Gå til innhold

Hijab til bunad...


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vel, vi har jo religionsfrihet her i landet, så i utgangspunktet bør det være greit å bruke hijab til bunad. Men jeg synes likevel det blir feil. Særlig mht. at muslimer er kjappe til å påpeke at ikke-muslimske kvinner kler seg feil i deres øyne. De vil ikke akseptere den siden av norsk kultur, så hvorfor da bruke bunad?

Er ikke sikkert de muslimene som bærer bunad og de som henger seg opp i bekledningen til ikke-muslimske er de samme folka.

  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

jeg heier på bunad og hjihab!!

jeg synes det er kjempeviktig at innvandrere integrerer seg i vårt land, men samtidig er det viktig å være stolt, og ikke minst bevare din egen arv og kultur. så lenge de prater norsk, og forholder seg til den norske lov, så er jeg fornøyd :)

Om invandrere mixer hjihab og bunad, eller spiser pakistansk mat med brun saus, gjør meg like glad :)

  • Liker 9
Skrevet

Jeg synes det er mye verre med folk som røyker når de har på seg bunad, av en eller annen grunn synes jeg dette ser forferdelig stygt ut. :fnise:

Hijab og bunad har jeg ingen problemer med, det viser vel bare at bæreren ønsker å uttrykke tilhørighet med forskjellige kulturer.

  • Liker 4
Skrevet

Dette har jeg absolutt ikke noe i mot. En skal da få bruke bunad uansett hvilken religion man tilhører!

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Særlig mht. at muslimer er kjappe til å påpeke at ikke-muslimske kvinner kler seg feil i deres øyne. De vil ikke akseptere den siden av norsk kultur, så hvorfor da bruke bunad?

Hvordan vet du at de muslimer som ikke vil akseptere vår måte å kle seg på er de samme muslimene som velger å gå med bunad?

Endret av Tabris
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Hm. Jeg så ingen med hijab og bunad i dag, men jeg så mange med hudfargede nylonstrømper der det egentlig skulle være sorte ullstrømper, kåpe over bunaden, solbriller til bunad, store søljelignende øredobber, stiletthæler til bunad osv. Jeg synes ikke det å bære hijab til bunad er verre enn noe av det andre som er nevnt. Selv bruker jeg ikke hodeplagget som hører til bunaden min, rett og slett fordi jeg synes jeg ser utrolig døll ut med det. Og det er vel kanskje like feil som f.eks å bruke et hodeplagg som ikke hører til - som f.eks hijab? Men er det egentlig veldig ille?

Jeg synes det å bære nasjonaldrakta i landet du har flyttet til sier noe om at du vil høre til, at du deltar fullt ut og at du bryr deg om landets kulturhistorie og synes det er viktig å være integrert. Er det ikke sånn vi vil ha det, da?

Jeg så forresten ei dame med joggebukse kombinert med en gyselig sebrastripete jakke i dag. Folk med loslitte olabukser. Ei jente leopardmønstret hotpants. Jeg rynker på nesa over sånt, jeg.

Endret av Bodillen
  • Liker 8
Gjest NozMonster
Skrevet

jeg heier på bunad og hjihab!!

jeg synes det er kjempeviktig at innvandrere integrerer seg i vårt land, men samtidig er det viktig å være stolt, og ikke minst bevare din egen arv og kultur. så lenge de prater norsk, og forholder seg til den norske lov, så er jeg fornøyd :)

Om invandrere mixer hjihab og bunad, eller spiser pakistansk mat med brun saus, gjør meg like glad :)

[/qu

en ting til foresten, jeg så noen jenter i dag som hadde så UFATTELIG kort-kort kjole, med hudfarget strømpebukse. Det synes jeg er skikkelig ille på søttnemai og juleaften! ..man viser ikke rompe og nesten brystvorta på slike dager!

jeg gjenntar: bunad og hijab er flott!

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at hijab og bunad ikke passer sammen over hodet! Vil en muslim gå i bunad, (for å være nork eller ei!) så må man stå for valget sitt å gjennomføre det ordentlig. og kan man da ikke vise håret sitt, så får man ta på seg et bunadsskaut eller bunadslue. Ellers blir det rett og slett for dumt. Vil en person følge de norske skikker så får de gjøre det ordentlig.

Og når det gjelder korpsuniformen så mener jeg det faktisk ikke burde være lov der heller. Det er regler for hvordan man skal kle seg i korpset, og da får man følge de. Har selv spillt i korps i ti år, og vi fikk ikke lov til å gå med sokker av andre farger en svart, så da mener jeg hijaben må ut også!)

  • Liker 6
Skrevet

Hijab til bunad synes jeg er helt greit, skal hun droppe å bruke bunad synes du fordi hun må/bør/skal/ønsker å bruke hijab når hun er ute blandt masse folk?

AnonymBruker
Skrevet

Bunad og hijab er som bunad og volvocaps.

  • Liker 7
Skrevet

volvocaps :fnise: Ja DA hadde jeg nok reagert.

Skrevet

Norske kvinner er frie og likestilte kvinner, fra gammelt av skulle man bære hodeplagg for å vise at man var gift. Da skulle man skjule håret og ikke friste andre menn. Vi er vel kommet litt lengre i norge idag jenter...? Det er kanskje en grunn til at nesten ingen bærer skaut og luer som opprinnelig hører til bunadene lengre... Jeg kjenner ingen eller ser heller aldri noen som bære skaut eller andre hodeplagg til bunad lengre.. (utenomm slike flettede hårbånd) Bare en tanke...

Skrevet

Norske kvinner er frie og likestilte kvinner, fra gammelt av skulle man bære hodeplagg for å vise at man var gift. Da skulle man skjule håret og ikke friste andre menn. Vi er vel kommet litt lengre i norge idag jenter...? Det er kanskje en grunn til at nesten ingen bærer skaut og luer som opprinnelig hører til bunadene lengre... Jeg kjenner ingen eller ser heller aldri noen som bære skaut eller andre hodeplagg til bunad lengre.. (utenomm slike flettede hårbånd) Bare en tanke...

Nå for tiden bærer man giftering i stedet.

Men selv om vi i dag kan velge bort hodeplagget, er det ensbetydende med at man ikke skal "få lov" til å velge det, da, om man så ønsker det?

Skrevet

Jeg synes at det er så flott å lese her at det er mange som mener at hijab og bunad er flott :-) Jeg er utlending men Europeer, og synes at det er kjempekoselig å se når kulturer møtes på et så sympatisk vis som når noen bærer en kombinasjon av tradisjonelle plagg fra ulike kulturer. Jeg kan ikke identifisere meg med de som bedriver dette bunadshysteriet: Hvis en person velger å kle seg i en drakt fra en viss lokalitet eller nasjon, bør vel de mennesker som kommer fra denne nasjonen eller lokaliteten kun betrakte denne gest som smigrende!!?! De som kommer fra en lokalitet burde da være takknemlige hvis noen ville hedre trakten de kom fra??

Jeg har ikke til vane å bære folkedrakt/bunad, men jeg kan ikke forestille meg hvor lei meg jeg hadde blitt hvis jeg var for eksempel kvinne her i landet, bar hijab med bunaden, og hørte eller leste at jeg ikke var fin nok :-( Bunadspolitiet står jo heldigvis ikke over Norges lover. .....ikke rart det er krig i verden......

Tradisjoner så vel som bunader/folkedrakter må da deles og sammen gledes over når de møtes med respekt og beundring og et ønske fra noen å delta i et fellesskap med de beste intensjoner? Og forresten: Multikulturell klesgarderobe - vi har vel større problem å ta i tu med i beklednings"politikk": Jeg sier for eksempel ja til hijab og bunad - - men nei til pels!

  • Liker 6
Gjest Aliyyah
Skrevet

Åmlibunaden skal jeg faktisk tipse mange om. Mon tro om det går inflasjon i den ved neste års markering?

Jeg synes det blir så feil å herpe en bunad bare fordi den eventuelt har et tørkle. Jeg synes man skal ha bunad fra det stedet man kommer fra. Jeg synes ikke noe om at Øst-Telemarkbunaden har blitt herpet fordi "alle" skal ha den på Frogner "bare" fordi den er så fin. Åmlibunad er fin fordi så få folk går med den. Blir det for mange er den ikke fin lenger. Sånt er det med alt. Hvorfor skal man ødelegge det. Har man ikke ødelagt nok.

Ser ikke problemet? Man kan vel være norsk og ville gå i bunad samtidig som man er muslim?

Jeg er muslim. Jeg har norsk statsborgerskap, men jeg er ikke norsk. Hvorfor skal jeg da gå i bunad?

Jeg synes det å bære nasjonaldrakta i landet du har flyttet til sier noe om at du vil høre til, at du deltar fullt ut og at du bryr deg om landets kulturhistorie og synes det er viktig å være integrert. Er det ikke sånn vi vil ha det, da?

Ingen nordmenn lar seg integrere i Spania. Det kommer de aldri til å gjøre heller, og ingen nordmenn jeg kjenner går i nasjonaldraktene i de landene de bor i. Hvorfor ikke- de er jo nordmenn, ikke tilhørende den etniske befolkningen i landet. Integrering kan komme på andre måter. Språk er viktigst.

  • Liker 1
Skrevet

Herpet? Man kan da ha tilknytting til mange plasser i landet, ikke bare der man er født eller bor akkurat nå.

Dersom du liker en bunad fordi det er få som bruker den høres det ut som du ønsker å være litt mer "exclusive" og spesiell fordi du har noe ikke andre har, ikke nødvendigvis at du liker den best.

Jeg bruker iallefall den bunaden jeg synes er finest, og det er helt uavhengig av hvor jeg er født eller kommer fra. Hvorfor skal ikke jeg kunne bruke den norske nasjonaldrakten jeg synes er penest på den norske nasjonaldagen :filer:

Jeg er muslim. Jeg har norsk statsborgerskap, men jeg er ikke norsk. Hvorfor skal jeg da gå i bunad?
Hvorfor skal ikke norske muslimer kunne bruke nasjonaldrakten om de ønsker det?
Skrevet

Jeg har dessuten sett folk kle seg i joggebukse og det som 'verre' er i dag. Ingen som klager på det?

:ninja:

Eller onepice :fnise: :fnise: det burde være forbudt...

  • Liker 1
Gjest Aliyyah
Skrevet

Jeg bruker iallefall den bunaden jeg synes er finest, og det er helt uavhengig av hvor jeg er født eller kommer fra. Hvorfor skal ikke jeg kunne bruke den norske nasjonaldrakten jeg synes er penest på den norske nasjonaldagen :filer:

Jeg trodde man i Norge var stolt av det stedet man kom fra og ville bruke SIN drakt. Ikke være noe man ikke er. Jeg kunne aldri tenkt meg å bruke en drakt fra et annet sted enn der foreldrene mine kommer fra. Jeg hedrer dem ved å bruke drakten derfra og jeg hedrer Norge ved å snakke norsk, bruke det NORSKE flagget på 17 mai og kle meg pent. Jeg vil ALDRI utgi meg for å være noe jeg IKKE er.

Hvorfor skal ikke norske muslimer kunne bruke nasjonaldrakten om de ønsker det?

Norske muslimer for meg er nordmenn som har blitt muslimer. De kan jo fint bruke nasjonaldrakten sin de fordi de ER jo norske.

  • Liker 4
Skrevet

Norske muslimer er personer med norsk statsborgerskap som er muslimer.

Jeg mente uansett at jeg synes bunad og hijab er helt ok, så blir litt avsporing dette nå.

Dersom du synes bunad hadde vært pent og ville bruke det så er det vel ingen som kan beskylde deg for å utgi deg for å være noe du ikke er? Synes uansett det er koselig at du vil feire nasjonaldagen da du ikke føler selv du er norsk, samme hvilke klær du bruker :)

  • Liker 2
Skrevet

Nå så jeg akkurat to kvinner på tv2 nyhetene iført bunad og hijab foran slottet fra tidligere i dag. Det så kjempeflott ut :-) Sympatisk, velkledd og hedrende for norsk historisk "folkekledelstradisjon", jeg gledes :-)

  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...