Gjest "gjest" Skrevet 3. oktober 2011 #481 Skrevet 3. oktober 2011 Det er vel ikke så mye å si, annet enn, som du selv sier - at utrolig mange er dypt uenig med meg når det gjelder at småbarnsmødre skal få feire julaften sammen med barna sine så du er seriøs i meningen om at vi barnløse skal ofre oss år etter år for småbarnsforeldre? 3
Mynona Skrevet 3. oktober 2011 #482 Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Men du Malifinka; for meg er julen den viktigste høytiden. Derfor vil ikke jeg jobbe 3 julaftner på rad. Men jeg kan gjerne jobbe hele påsken for deg hvert år. Det er ikke en viktig høytid for meg. Jeg kan jobbe, du kan dra på påskefjellet sammen med barna dine. Men jula, nei jeg skal ha fri annenhver jul og ferie den sammen med familien min. Endret 3. oktober 2011 av Mynona-83 3
Gjest MorAase Skrevet 3. oktober 2011 #483 Skrevet 3. oktober 2011 så du er seriøs i meningen om at vi barnløse skal ofre oss år etter år for småbarnsforeldre? Bør. Jeg finner det unaturlig å ikke gi såpass av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #484 Skrevet 3. oktober 2011 Til dere som sier 'du skjønner det når du får barn selv' Har min far ikke SKJØNT det? Er han en dårlig pappa fordi han har jobba på julaftener og andre viktige dager? Det virker jo på dere som om det er krise for ungen om mamma eller pappa er ute og jobber.? Jeg vil nok heller si at min pappa har skjønt at det går greit. Og at han prøver å gjøre det beste ut av det. Både på jobb, og når han kommer hjem. 5
Kosemose Skrevet 3. oktober 2011 #485 Skrevet 3. oktober 2011 så du er seriøs i meningen om at vi barnløse skal ofre oss år etter år for småbarnsforeldre? Jeg er seriøs når jeg mener at småbarnsmødre bør "fredes" et par år mens barna er mellom 2-6 år eller der omkring. Så mener jeg IKKE at den samme barnløse skal ha julaften-vakta år etter år, selvfølgelig ikke. Jeg har barn som er litt større, og jeg ville selvsagt tatt min turn hvis jeg hadde den type jobb. Så kan det jo hende at noen av de barnløse også kommer i situasjoner hvor de trenger å "fredes", f.eks at de får gamle foreldre som ikke bør sitte alene på julaften og sånne ting. Jeg mener vel egentlig bare at det kan være grunner til at noen bør slippe å jobbe julaften, men jeg mener ikke at samme person skal slippe livet gjennom. Og som sagt - jeg registrerer at hele KG er dypt uenig med meg, og jeg vet ikke om det er noe vits i at jeg gjentar meg selv eller forsøker å forklare/forsvare synspunktet mitt mer i denne tråden.
Gjest Anuket Skrevet 3. oktober 2011 #486 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg er seriøs når jeg mener at småbarnsmødre bør "fredes" et par år mens barna er mellom 2-6 år eller der omkring. Så mener jeg IKKE at den samme barnløse skal ha julaften-vakta år etter år, selvfølgelig ikke. Jeg har barn som er litt større, og jeg ville selvsagt tatt min turn hvis jeg hadde den type jobb. Så kan det jo hende at noen av de barnløse også kommer i situasjoner hvor de trenger å "fredes", f.eks at de får gamle foreldre som ikke bør sitte alene på julaften og sånne ting. Jeg mener vel egentlig bare at det kan være grunner til at noen bør slippe å jobbe julaften, men jeg mener ikke at samme person skal slippe livet gjennom. Og som sagt - jeg registrerer at hele KG er dypt uenig med meg, og jeg vet ikke om det er noe vits i at jeg gjentar meg selv eller forsøker å forklare/forsvare synspunktet mitt mer i denne tråden. Jeg ble litt nysgjerrig på hvordan det hadde fungert i praksis jeg
