Dakia Skrevet 15. mai 2012 #201 Skrevet 15. mai 2012 Jeg syns det er et hån mot hijaben å blande den med bunad. 6
Binta Ba Skrevet 15. mai 2012 #202 Skrevet 15. mai 2012 Så lenge hijaben matcher i farger eller mønster, fungerer det som pokker. Det aaaller fineste ville jo vært noen som brukte en helt enkel hijab under en bunad som allerede har tilhørende skaut/sjal til hodet..nydelig.
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2012 #203 Skrevet 15. mai 2012 Så lenge hijaben matcher i farger eller mønster, fungerer det som pokker. Det aaaller fineste ville jo vært noen som brukte en helt enkel hijab under en bunad som allerede har tilhørende skaut/sjal til hodet..nydelig. Da kan de jo bare bruke det tilhørende sjalet istedet da... Man skal ikke mixe og matche med bunader man skal bruke det riktige tilbehøret. 1
Binta Ba Skrevet 15. mai 2012 #204 Skrevet 15. mai 2012 Da kan de jo bare bruke det tilhørende sjalet istedet da... Man skal ikke mixe og matche med bunader man skal bruke det riktige tilbehøret. Føler du det samme om solbriller, øreringer, generelle smykker og sko til bunad også? 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #205 Skrevet 15. mai 2012 Kast bh-en og trusa først, så kan du klage på hijaben. 2
Binta Ba Skrevet 15. mai 2012 #206 Skrevet 15. mai 2012 Ja det provoserer meg faktisk at en kvinne av 2012 går rundt og mener at kvinner bør skjule sitt hår for det liksom er så seksuelt at bare ektemannen skal få se det. Det er faktisk kvinneundertrykkende å objektifisere kvinners hår på denne måten. Og jeg driter i om det er ditt valg, du ødelegger for alle andre med de sjuke meningene dine. Her måtte jeg le litt:) Jeg mener ikke at kvinner BØR gjøre noe som helst. Isåfall mener jeg at kvinner BØR gjøre det som passer individed. Om det er å gå rundt sånn: http://img.metro.co.uk/i/pix/2009/07/katiepoloBAR_450x640.jpg Eller sånn: http://globalgrind.com/sites/default/files/images/2011_july/yuna.png ..så er det opp til hvert enkelt å bestemme. Uavhengig av religion og kultur. Jeg objektifiserer intet annet enn MITT hår, og om jeg velger å bruke et matchende sjal til bunaden, så er det mitt eget valg. Akkurat som at du kan velge å bruke pumps eller solbriller til din bunad. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #207 Skrevet 15. mai 2012 Ey, Betty, tror det stemmer som Binta Ba sier, jeg: du velger å overse det du blir spurt om. Hva med solbriller, smykker utenom bunadsølv, pumps, jakke osv til bunad??? Ser det hvert eneste år på 17. mai. Hører ikke med til bunad noe av det. Hva mener du om det, er det helt greit, eller er det helt greit hvis bare etnisk norske går med det? 1
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2012 #208 Skrevet 15. mai 2012 Ey, Betty, tror det stemmer som Binta Ba sier, jeg: du velger å overse det du blir spurt om. Hva med solbriller, smykker utenom bunadsølv, pumps, jakke osv til bunad??? Ser det hvert eneste år på 17. mai. Hører ikke med til bunad noe av det. Hva mener du om det, er det helt greit, eller er det helt greit hvis bare etnisk norske går med det? Jeg driter i hva hun spør om. Jeg fokuserer på at hun dekker til håret og mener at det bare er mannen som skal få se kona si sitt hår. Og jeg svarer ikke på det hun spør om før hun svarer meg på hvorfor det er så farlig at andre ser håret hennes. 2
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2012 #209 Skrevet 15. mai 2012 (endret) Her måtte jeg le litt:) Jeg mener ikke at kvinner BØR gjøre noe som helst. Isåfall mener jeg at kvinner BØR gjøre det som passer individed. Om det er å gå rundt sånn: http://img.metro.co.uk/i/pix/2009/07/katiepoloBAR_450x640.jpg Eller sånn: http://globalgrind.com/sites/default/files/images/2011_july/yuna.png ..så er det opp til hvert enkelt å bestemme. Uavhengig av religion og kultur. Jeg objektifiserer intet annet enn MITT hår, og om jeg velger å bruke et matchende sjal til bunaden, så er det mitt eget valg. Akkurat som at du kan velge å bruke pumps eller solbriller til din bunad. Hvorfor objektifiserer du ditt eget hår? tror du du har så mye finere hår enn andre? Jeg syns man må få lov å bruke solbriller til bunad når det er sol ute. Solbriller beskytter øynene mot sola. Endret 15. mai 2012 av BettyBoop 1
Dakia Skrevet 15. mai 2012 #210 Skrevet 15. mai 2012 Hvorfor objektifiserer du ditt eget hår? tror du du har så mye finere hår enn andre? Jeg syns man må få lov å bruke solbriller til bunad når det er sol ute. Solbriller beskytter øynene mot sola. Åhhh, I get it. Det er sjalusi! BettyBoop har bad hair-day! 4
Binta Ba Skrevet 15. mai 2012 #211 Skrevet 15. mai 2012 Jeg driter i hva hun spør om. Jeg fokuserer på at hun dekker til håret og mener at det bare er mannen som skal få se kona si sitt hår. Og jeg svarer ikke på det hun spør om før hun svarer meg på hvorfor det er så farlig at andre ser håret hennes. Jeg spurte om disse tingene FØR jeg sa at jeg ofte ( ikke alltid ) tar håret mitt opp i sjal. Jeg sier ikke at det er farlig, eller skummelt, eller ekkelt, at andre menn ser mitt hår, men jeg liker det faktum at han er en av de få som får se meg helt all-natural, for å si det slik. 1
Binta Ba Skrevet 15. mai 2012 #212 Skrevet 15. mai 2012 Hvorfor objektifiserer du ditt eget hår? tror du du har så mye finere hår enn andre? Jeg syns man må få lov å bruke solbriller til bunad når det er sol ute. Solbriller beskytter øynene mot sola. Nope, flust av folk som har finere hår enn meg, du:) Mannen min gir forøvrig totalt faen i om jeg viser håret mitt frem eller ikke. Ah..så solbriller, som IKKE er en del av bunadsantrekket, er alright? Hva tror du folk gjorde før i tida? 1
kaprifolen Skrevet 15. mai 2012 #213 Skrevet 15. mai 2012 Hvor er minikjoler en nasjonaldrakt? Ler meg i hjel! Det er å blande kulturarv på en måte som veldig mange nordmenn finner respektløst, på samme måte som mange muslimer ville funnet det respektløst av meg å gå i minikjole med deres religiøse/kulturelle hodeplagg. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #214 Skrevet 15. mai 2012 Jeg har sett mange. Men det jeg aldri har sett, er noen med bunad og hijab. Er det noen andre som har sett det? Altså bortsett fra TS? Jeg hadde faktisk glemt at jeg så det, helt til denne tråden blomstret opp igjen Jeg synes fortsatt ikke noe om hijab til bunad. Når det er sagt så mener jeg også at riktig tilbehør skal brukes til bunaden, bunadsko, riktig sølv - ikke juggelsmykker, man skal ikke være oversminket eller overstæsje håret. Ts 1
cornflake_girl Skrevet 15. mai 2012 #215 Skrevet 15. mai 2012 Ser ingen annen grunn til at de bruker det.. Ikke ser det bra ut heller så det kan heller ikke være grunnen. Jeg synes faktisk det er fint! Men kunne aldri brukt det selv, ettersom det symboliserer at man er religiøs - noe jeg ikke er. Men rent estetisk synes jeg faktisk at det er pent. Hva gjelder hijab/bunad-debatten, synes jeg folk må få gå i det de vil, med det tilbehøret de vil! Forstår virkelig ikke hva problemet er. Jeg bruker nylonstrømper i bunadskoene mine fordi de er blitt så små at jeg ikke har plass til bomullssokker, er det også krise? Det er KLÆR, folkens! Noe vi tar på oss for å ikke fryse. Hva er greia??? 1
Binta Ba Skrevet 15. mai 2012 #216 Skrevet 15. mai 2012 Jeg synes faktisk det er fint! Men kunne aldri brukt det selv, ettersom det symboliserer at man er religiøs - noe jeg ikke er. Men rent estetisk synes jeg faktisk at det er pent. Hva gjelder hijab/bunad-debatten, synes jeg folk må få gå i det de vil, med det tilbehøret de vil! Forstår virkelig ikke hva problemet er. Jeg bruker nylonstrømper i bunadskoene mine fordi de er blitt så små at jeg ikke har plass til bomullssokker, er det også krise? Det er KLÆR, folkens! Noe vi tar på oss for å ikke fryse. Hva er greia??? Jeg bruker heller ikke hijab, men synes også at det estetisk sett kan være utrolig vakkert. Jeg mener at så fremt alt MATCHER, også med bunad, så er det ikke så veldig mye stress. 3
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2012 #217 Skrevet 15. mai 2012 Nope, flust av folk som har finere hår enn meg, du:) Mannen min gir forøvrig totalt faen i om jeg viser håret mitt frem eller ikke. Ah..så solbriller, som IKKE er en del av bunadsantrekket, er alright? Hva tror du folk gjorde før i tida? Driter i hva folk gjorde før i tida. Solbriller er et nytteplagg så øynene ikke blir skada av sola. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #218 Skrevet 15. mai 2012 Driter i hva folk gjorde før i tida. Solbriller er et nytteplagg så øynene ikke blir skada av sola. Hva med de som går med smykker som ikke er bunadssølv, pumps, converse, allværsjakker osv? Du er ikke videre interessert i å svare på det, skjønner jeg, kun det med solbrillene, for det har du funnet en "smart" grunn til å forsvare? 1
Binta Ba Skrevet 15. mai 2012 #219 Skrevet 15. mai 2012 Driter i hva folk gjorde før i tida. Solbriller er et nytteplagg så øynene ikke blir skada av sola. Det tilhører alikevel ikke bunaden på noe som helst vis, det forstår du vel? 50% av tida jeg tar håret mitt opp i sjal, er det fordi det er mer nyttig, fordi jeg har lange dreadlocks. Er det da greit at jeg gjør det, mens de resterende gangene, fordi jeg føler for å skjule det for andre, både menn og kvinner, er det ikke greit?
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2012 #220 Skrevet 15. mai 2012 Det tilhører alikevel ikke bunaden på noe som helst vis, det forstår du vel? 50% av tida jeg tar håret mitt opp i sjal, er det fordi det er mer nyttig, fordi jeg har lange dreadlocks. Er det da greit at jeg gjør det, mens de resterende gangene, fordi jeg føler for å skjule det for andre, både menn og kvinner, er det ikke greit? jaha så nå gjør du det fordi du har dreadlocks? isted gjorde du det for at bare mannen din skulle få se håret ditt. Bestem deg nå hvorfor du dekker til håret. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå