Gå til innhold

Hijab til bunad...


Fremhevede innlegg

Gjest Søgni
Skrevet

Tradisjonens oppgave er å binde sammen det gamle og det nye for å skape en historisk kontinuitet for en gruppe eller samfunnsmedlemmene.

Hijab ødelegger både kontinuitet og særpreg, men du velger ikke å se det. Det samme gjelder selvsagt også det andre du nevnte, men det er merkelig du ikke ser at også hijab er ett problem når det gjelder tradisjonen?

Nei, det synes jeg ikke. I motsetning til en del andre så synes jeg det er bra om mangfoldet i den norske befolkning og kultur gjenspeiles i måten å bære bunaden på, og at det er bra for en tradisjons utvikling at det er rom for det. Det er ingen bunadstradisjon som tar skade av at muslimer bærer hijab til bunad. På samme måte som bunadstradisjonen heller ikke tar skade av at få bærer et opprinnelig hodeplagg til bunad.

Med mindre man baserer seg på/lever i norsk kultur og samfunn på 1800-tallet da, og isåfall trenger man å integreres i det norske samfunn i 2012, mener jeg.

Nøyaktig hvilke særpreg ved bunaden mener du ødelegges ved at noen bærer hijab?

  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Eh nå var det ikke mine egne argumenter jeg snakket om heller.

Vil bare legge til at hvorfor skal jeg respektere jenter med hijab når jeg har fått nedsettende blikk fra muslimske jentegjenger med hijab og side skjørt flere ganger? De respekterer jo ikke norske jenter.

How is life in Disneyland Lady?

Du har åpenbart problemer med muslimer og muslimske jenter, det er sole klart tråden handler om bunad og Hijab ikke om muslimske jenter generelt.

Og du kommer med så barnslige argumentasjon hvor mange muslimske jenter kjenner du og hvor mange har du møtt, 100, 1000, 10000? Representerer de alle muslimske jenter. Jeg har fått mange stygge blikk fra nordmenn når jeg går med hijab skal jeg slutte å respektere dem og skal jeg slutte å ha kontakt med nordmenn av det grunn. Våkn opp.

Endret av lady GaGa
  • Liker 2
Skrevet

Nei jeg blir ikke sjokkert når folk sier fra ting som er feil, å snike seg køen o.l, men jeg går ikke til folk og sier hei, jeg liker ikke piercing eller tatoveringen du har eller den posebuksen din.

Folkets kles valg er noe folk bestemmer selv og er privat, da må du respektere deres valg.

Igjen og for siste gang denne gangen. Jeg respekterer ikke respektløse. Vis respekt og bruk bunad slik den skal brukes, så får du min respekt for det.

  • Liker 2
Skrevet

Igjen og for siste gang denne gangen. Jeg respekterer ikke respektløse. Vis respekt og bruk bunad slik den skal brukes, så får du min respekt for det.

Jeg synes ikke det er respektløs,ja å ha andrenasjoners flagg på 17. mai er frekt synes jeg.

Husk at det er også frekt å blande seg i andres personlige valg punktum.

:popcorn:

Skrevet

Jeg synes ikke det er respektløs,ja å ha andrenasjoners flagg på 17. mai er frekt synes jeg.

Husk at det er også frekt å blande seg i andres personlige valg punktum.

:popcorn:

Huff, da må vi bli kvitt politiet som blander seg i andres personlige valg (å begå kriminalitet). Skikkelig frekt at det skjer! Selvfølgelig må vi også bli kvitt domstolene, de blander seg de og! Ikke sist må vi bli kvitt alle regler og lover som hindrer noen å gjøre personlig valg (det betyr at alle får velge fritt om alt uten å tenke på konsekvenser, regler, tradisjoner eller annet). Ja, du hadde rett. :sarkasme:

  • Liker 2
Skrevet

Huff, da må vi bli kvitt politiet som blander seg i andres personlige valg (å begå kriminalitet). Skikkelig frekt at det skjer! Selvfølgelig må vi også bli kvitt domstolene, de blander seg de og! Ikke sist må vi bli kvitt alle regler og lover som hindrer noen å gjøre personlig valg (det betyr at alle får velge fritt om alt uten å tenke på konsekvenser, regler, tradisjoner eller annet). Ja, du hadde rett. :sarkasme:

lol

at du sammenlikner deg selv med politiet. Hallo!!!

Bunad med Hijab er ikke noe politi blander seg i. De personlige valg som å begå kriminalitet er noe absolutt politiet skal blandet seg i, det er derfor vi har dem. Her snakker vi om kles valget ikke noe kriminalitet.

Jeg håper virkelig at du skjønner forskjellen mellom det å gå fredelig med bunad og hijab og det å rane eller voldta noen.

  • Liker 3
Skrevet (endret)

lol

at du sammenlikner deg selv med politiet. Hallo!!!

Bunad med Hijab er ikke noe politi blander seg i. De personlige valg som å begå kriminalitet er noe absolutt politiet skal blandet seg i, det er derfor vi har dem. Her snakker vi om kles valget ikke noe kriminalitet.

Jeg håper virkelig at du skjønner forskjellen mellom det å gå fredelig med bunad og hijab og det å rane eller voldta noen.

Bunadpolitiet, vet du.

Å bruke feil sølje gir bot, mens joggesko fører til betinget fengsel og inndratt bæretillatelse (for bunad). Hijab faller vel i grenseområdet mellom disse to, men med lite presedens er straffeutmålingen vanskelig.

Kunne ikke dy meg.

Endret av Uglen
  • Liker 1
Skrevet

lol

at du sammenlikner deg selv med politiet. Hallo!!!

Bunad med Hijab er ikke noe politi blander seg i. De personlige valg som å begå kriminalitet er noe absolutt politiet skal blandet seg i, det er derfor vi har dem. Her snakker vi om kles valget ikke noe kriminalitet.

Jeg håper virkelig at du skjønner forskjellen mellom det å gå fredelig med bunad og hijab og det å rane eller voldta noen.

Hvor leste du at jeg sammenligner meg selv med politiet? Jeg ga et eksempel som beviser din påstand at ingen får blande seg i andres personlige valg, som du selv skrev det. Og så er du misfornøyd igjen?

Det du ikke skjønte at her er det snakk om regler og deres brudd. Det er det som er felles mellom det å gå med bunad og hijab og det å rane noen. Det er bortkastet tid å fortsette å forklare det til deg. Du har ikke lyst å se det uansett.

  • Liker 2
Skrevet

Hvor leste du at jeg sammenligner meg selv med politiet? Jeg ga et eksempel som beviser din påstand at ingen får blande seg i andres personlige valg, som du selv skrev det. Og så er du misfornøyd igjen?

Det du ikke skjønte at her er det snakk om regler og deres brudd. Det er det som er felles mellom det å gå med bunad og hijab og det å rane noen. Det er bortkastet tid å fortsette å forklare det til deg. Du har ikke lyst å se det uansett.

det du forklarer er helt ulogisk og eksempler du nevnte henger ikke på greip. sorry

Still not satisfied, i guess i have to say fullstop now. :popcorn:

Skrevet

Bunadpolitiet, vet du.

Å bruke feil sølje gir bot, mens joggesko fører til betinget fengsel og inndratt bæretillatelse (for bunad). Hijab faller vel i grenseområdet mellom disse to, men med lite presedens er straffeutmålingen vanskelig.

Kunne ikke dy meg.

:fnise:

Skrevet (endret)

Hvor leste du at jeg sammenligner meg selv med politiet? Jeg ga et eksempel som beviser din påstand at ingen får blande seg i andres personlige valg, som du selv skrev det. Og så er du misfornøyd igjen?

Det du ikke skjønte at her er det snakk om regler og deres brudd. Det er det som er felles mellom det å gå med bunad og hijab og det å rane noen. Det er bortkastet tid å fortsette å forklare det til deg. Du har ikke lyst å se det uansett.

Så lenge det personlige valget ikke strider mot norsk lov, og/eller skader noen, er det da virkelig ingen andres sak. Og å kombinere bunad og hijab strider ikke mot norsk lov. Ikke skader det noen, heller. Med unntak av åndenøden visse individer får av å se at noen viser sin religiøse identitet sammen med sin stedsmessige tilhørighet.

Snakk om å skyte spurv med kanoner, men det var vel strengt tatt nettopp det du gjorde med den argumentasjonen...

Endret av Raven Emerald
  • Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

How is life in Disneyland Lady?

Du har åpenbart problemer med muslimer og muslimske jenter, det er sole klart tråden handler om bunad og Hijab ikke om muslimske jenter generelt.

Og du kommer med så barnslige argumentasjon hvor mange muslimske jenter kjenner du og hvor mange har du møtt, 100, 1000, 10000? Representerer de alle muslimske jenter. Jeg har fått mange stygge blikk fra nordmenn når jeg går med hijab skal jeg slutte å respektere dem og skal jeg slutte å ha kontakt med nordmenn av det grunn. Våkn opp.

De ser stygt på meg mens jeg bare går der minding my own business, og det er JEG som har problemer med dem? Jada når de er rasistiske mot nordmenn da er det fortsatt nordmennene som er de slemme. Jaja fin logikk det.

Jeg sier du kan slutte å respektere de nordmenn som ser stygt på deg ikke alle. Jeg har ikke problemer med muslimske jenter generelt, men går de tildekka er sjansen stor for at de vil dømme jenter som i deres øyne ikke kler seg tekkelig nok.

Gjest Purelove
Skrevet

så ingen med hijab og bunad idag...

  • Liker 2
Skrevet

De ser stygt på meg mens jeg bare går der minding my own business, og det er JEG som har problemer med dem? Jada når de er rasistiske mot nordmenn da er det fortsatt nordmennene som er de slemme. Jaja fin logikk det.

Jeg sier du kan slutte å respektere de nordmenn som ser stygt på deg ikke alle. Jeg har ikke problemer med muslimske jenter generelt, men går de tildekka er sjansen stor for at de vil dømme jenter som i deres øyne ikke kler seg tekkelig nok.

Nei jeg generaliserer ikke alle og jeg forventer heller ikke at alle skal respektere meg, det umulig at folk skal være homogen i et samfunn. Her finnes det både hyggelige og uhyggelige folk, så istedet for å generalisere dem, jeg overser dem.

Jeg håper at du slutter å generalisere folk.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Nei jeg generaliserer ikke alle og jeg forventer heller ikke at alle skal respektere meg, det umulig at folk skal være homogen i et samfunn. Her finnes det både hyggelige og uhyggelige folk, så istedet for å generalisere dem, jeg overser dem.

Jeg håper at du slutter å generalisere folk.

skal slutte å generalisere så snart jeg møter en hyggelig person med hijab.

Skrevet

skal slutte å generalisere så snart jeg møter en hyggelig person med hijab.

Da er du invitert på pølsefest hos meg :kaffekopp:

  • Liker 1
Skrevet

Hva er hijab i dine øyne TS? Jeg så i dag en etnisk norsk kveinne iført bunad med skaut som dekker til hodet. Jeg syntes det var fint. Hva er så galt med å velge tilbehøret for hodet selv enn å bruke det som er en del av bunaden? Som noen sa i en av de første innleggene, synes jeg at det er bedre å se at folk ønsker å integrere seg. Hvorfor se alt i negative øyne?

  • Liker 1
Skrevet

Fordi det er stygt å blande plagg fra 2 kulturer?

Gjest BettyBoop
Skrevet

Hva er hijab i dine øyne TS? Jeg så i dag en etnisk norsk kveinne iført bunad med skaut som dekker til hodet. Jeg syntes det var fint. Hva er så galt med å velge tilbehøret for hodet selv enn å bruke det som er en del av bunaden? Som noen sa i en av de første innleggene, synes jeg at det er bedre å se at folk ønsker å integrere seg. Hvorfor se alt i negative øyne?

Seriøst? Se for deg en dame som har på hodeplagg som tilhører en bunad til en vanlig kjole?

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er stygt å blande plagg fra 2 kulturer?

Hmmm... Så det er stygt å ha på seg et indisk skjerf til jeans og skjorte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...