Gjest notetur nomen Skrevet 15. mai 2012 #281 Skrevet 15. mai 2012 Norske kvinner har til alle tider valgt seg ut fine, spesielle sjal i dyre materialer til bunadsbruk, og hatt på seg hodeplagg til nasjonaldrakten, så at man plutselig ikke har lov til å bruke et sjal over hodet til bunad er veldig søkt, i grunnen. 2
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2012 #282 Skrevet 15. mai 2012 Norske kvinner har til alle tider valgt seg ut fine, spesielle sjal i dyre materialer til bunadsbruk, og hatt på seg hodeplagg til nasjonaldrakten, så at man plutselig ikke har lov til å bruke et sjal over hodet til bunad er veldig søkt, i grunnen. Men det er jo et annet sjal. 2
Gjest notetur nomen Skrevet 15. mai 2012 #283 Skrevet 15. mai 2012 Men det er jo et annet sjal. Sorry, du fikk en utilsiktet, og ufortjent pluss fra meg der, fordi jeg lo så høyt da jeg skulle trykke på svar-knappen. 2
Anglofil Skrevet 15. mai 2012 #284 Skrevet 15. mai 2012 (endret) Jeg tenker det er mer korrekt å kalle Norge for et land. Et etnisk homogent land med multikulturelle innslag. Hvorfor sier du samfunn? Fordi Norge, som land, også er et samfunn? På en side har man flere samfunn innad i Norge, men man kan også se på Norge som ett samfunn. Uansett hva man velger å henge seg opp i her, så er det viktige at Norge ikke er fullstendig homogent, spesielt i de større byene hvor flere og flere kulturer blir smeltet sammen. Uansett, dette er en avsporing som heller bør tas i egen tråd. Mvh Yvonne Endret 15. mai 2012 av Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #285 Skrevet 15. mai 2012 Fordi Norge, som land, også er et samfunn? På en side har man flere samfunn innad i Norge, men man kan også se på Norge som ett samfunn. Uansett hva man velger å henge seg opp i her, så er det viktige at Norge ikke er fullstendig homogent, spesielt i de større byene hvor flere og flere kulturer blir smeltet sammen. Uansett, dette er en avsporing som heller bør tas i egen tråd. Mvh Yvonne Helt enig med deg, ble bare litt nysgjerrig.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #286 Skrevet 15. mai 2012 Du må kanskje innse at Norge er et multikulturelt samfunn, enten du vil eller ikke, og tilhørighet handler mye om kultur. For de som kanskje bruker hijab så er de både knyttet til den kulturen deres foreldre bærer med seg og det vi ofte kaller den norske kulturen. I mine øyne så prøver disse som bruker hijab til bunad å forene to kulturer på en viktig og riktig måte. På én side hyller de Norge og det vi kaller norsk, samtidig så bærer de med seg sin egen tilhørighet og sin egen identitet. I stedet for å være så sint, så bør vi kanskje heller ønske dem velkommen. Alternativet er at de faktisk ikke gjør noe i det hele tatt. Mvh Yvonne Norge er ikke et multikulturelt samfunn. Oslo er. Å bære hijab er å spytte på loven vår, som har påbud om likestilling mellom kjønnene på alle livets arenaer, homofile rettigheter, human behandling i rettssystemet, osv. Det er farlig mange i dette landet som tydeligvis ikke aner hva islam egentlig er. Religionsfrihet er ikke greia her. Dette dreier seg om en politisk ideologi som er direkte kvinnefiendtlig og meget intolerant ovenfor alternative livssyn. Det er ingen fredens, men en fryktens religion. Jeg tror ikke noen er i stand til å forstå det før de har lest både Koranen og Hadith med et litt årvåkent blikk. Ikke glem hva som skjedde med van Gogh, Rushdie, Nygaard og tegneren fra Jyllandsposten. Ikke glem hva som skjedde med flaggene våre og ambassadene våre. Ikke glem hva Ghadaffi, Mohyeldeen, Bhatti, Krekar o.a. har lirt av seg. Bare fordi muslimer i Norge ikke snakker så mye om troen sin med deg, betyr ikke det at det står noe annet i deres Koraner enn det gjør i Bhatti og Bin Laden sine. Om jeg skal gjette så tipper jeg at muslimer bruker bunad fordi det heldekkende plagget fra en mørk fortid er det eneste de liker med norsk kultur. 4
Dakia Skrevet 15. mai 2012 #287 Skrevet 15. mai 2012 Muslimer trenger ikke gå i bunad i det hele tatt! Enkelt og greit... Bunad er NORSKT! Dette antirasisme-greiene har gått altfor langt, finnes ikke no dummere enn en neger i bunad som heter Per! Enig i at en bunad som heter Per er ganske dumt.. 2
Drizzt Skrevet 15. mai 2012 #288 Skrevet 15. mai 2012 Idag så jeg ei som bar hijab sammen med sin bunad. Må si jeg ble sjokkert da jeg så det. Ifjor så jeg en med hijab sammen med korpsuniform. Jeg trodde at uniformsreglene var strenge å at man ikke skulle tilføre en uniform noen nye elementer. Hva synes dere. Er det greit å bruke hijab til norske bunader og korpsuniformene? Nei, det er ikke greit å bruke hijab til norske bunader og korpsuniformer. Hvis jeg så noe sånt (særlig med bunadene), ville jeg si fra til vedkommende med en gang at det er feil. Jeg har sett muslimske jenter med bunader og uten hijaber. Det er riktig måte å bruke bunad på. Tenk på bunad med ryggsekk, vinterlue, skibriller, karneval maske, osv ting som er upassende. Skal man ha på bunaden, må man respektere hvordan den brukes. 1
Dakia Skrevet 15. mai 2012 #289 Skrevet 15. mai 2012 Jeg vet iallefall at nå blir det bunad på 17.mai!! 2
lady GaGa Skrevet 15. mai 2012 #290 Skrevet 15. mai 2012 Nei, det er ikke greit å bruke hijab til norske bunader og korpsuniformer. Hvis jeg så noe sånt (særlig med bunadene), ville jeg si fra til vedkommende med en gang at det er feil. Jeg har sett muslimske jenter med bunader og uten hijaber. Det er riktig måte å bruke bunad på. Tenk på bunad med ryggsekk, vinterlue, skibriller, karneval maske, osv ting som er upassende. Skal man ha på bunaden, må man respektere hvordan den brukes. si fra til vedkommende!!! Det er rett og slett frekt å blande seg i andres personlige valg. La folk leve slik som de vil, uten å såre dem. 4
sebastianen Skrevet 16. mai 2012 #291 Skrevet 16. mai 2012 Kunne ikke bry meg mindre, når folk har kjøpt en bunad kan de gå med hva de vil til den. 3
B18 Skrevet 16. mai 2012 #292 Skrevet 16. mai 2012 (endret) De muslimske damene som bruker bunad har garantert lånt bunaden av sin gode norske vennine (eller bestevenn), man låner ikke bunad til hvem som helst. "What a shock", hijab damer er venn med norske kvinner. Jeg trokke hijab damene vet at bunad "hijab" finnes, og det virker som den har gått ut av moten siden de fleste norske damer har droppet den. Så hvor skal de få tak i det? hvorfor ikke la dem nyte 17.mai med bunad og samtidig markere sin identitet ->hey im muslim, but im rocking this beautiful national costume... Skjer med at folk skal analysere alt? er det bare etnisk norske som er egnet for bunad, hva med de utenlanske barna som er adoptert eller mixed race, kan ikke de gå i bunad også? fordi deres utseende skriker noe "fremmed"? slik som hijab!! Personlig har jeg ikke sett noen med hijab og bunad, og jeg har på følelsen at de er i mindretall. Endret 16. mai 2012 av B18 4
Uglen Skrevet 16. mai 2012 #293 Skrevet 16. mai 2012 Å kle seg i Norges nasjonaldrakt er jo en måte å vise tilhørighet på. Skal vi da sette oss på bakbeina; "åneidu, godt forsøk, men du er ikke norsk nok, prøv igjen neste år". Ja, det fremmer jo felleskapsfølelsen Damned if you do, damned if you don't. 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #294 Skrevet 16. mai 2012 Er det greit å gå med nazi-armbind til bunaden? Hvis ikke, hvorfor er hijab ok? Symbolikken er omtrent den samme. 1
sebastianen Skrevet 16. mai 2012 #295 Skrevet 16. mai 2012 (endret) Er det greit å gå med nazi-armbind til bunaden? Hvis ikke, hvorfor er hijab ok? Symbolikken er omtrent den samme. For min del, ja. Du får sikkert reaksjoner fra mennesker rundt deg, det kan du bry deg om eller la være. Det gjelder jo og folk som bruker hijab. Andres meninger om en basert på hvilkne klesplagg en har på kan en ikke styre. ( hadde jeg sett deg med naziarmbånd på 17 mai, hadde jeg vel antatt at du var sluppet ut kun for å feire dagen ) Endret 16. mai 2012 av sebastianen 2
Drizzt Skrevet 16. mai 2012 #296 Skrevet 16. mai 2012 selvfølgelig jeg har skjønt betydning av ordet, og jeg står fortsatt for det jeg har sagt. Alle de andre eksempler du har nevnt har stor forskjell med bruk av bunad og hijab. Her angriper du folk for deres kles valg, ikke for at de snakker høyt på telefon eller sniker seg i køen, jeg håper at du ser forskjellen mellom dem. Jeg kan ikke gå og si til folk at valget deres er feil særlig når det gjelder klær. De kan velge selv. Du vil ha eksempler for dårlig klesvalg da. Å gå i kirke halvnaken, å svømme i offentlig basseng med klærne på, å møte med upassende klær på en fest hvor det er kleskode. Ja, selvfølgelig kan folk selv få velge klærne de vil bruke på 17.mai. Når de velger bunad, må de følge kleskoden for bunad. Ellers kan de velge andre pene klær og ha hijab på hodet. Hijab og bunad hører ikke sammen. Hijab og pene klær - ja. Men her snakker vi om bunad. Det blir høflig å vise respekt for norske tradisjoner når man vil vise at man vil være integrert og en del av samfunnet. Punktum. 3
lady GaGa Skrevet 16. mai 2012 #297 Skrevet 16. mai 2012 Du vil ha eksempler for dårlig klesvalg da. Å gå i kirke halvnaken, å svømme i offentlig basseng med klærne på, å møte med upassende klær på en fest hvor det er kleskode. Ja, selvfølgelig kan folk selv få velge klærne de vil bruke på 17.mai. Når de velger bunad, må de følge kleskoden for bunad. Ellers kan de velge andre pene klær og ha hijab på hodet. Hijab og bunad hører ikke sammen. Hijab og pene klær - ja. Men her snakker vi om bunad. Det blir høflig å vise respekt for norske tradisjoner når man vil vise at man vil være integrert og en del av samfunnet. Punktum. Still not satisfied 3
Gjest BettyBoop Skrevet 16. mai 2012 #298 Skrevet 16. mai 2012 Still not satisfied hva skal til for at du blir satisfied da?? 1
Gjest Søgni Skrevet 16. mai 2012 #299 Skrevet 16. mai 2012 Du vil ha eksempler for dårlig klesvalg da. Å gå i kirke halvnaken, å svømme i offentlig basseng med klærne på, å møte med upassende klær på en fest hvor det er kleskode. Ja, selvfølgelig kan folk selv få velge klærne de vil bruke på 17.mai. Når de velger bunad, må de følge kleskoden for bunad. Ellers kan de velge andre pene klær og ha hijab på hodet. Hijab og bunad hører ikke sammen. Hijab og pene klær - ja. Men her snakker vi om bunad. Det blir høflig å vise respekt for norske tradisjoner når man vil vise at man vil være integrert og en del av samfunnet. Punktum. Man må ingenting når man bruker bunad. Man kan gjøre som man vil uten å bryte loven, og dersom noen mener det er feil bruk av antrekket, så får de heller sende et surt blikk deres vei. Jeg som nordmann føler ikke at noen unnlater å vise landet mitt og min kultur respekt ved å ha hijab til bunaden. Hvis man skal være streng, så burde vel alle bære hodeplagg til bunaden, noe de fleste ikke gjør. Inkludert meg. Blir det slik at jeg ikke viser respekt for bunadstradisjonen dersom jeg ikke har på meg dette hodeplagget til bunaden min da? Det er jo det som er "korrekt". Jeg synes det blir et dilemma, for jeg kan jo risikere å møte på noen som mistenker at det er en hijab.. Eller er det først når man er muslim at det blir respektløst å bryte "bunadsregler"? Bunadstradisjonen er ikke statisk, den utvikler seg. Det er rom for individuell eksperimentering og tilpassing. Hvis det er hva du mener en hijab representerer problemer er i forhold til bunad, så kan du heller si det. For hvis det er utformingen, så synes jeg helt ærlig du er på bærtur. 2
Drizzt Skrevet 16. mai 2012 #300 Skrevet 16. mai 2012 Man må ingenting når man bruker bunad. Man kan gjøre som man vil uten å bryte loven, og dersom noen mener det er feil bruk av antrekket, så får de heller sende et surt blikk deres vei. Jeg som nordmann føler ikke at noen unnlater å vise landet mitt og min kultur respekt ved å ha hijab til bunaden. Hvis man skal være streng, så burde vel alle bære hodeplagg til bunaden, noe de fleste ikke gjør. Inkludert meg. Blir det slik at jeg ikke viser respekt for bunadstradisjonen dersom jeg ikke har på meg dette hodeplagget til bunaden min da? Det er jo det som er "korrekt". Jeg synes det blir et dilemma, for jeg kan jo risikere å møte på noen som mistenker at det er en hijab.. Eller er det først når man er muslim at det blir respektløst å bryte "bunadsregler"? Bunadstradisjonen er ikke statisk, den utvikler seg. Det er rom for individuell eksperimentering og tilpassing. Hvis det er hva du mener en hijab representerer problemer er i forhold til bunad, så kan du heller si det. For hvis det er utformingen, så synes jeg helt ærlig du er på bærtur. Jeg regner med at min mening om saken er påvirket av meningen til nordmenn rundt meg. Nemlig, bunaden har egen kleskode. Jeg fikk bunad i gave for noen år siden og klar beskjed om hva som er akseptabelt og ikke akseptabelt når man skal ha på seg bunad. Hodeplagget fra lenken din er på ingen måte hijab. Men prøv med badehette hvis du er i tvil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå