte besteforeldre, god hjemmelaget mat fikk jeg daglig, og menneskene rundt bordet var mennesker jeg så enten daglig, eller ukentlig. Jeg tror jeg ville blitt langt mer skuffet om pakkene ikke var der, enn om en av foreldrene mine ikke var der akkurat da. Nå gleder jeg meg like mye til å gi gaver som til å få. Godter kan jeg selv kjøpe på butikken når det passer meg, men ingenting smaker like godt som mammas hjemmelagede julemiddag. Menneskene som sitter rundt bordet er mennesker jeg ser alt fra annet hvert år til noen få ganger i året. Der julaften var overfladisk glede og overflod da jeg var barn, har den nå fått en langt dypere mening. Den handler mindre om meg personlig, men mer om samhold og hva jeg kan gjøre for å glede de jeg er glad i. Bryr jeg meg mer om meg selv og min familie enn om fireåringen og hennes familie? Helt klart. Er jeg mer viktig enn fireåringen som bare må klare seg noen timer uten mor? Nei, det er jeg faktisk ikke. Jeg tror alle forstår at under spesielle omstendigheter må man få fri, enten det kommer av at man har foreldre som ligger for døden, eller barn som ligger på sykehuset. At familien min blir lei seg når jeg ikke kan komme, eller at en mor synes det er trist hun ikke kan være der når barnet pakker opp gavene, er dog ikke noe som skal tas spesielt hensyn til. Forskjellen på deg og meg er at selv om jeg har lyst på fri for å kunne være der for andre, synes jeg uansett ikke jeg har mer rett på fri enn moren til fireåringen, hun som skal hjem til de syke foreldrene, eller hun som bare har lyst til å kose seg med en god film og slappe av denne dagen. Egoistene er de som krever spesialbehandling når det ikke trengs, og som lemper ansvaret over på sine kollegaer med god samvittighet. Helt uten tanke for hva de måtte ha av ønsker, behov eller problemer. Gjerne med argumenter som "Det er flott å ofre seg for andre (så lenge jeg slipper å ofre noe selv, da)!" 8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #220 Skrevet 2. oktober 2011 Anuket: Jeg elsker deg! (på en veldig kameratslig og heterofil måte) 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå