AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #161 Skrevet 14. mai 2012 Nei hijab til bunad synes jeg ikke noe om. På samme måte som jeg ikke synes noe om mennesker som bruker korssmykke til bunaden o.l (de finnes sikkert). Ikke liker jeg allskens rare jakker til bunaden (har man ikke cape så bruk et sjal), ingen bruk av evt tilhørende skaut eller feil strømper og sko liker jeg heller ikke. Solbriller kan man ikke gjøre så mye med, det er nymotens og sunt for øynene å bruke. Samme med paraply. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #162 Skrevet 14. mai 2012 Syns det ser litt pussig ut, men heller hijab til bunad enn nisselue. hm.. nisselue faktisk...
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #163 Skrevet 14. mai 2012 hm.. nisselue faktisk... Heller nisselue enn hijab. MYE heller nisselue enn hijab. 2
Luppa Skrevet 14. mai 2012 #164 Skrevet 14. mai 2012 Gadd ikke lese hele tråden, da hadde jeg sikkert bare blitt oppgitt. Men i og med at man fint kan være norsk OG muslim (who knew?) synes jeg hijab til bunad er helt greit. Mye bedre enn solbriller og sigg i munnviken som tilbehør. 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #165 Skrevet 14. mai 2012 Mange bunadbærere har ikke akkurat et veldig respektfullt forhold til skikk og bruk om hva som er ok til bunad. Mange bruker solbriller, de fleste legger igjen hodeplagget hjemme, det brukes jakker utenpå, smykker som ikke har noen verdens ting med nasjonaldrakta å gjøre, osv. I fjor så jeg ei jente med Converse til nordlandsbunad... Hvorfor blir folk så iltre om noen bruker hijab til?? 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #166 Skrevet 14. mai 2012 Mange bunadbærere har ikke akkurat et veldig respektfullt forhold til skikk og bruk om hva som er ok til bunad. Mange bruker solbriller, de fleste legger igjen hodeplagget hjemme, det brukes jakker utenpå, smykker som ikke har noen verdens ting med nasjonaldrakta å gjøre, osv. I fjor så jeg ei jente med Converse til nordlandsbunad... Hvorfor blir folk så iltre om noen bruker hijab til?? Les Koranen og Hadith, så skjønner du hva slags politisk symbol en hijab er. Uforenelig med grunnlovsfeiringen. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #167 Skrevet 14. mai 2012 Les Koranen og Hadith, så skjønner du hva slags politisk symbol en hijab er. Uforenelig med grunnlovsfeiringen. Hvorfor skal jeg det? Og hvis muslimske kvinner godt kunne tenkte seg å kombinere hijab og bunad, så er de kanskje betydelige hakk mindre opptatt av politisk og religiøs ekstremisme enn hva du er? 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #168 Skrevet 14. mai 2012 Jeg går for hijab å bare hijab på nudiststranda 2
Lutetium 71 Skrevet 14. mai 2012 #169 Skrevet 14. mai 2012 Hvorfor skal jeg det? Og hvis muslimske kvinner godt kunne tenkte seg å kombinere hijab og bunad, så er de kanskje betydelige hakk mindre opptatt av politisk og religiøs ekstremisme enn hva du er? Men da hadde de vel heller ikke hatt noe problem med å ta den av? 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #170 Skrevet 15. mai 2012 17. Mai er en feiring av Norges grunnlov. Denne loven forbyr forskjellsbehandling på bakgrunn av kjønn. Å kle seg i hijab er et hån mot denne grunnloven, og på 17. mai anser jeg derfor bruk av hijab som spesielt provoserende. ..når hijaben i tillegg plasseres på toppen av en bunad fra mitt hjemsted.. Grr! Det blir nok hijab til minikjole neste gang jeg går ut for å drikke, danse og ha tilfeldig sex. Spesielt i Ramadan og ved andre muslimske høytider skal jeg tråkke det religiøse hodeplagget deres ned i søla på den måten. Integrering vøtt. Jeg burde få applaus for å bygge broer mellom kulturer her. 2
iselin91 Skrevet 15. mai 2012 #171 Skrevet 15. mai 2012 En ting er at Norge skal være fritt og fram og åpent, men bunaden må vi kunne ha "ren", slik som andre land har sine drakter og bikiner. 4
Siri L. Skrevet 15. mai 2012 #172 Skrevet 15. mai 2012 Mange bunader har skaut og andre hodeplagg. Man må jo kunne velge en bunad med et stort nok skaut? Det kommer til å bli snakk om 'de mest populære bunadene blant muslimer' Det blir moro! Mine kilder forteller at hodeplagg for kvinner dukket opp her til lands i forbindelse med innføring av en annen midtøsten-religion, nemlig kristendommen. I vikingtiden brukte etter det man vet ikke kvinner hodeplagg. (De hadde sikkert noe på seg når det var kaldt, altså.) 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #174 Skrevet 15. mai 2012 Hvorfor skal jeg det? Og hvis muslimske kvinner godt kunne tenkte seg å kombinere hijab og bunad, så er de kanskje betydelige hakk mindre opptatt av politisk og religiøs ekstremisme enn hva du er? Er det ikke greit å kjenne til hva det er "våre nye landsmenn" egentlig flagger når de velger å bære hijab til bunaden? De prøver med hijaben å gi deg et budskap, dawah, og du vil ikke vite hva det er? Respektløst! 1
Gjest notetur nomen Skrevet 15. mai 2012 #175 Skrevet 15. mai 2012 Mange bunadbærere har ikke akkurat et veldig respektfullt forhold til skikk og bruk om hva som er ok til bunad. Mange bruker solbriller, de fleste legger igjen hodeplagget hjemme, det brukes jakker utenpå, smykker som ikke har noen verdens ting med nasjonaldrakta å gjøre, osv. I fjor så jeg ei jente med Converse til nordlandsbunad... Hvorfor blir folk så iltre om noen bruker hijab til?? Absolutt enig. Dessuten så skjønner jeg meg ikke så mye på bunadspolitiet til tider for bunad er da ikke en uniform, heller. Jumping Djesus on a Pogo stick. :gjeiper: Hvis noen velger seg et sjal, ja en hijab er faktisk et sjal, og det heter faktisk sjal på norsk , som er i nøytrale farger som ikke bryter med bunadens farger, så kan jeg faktisk ikke skjønne at folk syns det er feil. Javel, så mener de det er et kulturelement som ikke hører hjemme på en bunad, men nå er bunad faktisk et levende plagg og ikke en statisk, ofisiell uniform. Her maser man om at muslimer skal se til helsike å integrere seg , og så blir man sur når de faktisk gjør det og trekker i bunad... Men jeg må si at jeg syns det er snålt når de velger seg et burgunderrødt sjal til en bunad som er blå eller sort i bunnfargen... Man kan vel la være å være fargeblind selv om man vil gå med sjal? Og rosa sjal med paljetter, som var nevnt før her, har jeg full forståelse for at man ikke syns noen skal ta på til en bunad. Samme farge som bunadsblusen eller i bunnfargen til bunaden, og jeg ville ikke reagert. Også syns jeg de kan velge silkesjal eller et naturmateriale som matcher bunadsblusen. Også syns jeg de kan tone ned sjalet sitt så mye som overhode mulig. Men det må være tillatt å ha en religiøs tilknytning selv om man markerer nasjonal tilhørighet også. Hva med alle se som har bunadsøredobber, sko og strømper i syntetmaterialer, lar vær å ta på bunadskysen sin og sminker seg? Det hører faktisk heller ikke til når man har bunad. 4
Gjest notetur nomen Skrevet 15. mai 2012 #176 Skrevet 15. mai 2012 Er det ikke greit å kjenne til hva det er "våre nye landsmenn" egentlig flagger når de velger å bære hijab til bunaden? De prøver med hijaben å gi deg et budskap, dawah, og du vil ikke vite hva det er? Respektløst! Jeg tviler på at det er en bevisst markedsstrategi for å misjonere om sin religøse retning at de trekker i sjal når de har norsk nasjonaldrakt. Jeg tror de djør det fordi de ikke ønsker å bryte fromheten selv om de har norsk nasjonaldrakt. Jeg har faktisk sett en kvinne med heldekkende svart drakt over bunaden. Så jeg tviler på at det handler om misjon, her. 2
Gjest notetur nomen Skrevet 15. mai 2012 #177 Skrevet 15. mai 2012 (endret) Mange bunader har skaut og andre hodeplagg. Man må jo kunne velge en bunad med et stort nok skaut? Mnjaaa... Du skjønner at dette hander ikke, som mange i tråden påstår , om å dekke til håret. De tradisjonelle norske bunadshodeplaggene dekker ikke til det de skal, og derfor blir det nok foretrukket å ta på seg et sjal som bidrar til at man er tildekket sånn som den muslimske fromheten krever.Men hvordan dette sjalet oppfattes å skulle bæres, er faktisk kulturavhengig det også. Så det er der problemene med å dekke seg til kommer inn i bildet dersom man skal være bunadspoliti og forby alt som ikke "var i bruk i blant seterjentene i Øvre Nedreeid sokn i 1789." Endret 15. mai 2012 av notetur nomen 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #178 Skrevet 15. mai 2012 Hvordan hadde du reagert om vi nordmenn hadde misbrukt hijab? Vi har jo ingen tilknytning til dette plagget, men hva om vi hadde begynt å bruke det å på en måte som det absolutt ikke skal brukes? Jeg har opplevd det før, jeg. Og da smilte jeg. For hun som brukte hijab til en meget utringet topp, og presset brystene frem, har som du sa, ingen tilknytning til det. Jeg fortalte først hva som var hensikten med hijab, etter det kan alle gjøre det de vil. Det gjorde ikke meg noe.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #179 Skrevet 15. mai 2012 Hijab skal ikke bæres sammen med bunad! Må si jeg stusser litt, når muslimske jenter sier de bærer hijab med stolthet. Hijab er kvinneundertrykkende. Kvinnene er ikke verdt noe for mannen. Er det noe å være stolt av? Herregud altså Og jeg må si jeg stusser litt når du sier det du sier. Hva er kvinne undertrykking? Hva vil det si at kvinnen er verdt noe? Islam er faktisk den første religionen som gav kvinner noe rettigheter, hvis du kan litt historie. Og jeg snakker ikke om taliban og Osama binalden, hvis du tror at det er det sm er kvinneverd og Islam. Ikke at dette var temaet her :S 1
Gjest Elfrida Skrevet 15. mai 2012 #180 Skrevet 15. mai 2012 Mnjaaa... Du skjønner at dette hander ikke, som mange i tråden påstår , om å dekke til håret. De tradisjonelle norske bunadshodeplaggene dekker ikke til det de skal, og derfor blir det nok foretrukket å ta på seg et sjal som bidrar til at man er tildekket sånn som den muslimske fromheten krever.Hva er kravet egentlig? Er det det at halsen fra skjortekraven opp til hodet synes som er problemet? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå