Gå til innhold

Jobbe på julaften

Fremhevede innlegg

Gjest Nanette
Skrevet

Og så? Det er da vel ikke dine kolleger sitt problem?

Du har fortsatt ikke noen rett på å få fri på alle de kjipe vaktene kun fordi du har et barn. Hva i all vide verden skulle du da gjort dersom du kun hadde jobbet sammen med andre småbarnsmødre som hadde samme mentalitet som deg? Stengt jobben de dagene ingen av dere gadd å jobbe?

Jeg har heldigvis ikke et yrke hvor jeg må jobbe julaftener, men har fri. Likevel, syns jeg at man må kunne vise litt hensyn og tenke litt på andre enn kun seg selv og ta hensyn til småbarnsforeldre. Er det så innmari vanskelig å forstå det der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere som mener at man skal ta hensyn til de med små barn, hvordan ville det fungert om det bare var småbarnsforeldre i bedriften deres?

Ja, hva skulle man gjort da mon tro? Det enesten man kan gjøre selvfølgelig. Bytte på! Enkelt svar altså ;)

Jeg mener ikke at det er en selvfølge at jeg skal få fri hver julaften. Når den dagen havner på min vakt, så må jeg selv ev ordne meg fri. Og sånn er det vel de aller fleste steder. Men allikevel syns jeg selvfølgelig at det er helt supert at det finnes de som påtar seg å jobbe og som også mener at jula er viktigere for de små barna enn for de voksne :) Det er i allefall min mening. Selve julaften var ikke stort viktigere enn de andre dagene etter hvert som jeg ble eldre.

Skrevet

Egoismen lenge leve.

I lige måde, du.

Vel, jeg mener at småbarnsforeldre må prioriteres. Det vil du skjønne den dagen du selv har barn.

Vel, vet du hva? Jeg har to nydelige barn som jeg elsker over alt på jord, men jeg evner faktisk fortsatt å se at det er like kjipt for studenten på 21 å sitte alene i studentbyen på julaften med julemiddag fra Fjordland, som for barna mine hvis mamma ikke kan være der. Så ikke kom dragende med det eldgamle argumentet der - dette handler om din egoisme, ikke noe annet. Det er nemlig ikke slik at vi som har barn har et felles, grunnleggende syn på slike ting, og er i besittelse av en innsikt som man bare får når man for barn.

Så du mener at julegleden DIN er viktigere enn til et fire år gammelt barn? DET er egoistisk det.

Selvfølgelig mener alle det! Akkurat som at jeg mener at min juleglede er viktigere enn julegleden til Kong Harald, naboen min, sjefen min eller en tilfeldig person på andre siden av landet. Mennesker er grunnleggende egoistiske, og mest opptatt av seg og sine følelser, uten at det skal være negativt! Er du virkelig overrasket over dette?

Det kommer overhodet ikke som noe sjokk på meg at den barnløse 23-åringen på jobben min er mer opptatt av at hun skal få en fin jul, enn at mine barn, som hun aldri har møtt, skal ha en fin jul.

Jeg, som har voksne barn, hadde anstendighet nok til å alltid jobbe i høytidene for de som hadde små barn.

Det er veldig flott, men du kan ikke forvente at andre skal gjøre det samme.

• Liker 19
Skrevet

Jeg har heldigvis ikke et yrke hvor jeg må jobbe julaftener, men har fri. Likevel, syns jeg at man må kunne vise litt hensyn og tenke litt på andre enn kun seg selv og ta hensyn til småbarnsforeldre. Er det så innmari vanskelig å forstå det der?

Hvordan er det å rullere vaktene på alle det samme som å være egoistisk og tenke kun på seg selv?

• Liker 12
Skrevet

Man kan jo ta ut ferie i juleuken da :) Skriv deg på liste i januar - da er du nesten garantert fri

• Liker 3
Skrevet

Når man har barn, har man ikke kun seg selv å ta hensyn til lengre, men til barnet sitt og.

herregud, la ungen feire jul med pappa og besteforeldrene, tante, onkel, whatever.... Ungen kommer nok til å ha det gøy uansett. Med mindre de voksne han er hos lager en jævla kjip julaften.

Klarer ungen å være alene på besøk hos bestemor og bestefar eller andre, så klarer den det på julaften og. Og en liten unge har ikke forstått at man 'bør' være lei seg om mamma ikke er der på julaften. De kan kanskje lure, men får de en god forklaring, så tror de på den. Og siden de voksne sier det, så er jo det sant, og helt normalt.

Jeg har feiret jul og andre store dager uten pappa MAAAAAANGE ganger. Hvordan tror du jeg opplevde det, siden du vet det så godt?

• Liker 5
Skrevet

Ser selv at jeg glemte og stille spørsmålet jeg skulle frem til.. Samme kan det være. Som 23 år og eneste uten barn i bedriften, er det garantert jeg som jobber i år også.. for 6 året på rad!

Skrevet

Men herregud da kvinne. Du krever at alle skal ta hensyn til deg pga du har barn (noe jeg faktisk gir blanke faen i) men du gidder tydeligvis ikke å ta hensyn til andre. Lurer på hvem som er ego her?

Er forresten piss lei småbarnmødre som mener alt skal dreie seg om dem og at vi barnløse bare må ta hensyn til dere hele tiden, Ikke mitt problem at du har barn.

• Liker 15
Skrevet

Og så? Det er da vel ikke dine kolleger sitt problem?

Du har fortsatt ikke noen rett på å få fri på alle de kjipe vaktene kun fordi du har et barn. Hva i all vide verden skulle du da gjort dersom du kun hadde jobbet sammen med andre småbarnsmødre som hadde samme mentalitet som deg? Stengt jobben de dagene ingen av dere gadd å jobbe?

Interessant at INGEN av de som mener at barnløse skal ta hensyn til småbarnsmødre har svart på dette spørsmålet. Anyone?

• Liker 8
Skrevet

Hva når far jobber off-shore, mor jobber turnus, og arbeidsjulene kolliderer da?

Dette er situasjone for naboene våre i år!

Til nå har ingen på mors arbeidsplass vært villige til å bytte vakt med henne, og hvis hun ikke får byttet vakt, får naboene (oss) besøk av to ekstragjester (3 og 6 år) på julaften, fordi de ikke har familie som kan stille opp.

Det kan jo sikkert bli veldig koselig med besøk på julaften. Er det ikke det julen står for? Hjertevarme og husrom,og at man skal tenke på sine medmennesker? Ellers kan jo naboene dine feire julaften en annen dag alle er hjemme? Det ville jeg gjort.

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er det. Og skal jeg være ørlig så gidder jeg ikke prøve heller. Ikke står det nedfelt i noe lovverk at dere har krav på særhbehandling, og det er det er direkte frekt å anta at de som ikke har barn ikke har noen grunn til å feire jul og dermed kan jobbe.

De fleste barn overlever en jul uten en av foreldrene sine, men det ser ut som om dere mødre har store problemer med å overleve en jul uten barna deres. :filer:

• Liker 12
Gjest Nanette
Skrevet

I lige måde, du.

Vel, vet du hva? Jeg har to nydelige barn som jeg elsker over alt på jord, men jeg evner faktisk fortsatt å se at det er like kjipt for studenten på 21 å sitte alene i studentbyen på julaften med julemiddag fra Fjordland, som for barna mine hvis mamma ikke kan være der. Så ikke kom dragende med det eldgamle argumentet der - dette handler om din egoisme, ikke noe annet. Det er nemlig ikke slik at vi som har barn har et felles, grunnleggende syn på slike ting, og er i besittelse av en innsikt som man bare får når man for barn.

Selvfølgelig mener alle det! Akkurat som at jeg mener at min juleglede er viktigere enn julegleden til Kong Harald, naboen min, sjefen min eller en tilfeldig person på andre siden av landet. Mennesker er grunnleggende egoistiske, og mest opptatt av seg og sine følelser, uten at det skal være negativt! Er du virkelig overrasket over dette?

