Gå til innhold

Jobbe på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Wow. 23 sider om julefeiring. Nå har jeg ikke lest alle, men der jeg har jobbet har det vært stanard at de med barn har førsterett på å skrive seg på ferie jul og sommer, og det synes jeg er helt greit - både før og etter jeg selv fikk barn. Julen betyr tross alt mest for barna.

Jeg er nå 22 og julen betyr mye mer for meg nå enn da jeg var barn. Kan fint innrømme at det var kun gavene jeg tenkte på som barn.

Julen er mye mer enn det for meg nå. Familien min!!!

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, men jeg klarer fint å sette små barn sine gleder fremfor mine egne.

Ja, for det er KUN barna det handler om her?

Det er ikke slik at man slutter å glede seg eller ha egne ønsker etter man blir voksen.

Jeg setter faktisk mine egne ønsker fremfor et barn jeg ikke engang har møtt. Og som påpekt tidligere i denne tråden, så er det vel neppe noen barn som får varige mén om en av foreldrene ikke er der 8 timer 24. desember ett år.

• Liker 8
Skrevet

Selv har jeg jobbet de fem siste juleaftene. Går greit da jeg er heldig og slutter allerede klokka 13, og har resten av dagen fri. Ville nok ikke jobbet ALLE juleaftener fremover resten av livet, men annenhver hadde nok vært greit nok.

Skal ikke peke på noen spesielle her i tråden, men vil likevel nevne at ingen barn tar skade av at mor jobber denne dagen. Er oppvokst med mor som jobber annenhver juleaften, og da er borte hele dagen pga. at hun pendler, og det har funka fint. Tror det er mange foreldre som selv er litt mer såre enn selve barna på det punktet. Så lenge en ellers har flotte foreldre og en fin familie, så klarer de å kose seg på denne dagen også. Alt annet er i-landsproblemer. :)

• Liker 5
Skrevet

Jo, men jeg klarer fint å sette små barn sine gleder fremfor mine egne.

Igjen, dropp hersketeknikkene! De har ingenting i en diskusjon å gjøre.

• Liker 4
Skrevet

MorAase. Ærlig talt. Vet virkelig ikke hvor jeg skal begynne hen. Bare fordi ikke hadde noe problem med å ofre dine julaftner for småbarnsfamilier, så kan du ikke forvente at alle andre skal gjøre det samme. Vær glad noen gidder, men ikke sleng med leppa hvis noen ikke vil. Det blir bare barnselig!

Det at barna liksom dør i sjelen pga mor må jobbe noen timer på julaften er det dummeste jeg har hørt! Tipper det kun er en unnskyldning for å slippe å jobbe. Å helt ærlig så er ikke det mitt problem om din unge som jeg aldri har møtt dør i sjelen sin.

Nei vet dere hva. Jobber man turnus, så tar man de vaktene man får uten å syte. Dette gjelder for alle! Barn eller ikke. Hvis ikke, så bytt jobb da vel. Du har selv valgt å få en jobb hvor det innebærer å jobbe i hellidager. Da er det DIN oppgave å få kabalen til å gå opp, ikke mitt ansvar.

• Liker 13
Skrevet

Turnus bør helt klart gå på rundgang, men en så kiiip vakt som frem til 23 på julaften er det sikkert ingen som vil ha. Jeg har jobbet mang en julaften, men aldri på julekvelden. Jeg har alltid kunne slutte kl 14 da jeg i min tid hadde ekstrajobb i butikk. Løsningen kan jo være ala Sporveien i Oslo, der er det ofte ansatte med andre religioner som tar vakter i de "norske" høytidene...

Nå er det noe helt annet med sykepleiere, leger, jordmødre og andre som jobber på sykehus eller eldresenter. Der er denne problemstillingen helt reel, samt at de fleste ansatta ofte har familie. Vennina mi hadde en mor som måtte gå kveldsvakter på julaften annenhvert år og de ga presanger på formiddagen mens mor var hjemme og spiste middag tidlig (hun begynte kl 16.00).

• Liker 2
Skrevet

Når man er småbarnsmor og jobber turnus, så klarer man alltid å få til å funke. Hvis man bare gidder. Man er ikke fritatt vakter på julaften pga man har barn og det er heller ingen lov som sier det. Som har blitt sagt mange ganger før, så får dere bytte jobb hvis dere ikke kan jobbe i hellidager hvor det kreves på arbeidsplassen din. Eller så tar dere deres vakter uten å bitche over det. De fleste på min jobb er faktisk så snille at de ofte tar deres drittvakter pga dere MÅ være hjemme med ungene deres, men når vi sier nei har dere ingen rett til å bli sinte på oss.

Jeg bor 5 timer unna min familie og selv om jeg gjør det, så har jeg ofte tatt vakter for barnemødre på julaften. Men å jobbe flere julaftner på rad er helt uaktuelt for meg. Deal whit it og slutt å syt over at jeg som er barnløs også vil ferie jul med min familie som jeg ikke ser så ofte.

• Liker 9
Skrevet

Jeg jobber hver julaften og nyttårsaften, og har alltid gjort det. Ikke at det bestandig har vært så enkelt med barnepass disse dagene, for barnehagen og sfo er jo stengt.

Jada barna har en far, men han har dem aldri i julen. Og da blir de mitt ansvar.

Jobber fra 8-14 på julaften og det samme på nyttårsaften. De aller fleste av familie og venner har sitt eget de er opptatt av disse dagene og det er ikke enkelt da å passe to ekstra.

Nå er de heldigvis blitt så store at de klarer seg selv på formiddagen og er ferdig pyntet når jeg kommer fra jobb.

Morsomt? Nei. Og jeg hadde helst sett at jeg slapp.

Skrevet

Eg er frå neste år den einaste på mi avdeling med små barn. Hadde aldri falt meg inn i søvne å be om å få fri både julafta og nyttårsafta av den grunn. Det er min jobb, mi kontrakt, mitt ansvar. Same lønn- same jobb. Det er eg oppdratt til av mine foreldre. Ingen har rett til noko som helst anna berre fordi dei har barn, ein slik argumentasjon må falle på sin eigen urimelighet. Ein kan BE om å få bytte, men kan ikkje KREVJE det.

I dei siste åra har eg feira jul med familien min, som eg har sett til jul og sommarferien. Huset fullt av familie og ungane til søsken og familievener. Dette er ei av sjeldne anledningar til å sjå desse små. Det har vore superviktig for meg! Og hadde vore eit stort offer om eg måtte jobbe kvar jul fordi eg ikkje hadde ungar sjølv. Heldigvis har det aldri vore eit tema på min jobb i heile tatt, fordi det går på omgang.

• Liker 13
Skrevet (endret)

Eg er frå neste år den einaste på mi avdeling med små barn. Hadde aldri falt meg inn i søvne å be om å få fri både julafta og nyttårsafta av den grunn. Det er min jobb, mi kontrakt, mitt ansvar. Same lønn- same jobb. Det er eg oppdratt til av mine foreldre. Ingen har rett til noko som helst anna berre fordi dei har barn, ein slik argumentasjon må falle på sin eigen urimelighet. Ein kan BE om å få bytte, men kan ikkje KREVJE det.

I dei siste åra har eg feira jul med familien min, som eg har sett til jul og sommarferien. Huset fullt av familie og ungane til søsken og familievener. Dette er ei av sjeldne anledningar til å sjå desse små. Det har vore superviktig for meg! Og hadde vore eit stort offer om eg måtte jobbe kvar jul fordi eg ikkje hadde ungar sjølv. Heldigvis har det aldri vore eit tema på min jobb i heile tatt, fordi det går på omgang.

Slike mødre som har en slik holdning som deg, har jeg mye respekt for :)

Men så har vi dessverre de som kun tenker på seg selv.

Endret av smalls
  • Liker 5
Skrevet

+1 til smalls og attegløyma (får ikke plussa fra mobil)

Jeg er glad det er mange år siden jeg var nødt til å jobbe helligdager.. Men jeg brenner for at dette skal gjøres rettferdig for alle uansett!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke noe problem med at de som har småbarn spør meg om jeg kan ta de sin vakt og som oftest sier jeg ja. Men ikke ta det som en selvfølge og krev at jeg skal ta dine vakter pga jeg ikke har barn. Det skal være rettferdig for alle parter. Jeg synes rett og slett det er veldig urettferdig noen mener at vi barnløse bare må finne oss i å jobbe alle julaftner og at vi må ofre oss for dere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i helsesektoren. Å noe av det første jeg lærte meg da jeg begynte på skolen, var at i dette yrket er det jobb i helger og på helligdager, også julaften.

Når man signerer en kontrakt må man også si seg villig til å godta arbeidstidene. Velger du en jobb som har arbeidstider på julaften, ja da må du også være villig til å jobbe din del av julaftener i årenes løp. Barn eller ikke. Jeg synes ikke argumentet om at folk med barn skal favoriseres. Jeg har barn, men jeg synes det er rett og rimelig at alle skal være med å dra lasset sammen. Ingen må jobbe 2 julaftener på rad, ihvertfall ikke to julekvelder på rad.

Slutt å syt. Folk uten barn har også rett til fri på julaften en gang i blandt. De har også folk de er glad i som de vil tilbringe tid med. Da du signerte kontrakten godtok du også at du måtte jobbe en og annen julaften. Hvis du ikke kan leve med det får du skaffe deg en annen jobb.

• Liker 10
Skrevet

Jeg jobber i helsesektoren. Å noe av det første jeg lærte meg da jeg begynte på skolen, var at i dette yrket er det jobb i helger og på helligdager, også julaften.

Når man signerer en kontrakt må man også si seg villig til å godta arbeidstidene. Velger du en jobb som har arbeidstider på julaften, ja da må du også være villig til å jobbe din del av julaftener i årenes løp. Barn eller ikke. Jeg synes ikke argumentet om at folk med barn skal favoriseres. Jeg har barn, men jeg synes det er rett og rimelig at alle skal være med å dra lasset sammen. Ingen må jobbe 2 julaftener på rad, ihvertfall ikke to julekvelder på rad.

Slutt å syt. Folk uten barn har også rett til fri på julaften en gang i blandt. De har også folk de er glad i som de vil tilbringe tid med. Da du signerte kontrakten godtok du også at du måtte jobbe en og annen julaften. Hvis du ikke kan leve med det får du skaffe deg en annen jobb.

:Nikke:

• Liker 1
Gjest Julenissen
Skrevet

Er det noen småbarns mødre som nekter å jobbe på julaften ?

Jeg er alene med mine små , og jobber som sykepleier . Ja, jeg vet at jeg nok en julaften må jobbe på kvelden . Jeg vil gjerne slippe , men forventer ikke at noen andre ønsker å jobbe denne dagen heller . Nå har jeg flere kollegaer med andre religioner , og disse stiller på jobb . Men jeg forventer ikke , ei heller krever at de skal jobbe . Er det min vakt , så er det min vakt , og mitt problem .

Jeg tror faktisk ikke at det er noen som krever fri fra disse vaktene. Man ønsker seg nok å slippe , men å si de krever ?

Jeg tror dere overdriver ...

• Liker 2
Skrevet

Er det noen småbarns mødre som nekter å jobbe på julaften ?

Jeg er alene med mine små , og jobber som sykepleier . Ja, jeg vet at jeg nok en julaften må jobbe på kvelden . Jeg vil gjerne slippe , men forventer ikke at noen andre ønsker å jobbe denne dagen heller . Nå har jeg flere kollegaer med andre religioner , og disse stiller på jobb . Men jeg forventer ikke , ei heller krever at de skal jobbe . Er det min vakt , så er det min vakt , og mitt problem .

Jeg tror faktisk ikke at det er noen som krever fri fra disse vaktene. Man ønsker seg nok å slippe , men å si de krever ?

Jeg tror dere overdriver ...

Har du lest hele tråden og den andre tråden?

• Liker 1
Gjest Julenissen
Skrevet

Har du lest hele tråden og den andre tråden?

Mer eller mindre , og jeg kan ikke se at det er småbarnsforeldre som KREVER fri , de fleste ønsker fri !

Og hvem diskuterer? Er det single og barnløse eller er det foreldre ? Det kommer jo ikke frem hvis man ikke kjenner personen bar anonym og evt. et nick ! Hvem eier meningene liksom ?

Jeg har jobbet i helsevesnet i 20 år , og har aldri opplevd at noen har krevd fri ! Man vet at man jobber turnus og at det går på rundgang . Da jeg var barnløs , tilbød jeg meg å jobbe for at de med familie kunne få fri , men de krevde ikke at jeg skulle jobbe .

• Liker 1
Skrevet

Mer eller mindre , og jeg kan ikke se at det er småbarnsforeldre som KREVER fri , de fleste ønsker fri !

Og hvem diskuterer? Er det single og barnløse eller er det foreldre ? Det kommer jo ikke frem hvis man ikke kjenner personen bar anonym og evt. et nick ! Hvem eier meningene liksom ?

Jeg har jobbet i helsevesnet i 20 år , og har aldri opplevd at noen har krevd fri ! Man vet at man jobber turnus og at det går på rundgang . Da jeg var barnløs , tilbød jeg meg å jobbe for at de med familie kunne få fri , men de krevde ikke at jeg skulle jobbe .

Bare fordi du ikke har opplevd det, så betyr det jo ikke at vi ikke har opplevd at andre krever fri.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har i hvert fall opplevd flere ganger i min jobb at det er småbarnsmødrene som krever fri. Selv om du aldri har opplevd det, så har jo andre opplevd det.

• Liker 3
Gjest HunterLady
Skrevet

Bare fordi du ikke har opplevd det, så betyr det jo ikke at vi ikke har opplevd at andre krever fri.

Er det noen i denne tråden da, som har krevd fri? Det kan nesten virke som at noen tror det, muen så vidt jeg har lest så er det INGEN som har krevd det. Men noen (inkludert meg) har sagt sin mening om hva de synes om å jobbe på julaften når man har små barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...