Gå til innhold

Jobbe på julaften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke du 28 år da? Da kan vel strengt tatt ikke foreldrene dine regne med å feire jul med deg lengre? Jeg har ikke feiret med mine foreldre på flere år. Det er vel helt normalt når man får voksne barn? På den alderen feirer vel muligens ikke jeg med mine lengre heller...

Men hos meg så feirer vi jul sammen. SElv om ikke dere gjør det.

Tror ikke du det hadde vært mer trist for dine foreldre dersom du var 4 år og ikke 26?

Så ja, jeg synes det er mer rettferdig at små barn får feire jul med sine foreldre sammenlignet med voksne barn. Jeg forstår at det er kjipt som voksen også, men det er faktisk kjipere for de minste.

Så klart det hadde vært trist å ikke feire med 4-åringen sin. Men hvorfor skal jeg aldri får lov til å feire jul med noen i det hele tatt? Hvorfor har jeg som ikke har fått barn mistet min rett til å feire jul med min familie?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nanette

de uten barn har da rett til å feire jul de og. Kanskje det er de som er barna i familien?

Jeg har helt fra da jeg var liten vært vant med å feire noen julaftener uten pappa pga jobben hans på oljeplatform... Det har gått helt fint! Så har vi bare hatt en ekstra feiring når pappa kom hjem! Og det er jo ekstra gøy for ungene og!

Bare forklar ungene hvorfor mamma/pappa må være borte... lag det veldig trivelig for dem uansett!! Blir ungene vant til det og, så går det bra. For oss var det helt normalt at pappa var mye borte.

Er folk som har spurt meg i ettertid om det ikke var FÆLT at han var så mye borte da jeg var liten.....

nei! Når han kom hjem var det god middag med hele familien, vi fikk alltid en liten gave av ham, og alle var glade fordi vi fikk se hverandre igjen.

så gjør noe ut av det... ikke furt og klag.

Les det du skrev selv en gang til. Her sier du at de voksne uten barn er "barna" i familien og må få feire med sine foreldre. I neste avsnitt sier du at små barn må helst da forklares at de må feire jul uten mamma/pappa. Finn èn feil... Jeez! Har du ikke skjønt at jula er viktigere og mye større for små barn enn voksne i tyveårene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Men hos meg så feirer vi jul sammen. SElv om ikke dere gjør det.

Så klart det hadde vært trist å ikke feire med 4-åringen sin. Men hvorfor skal jeg aldri får lov til å feire jul med noen i det hele tatt? Hvorfor har jeg som ikke har fått barn mistet min rett til å feire jul med min familie?

Egoismen lenge leve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i helsevesenet, og tro meg, jeg har jobbet mange julaftener før jeg fikk barn. Nå er jeg så heldig å ha kollegaer som ser at jula er viktigere for meg enn for dem, nettopp fordi jeg skal stelle i stand jul til mine barn. Så hvert år sier en eller annen at de gledelig jobber dersom jula skulle falle på min vakt. Dette er enten de med voksne barn eller studenter :)

Selv husker jeg jeg gruet meg til å jobbe julaften, selv om jeg ikke hadde barn. Men når den dagen kom, så fant jeg vel fort ut at det ikke var så farlig allikevel. Gaver betyr jo ikke å mye for meg lengre, og familietid og god mat fikk jeg jo ta del i de andre dagene i jula også :) For barna, tror jeg derimot akkurat julaften er spesiell ifht de andre dagene. I hvertfall var det den dagen som var viktigst for meg da jeg var liten. Nå syns jeg hele jula er koselig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Det går faktisk an å rullere mellom de som ikke har barn og.

Selvsagt gjør det det, men det gir fortsatt begrensninger. Hva om man ikke har nok barnløse til at rulleringen fungerer optimalt? Burde man kanskje begynne å prioritere barnløse på arbeidsmarkedet, slik at når småbarnsforeldre som jobber tar fri når de vil, så går det ikke utover andre ansatte i like stor grad?

Det er helt fair om man sier ifra på forhånd hva man har mulighet til mtp helligdager, kvelder og helg. Men i utgangspunktet er man ansatt for å gjøre nøyaktig den samme jobben som de som ikke har barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoismen lenge leve.

Du som ikke unner noen som ikke har barn å feire julaften med familien er jo den som er egoist vil jeg si.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nanette

Du som ikke unner noen som ikke har barn å feire julaften med familien er jo den som er egoist vil jeg si.

Såklart jeg unner dem det, men det er mye verre for et lite barn å ikke få feire med mamman sin enn det er for en i midten av tyveåra å få feire med mora si. Skjønner du forskjellen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Selvsagt gjør det det, men det gir fortsatt begrensninger. Hva om man ikke har nok barnløse til at rulleringen fungerer optimalt? Burde man kanskje begynne å prioritere barnløse på arbeidsmarkedet, slik at når småbarnsforeldre som jobber tar fri når de vil, så går det ikke utover andre ansatte i like stor grad?

Det er helt fair om man sier ifra på forhånd hva man har mulighet til mtp helligdager, kvelder og helg. Men i utgangspunktet er man ansatt for å gjøre nøyaktig den samme jobben som de som ikke har barn.

Vel, jeg mener at småbarnsforeldre må prioriteres. Det vil du skjønne den dagen du selv har barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg ikke velger å bli sykepleier. For å unngå slike situasjoner. Familien er viktig for barna, spesielt i høytider.

Jeg har en far som jobber offshore, i tillegg er jeg enebarn. Jul har det da alltid blitt, selv om det av og til bare har vært meg og mamma, noen ganger har vi kanskje hatt en singel venninne av mamma på besøk på julaften osv.

Jeg har aldri blitt skadet av dette.

Noen får det til å høres ut som at det er barnemishandling at barna ikke kan feire jul med moren sin/faren sin en jul.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hos meg så feirer vi jul sammen. SElv om ikke dere gjør det.

Så klart det hadde vært trist å ikke feire med 4-åringen sin. Men hvorfor skal jeg aldri får lov til å feire jul med noen i det hele tatt? Hvorfor har jeg som ikke har fått barn mistet min rett til å feire jul med min familie?

Det er ikke sånn at vi ikke kan gjøre det, eller at dette er unormalt hos oss. Men mine foreldre regner ikke med dette lengre. og de har forsikret oss om at vi barna ikke skal føle at vi MÅ invitere dem hver jul lengre. Som min mor sa i sommer, så består jula av mange dager, og om de sitter alene akkurat på julaften, så betyr ikke det noen ting. Det er flere dager å ta av. Så det er ikke sånn at de går glipp av all familietid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart jeg unner dem det, men det er mye verre for et lite barn å ikke få feire med mamman sin enn det er for en i midten av tyveåra å få feire med mora si. Skjønner du forskjellen?

Ja, jeg skjønner forskjellen, men hvorfor kan man ikke rullere, så er det ikke den samme som ikke skal få feire jul hvert år? Hvofor må den barnløse jobbe til 23 hver år? Kan man ikke ha annenhvert år?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, og hva med enker og alenemødre hvor faren ikke er der?

Noen feirer med tante og onkel, noen med besteforeldrene og noen med nære venner. Det er jo sjelden snakk om 24-timers vakter uansett, kun noen timer på jobb for de fleste. Og i tilfeller der mor er HELT alene og ikke har noen andre å støtte seg på så bør man jo selvsagt gjøre unntak sånn at små barn ikke blir sittende alene halve julaften. Men det er vel ikke DET denne debatten egentlig handler om vel?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Jeg har en far som jobber offshore, i tillegg er jeg enebarn. Jul har det da alltid blitt, selv om det av og til bare har vært meg og mamma, noen ganger har vi kanskje hatt en singel venninne av mamma på besøk på julaften osv.

Jeg har aldri blitt skadet av dette.

Noen får det til å høres ut som at det er barnemishandling at barna ikke kan feire jul med moren sin/faren sin en jul.

Barnemishandling er det jo selvfølgelig ikke, men hvem vil skuffe sitt eget lille barn på selveste julaften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist for den som er ufrivillig barnløs på en arbeidsplass hvor alle tar som en selvfølge at hun skal ta alle drittvaktene fordi hun ikke har barn. Det må føles som et slag i trynet.

Mødre som absolutt ikke klarer å jobbe vaktene sine får spørre om noen kan bytte, ikke ta som en selvfølge at de skal ha førstevalget til enhver tid.

Klarer de ikke det får de bytte jobb.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en far som jobber offshore, i tillegg er jeg enebarn. Jul har det da alltid blitt, selv om det av og til bare har vært meg og mamma, noen ganger har vi kanskje hatt en singel venninne av mamma på besøk på julaften osv.

Jeg har aldri blitt skadet av dette.

Noen får det til å høres ut som at det er barnemishandling at barna ikke kan feire jul med moren sin/faren sin en jul.

Nå overdriver du veldig for å få frem et poeng syns jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Ja, jeg skjønner forskjellen, men hvorfor kan man ikke rullere, så er det ikke den samme som ikke skal få feire jul hvert år? Hvofor må den barnløse jobbe til 23 hver år? Kan man ikke ha annenhvert år?

Hvis det er sånn på din arbeidsplass så har du rett og slett bare en kjip sjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Rosemor

Jeg jobber i helsevesenet, og tro meg, jeg har jobbet mange julaftener før jeg fikk barn. Nå er jeg så heldig å ha kollegaer som ser at jula er viktigere for meg enn for dem, nettopp fordi jeg skal stelle i stand jul til mine barn. Så hvert år sier en eller annen at de gledelig jobber dersom jula skulle falle på min vakt. Dette er enten de med voksne barn eller studenter :)

Det er dette jeg er vant til også.

Man kan ikke forvente at det skal være slik.

Man får ta det som en ekstra bonus, være bevisst på at velviljen må gå begge veier, og ellers sette pris på at det kollegiale samarbeidet fungerer så bra. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les det du skrev selv en gang til. Her sier du at de voksne uten barn er "barna" i familien og må få feire med sine foreldre. I neste avsnitt sier du at små barn må helst da forklares at de må feire jul uten mamma/pappa. Finn èn feil... Jeez! Har du ikke skjønt at jula er viktigere og mye større for små barn enn voksne i tyveårene?

det kan da være viktig for mange foreldre at deres barn på 21 ferirer jul med de og? Og det kan være like viktig for den på 21 å få feire jul med familien sin.

De har følelser de og.

Her er det snakk om at en i 20-alderen må jobbe nesten hver jul fordi at mødre med småunger tror at ungene blir deprimerte hvis de ikke får feira jul med begge foreldrene sine hvert år.

Det mest rettferdige er å rullere. En unge på 4 klarer seg fint, det er det som er greia.

JEG har det helt fint selv om jeg har feire jul, nyttår, bursdager osv uten pappa.. og jeg har to søsken som har opplevd det samme og. Er det ikke merkelig at det gikk helt greit for oss?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist for den som er ufrivillig barnløs på en arbeidsplass hvor alle tar som en selvfølge at hun skal ta alle drittvaktene fordi hun ikke har barn. Det må føles som et slag i trynet.

Mødre som absolutt ikke klarer å jobbe vaktene sine får spørre om noen kan bytte, ikke ta som en selvfølge at de skal ha førstevalget til enhver tid.

Klarer de ikke det får de bytte jobb.

Sånn tror jeg faktisk ikke det er på en enesten arbeidsplass, at den samme personen må jobbe år etter år på julaften.

tror heller ikke noen mødre tar det som en selvfølge at de skal få fri, men at de setter pris på at noen tilbyr seg å jobbe nettopp pga at hun har små barn. Det er en vesentlig forskjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Trist for den som er ufrivillig barnløs på en arbeidsplass hvor alle tar som en selvfølge at hun skal ta alle drittvaktene fordi hun ikke har barn. Det må føles som et slag i trynet.

Mødre som absolutt ikke klarer å jobbe vaktene sine får spørre om noen kan bytte, ikke ta som en selvfølge at de skal ha førstevalget til enhver tid.

Klarer de ikke det får de bytte jobb.

Trist for barna å ikke få feire jul med mor og/eller far og. Er ikke det samme å feire med onkel liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...