Det kommer overhodet ikke som noe sjokk på meg at den barnløse 23-åringen på jobben min er mer opptatt av at hun skal få en fin jul, enn at mine barn, som hun aldri har møtt, skal ha en fin jul.

Det er veldig flott, men du kan ikke forvente at andre skal gjøre det samme.

Feeling good? Vel, jeg har iallefall fått frem mitt poeng. Og det er at jeg syns at småbarnsforeldre bør prioriteres og at voksne tyveåringer bør kunne evne å forstå at det er enklere for en tyveåring å takle å ikke feire jula noen timer med foreldra sine, enn det er for en fireåring å takle at mamman ikke er der på julaften. Er det så innmari vanskelig å forstå?

Og til opplysning: JEG er ikke i en jobb der jeg MÅ jobbe julaften, heldigvis. Tenker bare på alle de andre småbarnsmødre der ute.

Skrevet

Vel, det er ikke hypotetisk i mitt tilfelle.

Men det er likevel såpass spesielt at man ikke kan lage en generell regel av det.

Og jeg dømmer ingen, de fleste alenemødre gjør en imponerende jobb med å sjonglere både hverdag og høytider, men når man møter unntakene som forventer særbehandling må det være lov å synes at de virker litt tette i pappen, uten å bli beskylt for å ha fordommer.

• Liker 2
Skrevet

Interessant at INGEN av de som mener at barnløse skal ta hensyn til småbarnsmødre har svart på dette spørsmålet. Anyone?

Jeg har svrt, bare å bla seg bakover det gitt ;)

Skrevet

---------------

enig der.

Men det er greit for studenten å jobbe på julaften ett år, sålenge hun vet at det rulleres, og at det hun gjør er med på å gjøre det rettferdig for alle andre. Så det kan være like kjipt for studenten å jobbe på julaften, som for mamma med unger.

Men det beste er å rullere.

• Liker 4
Skrevet

Ser selv at jeg glemte og stille spørsmålet jeg skulle frem til.. Samme kan det være. Som 23 år og eneste uten barn i bedriften, er det garantert jeg som jobber i år også.. for 6 året på rad!

Det må du ikke finne deg i. Nekt. Om du mister jobben pga noe sånt så tror jeg du har en god sak.

• Liker 4
Skrevet

Enklere for en 20 åring enn en 4 åring? en 4 pring veit ikke når det er jul engang. det ikke engang HVA jul er! så den må du lenger ut på landet med :-P

• Liker 10
Gjest Oppgitt
Skrevet

Det at gullet deres ikke kan ferie jul uten mor, er nok bare en unnskyldning for å slippe å jobbe.

Synes det morsomt at du sier man skal ta hensyn. Eh hvorfor skal vi i det hele tatt ta hensyn til deg og ditt barn når du ikke tar hensyn til oss??

• Liker 9
Skrevet

Feeling good? Vel, jeg har iallefall fått frem mitt poeng. Og det er at jeg syns at småbarnsforeldre bør prioriteres og at voksne tyveåringer bør kunne evne å forstå at det er enklere for en tyveåring å takle å ikke feire jula noen timer med foreldra sine, enn det er for en fireåring å takle at mamman ikke er der på julaften. Er det så innmari vanskelig å forstå?

Og til opplysning: JEG er ikke i en jobb der jeg MÅ jobbe julaften, heldigvis. Tenker bare på alle de andre småbarnsmødre der ute.

Hvilket poeng? Det eneste du har fått frem er at du er mildt sagt ego og kun tenker på deg selv og ditt.

Jeg er heller ikke i en jobb hvor jeg må jobbe julaften , men jeg har jobbet i butikk og vet at det ikke var noe problem for småbarnsmødrene der å jobbe julaften.

• Liker 8
Gjest Nanette
Skrevet

Enklere for en 20 åring enn en 4 åring? en 4 pring veit ikke når det er jul engang. det ikke engang HVA jul er! så den må du lenger ut på landet med :-P

Eh jo. EN fireåring vet GODT alt hva julen innebærer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...