AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #1 Skrevet 15. mai 2012 Å ikke få kle seg som man vil, det er det som er undertrykking. Å tvinge noen til å kle seg sånn og sånn, det er undertrykking. Det gjelder selvsagt for hijab også. Men det er ikke undertrykking når ei dame selv velger å gå med hijab. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #2 Skrevet 15. mai 2012 Fins det damer som velger det selv da? Ja, det gjør det. Jeg har selv ei muslimsk venninne. Hverken hun eller søstrene går med hijab eller burka, men mora dems gjør det. Jeg tviler sterkt på at hun er tvungen til det, for da skulle vel venninna mi også vært det, eller hva. Og hun bor fortsatt hjemme.
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2012 #3 Skrevet 15. mai 2012 Ja, det gjør det. Jeg har selv ei muslimsk venninne. Hverken hun eller søstrene går med hijab eller burka, men mora dems gjør det. Jeg tviler sterkt på at hun er tvungen til det, for da skulle vel venninna mi også vært det, eller hva. Og hun bor fortsatt hjemme. kanskje mora ble tvunget og bruker det fortsatt fordi det er det hun er vant med men ikke vil gjøre det samme mot døttrene sine? 1
Malum Skrevet 15. mai 2012 #4 Skrevet 15. mai 2012 Interessant om hijab. Dette med at hijaben er et hodeplagg som for mange symboliserer kvinneundertrykkelse er nokså interessant, synes jeg. Mange mener at det seksualiserte samfunnet vårt, og kravene til kvinners utseende er enda mer kvinneundertrykkende, og at hijaben gir kvinner en slags frihet til å slippe å være ufrivillige sexobjekter. Jeg mener det er mangel på valg som er det undertrykkende. Idet en kvinne blir tvunget til å gå med hijab, uansett årsak, blir hun utsatt for undertrykkelse. Jeg kan godt bli forbannet på muslimske kvinners vegne hvis jeg vet at de er tvunget til å gå med hijab - ikke fordi de kombinerer den med bunad. 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #5 Skrevet 15. mai 2012 Les Koranen og Hadith, så skjønner du hva slags politisk symbol en hijab er. Uforenelig med grunnlovsfeiringen. Nemlig. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #6 Skrevet 15. mai 2012 http://www.youtube.com/watch?v=hXC4uHxbpCU 1
Dakia Skrevet 15. mai 2012 #7 Skrevet 15. mai 2012 (endret) Så hvordan forklarer du familier hvor noen går med og andre uten? Er ikke sjelden det. Av 4 søstre så bruker 2 hijab og 2 ikke, f.eks. Jeg kjenner en familie med 6 jenter, hvor 3 bruker og 3 ikke. Så slutta den ene (i voksen alder), så begynte den eldste, så nå er de enda 3/3 :gjeiper: Endret 16. mai 2012 av Rainbow81 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #8 Skrevet 15. mai 2012 Så hvordan forklarer du familier hvor noen går med og andre uten? Er ikke sjelden det. Av 4 søstre så bruker 2 hijab og 2 ikke, f.eks. Jeg kjenner en familie med 6 jenter, hvor 3 bruker og 3 ikke. Så slutta den ene (i voksen alder), så begynte den eldste, så nå er de enda 3/3 :gjeiper: Du bruker hijab. 1
Dakia Skrevet 15. mai 2012 #9 Skrevet 15. mai 2012 Du bruker hijab. Nææhh... :gjeiper: Hva var poenget?
The Kitten Skrevet 15. mai 2012 #10 Skrevet 15. mai 2012 Nææhh... :gjeiper: Hva var poenget? Poenget var at du bruker hijab. Sånn i tilfelle du ikke var klar over det selv. Det var forresten ikke meg du siterte. 3
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2012 #11 Skrevet 15. mai 2012 Så hvordan forklarer du familier hvor noen går med og andre uten? Er ikke sjelden det. Av 4 søstre så bruker 2 hijab og 2 ikke, f.eks. Jeg kjenner en familie med 6 jenter, hvor 3 bruker og 3 ikke. Så slutta den ene (i voksen alder), så begynte den eldste, så nå er de enda 3/3 :gjeiper: Det forklarer jeg med at noen er mer fanatisk religiøse enn andre. Vet om fanatisk religiøse kvinner som syns det er greit at kvinner blir undertrykt så kanskje jentene som bruker hijab er så fanatiske at de mener at kvinner skal undertrykkes. Sånn er min teori. 1
The Kitten Skrevet 15. mai 2012 #12 Skrevet 15. mai 2012 Det forklarer jeg med at noen er mer fanatisk religiøse enn andre. Vet om fanatisk religiøse kvinner som syns det er greit at kvinner blir undertrykt så kanskje jentene som bruker hijab er så fanatiske at de mener at kvinner skal undertrykkes. Sånn er min teori. Så alle som går med hijab er for kvinneundertrykkelse? 2
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2012 #13 Skrevet 15. mai 2012 Så alle som går med hijab er for kvinneundertrykkelse? Ser ingen annen grunn til at de bruker det.. Ikke ser det bra ut heller så det kan heller ikke være grunnen. 2
Dakia Skrevet 15. mai 2012 #14 Skrevet 15. mai 2012 Det forklarer jeg med at noen er mer fanatisk religiøse enn andre. Vet om fanatisk religiøse kvinner som syns det er greit at kvinner blir undertrykt så kanskje jentene som bruker hijab er så fanatiske at de mener at kvinner skal undertrykkes. Sånn er min teori. Men det er iallefall ikke tvang...?
The Kitten Skrevet 15. mai 2012 #15 Skrevet 15. mai 2012 Ser ingen annen grunn til at de bruker det.. Ikke ser det bra ut heller så det kan heller ikke være grunnen. Det er din subjektive mening.
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2012 #16 Skrevet 15. mai 2012 Det er din subjektive mening. Og hele moteverden sin mening. Er en grunn til at du ikke ser hiijab på catwalken... 2
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2012 #17 Skrevet 15. mai 2012 Men det er iallefall ikke tvang...? hjernevasking. 2
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2012 #18 Skrevet 15. mai 2012 Jeg syns det er et hån mot hijaben å blande den med bunad. Jeg syns kvinner håner håret sitt ved å bruke hijab 2
Binta Ba Skrevet 15. mai 2012 #19 Skrevet 15. mai 2012 Og hele moteverden sin mening. Er en grunn til at du ikke ser hiijab på catwalken... ...say what ?
Binta Ba Skrevet 15. mai 2012 #20 Skrevet 15. mai 2012 Jeg syns kvinner håner håret sitt ved å bruke hijab Og jeg forstår fint kvinner som foretrekker å kun vise sin mann håret sitt. Subjektivitet, vet du. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå