Rainbow Skrevet 16. mai 2012 #301 Skrevet 16. mai 2012 (endret) Tråden er ryddet for persondebatt, avsporinger og trakasseringer. Den er i tillegg delt. Hvorvidt det er kvinnediskriminerende å bruke hijab kan diskueres i den tråden. Rainbow81, mod. edit: Stygg skrivefeil. Endret 16. mai 2012 av Rainbow81 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #302 Skrevet 16. mai 2012 Blir det slik at jeg ikke viser respekt for bunadstradisjonen dersom jeg ikke har på meg dette hodeplagget til bunaden min da? Det er jo det som er "korrekt". Jeg synes det blir et dilemma, for jeg kan jo risikere å møte på noen som mistenker at det er en hijab.. Eller er det først når man er muslim at det blir respektløst å bryte "bunadsregler"? Bunadstradisjonen er ikke statisk, den utvikler seg. Det er rom for individuell eksperimentering og tilpassing. Er ikke regelen slik at man enten går med hodet bart, eller bruker skautet som er spesielt designet til den aktuelle bunaden? Som Drizzt er inne på, det blir først feil når man trær på hodeplagg som ikke hører hjemme der ifølge tradisjonen. Både strandhatt, hijab og badehette blir dermed helt malplassert sammen med bunad. Om man først skal bruke hijab til en nasjonaldrakt, hadde det vært bedre å bruke den sammen med en nasjonaldrakt der hijaben stammer fra. Om en slik nasjonaldrakt er lagd for å brukes sammen med hijab, da. 2
Gjest Søgni Skrevet 16. mai 2012 #303 Skrevet 16. mai 2012 Er ikke regelen slik at man enten går med hodet bart, eller bruker skautet som er spesielt designet til den aktuelle bunaden? Som Drizzt er inne på, det blir først feil når man trær på hodeplagg som ikke hører hjemme der ifølge tradisjonen. Både strandhatt, hijab og badehette blir dermed helt malplassert sammen med bunad. Om man først skal bruke hijab til en nasjonaldrakt, hadde det vært bedre å bruke den sammen med en nasjonaldrakt der hijaben stammer fra. Om en slik nasjonaldrakt er lagd for å brukes sammen med hijab, da. 1. Hodeplagg er obligatorisk både for kvinner og menn. Skikk og bruk for bruk av bunad Jeg mistenker at det siste en del i denne tråden bryr seg om er generelle regler for bruk av bunad, men snarere spesifikt at muslimer bruker hijab til bunad og frekt nok tror de kan "komme unna med det". Jeg kan selvfølgelig ta feil, men det er inntrykket mitt. Dersom bunadstradisjonen skal være levende og bestå, så må den nesten få utvikle seg i takt med tiden vi lever i.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #304 Skrevet 16. mai 2012 Skikk og bruk for bruk av bunad Jeg mistenker at det siste en del i denne tråden bryr seg om er generelle regler for bruk av bunad, men snarere spesifikt at muslimer bruker hijab til bunad og frekt nok tror de kan "komme unna med det". Jeg kan selvfølgelig ta feil, men det er inntrykket mitt. Dersom bunadstradisjonen skal være levende og bestå, så må den nesten få utvikle seg i takt med tiden vi lever i. http://no.wikipedia.org/wiki/Tradisjon En tradisjon (fra latin tradere, «overføre») er en sosial praksis, en forestilling, en institusjon eller et produkt som overføres over flere ledd (for eksempel fra generasjon til generasjon), i et samfunn eller i en gruppe. Tradisjonens oppgave er å binde sammen det gamle og det nye for å skape en historisk kontinuitet for en gruppe eller samfunnsmedlemmene. Innholdet i tradisjonen er ofte knyttet til kulturelle elementer som en mener er spesielt verdifulle fordi de utgjør en vesentlig del av et samfunns eller en gruppes sosiale arv. Hvilken arv er inne i bildet i forbindelse med hijab til bunad?
Gjest O___o Skrevet 16. mai 2012 #305 Skrevet 16. mai 2012 Idag så jeg ei som bar hijab sammen med sin bunad. Må si jeg ble sjokkert da jeg så det. Ifjor så jeg en med hijab sammen med korpsuniform. Jeg trodde at uniformsreglene var strenge å at man ikke skulle tilføre en uniform noen nye elementer. Hva synes dere. Er det greit å bruke hijab til norske bunader og korpsuniformene? Herregud. de aller fleste bunader har da hodeplagg / skaut / kyse til bunaden og bunadene har ulike belter/ spenner / søljer ol. avhengig av hvorvidt kvinnen er gift eller ikke osv. Folk burde for pokker sette seg mer inn i norsk tradisjon før de begynner å hakke på nye nordmenn som også velger å bruke norske folkedrakter.
Gjest Søgni Skrevet 16. mai 2012 #306 Skrevet 16. mai 2012 http://no.wikipedia.org/wiki/Tradisjon En tradisjon (fra latin tradere, «overføre») er en sosial praksis, en forestilling, en institusjon eller et produkt som overføres over flere ledd (for eksempel fra generasjon til generasjon), i et samfunn eller i en gruppe. Tradisjonens oppgave er å binde sammen det gamle og det nye for å skape en historisk kontinuitet for en gruppe eller samfunnsmedlemmene. Innholdet i tradisjonen er ofte knyttet til kulturelle elementer som en mener er spesielt verdifulle fordi de utgjør en vesentlig del av et samfunns eller en gruppes sosiale arv. Hvilken arv er inne i bildet i forbindelse med hijab til bunad? Arven er vel de ulike bunadselementene i seg selv, da? Bunaden er jo ingen uniform heller. Å binde sammen det gamle og det nye (som det står i ditt eget sitat) er også en av tradisjonens oppgaver. Jeg vil ikke si at bunadens historiske arv og særpreg blir borte av at trosutøvere bærer hodeplagg. Dersom muslimer velger å bære bunad, så ser jeg det som at de i høyeste grad tar del i samfunnets og gruppens sosiale arv. Hva med øredobber til bunad, som har blitt "godkjent" tilbehør til en del bunader? Hadde man virkelig bunadssølv hengende fra ørene på 1800-tallet og tidligere? Og hvis du er bekymra for bunadsarven, så burde du kanskje protestere på at folk bestiller billige bunader fra Asia, og bidrar til at bunadshåndverket kan dø ut her hjemme. Det er en større trussel mot bunadsarven enn om noen nordmenn bærer hijab til bunaden.
Drizzt Skrevet 16. mai 2012 #307 Skrevet 16. mai 2012 ... Hvilken arv er inne i bildet i forbindelse med hijab til bunad? Ingen. Derfor har hijab ingenting å gjøre sammen med bunad. Ellers ja, hodeplagg er obligatorisk, men hodeplagg som er en del av bunaden. Ikke noe som helst hodeplagg. Jeg kan forstå at enkelte utlendinger (eller født i Norge og av utenlandsk opprinnelse) ikke ser problemet, men etnisk norske som dr****r i egne tradisjoner har jeg lite forståelse for. 2
Gjest Søgni Skrevet 16. mai 2012 #308 Skrevet 16. mai 2012 Ingen. Derfor har hijab ingenting å gjøre sammen med bunad. Ellers ja, hodeplagg er obligatorisk, men hodeplagg som er en del av bunaden. Ikke noe som helst hodeplagg. Jeg kan forstå at enkelte utlendinger (eller født i Norge og av utenlandsk opprinnelse) ikke ser problemet, men etnisk norske som dr****r i egne tradisjoner har jeg lite forståelse for. Jeg driter ikke i egne tradisjoner, derimot ser jeg ikke tradisjoner og bunadsskikk som statisk og uforanderlig uten rom for individuell stil. Jeg synes også at det er rimelig frekt av deg å tillegge folk ulike regler for holdninger til kultur og tradisjon basert på etnisitet. 2
Drizzt Skrevet 16. mai 2012 #309 Skrevet 16. mai 2012 Jeg driter ikke i egne tradisjoner, derimot ser jeg ikke tradisjoner og bunadsskikk som statisk og uforanderlig uten rom for individuell stil. Jeg synes også at det er rimelig frekt av deg å tillegge folk ulike regler for holdninger til kultur og tradisjon basert på etnisitet. Hæ? Frekt? Det er ikke en selvfølge at innvandrere respekterer lokale regler og normer. Ideelt sett vil alle respektere dem. Lokal befolkning derimot forventes å gjøre det i større grad.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #310 Skrevet 16. mai 2012 Arven er vel de ulike bunadselementene i seg selv, da? Bunaden er jo ingen uniform heller. Å binde sammen det gamle og det nye (som det står i ditt eget sitat) er også en av tradisjonens oppgaver. Jeg vil ikke si at bunadens historiske arv og særpreg blir borte av at trosutøvere bærer hodeplagg. Dersom muslimer velger å bære bunad, så ser jeg det som at de i høyeste grad tar del i samfunnets og gruppens sosiale arv. Tradisjonens oppgave er å binde sammen det gamle og det nye for å skape en historisk kontinuitet for en gruppe eller samfunnsmedlemmene. Hijab ødelegger både kontinuitet og særpreg, men du velger ikke å se det. Det samme gjelder selvsagt også det andre du nevnte, men det er merkelig du ikke ser at også hijab er ett problem når det gjelder tradisjonen? 2
lady GaGa Skrevet 16. mai 2012 #311 Skrevet 16. mai 2012 (endret) hva skal til for at du blir satisfied da?? kom med logiske argumenter...... got it! logical arguments Miss Boop. Endret 16. mai 2012 av lady GaGa
Gjest BettyBoop Skrevet 16. mai 2012 #312 Skrevet 16. mai 2012 kom med logisk argumenter...... got it! logical arguments Miss Boop. Jeg syns vedkommende var ganske logisk i sine argumenter jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #313 Skrevet 16. mai 2012 Jeg driter ikke i egne tradisjoner, derimot ser jeg ikke tradisjoner og bunadsskikk som statisk og uforanderlig uten rom for individuell stil. Jeg synes også at det er rimelig frekt av deg å tillegge folk ulike regler for holdninger til kultur og tradisjon basert på etnisitet. Du gjør nå akkurat det samme selv, da du ser på hijab til bunaden som ett mindre problem enn å ta av seg påbudt skaut. Du sitter i glasshus. 2
Gjest Søgni Skrevet 16. mai 2012 #314 Skrevet 16. mai 2012 Hæ? Frekt? Det er ikke en selvfølge at innvandrere respekterer lokale regler og normer. Ideelt sett vil alle respektere dem. Lokal befolkning derimot forventes å gjøre det i større grad. Og jeg synes at ditt og fleres syn på bunad som en uniform, uten rom for tilpasning, og som en tradisjon som ikke forandrer seg er feil, og at det ikke er respektløst å ha på seg hijab til bunad. Hvis bunad er en folkedrakt, hvem er det da som skal bestemme hvordan den bæres? Representanter for folket selv, de som bærer den, mener jeg. Og hvis du mener at jeg i kraft av den holdningen ikke respekterer normer og regler for hvordan man bærer bunad, en folkedrakt fra mitt eget land, så synes jeg du har misforstått hva det er å respektere sosiale og kulturelle normer. 3
lady GaGa Skrevet 16. mai 2012 #315 Skrevet 16. mai 2012 Jeg syns vedkommende var ganske logisk i sine argumenter jeg. Jeg er ikke enig med dine synspunkter,ihvertfall ikke i denne tråden.
Gjest Søgni Skrevet 16. mai 2012 #316 Skrevet 16. mai 2012 Du gjør nå akkurat det samme selv, da du ser på hijab til bunaden som ett mindre problem enn å ta av seg påbudt skaut. Du sitter i glasshus. Nei, det synes jeg ikke. Jeg skulle illustrere at det finnes en del "regler" for hvordan man bærer bunad som ikke blir fulgt uansett, og at det ikke er bedre det heller, om man først ønsker å være bunadspoliti og dommer over andres måte å bære bunad på. Personlig bryr jeg meg verken om folk dropper hodeplagget eller tar på seg hijab.
Gjest BettyBoop Skrevet 16. mai 2012 #317 Skrevet 16. mai 2012 (endret) Jeg er ikke enig med dine synspunkter,ihvertfall ikke i denne tråden. Eh nå var det ikke mine egne argumenter jeg snakket om heller. Vil bare legge til at hvorfor skal jeg respektere jenter med hijab når jeg har fått nedsettende blikk fra muslimske jentegjenger med hijab og side skjørt flere ganger? De respekterer jo ikke norske jenter. Endret 16. mai 2012 av BettyBoop 2
Drizzt Skrevet 16. mai 2012 #318 Skrevet 16. mai 2012 Jeg syns vedkommende var ganske logisk i sine argumenter jeg. Det er åpenbart at jeg og lady Gaga ser helt forskjellig på hva tradisjoner og god folkeskikk er. Hun blir sjokkert at noen sier fra hvis de ser noe upassende, for meg er det naturlig å gjøre det og ikke bare akseptere respektløsheten. 1
Drizzt Skrevet 16. mai 2012 #319 Skrevet 16. mai 2012 Og jeg synes at ditt og fleres syn på bunad som en uniform, uten rom for tilpasning, og som en tradisjon som ikke forandrer seg er feil, og at det ikke er respektløst å ha på seg hijab til bunad. Hvis bunad er en folkedrakt, hvem er det da som skal bestemme hvordan den bæres? Representanter for folket selv, de som bærer den, mener jeg. Og hvis du mener at jeg i kraft av den holdningen ikke respekterer normer og regler for hvordan man bærer bunad, en folkedrakt fra mitt eget land, så synes jeg du har misforstått hva det er å respektere sosiale og kulturelle normer. Javel. Får jeg lov å sy min egen bunad som har f.eks. rosa bunadskjorte, lilla kåpe og stripete svart-hvitt stakk? Også alt laget av silke? I tillegg har jeg veldig lyst å ha pannebånd på hodet. Det må være bunad det også, siden du gir meg rom for tilpasning og det er jeg som bestemmer? Viser jeg respekt til norske tradisjoner på den måten? 2
lady GaGa Skrevet 16. mai 2012 #320 Skrevet 16. mai 2012 Det er åpenbart at jeg og lady Gaga ser helt forskjellig på hva tradisjoner og god folkeskikk er. Hun blir sjokkert at noen sier fra hvis de ser noe upassende, for meg er det naturlig å gjøre det og ikke bare akseptere respektløsheten. Nei jeg blir ikke sjokkert når folk sier fra ting som er feil, å snike seg køen o.l, men jeg går ikke til folk og sier hei, jeg liker ikke piercing eller tatoveringen du har eller den posebuksen din. Folkets kles valg er noe folk bestemmer selv og er privat, da må du respektere deres valg. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå