Gå til innhold

Hijab til bunad...


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan forklare for resten av korpset (der mange synes hattene/ odeplaggene er teite) at det er greit at en person ikke bruker uniformen på korrekt måte mens de andre må forholde seg til uniformsreglene?

Hvordan skal de andre lære seg til å ha respekt for uniformen når en slipper unna?

Som oftest er det ikke noe problem å forklare barn denslags. De er nok i de fleste sammenhenger mye mer tolerante enn voksne. ;) Barn i dag er dessuten såpass orientert i et multikulturelt samfunn at de ikke vil reflektere noe særlig over ting som dette.

Forresten: da jeg var korpsnerd i barndommen var det stor stas å få gå med uniform - lua også! Ingen "så sitt snitt" til å droppe deler av uniformen fordi de syntes den var teit.

Du snakker om respekt for uniformen? For det første vil jeg påpeke at det er en korpsuniform vi diskuterer her, ikke en admiraluniform i det norske forsvaret. Dessuten synes jeg det å vise respekt for andres religion også er en fin ting å gjøre. Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre, vet du.

  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Aliyyah
Skrevet

Synes uansett det er koselig at du vil feire nasjonaldagen da du ikke føler selv du er norsk, samme hvilke klær du bruker :)

Norge tok imot mine foreldre og jeg er veldig takknemlig for det, så da er det en selvfølge at jeg skal hedre landet Norge på nasjonaldagen. :)

Ellers lurer jeg på hva folk synes er så ille med at nye landsmenn tar i bruk nasjonaldrakta vår. De aller fleste vil ha godt integrerte innvandrere. Men ikke integrerte, eller? Det er søren ikke lett å gjøre alle til lags. Handler det om å føle seg truet på noe vis? Hit, men ikke lenger? Jeg skjønner det ærlig talt ikke.

Jeg som da er "2.gen" synes ikke det blir riktig å bruke et annet lands nasjonaldrakt. En fetter av faren min prøvde det der. Folk syntes han var fin, men det var jo litt rart for han kom jo ikke fra det landet opprinnelig.

BUNAD synes jeg er noe særegent. Norsk. Folkedrakter kan man jo heller bruke.

Hvis du bodde i et arabisk land hvor nasjonaldrakten var en svart burqa med farget gitter foran øynene og noen fargesprakende hansker- ville du da brukt denne for å vise at du var integrert? Selv om det var 40 grader i skyggen.

Nordmenn har flyttet til andre land vi også, det har alltid vært en viss utveksling av folk over landegrensene i Europa og som regel går integrasjon helt fint. Det er bare når det er masseinnvandring slik det f.eks i perioder har vært til USA at det kommer så enormt mange av samme etnisitet at innvandrere kan danne sine egne nasjonale enklaver innad i det nye landet. Da kan disse gå inn for å distansere seg fra landet de bor i og aktivt jobbe for å skape tilhørighet til en fremmed nasjon hos barn som vokser opp innenfor enklaven. Dette er noe som skjer når det er masseinnvandring og enklavedannelse og styrkes av dagens henteekteskapsbroer, men du må ikke fremstille det som at dette er normalen når mennesker flytter over landegrensene. I de aller fleste tilfeller integreres individene som flytter til et annet land, og deres etterkommere tas opp i befolkningen.

Jeg vet at integrasjon kan gå fint dersom det er få mennesker og ikke en masseinnvandring. Det er jo lettere når det er færre. Man blir mer "tvunget" til å lære seg språk og sosiale koder. Og så kommer det jo selfølgelig også an på om man VIL integreres.

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det er riktig at nordmenn som flytter til Spania som pensjonister og bor der mesteparten av året som langtidsturister (og selvsagt aldri søker om statborgerskap) ikke har intensjoner om å bli spanske. Og jeg må nok si jeg det kan være litt flaut hvor lite interessert mange av disse er i å lære seg landets skikker, men de er tross alt turister som legger igjen penger, ikke mennesker som har flyttet til et nytt land for at deres barn og barnabarn skal vokse opp som spanske statsborgerere.

Nordmenn har flyttet til andre land vi også, det har alltid vært en viss utveksling av folk over landegrensene i Europa og som regel går integrasjon helt fint. Det er bare når det er masseinnvandring slik det f.eks i perioder har vært til USA at det kommer så enormt mange av samme etnisitet at innvandrere kan danne sine egne nasjonale enklaver innad i det nye landet. Da kan disse gå inn for å distansere seg fra landet de bor i og aktivt jobbe for å skape tilhørighet til en fremmed nasjon hos barn som vokser opp innenfor enklaven. Dette er noe som skjer når det er masseinnvandring og enklavedannelse og styrkes av dagens henteekteskapsbroer, men du må ikke fremstille det som at dette er normalen når mennesker flytter over landegrensene. I de aller fleste tilfeller integreres individene som flytter til et annet land, og deres etterkommere tas opp i befolkningen.

Jeg vet at integrasjon kan gå fint dersom det er få mennesker og ikke en masseinnvandring. Det er jo lettere når det er færre. Man blir mer "tvunget" til å lære seg språk og sosiale koder. Og så kommer det jo selfølgelig også an på om man VIL integreres.

Ja, det er sant. Men viljen til å integreres kan nok også påvirkes av situasjonen man befinner seg i, drar man alene til et nytt land er man nok mer motivert for å integreres enn om man flytter dit sammen med halve landsbyen og danner sin egen nasjonale enklave i det nye landet. En enklave som stadig får nytt påfyll fra opprinnelseslandet.

Nå mener jeg jo det er uheldig at vi har masseinnvandring, og har slik sett ikke behov for å forsvare politikken som har ført til enklavedannelse for ulike nasjonaliteter i norske byer, men det er jo viktig å være klar over at vi har fått en helt annen integrasjonsproblematikk som følge av dette. Ikke minst så lenge disse enklavene er knyttet til opprinnelseslandet med familiegjenforenings- og henteekteskapsbroer. Det er ikke bare at dette gjør at nye landsmenn ikke tas opp i befolkningen på normalt vis, takten i innvandringen og veksten i innvandrerbefolkningen som følge av så vel høyere fødselsrate som stadig ny tilstrømning vil medføre en så dramatisk omveltning i befolkningen i Europa at de opprinnelige befolkningene vil kunne komme i mindretall bare i løpet av en drøy hundreårsperiode. Slik vil det ikke være i andre deler av verden.

Om hundre år vil det fremdeles være pakistanere som er i flertall i Pakistan, kinesere som er i flertall i Kina, japanere som er i flertall i Japan, afrikanere som er i flertall i de afrikanske land osv, bare i Vesten vil de opprinnelige befolkningene ha kommet i mindretall. Dessverre har vi ikke hatt en ordentlig debatt om dette ennå. På åtti- og nittitallet gjentok våre fremste politikere igjen og igjen (som svar til Frp) at det faktisk ikke var noen innvandring til Norge, kun noen ytterst få enkeltstående velbegrunnede asylsøkere, mennesker som flyktet fra den visse død og som ville bli skutt umiddelbart det øyeblikk de måtte sette sine ben i hjemlandet igjen. Tror vi kunne trenge en ordentlig grundig debatt om de langsiktige konsekvensene av dagens masseinnvandring. For dette har på et vis bare skjedd - tilsynelatende uten at noen har gått inn for det, og i hvert fall uten at folket har blitt tatt med på råd.

Det vi kunne trenge er en grundig debatt og langsiktig analyse av hva dette vil si for befolkningssammensetningen i et hundreårsperspektiv, så kan befolkningen ta sitt valg, f.eks gjennom en folkeavstemning, om et stort flertall av folket ønsker en så dramatisk omveltning i befolkningssammensetningen på kort tid at våre barn og barnebarn kan bli en minoritet i eget land må jo mindretallet bøye seg for det, men vi trenger åpenhet om spørsmålet og det er ikke for galt om folket skal få bestemme i et slags allmøte i en så viktig sak. Man kan aldri forvente at alle som er skeptiske til masseinnvandring skal føle for å stemme på et høyrepopulistisk parti, derfor kan aldri stortingsvalgene gi et fullgodt svar på hva folk egentlig mener i dette spørsmålet, og uten en redelig åpen debatt er det jo heller ikke godt å vite hva folk egentlig mener. Det er nok ikke alle som virkelig forstår at det i det hele tatt er mulig at en populasjon kan gå fra 95% til under 50% på 100 år, så jeg tror bevissheten om dette er lav.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt greit. Bunad er bare et klesplagg man bruker på fritiden. Hijab til f.eks politiuniform er jeg motstander av.

Bunad er IKKE noe som er "bare". Bunad er et FESTantrekk av ypperste klasse (dersom man ser bort fra piratkopiene da selvsagt). Hijab sømmer seg ikke til verken bunad. Ei heller til politiuniformer i Norge/vesten.

  • Liker 3
Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Jeg må bare stille et oppfølgingsspørsmål her jeg, til dere som syns det er galt å bruke hijab til bunad:

Reagerer dere når noen bruker kors eller Davidsstjerne til bunaden? Altså som smykke hengende rundt halsen?

Godt spørsmål. Ja, jeg ville reagert med noe skepsis om man brukte en Davidsstjerne eller lignende religiøse smykker sammen med bunad. Ja, jeg er kristen selv.

Skrevet

Hvis du bodde i et arabisk land hvor nasjonaldrakten var en svart burqa med farget gitter foran øynene og noen fargesprakende hansker- ville du da brukt denne for å vise at du var integrert? Selv om det var 40 grader i skyggen.

Jeg synes det blir en dårlig sammenligning. Burka er jo ikke en nasjonaldrakt, men en bekledning som har med sømmelighet å gjøre innenfor islam, og da blir det en helt annen diskusjon.

Jeg synes det er helt ok at du som 2. generasjons innvandrer ikke føler deg bekvem med bruk av bunad, men jeg synes også det er helt ok at andre innvandrere føle det naturlig å bruke den norske nasjonaldrakta. Med eller uten hijab. :)

  • Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg har faktisk aldri tenkt over at dette er et tema. Lever i min lille boble som vanlig:p Jeg så noen som gikk med bunad og hijab på 17. mai, men jeg tenkte igrunn ikke så mye over det. Jeg la merke til det ja, men det var igrunn ikke mer enn det.

Skrevet

Synes ikke hijab passer med bunad - skal man bruke et hodeplagg til, så bør man bruke hodeplagget som hører til bunaden. Det sammme gjelder forøvrig også sko og jakke - går man med bunad, så bruker man bunadsko, ikke vanlige svarte pensko, og man bruker cape, ikke den vanlige allværsjakka. Det har rett og slett bare med helhetsinntrykket å gjøre.

  • Liker 5
  • 11 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv muslim, går med hijab, og elsker den norske bunaden. Jeg er født i Norge og elsker Norge og alt som har med Norge å gjøre. Både norsk musikk, norske mennesker og norske tradisjoner. Men jeg blir litt trist når jeg føler at jeg ikke kan være like mye norsk som alle andre fordi velger å gå med hijab. Jeg har aldri før tenkt at en nordmann skulle føle seg krenket av at en muslim bruker hijab til bunaden, før jeg leser det på nett!! Når jeg bruker hijab til bunaden ( gjerne en matchende, enkel farge, og også oppsatt så det ikke blir så mye fokus på hijaben), tenker jeg på at jeg vil vise frem den flotte, norske folkedrakten. Jeg føler meg mer norsk enn noe annet, fordi det er her jeg er født og oppvokst, og føler jeg hører hjemme. Men jeg er også muslim. Kan ikke jeg få gå med bunad, spise kransekake og hundre is (selv om jeg ikke lenger er ti :sjenert: )på 17.mai, selv om jeg går med hijab, uten å være respektløs? Jeg ønsker jo aldri å være respektløs, derfor er det forvirrende. :sukk: Jeg har forresten også sett etnisk norske kvinner som har konvertert til Islam, og går med hijab til bunaden på 17.mai. Hva skal man si om dem? Har de mindre rett til å ha på seg bunad fordi de velger å bære hijab?

Det hadde vært kjempe fint å få kunne diskutere dette også med mennesker som mener det er fyfy å gå med hijab til bunad. :jepp:

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

jeg synes ikke det er greit.synes ikke man skal tulle for mye med en av de få tingene vi faktisk har som er norsk. vi er alt for åpne mot alt og alle bare kom hit å gjøre hva dere vil. har en kamerat som er adoptert til norge som liten når han går i bunad tenker jeg ikke noe annet enn at han er MEGET SEXY. men hadde han hatt på seg en turban på hode hadde jeg sett temmelig rart på han.

jeg er halvt same og halvt norsk. kan jeg mikse bunad og kofte som jeg vil? er dette og tillatt?feks bunad,skaller og samelua?

(jeg stemmer forresten nei til det) enten det ene eller det andre.

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv muslim, går med hijab, og elsker den norske bunaden. Jeg er født i Norge og elsker Norge og alt som har med Norge å gjøre. Både norsk musikk, norske mennesker og norske tradisjoner. Men jeg blir litt trist når jeg føler at jeg ikke kan være like mye norsk som alle andre fordi velger å gå med hijab. Jeg har aldri før tenkt at en nordmann skulle føle seg krenket av at en muslim bruker hijab til bunaden, før jeg leser det på nett!! Når jeg bruker hijab til bunaden ( gjerne en matchende, enkel farge, og også oppsatt så det ikke blir så mye fokus på hijaben), tenker jeg på at jeg vil vise frem den flotte, norske folkedrakten. Jeg føler meg mer norsk enn noe annet, fordi det er her jeg er født og oppvokst, og føler jeg hører hjemme. Men jeg er også muslim. Kan ikke jeg få gå med bunad, spise kransekake og hundre is (selv om jeg ikke lenger er ti :sjenert: )på 17.mai, selv om jeg går med hijab, uten å være respektløs? Jeg ønsker jo aldri å være respektløs, derfor er det forvirrende. :sukk: Jeg har forresten også sett etnisk norske kvinner som har konvertert til Islam, og går med hijab til bunaden på 17.mai. Hva skal man si om dem? Har de mindre rett til å ha på seg bunad fordi de velger å bære hijab?

Det hadde vært kjempe fint å få kunne diskutere dette også med mennesker som mener det er fyfy å gå med hijab til bunad. :jepp:

Hva med hodeplaggene som hører til bunaden?
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med hodeplaggene som hører til bunaden?

Ja, det fungerer jo absolutt det også, så lenge man finner noe som matcher og passer. Men den dagen jeg går med vanlig hijab til bunaden ønsker jeg ikke krenke noen, så hvor går grensa?

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg tar hijab til bunad som en like stor provokasjon som muslimene tok Mohammed-karikaturene.

Jeg har ingen interesse av å integrere en eneste muslim, så jeg ser ikke noe positivt med hijab til bunad i det hele tatt.

Endret av Bond
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg synes ikke det er greit.synes ikke man skal tulle for mye med en av de få tingene vi faktisk har som er norsk. vi er alt for åpne mot alt og alle bare kom hit å gjøre hva dere vil. har en kamerat som er adoptert til norge som liten når han går i bunad tenker jeg ikke noe annet enn at han er MEGET SEXY. men hadde han hatt på seg en turban på hode hadde jeg sett temmelig rart på han.

jeg er halvt same og halvt norsk. kan jeg mikse bunad og kofte som jeg vil? er dette og tillatt?feks bunad,skaller og samelua?

(jeg stemmer forresten nei til det) enten det ene eller det andre.

Synes du at alle som kommer hit fremdeles "gjør hva de vil", selv om de er er integrert eller prøver å intergrere seg? Selv om de føler seg norske, og ikke ønsker å føle seg så annereldes enn deg i 17-mai toget? Synes du bunaden forandres fra norsk til noe annet pga hijaben/turbanen? I og med at det er ok at din adopterte venn bruker den?

Er det slik at det er bedre å gå i noe annet enn hijab til bunaden altså? :tristbla:

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes du at alle som kommer hit fremdeles "gjør hva de vil", selv om de er er integrert eller prøver å intergrere seg? Selv om de føler seg norske, og ikke ønsker å føle seg så annereldes enn deg i 17-mai toget? Synes du bunaden forandres fra norsk til noe annet pga hijaben/turbanen? I og med at det er ok at din adopterte venn bruker den?

Er det slik at det er bedre å gå i noe annet enn hijab til bunaden altså? :tristbla:

det er greit han bruker det fordi han ikke bruker turban eller andre hodeplagg. HELT greit at ikke norske bruker bunad MEN da mener jeg de skal kle seg opp i hele drakten ikke VELGE fra forskjellige drakter å sette sammen et ugjenkjennelig kostyme.

jeg hadde nok blitt sett ganske rart på om jeg hadde bunad og samelua på og.så jeg gjør faktisk ikke unntak for meg selv heller og rett skal være rett.

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg tar hijab til bunad som en like stor provokasjon som muslimene tok Mohammed-karikaturene.

Jeg har ingen interesse av å integrere en eneste muslim, så jeg ser ikke noe positivt med hijab til bunad i det hele tatt.

Det står ingen steder i norsk lov at hijab til bunad ikke er lov. Det er mer at jeg som person er opptatt av å respektere andre at jeg ønsker å få svar på det. Slik er ihvertfall jeg oppdratt.

Endret av Bond
  • Liker 1
Skrevet

ding dong...hva skal du gjøre med alle de norske konvertittene?

AnonymBruker
Skrevet

det er greit han bruker det fordi han ikke bruker turban eller andre hodeplagg. HELT greit at ikke norske bruker bunad MEN da mener jeg de skal kle seg opp i hele drakten ikke VELGE fra forskjellige drakter å sette sammen et ugjenkjennelig kostyme.

jeg hadde nok blitt sett ganske rart på om jeg hadde bunad og samelua på og.så jeg gjør faktisk ikke unntak for meg selv heller og rett skal være rett.

Det forstår jeg. Men er hijab noe drakt, eller tatt fra en annen drakt? Som skrevet tidligere i tråden, er det nordmenn som bruker feil kanskje sko, ellerat man bruker caps etc til bunaden - føles det også respektløst?

Skal man enten være helt norsk eller helt ikke-norsk? Det er ikke noe poeng å prøve å være norsk-muslim altså?

  • Liker 1
Skrevet

Hijab til Bunad og uniform er IKKE greit. Skal du kle deg i en av delene drar du ikke med deg dine egne greier inn i det.

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...