Gå til innhold

Jobbe på julaften

Fremhevede innlegg

Gjest Julenissen
Skrevet

Litt utenfor tema, men veldig riktig det du sier her. Hadde det ikke vært rom for tilrettelegging i hverdagen for de med små barn, så hadde det ikke vært mulig for en del småbarnsmødre å hatt jobb i tillegg til små barn. Og det er vel i alles interesse at vi også jobber.

I hvertfall dersom vi skal tolke alle her på kg som mener man skal bidra skattemessig i samfunnet, i stedet for å gå hjemme med barnet de første årene ;)

Er også enig med deg i dette med snill-jente-syndrom. Man får selv sørge for å si nei til vakter man blir spurt om. Hvis noen sier ja til min vakt, så er det også noe jeg antar er noe de faktisk syns er greit eller har lyst til, og da nytter det fint lite å klage etterpå...

Utrolig bra skrevet , du traff spikeren på hodet ! Det er vel her kjernen ligger .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær voksen nok til å fortelle meg hva som er patetisk i svaret !

Trist at du faktisk ikke forstår det selv.

Tema:Alle bør rulere evt ha Toril jobber jul, mens Trine jobber nyttårsaften. Der jeg jobber har vi julemennesker og nyttårsaftenmennesker. Noen vil heller ha fri på nyttårsaften, mens noen vil ha fri på julaften.

Skrevet

Norge er en del av verden, vist du ikke viste det(bortsett fra Bergen)

Og hva har det med saken å gjøre?? Norge er fortsatt ikke overbefolket. Så hva er det du vil frem til? Mener du det skal settes begrensning ifht antall barn, som det har blitt gjort i noen andre land?

Gjest Julenissen
Skrevet

Trist at du faktisk ikke forstår det selv.

Tema:Alle bør rulere evt ha Toril jobber jul, mens Trine jobber nyttårsaften. Der jeg jobber har vi julemennesker og nyttårsaftenmennesker. Noen vil heller ha fri på nyttårsaften, mens noen vil ha fri på julaften.

Vet du hva ? Jeg forstår det ikke ! Kan du forklare ?

Skrevet

Hehe, jo. hvis alle slutter å å få barn, så har man jo løst problemet med kjipe egoistiske småbarnsforeldre. Men det er dessverre nok av andre egoister, som nok ,vet å ta seg til rette uansett, så ikke sikkert det hjelper så mye på situasjonen.

Og igjen: Til deg som sier at det ikke er ditt problem at jeg har fått barn: hvis du leser det jeg har skrevet, så sier jeg at det er ARBEIDSGIVERS ansvar, eller problem, om du vil. Det er DITT problem, bare hvis du ikke har guts nok til å si nei når du blir spurt for n'te gang om å jobbe overtid.

• Liker 2
Skrevet

Litt utenfor tema, men veldig riktig det du sier her. Hadde det ikke vært rom for tilrettelegging i hverdagen for de med små barn, så hadde det ikke vært mulig for en del småbarnsmødre å hatt jobb i tillegg til små barn. Og det er vel i alles interesse at vi også jobber.

I hvertfall dersom vi skal tolke alle her på kg som mener man skal bidra skattemessig i samfunnet, i stedet for å gå hjemme med barnet de første årene ;)

Er også enig med deg i dette med snill-jente-syndrom. Man får selv sørge for å si nei til vakter man blir spurt om. Hvis noen sier ja til min vakt, så er det også noe jeg antar er noe de faktisk syns er greit eller har lyst til, og da nytter det fint lite å klage etterpå...

Jeg er veldig enig i det du sier om snill pike-syndromet, og at det er viktig å ha alle, også småbarnsmødre i jobb. Men jeg ser ikke helt hvorfor det fritar småbarnsforeldre fra å ha en jobb som passer bedre med livssituasjonen sin? Det er jo massevis av jobber hvor man ikke behøver å jobbe natt eller helg eller i julen (ja, jeg vet at i enkelte tilfeller kan det være vanskelig å finne ny jobb osv., men det gjelder jo strengt tatt ikke de fleste), det må jo passe mye bedre når man har mange andre forpliktelser? Jeg synes det virker rimeligere å skaffe seg en slik i stedet for å forvente at man uten videre skal kunne unnlate å gjøre deler av jobben eller måtte få hjelp av andre fordi man insisterer på å ha en jobb som ikke passer livet en faktisk har.

Gjest Julenissen
Skrevet

Jeg er veldig enig i det du sier om snill pike-syndromet, og at det er viktig å ha alle, også småbarnsmødre i jobb. Men jeg ser ikke helt hvorfor det fritar småbarnsforeldre fra å ha en jobb som passer bedre med livssituasjonen sin? Det er jo massevis av jobber hvor man ikke behøver å jobbe natt eller helg eller i julen (ja, jeg vet at i enkelte tilfeller kan det være vanskelig å finne ny jobb osv., men det gjelder jo strengt tatt ikke de fleste), det må jo passe mye bedre når man har mange andre forpliktelser? Jeg synes det virker rimeligere å skaffe seg en slik i stedet for å forvente at man uten videre skal kunne unnlate å gjøre deler av jobben eller måtte få hjelp av andre fordi man insisterer på å ha en jobb som ikke passer livet en faktisk har.

Jo strengt tatt burde vi småbarnsmødre finne oss nye jobber , hvor vi ikke behøvde å jobbe helger og helligdager .

Som sykepleier eller hjelpepleier er det ikke så lett . Det er ikke mange dagjobber å få med de utdannelsene. Det er yrker hvor turnusarbeid er det vanligste. Jo, jeg har valgt feil yrke med tanke på småbarn og familieliv , men da jeg var noen og tyve , tenkere jeg ikke over problemstillingen.

Hvis alle vi både alenemødre og andre småbarnsmødre går vekk fra yrket vårt , ja , da er det ikke mange sykepleiere igjen.

Skrevet

Nå husker jeg ikke det eksakte tallet, men det er en svært stor prosentandel som jobber turnus, og da sier det seg vel selv at det også vil være småbarnsforeldre i sånne yrker. og jeg tror vel egentlig ikke dette er en problemstilling folk tenker på når de velger utdanning. Jeg valgte å bli sykepleier da jeg var 16 år, og da var det ikke akkurat i tankene mine at jeg en gang skulle ha barn, og at det kanskje ville bli vanskelig å jobbe i turnus. Samtidig må man jo også skaffe seg en utd etter hvor det er realistisk å få jobb. Så er du kvinne og ønsker å jobbe med mennesker, så er vel f.eks helsevesenet en naturlig vei å gå..

Det er vel ingen som unnlater å gjøre jobben sin? Men ja, noe tilrettelegging blir det nok. og personlig syns jeg det er helt topp med sjefer og kollegaer som stiller opp for at du skal kunne få ting til å gå rundt, sånn at du rekker å levere i bhg osv.. For uansett så tror jeg det viktigste for både sjef og kollegaer at man kommer seg tilbake i jobb så fort som mulig etter permisjonen.

Gjest Cosette
Skrevet

Nå husker jeg ikke det eksakte tallet, men det er en svært stor prosentandel som jobber turnus, og da sier det seg vel selv at det også vil være småbarnsforeldre i sånne yrker. og jeg tror vel egentlig ikke dette er en problemstilling folk tenker på når de velger utdanning. Jeg valgte å bli sykepleier da jeg var 16 år, og da var det ikke akkurat i tankene mine at jeg en gang skulle ha barn, og at det kanskje ville bli vanskelig å jobbe i turnus. Samtidig må man jo også skaffe seg en utd etter hvor det er realistisk å få jobb. Så er du kvinne og ønsker å jobbe med mennesker, så er vel f.eks helsevesenet en naturlig vei å gå..

Det er vel ingen som unnlater å gjøre jobben sin? Men ja, noe tilrettelegging blir det nok. og personlig syns jeg det er helt topp med sjefer og kollegaer som stiller opp for at du skal kunne få ting til å gå rundt, sånn at du rekker å levere i bhg osv.. For uansett så tror jeg det viktigste for både sjef og kollegaer at man kommer seg tilbake i jobb så fort som mulig etter permisjonen.

Det er vel ingen som klager over en viss romslighet for at småbarnsforeldre skal kunne delta i arbeidslivet. Men det går en grense hvor tilretteleggingen faktisk gjør livet kjipere for andre som må "ta støyten", og det er ikke riktig. Det er dette som er kjernen i tråden.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er vel ingen som klager over en viss romslighet for at småbarnsforeldre skal kunne delta i arbeidslivet. Men det går en grense hvor tilretteleggingen faktisk gjør livet kjipere for andre som må "ta støyten", og det er ikke riktig. Det er dette som er kjernen i tråden.

som sagt, så diskuterte vi nå litt utenfor tema...

Men heldigvis så tror jeg allikevel det er fåtallet som føler at småbarnforeldre er til noen byrde og at andre må ta støyten for dem. Det være seg julaften eller andre tider...

Endret av Husfrua
Skrevet

Jeg tror kanskje en del av de småbarnsforeldrene som blir sure eller krever at andre skal ta vakta dems, også ville vært de som hadde krevd fri av andre grunner. Dette er kanskje de som roper høyest og alltid vil ha det som de vil. Og når de får barn, har de fått en ny unnskyldning til å ikke jobbe julaften. Vi andre, blir skuffet når vi må jobbe på julaften og spør gjerne om noen vil bytte. Men blir verken sur eller gretten om dette ikke lar seg gjøre.

angående sjefer som tilrettelegger jula for småbarnsforeldre, så handler dette muligens likså mye om en sjef som ønsker å bidra til at småbarnsforeldre fortsetter i jobben, til tross for at dette er en turnusjobb. i stedet for at alle går på utkikk etter en ren dagstilling (det er det nemlig mange som vurderer etter at de får barn). Mange her foreslår at man skal finne seg en ny jobb når man får barn, men diverse jobber i helsevesenet er sårbare og trenger sårt den arbeidskraften man allerede har.

Dette var kun synsing...

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber som sykepleier, og det hadde vært uaktuelt å finne en jobb kun på dagtid for å ha fri julaften. Da ville jeg mistrives hele resten av året. På min avdeling er det ca 40 sykepleiere i ulike stillinger, der 30 jobber tredelt turnus (de andre jobber kun natt). Vi må være fire på jobb julaften kveld for at det skal gå opp. Dvs at man må påregne å jobbe julaften kveld ca hvert 6-8 år, og det mener jeg er fullstendig akseptabelt selv med barn. Det er som nevnt ofte kjipere for den som må jobbe, enn de som er igjen hjemme.

Det jeg syns er mye mer uakseptabelt er de som da sitter hele vakten sin på julaften og klager over at de må være der, og dermed ødelegger kvelden for andre. Jeg syns ikke det er kjekt å jobbe jeg heller, men sånn er det og da får man gjøre det beste ut av det. Vi får julemat og dessert av jobb, har med oss kaker og snop selv, og forsøker å gjøre det så trivelig som mulig når vi første r der. I fjor satt det en å gnålte om hvor idiot sjefen var som hadde ødelagt hele kvelden for henne og ungen, enda ungen kun var et år og sikkert ikke forstod hva det gikk i, og dessuten skulle hun gå hjem kl 18.30, men vi andre skulle jobbe til kl 23. Det syns jeg er irriterende.

• Liker 7
Skrevet

Så kan det jo hende at noen av de barnløse også kommer i situasjoner hvor de trenger å "fredes", f.eks at de får gamle foreldre som ikke bør sitte alene på julaften og sånne ting.

Jeg ville heller tatt risken på å ikke få fri pga en rullering, heller enn å være nødt til å vrenge sjela og fortelle sjefen om bestemor med kreft i terminalfasen for å kunne få fri en jul.

Det er heller ikke mulig å få til en slik prioritering, suten å tråkke noen på tærne, siden det vil basere seg på føleri når man vurderer hvem som er "viktigst". En rullering er den eneste realistiske måten å være rettferdig på.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville heller tatt risken på å ikke få fri pga en rullering, heller enn å være nødt til å vrenge sjela og fortelle sjefen om bestemor med kreft i terminalfasen for å kunne få fri en jul.

Det er heller ikke mulig å få til en slik prioritering, suten å tråkke noen på tærne, siden det vil basere seg på føleri når man vurderer hvem som er "viktigst". En rullering er den eneste realistiske måten å være rettferdig på.

I en slik situasjon ville det vel vært mest naturlig med en sykemelding uansett. Så det hadde nok ikke blitt et problem ;)

Skrevet

Er det vanlig å sykemelde seg når besteforeldre blir syke? Det var nytt for meg gitt, har aldri tenkt på noe annet enn at man må ha fri for å komme seg i begravelser.

Skrevet

Er det vanlig å sykemelde seg når besteforeldre blir syke? Det var nytt for meg gitt, har aldri tenkt på noe annet enn at man må ha fri for å komme seg i begravelser.

Her var det snakk om kreft i terminalfase. at man ønsker å sitte på dødsleie til foreldre/besteforeldre er vel ikke uvanlig??? De aller fleste står sine besteforeldre veldig nær.. Jobben er ikke alt altså...

• Liker 2
Skrevet

Hvis man vil være sikker på å alltid kunne feire jul og høytider med familien, så velger man ikke yrker innen for eksempel helsesektoren der man risikerer å jobbe julaften kveld. Så enkelt er det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Her var det snakk om kreft i terminalfase. at man ønsker å sitte på dødsleie til foreldre/besteforeldre er vel ikke uvanlig??? De aller fleste står sine besteforeldre veldig nær.. Jobben er ikke alt altså...

Men er dette et ønske som gir grunnlag for sykemelding? Jeg har alltid bedt om, og fått, ulønnet fri i slike sammenhenger.(Bare lurer, men blir vel en avsporing.)

Endret av Rayanne
Skrevet

Men er dette et ønske som gir grunnlag for sykemelding? Jeg har alltid bedt om, og fått, ulønnet fri i slike sammenhenger.(Bare lurer, men blir vel en avsporing.)

Man kan få sykemelding i slike tilfeller dersom man selv får f.eks. en depressiv reaksjon (ikke det samme som depresjon) på at noen man er glad i er alvorlig syk. Det handler altså om hvordan du som får sykemeldingen reagerer, om du blir regnet som syk av sorg/overveldende følelser. Man skal ikke få sykemelding bare fordi man har lyst til å være der for bestemors skyld.

• Liker 2
Skrevet

Så du mener at julegleden DIN er viktigere enn til et fire år gammelt barn? DET er egoistisk det.

Sånn som jeg tolket innlegget hennes, mener hun at julegleden er nøyaktig den samme, og det er jeg helt enig med henne i!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...