AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #521 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg er seriøs når jeg mener at småbarnsmødre bør "fredes" et par år mens barna er mellom 2-6 år eller der omkring. Så mener jeg IKKE at den samme barnløse skal ha julaften-vakta år etter år, selvfølgelig ikke. Jeg har barn som er litt større, og jeg ville selvsagt tatt min turn hvis jeg hadde den type jobb. Så kan det jo hende at noen av de barnløse også kommer i situasjoner hvor de trenger å "fredes", f.eks at de får gamle foreldre som ikke bør sitte alene på julaften og sånne ting. Jeg mener vel egentlig bare at det kan være grunner til at noen bør slippe å jobbe julaften, men jeg mener ikke at samme person skal slippe livet gjennom. Og som sagt - jeg registrerer at hele KG er dypt uenig med meg, og jeg vet ikke om det er noe vits i at jeg gjentar meg selv eller forsøker å forklare/forsvare synspunktet mitt mer i denne tråden. Hvem er det som skal avgjøre hvem som skal fredes? Hva som er gyldige grunner til å fredes? Den ansatte selv? Kollegaene? Arb.giver? Nav? Hvem kan bestemme at jeg trenger ikke fri på julaften selv om jeg mener det er helt nødvendig? 4
Anglofil Skrevet 3. oktober 2011 #522 Skrevet 3. oktober 2011 Tråden er ryddet for avsporinger og krenkelser. Kan dere vær så snill å holde dere til tema? Yvonne (mod) 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #523 Skrevet 4. oktober 2011 Hvem er det som skal avgjøre hvem som skal fredes? Hva som er gyldige grunner til å fredes? Den ansatte selv? Kollegaene? Arb.giver? Nav? Hvem kan bestemme at jeg trenger ikke fri på julaften selv om jeg mener det er helt nødvendig? Jeg syns, så fremt det er mulig, at arb.giver kunne forsøkt å tilrettelagt for folk i spesielle situasjoner. Det kan være de med helt små barn eller andre som har noen å ta seg av. De som det ene året får besøk langtveis fra osv. Jeg tror nemlig ikke det er så vanskelig, jeg tror heller ikke at det ved tilrettelegging forårsaker at de samme personene må jobbe hvert eneste år. Samtidig kan ikke småbarnsforeldre unngå å jobbe alle år. Det måtte vært en grense.. Det er nok en del arb.givere som etterstreber dette for at alle skal bli fornøyde, som igjen skaper stor trivsel på arb.plassen. Men da er det vel først og fremst de som har en del studenter og ta av, som gjerne jobber helligdager for å tjene ekstra. Jeg tror mao, at på de aller fleste arb.plasser så ville ikke dette skapt alt for stort problem.
Celtic Heart Skrevet 4. oktober 2011 #524 Skrevet 4. oktober 2011 De aller fleste som jobber turnus har jo en fast turnus som rullerer på ett visst antall uker. Og da kan man finne ut lang tid i forveien om og når man skal jobbe på de forskjellige helligdagene og planlegge deretter. Dette er kanskje litt vanskeligere for de som er ekstrahjelper og ikke har en "fast" turnus. Men sånn i prinsippet kommer ikke disse vaktene kastet på en rett før jul. 2
Alvina Skrevet 4. oktober 2011 #525 Skrevet 4. oktober 2011 Siden tråden ble stengt, så tenkte jeg å lage en ny tråd. Skal vi prøve å holde oss til tema og være saklige? Diskuter videre Hva er saken da? Dette sier meg ingenting, når jeg ikke har lest den tidligere tråden. Men synes foreldre kan jobbe julaften på lik linje med andre. 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. oktober 2011 #526 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg kan gjøre jula fin for dine tantebarn ved å avlaste din søster/bror som jeg går utifra at er moren til disse barna, slik at de kan være sammen med en forelder på julekvelden. Tror tantungene heller vil være med mamma eller pappa om de kan velge, fremfor ei tante. Jeg sier ikke at dem ikke er glad i deg altså men på en slik dag tror jeg mamma eller pappa trekker det høyeste kortet. Det tror jeg du skal være forsiktig med å si, for da tror jeg du tillegger barna dine egne følelser. Her er det iallefall mer stas med tanter enn mamma og pappa, både til fest og hverdag, fordi vi ikke ses så ofte og gjerne har med gaver 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #527 Skrevet 4. oktober 2011 Hva er saken da? Dette sier meg ingenting, når jeg ikke har lest den tidligere tråden. Men synes foreldre kan jobbe julaften på lik linje med andre. Det er jo bare å else starinnlegget i den andre tråden."NEI! Jeg kan ikke jobbe denne julen også"
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #528 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg kan gjøre jula fin for dine tantebarn ved å avlaste din søster/bror som jeg går utifra at er moren til disse barna, slik at de kan være sammen med en forelder på julekvelden. Tror tantungene heller vil være med mamma eller pappa om de kan velge, fremfor ei tante. Jeg sier ikke at dem ikke er glad i deg altså men på en slik dag tror jeg mamma eller pappa trekker det høyeste kortet. Hos tanteungene mine er det faktisk ikke sånn. Det er krise om jeg ikke kommer. De ser meg ikke så ofte, så det å se meg og annen familie er det som gjør julaften spesiell for dem, ikke foreldrene. 6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #529 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg kan gjøre jula fin for dine tantebarn ved å avlaste din søster/bror som jeg går utifra at er moren til disse barna, slik at de kan være sammen med en forelder på julekvelden. Tror tantungene heller vil være med mamma eller pappa om de kan velge, fremfor ei tante. Jeg sier ikke at dem ikke er glad i deg altså men på en slik dag tror jeg mamma eller pappa trekker det høyeste kortet. Du får bare gjette i vei.. For andres barn kjenner du virkelig ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #530 Skrevet 4. oktober 2011 Det er jo bare å else starinnlegget i den andre tråden."NEI! Jeg kan ikke jobbe denne julen også" jaha, og hvordan gjør man det når tråden er stengt?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #531 Skrevet 4. oktober 2011 jaha, og hvordan gjør man det når tråden er stengt? Eh man kan jo forsatt gå inn på tråden å lese startinnlegget selv om tråden er stengt! 1
wondergirl Skrevet 4. oktober 2011 #532 Skrevet 4. oktober 2011 Klart man skal bytte på de 'kjipe' vaktene! Men det er jo arbeidsgivers ansvar å organisere dette på turnus, ikke de med/uten barn. Så får de ansatte bytte internt etter at lista er satt opp. Hvis jeg jobbet et sted som ikke var fleksibelt mht henting i barnehage eller plutselig krevde at jeg måtte jobbe til seint på kveld uten forvarsel, måtte jeg dessverre funnet meg en annen jobb. Men da er det jo nok en gang den barnløse kollegaen min som selv må greie å si nei til overtidsjobben, det arbeidsgiver som må finne løsningen, ikke kollegaen min. Synes dette handler like mye om 'snill jente'-syndromet, ts i den forrige tråden har problemer med å sette grenser og ender dermed opp med å si ja til vakter hun egentlig ikke vil ha. Hvis jeg hadde en kollega som alltid sa at hun kunne jobbe hvis jeg spurte om hun kunne bytte med meg, ville jeg selvsagt spørre henne neste gang også! Hvis hun da etterpå går på et nettforum og raser fra seg over egoistiske barneforeldre, så føler jeg ikke at det er mitt ansvar. Og: Er ganske oppgitt over det der 'de har selv valgt å få barn'-argumentet. Ja, det har jeg valgt. Men det er også i samfunnets interesse at mange får barn, hvem tror dere skal vaske de barnløse rumpene deres når dere blir gamle, for å sette det litt på spissen? Det er jo derfor det legges til rette for at det skal være mulig å ha en jobb OG ha barn samtidig.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #533 Skrevet 4. oktober 2011 Klart man skal bytte på de 'kjipe' vaktene! Men det er jo arbeidsgivers ansvar å organisere dette på turnus, ikke de med/uten barn. Så får de ansatte bytte internt etter at lista er satt opp. Hvis jeg jobbet et sted som ikke var fleksibelt mht henting i barnehage eller plutselig krevde at jeg måtte jobbe til seint på kveld uten forvarsel, måtte jeg dessverre funnet meg en annen jobb. Men da er det jo nok en gang den barnløse kollegaen min som selv må greie å si nei til overtidsjobben, det arbeidsgiver som må finne løsningen, ikke kollegaen min. Synes dette handler like mye om 'snill jente'-syndromet, ts i den forrige tråden har problemer med å sette grenser og ender dermed opp med å si ja til vakter hun egentlig ikke vil ha. Hvis jeg hadde en kollega som alltid sa at hun kunne jobbe hvis jeg spurte om hun kunne bytte med meg, ville jeg selvsagt spørre henne neste gang også! Hvis hun da etterpå går på et nettforum og raser fra seg over egoistiske barneforeldre, så føler jeg ikke at det er mitt ansvar. Og: Er ganske oppgitt over det der 'de har selv valgt å få barn'-argumentet. Ja, det har jeg valgt. Men det er også i samfunnets interesse at mange får barn, hvem tror dere skal vaske de barnløse rumpene deres når dere blir gamle, for å sette det litt på spissen? Det er jo derfor det legges til rette for at det skal være mulig å ha en jobb OG ha barn samtidig. Og så? Ja dere har selv valgt å få barn. Det er da ikke mitt ansvar eller problem. Er deres jobb å få kabelen til å gå opp når dere jobber turnus. Det er ikke mitt ansvar. jeg tar mine vakter, så tar du dine. At din datter eller sønn kanskje skal vaske min barnløse rumpe, gir ingen mening. 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #534 Skrevet 4. oktober 2011 Klart man skal bytte på de 'kjipe' vaktene! Men det er jo arbeidsgivers ansvar å organisere dette på turnus, ikke de med/uten barn. Så får de ansatte bytte internt etter at lista er satt opp. Hvis jeg jobbet et sted som ikke var fleksibelt mht henting i barnehage eller plutselig krevde at jeg måtte jobbe til seint på kveld uten forvarsel, måtte jeg dessverre funnet meg en annen jobb. Men da er det jo nok en gang den barnløse kollegaen min som selv må greie å si nei til overtidsjobben, det arbeidsgiver som må finne løsningen, ikke kollegaen min. Synes dette handler like mye om 'snill jente'-syndromet, ts i den forrige tråden har problemer med å sette grenser og ender dermed opp med å si ja til vakter hun egentlig ikke vil ha. Hvis jeg hadde en kollega som alltid sa at hun kunne jobbe hvis jeg spurte om hun kunne bytte med meg, ville jeg selvsagt spørre henne neste gang også! Hvis hun da etterpå går på et nettforum og raser fra seg over egoistiske barneforeldre, så føler jeg ikke at det er mitt ansvar. Og: Er ganske oppgitt over det der 'de har selv valgt å få barn'-argumentet. Ja, det har jeg valgt. Men det er også i samfunnets interesse at mange får barn, hvem tror dere skal vaske de barnløse rumpene deres når dere blir gamle, for å sette det litt på spissen? Det er jo derfor det legges til rette for at det skal være mulig å ha en jobb OG ha barn samtidig. Du bidrar ikke så bra da. Verden er overbefolket og du skaper enda flere forburkere. 3
Husfrua Skrevet 4. oktober 2011 #535 Skrevet 4. oktober 2011 Du bidrar ikke så bra da. Verden er overbefolket og du skaper enda flere forburkere. Er Norge overbefolket??? Ja, da har jeg hørt det også...
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #536 Skrevet 4. oktober 2011 Er Norge overbefolket??? Ja, da har jeg hørt det også... Norge er en del av verden, vist du ikke viste det(bortsett fra Bergen)
Gjest Julenissen Skrevet 4. oktober 2011 #537 Skrevet 4. oktober 2011 Du bidrar ikke så bra da. Verden er overbefolket og du skaper enda flere forburkere. For et patetisk innlegg ! Det er ikke vi nordmenn som overbefolker jordkloden , og det vet du ! Men jeg skal vedde på t du ikke tør å stå for meningen din om at verden er overbefolket , til fru Abdulla som venter sitt niende barn. Da blir du kalt frp'er og rasist av dine sosialistiske " viskalreddeverden"- venner . Det å produsere barn er en trygghet for fattige , og barna sikrer deres alderdom . Sånn har det vært siden tidenes morgen !
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #538 Skrevet 4. oktober 2011 For et patetisk innlegg ! Det er ikke vi nordmenn som overbefolker jordkloden , og det vet du ! Men jeg skal vedde på t du ikke tør å stå for meningen din om at verden er overbefolket , til fru Abdulla som venter sitt niende barn. Da blir du kalt frp'er og rasist av dine sosialistiske " viskalreddeverden"- venner . Det å produsere barn er en trygghet for fattige , og barna sikrer deres alderdom . Sånn har det vært siden tidenes morgen ! For ett patetisk svar! 2
Husfrua Skrevet 4. oktober 2011 #539 Skrevet 4. oktober 2011 Klart man skal bytte på de 'kjipe' vaktene! Men det er jo arbeidsgivers ansvar å organisere dette på turnus, ikke de med/uten barn. Så får de ansatte bytte internt etter at lista er satt opp. Hvis jeg jobbet et sted som ikke var fleksibelt mht henting i barnehage eller plutselig krevde at jeg måtte jobbe til seint på kveld uten forvarsel, måtte jeg dessverre funnet meg en annen jobb. Men da er det jo nok en gang den barnløse kollegaen min som selv må greie å si nei til overtidsjobben, det arbeidsgiver som må finne løsningen, ikke kollegaen min. Synes dette handler like mye om 'snill jente'-syndromet, ts i den forrige tråden har problemer med å sette grenser og ender dermed opp med å si ja til vakter hun egentlig ikke vil ha. Hvis jeg hadde en kollega som alltid sa at hun kunne jobbe hvis jeg spurte om hun kunne bytte med meg, ville jeg selvsagt spørre henne neste gang også! Hvis hun da etterpå går på et nettforum og raser fra seg over egoistiske barneforeldre, så føler jeg ikke at det er mitt ansvar. Og: Er ganske oppgitt over det der 'de har selv valgt å få barn'-argumentet. Ja, det har jeg valgt. Men det er også i samfunnets interesse at mange får barn, hvem tror dere skal vaske de barnløse rumpene deres når dere blir gamle, for å sette det litt på spissen? Det er jo derfor det legges til rette for at det skal være mulig å ha en jobb OG ha barn samtidig. Litt utenfor tema, men veldig riktig det du sier her. Hadde det ikke vært rom for tilrettelegging i hverdagen for de med små barn, så hadde det ikke vært mulig for en del småbarnsmødre å hatt jobb i tillegg til små barn. Og det er vel i alles interesse at vi også jobber. I hvertfall dersom vi skal tolke alle her på kg som mener man skal bidra skattemessig i samfunnet, i stedet for å gå hjemme med barnet de første årene Er også enig med deg i dette med snill-jente-syndrom. Man får selv sørge for å si nei til vakter man blir spurt om. Hvis noen sier ja til min vakt, så er det også noe jeg antar er noe de faktisk syns er greit eller har lyst til, og da nytter det fint lite å klage etterpå...
Gjest Julenisse Skrevet 4. oktober 2011 #540 Skrevet 4. oktober 2011 For ett patetisk svar! Vær voksen nok til å fortelle meg hva som er patetisk i svaret !
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå