Gå til innhold

Hijab til bunad...


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

ding dong...hva skal du gjøre med alle de norske konvertittene?

Det har jeg lurt på lenge. Under hvilken liste skal de? :gjeiper:

Under "Etnisk-norske-kvinner-som-ikke-lenger-får-gå-med-bunad-fordi-de-går-med-hijab-lista". De vil jo ikke være respektløse?????

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har faktisk aldri tenkt over at dette er et tema. Lever i min lille boble som vanlig:p Jeg så noen som gikk med bunad og hijab på 17. mai, men jeg tenkte igrunn ikke så mye over det. Jeg la merke til det ja, men det var igrunn ikke mer enn det.

Sikker på at det var en boble og ikke bare sunn fornuft? :)

Syns det er helt ok jeg,utover det bryr jeg meg ikke. Ingen tar skade, jeg er for religiøs frihet, og mote bryr jeg meg ikke om. Hvorfor være så negativ til alt og se på det som et angrep på Norge og ikke bare ta det med et smil liksom?

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hijab til Bunad og uniform er IKKE greit. Skal du kle deg i en av delene drar du ikke med deg dine egne greier inn i det.

Unifor kan jeg forstå. Den skal være nøytral, du skal ikke vise frem din identitet i den, Spesiellt da politi for eks. Slik at det ikke skal bli noe religiøs eller politisk konflikt på jobb. Synes du bunaden skal være nøytral? Jeg liker ikke sammenlikne uniform og bunad. Bunad er ingen uniform der du ikke skal vise frem hvem du er, altså din identitet?

AnonymBruker
Skrevet

Det forstår jeg. Men er hijab noe drakt, eller tatt fra en annen drakt? Som skrevet tidligere i tråden, er det nordmenn som bruker feil kanskje sko, ellerat man bruker caps etc til bunaden - føles det også respektløst?

Skal man enten være helt norsk eller helt ikke-norsk? Det er ikke noe poeng å prøve å være norsk-muslim altså?

ja. jeg mener man skal kle seg fult ut når man har på bunad.ikke ha høyehæler eller noe annet til.

jo du kan være norsk-muslim.men ikke blande hijab og bunaden.

og til dere som lurer så fælt på hva man skal gjøre med de konverterte menneskene. så får de da velge. skal jeg feks 17. mai kle meg i bunaden.så er det helt greit.og vis de velger feks hijab.men ikke greit å blande.

  • Liker 5
Skrevet

Det var nå alt man skulle blande seg i... :filer:

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at det var en boble og ikke bare sunn fornuft? :)

Syns det er helt ok jeg,utover det bryr jeg meg ikke. Ingen tar skade, jeg er for religiøs frihet, og mote bryr jeg meg ikke om. Hvorfor være så negativ til alt og se på det som et angrep på Norge og ikke bare ta det med et smil liksom?

Jeg smiler hvis du går med hijab og bikini, eller burka og nisselua for den saks skyld. For det er ikke mitt problem hvordan du liker å gå, og ikke tar jeg skade av det heller. Er det ikke slik det burde være? :fnise:

  • Liker 5
Skrevet

Jeg smiler hvis du går med hijab og bikini, eller burka og nisselua for den saks skyld. For det er ikke mitt problem hvordan du liker å gå, og ikke tar jeg skade av det heller. Er det ikke slik det burde være? :fnise:

jo,helt enig,man burde se på det som noe positivt :) Tegn på to kulturer som møter hverandre!:)

  • Liker 6
Skrevet (endret)

herregud dere er så trauste...høres ut som en gjeng 70åringer som japper om den fæle ungdommen og disse klærne deres....

Endret av Bond
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet (endret)

herregud dere er så trauste...høres ut som en gjeng 70åringer som japper om den fæle ungdommen og disse klærne deres....

jeg synes man skal prøve å beholde noe av det norske vi faktisk har her i landet.snart er norge vaska ut.og så har vi ingenting som definerer oss lengre. jeg skjønner ikke hvorfor vi må godta alt! DET er tåpelig.

Endret av Bond
  • Liker 6
Skrevet

Syns det er ekstremt trist når noen føler at norge blir truet fordi innvandrer ønsker å delta i samfunnet ass

  • Liker 5
Skrevet

Syns det er ekstremt trist når noen føler at norge blir truet fordi innvandrer ønsker å delta i samfunnet ass

Spesielt med tanke på all den dritten de får hver gang noen mener at de ikke ønsker å delta i samfunnet. :roll:

:heks:

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Å ta i bruk et så sterkt religiøst og politisk symbol som en hijab til bunaden er å tråkke på vår frihet og våre verdier. Det er å si at man vil straffe homofili, det er å si at man bryr seg mindre om dyrs rettigheter enn om en skummel gudefigur fra en gammel bok, det er å si at man vil frata kvinner likestillingen på alle områder i livet. Man sier med hijaben at man ønsker å se norske kjærestepar som ikke er gifte bli straffet med 100 piskeslag for sex uten ekteskap. Hijabene forteller at man i sitt hjerte hater vantro og troløse. Hijabene forteller at man tar avstand fra det norske folket og våre verdier.

Endret av Bond
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det fungerer jo absolutt det også, så lenge man finner noe som matcher og passer. Men den dagen jeg går med vanlig hijab til bunaden ønsker jeg ikke krenke noen, så hvor går grensa?

Hvordan hadde du reagert om vi nordmenn hadde misbrukt hijab? Vi har jo ingen tilknytning til dette plagget, men hva om vi hadde begynt å bruke det å på en måte som det absolutt ikke skal brukes?

  • Liker 5
Skrevet (endret)

Er dette den samme diskusjonen som vi hadde i fjor? :huh:

Edit; ja det er det.

Dette var tråden fra 17 mai 2011. Syntes det var noe kjent.

Endret av loffen
AnonymBruker
Skrevet

volvocaps :fnise: Ja DA hadde jeg nok reagert.

*himler med øynene*

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig folk her som så og si blir lei seg fordi noen har hijab til bunaden?

:skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte:

Ja, da skal jeg dra å kjøpe meg både hijab, bunad og burka og gå med det på 17 mai. Har ikke helt bestemt meg for burka og bunad eller hijab og bunad, men jeg tror jeg tar det som provoserer mest, jeg.

Det blir en dyr 17 mai i år da.

Også tror jeg at jeg tar med meg et utenlansk flagg i 17 maitoget også. Eller bedre, jeg lager mitt eget flagg. Tegner det på et A3 ark.

  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hijab skal ikke bæres sammen med bunad!

Må si jeg stusser litt, når muslimske jenter sier de bærer hijab med stolthet. Hijab er kvinneundertrykkende. Kvinnene er ikke verdt noe for mannen. Er det noe å være stolt av? Herregud altså :roll:

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror jaggu jeg skal begynne med hijab til de korte sommerkjolene og bikinien. Hijab til singlet og hotpants er også kult. Jeg må jo få lov til å integrere meg i mitt nye miljø på Grønland.

  • Liker 3
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg ser ingen problemer med å ha hijab til bunad. De fleste som går med bunad gjør små tilpasninger, blant annet er det jo svært vanlig man ikke går med hodeplagget som hører til. I den tiden bunadenes utseende er hentet fra var det jo utenkelig at en gift kvinne gikk barhodet.

Det jeg syns hadde vært enda kulere hadde vært om man i stedet for hijab brukte skikkelige koneskaut eller koneluer, i de tilfellene de dekker hele håret. Det er synd at dette ikke brukes i større grad, og det hadde vært stas om muslimer bidro til å videreføre denne tradisjonen.

  • Liker 2
Skrevet

Spesielt med tanke på all den dritten de får hver gang noen mener at de ikke ønsker å delta i samfunnet. :roll:

:heks:

Nettopp!

Det er noen mennesker i dette landet som ikke er villig til å inngå komprimisser og har så stort hat at de vil helst fjerne alle muslimene ut av Norge.

Men mener dere virkelig at hijab krenker Norge?

Det er så mye rart som skjer når innvandring kommer, folk deles i grupper, kulturkresj, språkvansker, annerledes syn på kvinner osv osv, og DETTE er hva som krenker deg? At noen går med religiøst symbol?

Virker som om det går en noia om at muslimene kommer til å ta over norge, kun fordi noen få vil delta i det norske samfunn på tvers av kultur og religion.

Pick your battles sier jeg bare, kjempt for ting verdt kjempe for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...