Gjest "gjest" Skrevet 3. oktober 2011 #487 Skrevet 3. oktober 2011 Bør. Jeg finner det unaturlig å ikke gi såpass av seg selv. Vel, men da er du vel enig i at de barnløse bør komme foran i køen om forfremmelser og lignende da, siden det er dem som drar det største lasset på jobb. Såpass bør jo folk med barn kunne gi av seg selv. Jeg er seriøs når jeg mener at småbarnsmødre bør "fredes" et par år mens barna er mellom 2-6 år eller der omkring. Så mener jeg IKKE at den samme barnløse skal ha julaften-vakta år etter år, selvfølgelig ikke. Jeg har barn som er litt større, og jeg ville selvsagt tatt min turn hvis jeg hadde den type jobb. Jeg er uenig med deg, men naturligvis får du "lov" til å mene hva du vil. 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #488 Skrevet 3. oktober 2011 Du vet vel svært lite om bakkekontakten til enkeltpersoner i denne tråden. Men jeg kan være enig i at det muligens er foreldrene som ønsker mest å ta del i barnas jul, og ikke alltid omvendt (spesielt de aller minste). Man føler jo at dette er det beste for alle parter og man føler seg som en litt dårligere mamma når man må jobbe på julaften, bursdagen dems osv. Man er vel ikke nødvendigvis en dårligere mor, men det er slike følelser som kan dukke opp i ganske mange. Så jeg skal ofre min jul pga. dine følelser?! Det var dette med å ikke bare tenke på seg selv igjen da. 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #489 Skrevet 3. oktober 2011 At alle mennesker er like mye verdt uansett alder og at alle har sine grunner til å ville feire jul kan vi være enige om. At ingen skal være nødt til å jobbe julaften flere år på rad som en regel for at folk med småbarn skal ha fri er vi også enige om. Forskjellen er at jeg tror at vi som har småbarn eller voksne barn for den saks skyld evner å se i litt større grad enn barnløse behovet for en liten unge å være sammen med mamma på julaften. Det betyr ikke at man er mindre viktig som barnløs men, at man som voksen bør kunne ofre seg for et lite barn, selv om man ikke kjenner barnet. Jeg var iallefall sånn før jeg fikk barn og kommer til å ofre meg for småbarns foreldre da mitt blir eldre. For meg handler ikke dette om hvem som er mest verdt men om empati for småbarns foreldre og små barn. Jeg mener ikke at folk er egoistiske fordi de vil feire jul med familien sin uten å ha barn. Men, jo jeg mener at man er egoistisk dersom man som voksen ikke kan sette sitt eget behov til side for å gjøre jula fin for et lite barn. Jula handler også i stor grad om å gjøre noe fint for andre vet dere. Og som andre sier så er det faktisk sånn at enkelte ting skjønner man ikke før man blir foreldre. Jeg har selv småbarn men siden vi har stor familie som hun kan være sammen med, så har jeg ofret meg på julaften for andre i min jobb som ikke har hatt familie som barna deres kan være hos. Grunnen til at jeg gjorde det er nettopp fordi at jeg er småbarnsmor selv og derfor skjønner hvor leit det var for min kollega å la ungen være hos naboen. Jeg satt derfor hennes barn foran mitt eget fordi jeg syntes at i den situasjonen var hennes bar viktigere enn mitt. Og sånne avgjørelser som det er det fint få barnløse som skjønner, sånn er det bare. Så hvorfor kan ikke du gjøre jula fin for meg og for mine tantebarn og venners barn som så inderlig vil at jeg skal komme. I motsetning til mødrene deres ser jeg dem sjelden. Hvor er ditt hensyn til disse barna? 6
Gjest MorAase Skrevet 3. oktober 2011 #490 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg ble litt nysgjerrig på hvordan det hadde fungert i praksis jeg Med velvilje og empati. Dog, det finnes ikke lenger. Slik sett er jo ditt spørmål på sin plass.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #491 Skrevet 3. oktober 2011 Det er vel ikke så mye å si, annet enn, som du selv sier - at utrolig mange er dypt uenig med meg når det gjelder at småbarnsmødre skal få feire julaften sammen med barna sine Jeg har ikke lenger små barn, så hvis jeg hadde hatt en jobb med kveldsvakt julaften, hadde jeg selvfølgelig tatt min andel av slike vakter, på lik linje med alle andre. Jeg mener ikke at folk med barn er hellige kuer som aldri skal ta upopulære vakter fram til barna er 20 år. Men jeg syns det er trist at noen skal gå glipp av barnas jul mens barna er små (tenker fra 2-6 år, ikke fra 0-20). Jeg mener ikke at samme barnløse person skal tvinges til å jobbe hver eneste julaften, hvis noen fikk det inntrykket. (Skjønt, jeg kjenner faktisk mennesker som VIL jobbe julaften også. For de som kanskje har et trøblete forhold til familien kan det være ok å jobbe julaften, og selv husker jeg at jeg hadde lyst til å jobbe som frivillig på juleaften for alkoholikere og hjemløse istedenfor å feire med foreldre og søsken, før jeg fikk egen familie). Ser at jeg modererer meg litt her, men jeg mener fortsatt at de med små barn bør få feire julaften med disse. Også beklager jeg at jeg støter mange ved å mene dette, og ved å mene at mange forandrer syn på mye når de selv kommer i en annen livssituasjon. Du har nå greid å koke dette ned til å handle om deg og ikke om dine barn. Hvor ble det av hensynet til andre, det at julen er like viktig for alle og at de uten barn ikke er mindre verdt enn de med barn? 5
Cata Skrevet 3. oktober 2011 #492 Skrevet 3. oktober 2011 Så kan det jo hende at noen av de barnløse også kommer i situasjoner hvor de trenger å "fredes", f.eks at de får gamle foreldre som ikke bør sitte alene på julaften og sånne ting. Jammen, de som får barn får jo også etterhvert gamle foreldre. Det kan bli mye "freding" av dette her. Det er jo ikke bare barnløses foreldre som bør slippe å sitte alene på julaften. Følger vi det resonnementet så kan det bli mye arbeid å få på helligdager for dem som både er barnløse og så unge at de ikke enda har foreldre som må feire på "julekveld i skogen" nivå. 4
Kosemose Skrevet 3. oktober 2011 #493 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg ble litt nysgjerrig på hvordan det hadde fungert i praksis jeg Nå har ikke jeg en turnusjobb, og hadde jeg hatt det hadde jeg kanskje hatt en annen mening enn den jeg har pr i dag, kanskje jeg da hadde ment at min tanke ikke hadde fungert i praksis, ikke vet jeg. Og det gjør jo inntrykk å se at så mange mener jeg er helt på jordet - kanskje jeg er det? Vel, men da er du vel enig i at de barnløse bør komme foran i køen om forfremmelser og lignende da, siden det er dem som drar det største lasset på jobb. Såpass bør jo folk med barn kunne gi av seg selv. Jeg er uenig med deg, men naturligvis får du "lov" til å mene hva du vil. Det er vel ingen hemmelighet at småbarnsmødre ikke alltid er først i køen når det gjelder forfremmelser og lønnsøkning? Generelt sett blir vel aldri det å få barn sett på som et karrieremssig sjakktrekk?
Kosemose Skrevet 3. oktober 2011 #494 Skrevet 3. oktober 2011 Jammen, de som får barn får jo også etterhvert gamle foreldre. Det kan bli mye "freding" av dette her. Det er jo ikke bare barnløses foreldre som bør slippe å sitte alene på julaften. Følger vi det resonnementet så kan det bli mye arbeid å få på helligdager for dem som både er barnløse og så unge at de ikke enda har foreldre som må feire på "julekveld i skogen" nivå. hehe, ja - kanskje det bare er i min utopiske verden, som befinner seg i mitt hode, at alle som har gode grunner til det, selvsagt skal ha fri på julaften. Være seg gamle foreldre, spesielt nostalgisk forhold til julen, små barn og lignende. Selv har jeg aldri vært spesielt opptatt av julaften (bortsett fra da barna var små) så jeg overfører sikkert feilaktig mine egne følelser og holdninger til andre. Det skal presiseres at dette ikke er et tema som opptar meg veldig sånn til vanlig, jeg har f.eks ikke ansvar for å sette opp julevaktlister noe sted (noe som hele KG sikkert syns er veldig bra )
Gjest Anuket Skrevet 3. oktober 2011 #495 Skrevet 3. oktober 2011 Nå har ikke jeg en turnusjobb, og hadde jeg hatt det hadde jeg kanskje hatt en annen mening enn den jeg har pr i dag, kanskje jeg da hadde ment at min tanke ikke hadde fungert i praksis, ikke vet jeg. Og det gjør jo inntrykk å se at så mange mener jeg er helt på jordet - kanskje jeg er det? Det er vel ingen hemmelighet at småbarnsmødre ikke alltid er først i køen når det gjelder forfremmelser og lønnsøkning? Generelt sett blir vel aldri det å få barn sett på som et karrieremssig sjakktrekk? Jeg er litt usikker på om det faktisk hadde fungert i praksis, men eks. i enkelte jobber er julaftenvakten ferdig kl 13 - det går jo ann å leve med, både for småbarnsforeldre og barnløse tenker jeg. Jeg er ikke helt enig i at man burde bli fredet, men kanskje man kunne ha rullert slik at småbarnsforeldre fikk julaften hvert 5 år eks. og hvis man da har nok barnløse på jobben så får de disse fire årene seg i mellom. Hehe nå vet jeg ikke om det hadde fungert, men hadde kanskje vært en mulig løsning? Morsom tanke å leke med i hvertfall
Gjest Uglefot Skrevet 3. oktober 2011 #496 Skrevet 3. oktober 2011 Med velvilje og empati. Dog, det finnes ikke lenger. Slik sett er jo ditt spørmål på sin plass. Du mener den empatien vi barnløse skal ha for de med barn? Og den empatien som de med barn skal ha for oss som er barnløse når vi vil feire med vår familie? Åja, den ja. Synd det ikke ser ut til at folk vil den skal gå begge veier. Uansett, ser ut til at denne diskusjonen har stagnert fullstendig.Nå går vi å legger oss folkens og så satser vi på at ingen skades av å måtte jobbe julaften, barnløs eller ei. 3
Kosemose Skrevet 3. oktober 2011 #497 Skrevet 3. oktober 2011 Du har nå greid å koke dette ned til å handle om deg og ikke om dine barn. Hvor ble det av hensynet til andre, det at julen er like viktig for alle og at de uten barn ikke er mindre verdt enn de med barn? Vet du, du har helt sikkert rett. Jeg tar nok feil, og dette er ikke et tema som jeg har tenkt mye på, så jeg uttalte meg nok om noe jeg ikke burde uttale meg om. Jeg syns det er oppriktig leit at noen ikke får feire jul med barna sine eller med foreldrene sine, eller i det hele tatt, hvis det er det de ønsker. Utover det er jeg tom for argumenter og sier at flertallet har nok rett og mindretallet (meg) har nok feil
Gjest Anuket Skrevet 3. oktober 2011 #498 Skrevet 3. oktober 2011 Med velvilje og empati. Dog, det finnes ikke lenger. Slik sett er jo ditt spørmål på sin plass. Njaaaa det skal nok mye mer til enn det MorAase, du må ha nok ansatte som er barnløse, og så må du ha et visst antall småbarnsforeldre, og dermed rullere slik at småbarnsforeldrene får sine første julevakter når barnet er 5 år, etc. Det hadde ikke fungert i alle bedrifter, men kanskje i noen mindre? Empati og velvilje finnes det masse av, verden er ikke så mørk og trist som du fremstiller den - alle har lov og krav på å beholde sin fridag uten å måtte forsvare sin rett på å få ha den, når det er din tur og den er rettmessig din fridag. 2
Gjest Krizzy Skrevet 3. oktober 2011 #499 Skrevet 3. oktober 2011 For min del, så er det aldri noen jul uten mamma. Det er mamma som er julen. Det var utrolig trist når mamma jobbet i julen når jeg var mindre. Julen uten mamma var vanskelig fordi det føltes ikke ut som det var jul - bare noen vanlige dager. (Jobber heldigvis ikke i julen lengre). På jobben min har det alltid vært rullering (men som oftest har det alltid meldt seg noen frivillig, i tilegg, eller så kan man bytte). Jeg er veldig glad at jeg fikk fri på juleaften (ung og barnløs). Jeg kunne stå opp hjemme hos foreldrene mine. Ikke tenke på jobb. Se julefilmer. Gomle på godteri. Hjelpe med middagen. Gå i kirken. Jeg hadde aldri ofra juleaften på juleaften på juleaften for noen andre sitt barn. Jeg jobbet i juli flere år på rad fordi at SFO og barnehager er stengt, selvom det betydde at jeg måtte ofre en familieferie. Det kan jeg gjøre, men ikke juleaften. I år slipper jeg å tenke på hva jeg skal gjøre. Skolen er stengt. Men jeg håper å skaffe meg en jobb der jeg slipper å jobbe på juleaften.
Cata Skrevet 3. oktober 2011 #500 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg er ikke helt enig i at man burde bli fredet, men kanskje man kunne ha rullert slik at småbarnsforeldre fikk julaften hvert 5 år eks. og hvis man da har nok barnløse på jobben så får de disse fire årene seg i mellom. Hehe nå vet jeg ikke om det hadde fungert, men hadde kanskje vært en mulig løsning? Morsom tanke å leke med i hvertfall Mnja, det betyr at hver forelder ville fått 1-2 julaftenvakter før podene var så store at det ikke var småbarnsskjerming? På den annen side så kommer det jo faktisk også an på hvor mange man er på den arbeidsplassen og hvor mange som skal dele. Går man en 5-skift ordning kan man jo "risikere" at det faktisk går 3-4 år mellom hver gang man må ha julekveldsskiftet. (Er klar over at skuddår, samt det faktum at julaften ikke havner på samme ukedag hvert år vil forkludre regnestykket for noen.)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå