Gå til innhold

Hijab til bunad...


Fremhevede innlegg

Gjest BettyBoop
Skrevet

Vi snakker om bunader, frøken Boop.

Og noe sier meg at du ikke vet hva du snakker om, når du mener i hytt og pine.

MENER I HYTT OG PINE??? Hadde reglene vært at vi skulle dekke til håret nå så hadde vi jo gjort det NÅ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HIJAB ER IKKE ET RELIGIØST PLAGG. Er flust av muslimer som ikke bruker det men er troende likevel.

Bunaden har diverse regler iforhold til tilbehør.

Jo, det er et religiøst plagg. At det ikke er påbudt å bruke det i islam er noe annet.

  • Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Men hva faen skjedde med å ville integrere seg, plutselig?

Jeg har sagt det for mange sider siden: Noen ønsker faktisk å vise tilhørighet til Norge på nasjonaldagen. Noe de blir oppfordret til. Men gjør de det skal de altså få kjeft av folk som deg?

Og vet du hva, frøken Boop. Det fins faktisk etniske nordmenn som ønsker å gå med et muslimsk sjal på hodet. Selv om de ikke har tilknytning til den bunaden DU personlig syns de får nøye seg med...

Om dere vil vise tilhørighet så ta av den jævla hijaben!!!

  • Liker 3
Gjest notetur nomen
Skrevet

HIJAB ER IKKE ET RELIGIØST PLAGG. Er flust av muslimer som ikke bruker det men er troende likevel.

Bunaden har diverse regler iforhold til tilbehør.

Bunad er ikke en offisiell uniform, Betty.

Det råder ingen uniformsregel for bunadsbruken.

Men i grunn er det ikke noe poeng å snakke om dette med folk som så åpenbart ikke har peiling på det temaet de diskuterer.

Gjest notetur nomen
Skrevet

Om dere vil vise tilhørighet så ta av den jævla hijaben!!!

Excuse me?

  • Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Bunad er ikke en offisiell uniform, Betty.

Det råder ingen uniformsregel for bunadsbruken.

Men i grunn er det ikke noe poeng å snakke om dette med folk som så åpenbart ikke har peiling på det temaet de diskuterer.

Jada, du høres mer intelligent ut ved å bruke hersketeknikk...

Gjest BettyBoop
Skrevet

Excuse me?

Hva? Var jeg rasistisk nå mener du? var jeg faktisk ikke. Hijaben er et hodeplagg som er i motsetning til norsk kultur og så lenge man bruker det er man ikke villig til å integrere seg og da hjelper det ikke å kle på seg en bunad.

  • Liker 2
Gjest notetur nomen
Skrevet

Jada, du høres mer intelligent ut ved å bruke hersketeknikk...

Hvor? Når jeg omtaler deg høflig og respektfult selv om du oppfører deg helt ufordragelig?

Og det at du skal ha det til at muslimske skaut ikke er religiøse hodeplagg er jo bare helt latterlig. Så du graver i grunn din egen grav her.

  • Liker 2
Skrevet

Om dere vil vise tilhørighet så ta av den jævla hijaben!!!

Dere hvem?

Det er ikke "en jævla hijab". Folk kan velge selv om de vil bruke ting på hodet eller ikke, være seg kristne eller muslimer.

Og de aller fleste har valgt VEKK tørklene o.l. som hører til bunaden, og pynter med f.eks sløyfer istedet. Men dette synes du jo tydeligvis er helt a-okay, og du har ennå ikke svart på hva du synes om f.eks høyhæla pumps til bunad.

Om innvandrere bruker opptil 20 000 på en bunad, så syns jeg pokker meg at man skal være GLAD, om det nå er med, eller uten, en "jævla hijab".

  • Liker 3
Gjest notetur nomen
Skrevet (endret)

Hva? Var jeg rasistisk nå mener du? var jeg faktisk ikke. Hijaben er et hodeplagg som er i motsetning til norsk kultur og så lenge man bruker det er man ikke villig til å integrere seg og da hjelper det ikke å kle på seg en bunad.

Nei, men en som vil ha seg frabedt hersketeknikker bør i grunn la være å forlange at andre skal kle seg slik som hun vil.

Leste du ikke det som står om at hodeplagg og skaut har vært tradisjon i Norge til langt inn på 1900 tallet. Faktisk til den grad at de er en del av nasjonaldrakten for kvinner.

Endret av notetur nomen
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Hva? Var jeg rasistisk nå mener du? var jeg faktisk ikke. Hijaben er et hodeplagg som er i motsetning til norsk kultur og så lenge man bruker det er man ikke villig til å integrere seg og da hjelper det ikke å kle på seg en bunad.

Hva har en hijab med integrering å gjøre?

At man bærer hijab betyr ikke dermed at man ikke er integrert. På hvilken måte skille det ene det andre?

Edit: Rasistisk var du ikke, men veldig ufin, ja. Og ennå har ingen av oss andre gådd ned på ditt nivå..

Endret av Binta Ba
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Om dere vil vise tilhørighet så ta av den jævla hijaben!!!

Du må kanskje innse at Norge er et multikulturelt samfunn, enten du vil eller ikke, og tilhørighet handler mye om kultur. For de som kanskje bruker hijab så er de både knyttet til den kulturen deres foreldre bærer med seg og det vi ofte kaller den norske kulturen.

I mine øyne så prøver disse som bruker hijab til bunad å forene to kulturer på en viktig og riktig måte. På én side hyller de Norge og det vi kaller norsk, samtidig så bærer de med seg sin egen tilhørighet og sin egen identitet.

I stedet for å være så sint, så bør vi kanskje heller ønske dem velkommen. Alternativet er at de faktisk ikke gjør noe i det hele tatt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet

Dere hvem?

Det er ikke "en jævla hijab". Folk kan velge selv om de vil bruke ting på hodet eller ikke, være seg kristne eller muslimer.

Og de aller fleste har valgt VEKK tørklene o.l. som hører til bunaden, og pynter med f.eks sløyfer istedet. Men dette synes du jo tydeligvis er helt a-okay, og du har ennå ikke svart på hva du synes om f.eks høyhæla pumps til bunad.

Om innvandrere bruker opptil 20 000 på en bunad, så syns jeg pokker meg at man skal være GLAD, om det nå er med, eller uten, en "jævla hijab".

Du vet hvem jeg mener med dere. Og jo det er en jævla hijab. Og jeg har ikke nevnt et ord om pumps. Jeg syns man skal bruke bunadsko.

Skrevet

Om dere vil vise tilhørighet så ta av den jævla hijaben!!!

Det er jo hijaben du har problemer med, ikke om den blir brukt til bunad eller ikke.

Jeg kan ikke forstå at et hodeplagg kan provosere så mye, jeg kan ikke forstå at du kan hisse deg så opp over at noen bruker det og at andre aksepterer bruken av det, at du du bli ufin. Jeg oppfatter deg som ufin, ikke mot meg, men mot hijabbrukerne.

Det er forskjell på integrering og assimilering, det siste er tydeligvis hva du ønsker av muslimene.

:heks:

  • Liker 3
Skrevet

Du vet hvem jeg mener med dere. Og jo det er en jævla hijab. Og jeg har ikke nevnt et ord om pumps. Jeg syns man skal bruke bunadsko.

Nei, jeg ser ingen dere her. Jeg bruker ikke hijab, gjør jeg vel?

Og jeg spurte om pumps, smykker o.l. for sikkert fire-fem sider siden. Du bare hang deg opp i det faktum at jeg dekker til mesteparten av håret mitt, fremfor å svare på noen enkle spørsmål.

I tillegg hisser du deg så opp at du bare blir usaklig og ufin i språket ditt.

  • Liker 1
Gjest notetur nomen
Skrevet

Du vet hvem jeg mener med dere. Og jo det er en jævla hijab. Og jeg har ikke nevnt et ord om pumps. Jeg syns man skal bruke bunadsko.

En hva?

Og hvordan kan du finne ut at det ikke er norsk å benytte retten til fri religionsutøvelse, som faktisk er en av de viktigste kvalitetene ved dette samfunnet/ den norske stat, og som vi markerer veldig sterkt og spesifikt på nettopp 17 mai.

Tenk litt a..

Skrevet

Om dere vil vise tilhørighet så ta av den jævla hijaben!!!

Hvorfor er du så sinna?

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må kanskje innse at Norge er et multikulturelt samfunn, enten du vil eller ikke, og tilhørighet handler mye om kultur.

Jeg tenker det er mer korrekt å kalle Norge for et land. Et etnisk homogent land med multikulturelle innslag. Hvorfor sier du samfunn? :)

  • Liker 1
Skrevet

Som sagt tidligere. Det fins bunader med hodeplagg og skaut som tilbehør. Da kan de heller bruke det.

Hvorfor skal de det? Det er deres valg og jeg synes folk må ikke velge enn annen type bunad bare for at frøken Boop liker ikke det.

La folk bestemme selv vi lever i 2012 og ikke i 1200.

Du blir psykisk syk av bruke hodet ditt på noe som du overhodet ikke har peiling på nettopp RELIGIONSFRIHET og menneske rettigheter. En hver individ har rett til å bestemme religion og levemåte sitt, er det så vanskelig å fordøye det vennen min. Chillllllll

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...