Gå til innhold

Hijab til bunad...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er rart at en person som bruker hijab ønsker å bruke bunad. Bunad er jo så dypt forankra i norsk tradisjon og hijaben dypt forankra i en helt annen tradisjon, at jeg syns at hvis de er så opptatt av å holde på tradisjoner fra sitt EGET land ved å bruke hijab ikke rett og slett bruker en nasjonaldrakt fra sitt eget land. Blir bare rart å kombinere bunad og hijab.

Bortsett fra at hijab ikke er så mye tradisjon da.

Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop
Skrevet

Bortsett fra at hijab ikke er så mye tradisjon da.

hva er det da?

Gjest BettyBoop
Skrevet

Nei, man kan ikke bare finne seg en bunad med skaut. Enten kommer man fra et sted hvor bunaden har skaut, eller så gjør man ikke.

Muslimske jenter kommer jo ikke fra norge i det hele tatt, så de kan jo bare velge å vrake i bunader de.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Å ikke få kle seg som man vil, det er det som er undertrykking.

Å tvinge noen til å kle seg sånn og sånn, det er undertrykking. Det gjelder selvsagt for hijab også.

Men det er ikke undertrykking når ei dame selv velger å gå med hijab.

Fins det damer som velger det selv da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

dere burde se på all american muslim .

bunad og hijab passer ikke sammen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Muslimske jenter kommer jo ikke fra norge i det hele tatt, så de kan jo bare velge å vrake i bunader de.

De kan da vel ikke det? De er jo bosatt en plass, de også? Om jeg f.eks opprinnelig kommer fra Nordland, men etablerer meg i Fagernes kan jeg velge om jeg vil ha nordlandsbunad eller valdresbunad, men jeg kan ikke velge løkendrakt, for det er et sted jeg ikke har noen tilknytning til!

kanskje mora ble tvunget og bruker det fortsatt fordi det er det hun er vant med men ikke vil gjøre det samme mot døttrene sine?

Jeg synes du skal slutte å synse og spekulere så mye rundt ting du ikke har forutsetninger for å vite noe om, jeg.

• Liker 4
Skrevet

Religion sier ikke nødvendigvis noe om hvor i verden folk kommer fra. Hvem som helst kan konvertere til hvilken religion de vil i Norge.

• Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Religion sier ikke nødvendigvis noe om hvor i verden folk kommer fra. Hvem som helst kan konvertere til hvilken religion de vil i Norge.

Hvor mange etnisk norske muslimer vet du om. De fleste muslimer har opprinnelse i midtøsten og det vet du. Nå kverulerer du bare for å være irriterende.

Endret av BettyBoop
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Hvor mange etnisk norske muslimer vet du om. De fleste muslimer har opprinnelse i midtøsten og det vet du. Nå kverulerer du bare for å være irriterende.

:ler: Nei, jeg kverulerer slett ikke. Det er bare det at det faktisk er feil å si at muslimske jenter ikke er norske, for det kan de godt være. Jeg vet ikke om så mange, kun et par, og så vidt jeg vet finnes det ingen statistikk på hvor mange det finnes heller.

Endret av Bodillen
  • Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

:ler: Nei, jeg kverulerer slett ikke. Det er bare det at det faktisk er feil å si at muslimske jenter ikke er norske, for det kan de godt være. Jeg vet ikke om så mange, kun et par, og så vidt jeg vet finnes det ingen statistikk på hvor mange det finnes heller.

Det fins kanskje say 10% etnisk norske muslimer. Men du vet jævlig godt at det ikke er de norske jeg snakker om. Har forresten ikke sett EN norsk kvinne med hijab.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det fins kanskje say 10% etnisk norske muslimer. Men du vet jævlig godt at det ikke er de norske jeg snakker om. Har forresten ikke sett EN norsk kvinne med hijab.

Jeg vet ikke hvor du tar tallene dine fra, men det er vanskelig å anslå noen prosentandel all den tid det ikke finnes statistikk på det.

Og om ikke du har sett en norsk kvinne med hijab, så betyr ikke det at de ikke finnes, ikke sant? :)

Forresten tar du feil når du påstår at de fleste muslimer kommer fra Midtøsten. Islam har sitt utspring derfra, men de fleste muslimer i dag bor i Pakistan, Bangladesh, Malaysia, Indonesia og de sentralasiatiske republikkene.

Endret av Bodillen
  • Liker 3
Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Har forresten ikke sett EN norsk kvinne med hijab.

Jeg har sett mange. Men det jeg aldri har sett, er noen med bunad og hijab. Er det noen andre som har sett det? Altså bortsett fra TS? Endret av Elfrida
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett mange. Men det jeg aldri har sett, er noen med bunad og hijab. Er det noen andre som har sett det? Altså bortsett fra TS?

Ikke hijab, nei, men jeg så noen skolejenter med sikh-hodeplagg og bunad i 17. mai-toget i Oslo i fjor. Jeg reagerte like lite på det som jeg ville reagert på noen med hijab og bunad. ;)

• Liker 3
Skrevet

Hallo. Det finnes mange! Maaaange! :jepp:

Skrevet

Synes ikke det passer seg...

Tror ikke det ville blitt godt mottatt om jeg dukket opp i hijab og minikjole i deres hjemland heller....:filer:

• Liker 3
Skrevet

Tror ikke det ville blitt godt mottatt om jeg dukket opp i hijab og minikjole i deres hjemland heller....:filer:

Hvor er minikjoler en nasjonaldrakt? :klo:

• Liker 3
Skrevet

I mitt hjemland hadde ingen brydd seg. :)

Skrevet

Poenget var at du bruker hijab. Sånn i tilfelle du ikke var klar over det selv. :opplyser:

Det var forresten ikke meg du siterte.

Haha Åh.. :gjeiper:

Får takke AB for påminnelsen. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

et norskt plagg som ikke skal mixes med hijab,som ikke har noe med norske røtter eller Norge å gjøre.

Det blir som om en skal bruke bikini og hijab.Feil feil og mer feil

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg synes det er et stygt hån mot bunaden og det norskefolk å blande hijab og bunad.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...