Gå til innhold

Hijab til bunad...


Fremhevede innlegg

Skrevet

Bruker hijab? Er veldig unorsk

Skaut var veldig norsk for 100 år siden, og var meget norsk da Norges grunnloven (1814) ble vedtatt av rikssamlingen på Eidsvoll.

Ser fortsatt gamle bestemødre som bærer skaut på hodet.

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest notetur nomen
Skrevet

Norske nonner som dekker hodet sitt med sjal da, gjør de noe unorsk også? Før i tiden dekket norske kvinner hodet med sjal/skaut.

Nemlig, og det er også grunnen til at bunader faktisk kommer med hodetørkleder og kyser.

  • Liker 3
Skrevet

Helt ærlig så ser jeg ikke problemet. De ønsker å både bevare sin egen kultur og være med i den norske. Synes det er kjempeflott jeg. De får kjeft hvis de ikke gjør noe, men gjør de det ikke etter boka så kan de bare gi opp, for de får kjeft da også.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Gjest notetur nomen
Skrevet

Skaut var veldig norsk for 100 år siden, og var meget norsk da Norges grunnloven (1814) ble vedtatt av rikssamlingen på Eidsvoll.

Ser fortsatt gamle bestemødre som bærer skaut på hodet.

Gifte kvinner skulle faktisk ha det. Og det er en del av den norske religiøse tradisjon at kvinner ikke gikk inn i en kirke og deltok i gudstjenester uten å ha noe på hodet.

Men nå er det en gang slik at historieløsheten florerer blant de som ynder å fortelle andre hva som "ikke er norsk i det heletatt".

  • Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Skaut var veldig norsk for 100 år siden, og var meget norsk da Norges grunnloven (1814) ble vedtatt av rikssamlingen på Eidsvoll.

Ser fortsatt gamle bestemødre som bærer skaut på hodet.

Som sagt tidligere. Det fins bunader med hodeplagg og skaut som tilbehør. Da kan de heller bruke det.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaut var veldig norsk for 100 år siden, og var meget norsk da Norges grunnloven (1814) ble vedtatt av rikssamlingen på Eidsvoll.

Ser fortsatt gamle bestemødre som bærer skaut på hodet.

En liten forskjell..

http://4.bp.blogspot.com/_XoYfdxvD2WI/SNKkh2AUFnI/AAAAAAAAAsI/2eyfZGbyCIs/s1600/budeier.bmp

http://3.bp.blogspot.com/_7_D70uHS51E/Sqz2Gcfb6BI/AAAAAAAAAt8/ar0YaMV-rwU/s400/Hijab+Muslim+Women.jpg

Skrevet

Ja, de kan stort sett velge og vrake i bunader fra Oslo og Østfold. Jeg synes det ser helt greit ut med mørkhudede gutter og jenter, kvinner og menn, i bunad, så lenge de ikke dekker hode eller hals med noe annet enn det som hører til bunaden.. Muslimer med hijab har ingenting i verken Norge eller Norges nasjonaldrakter å gjøre på den dagen vi feirer vår frihet og vår grunnlov. De spytter jo på den med religionen sin.

Å bruke hijab i Norge er respektløst.

spytter på loven nei de gjør akkurat det loven sier, Religionsfrihet.

  • Liker 2
Gjest notetur nomen
Skrevet

Som sagt tidligere. Det fins bunader med hodeplagg og skaut som tilbehør. Da kan de heller bruke det.

Og det er forklart tidligere i tråden at disse hodeplaggene ikke dekker til det de etter fromhetstradisjonene skal.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Og det er forklart tidligere i tråden at disse hodeplaggene ikke dekker til det de etter fromhetstradisjonene skal.

hvis de putter håret under så gjør den jo det.

Gjest notetur nomen
Skrevet

Men prinsippet som ligger til grunn er faktisk nøyaktig det samme. Det var det med å ikke ha faktisk kjennskap til grunnlaget for egne tradisjoner og religion da, når man lekser opp for andre om "hva som er norsk"...

  • Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Men prinsippet som ligger til grunn er faktisk nøyaktig det samme. Det var det med å ikke ha faktisk kjennskap til grunnlaget for egne tradisjoner og religion da, når man lekser opp for andre om "hva som er norsk"...

men regler for å dekke til håret i norge for hundre år siden er jo ikke gjeldende nå lenger

Gjest notetur nomen
Skrevet

hvis de putter håret under så gjør den jo det.

Men det er der din kunnskapsløshet også kommerinn, fordi det faktisk ikke er et poeng med et muslimsk sjal å dekke til håret.

  • Liker 1
Gjest notetur nomen
Skrevet

men regler for å dekke til håret i norge for hundre år siden er jo ikke gjeldende nå lenger

Vi snakker om bunader, frøken Boop.

Og noe sier meg at du ikke vet hva du snakker om, når du mener i hytt og pine.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Men det er der din kunnskapsløshet også kommerinn, fordi det faktisk ikke er et poeng med et muslimsk sjal å dekke til håret.

Men hvis det er så viktig for dem hvorfor bruke bunad da??? Da kan de jo heller bruke en nasjonaldrakt som passer til deres kultur.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir snart gal av den politiske korrektheten som råder i denne tråden. :sprettoy:

  • Liker 2
Skrevet

Men hvis det er så viktig for dem hvorfor bruke bunad da??? Da kan de jo heller bruke en nasjonaldrakt som passer til deres kultur.

Fordi vi har religionsfrihet i Norge. Fordi vi har frihet til å kle oss som vi vil. Fordi norsk kultur er deres kultur. Derfor!

  • Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Fordi vi har religionsfrihet i Norge. Fordi vi har frihet til å kle oss som vi vil. Fordi norsk kultur er deres kultur. Derfor!

HIJAB ER IKKE ET RELIGIØST PLAGG. Er flust av muslimer som ikke bruker det men er troende likevel.

Bunaden har diverse regler iforhold til tilbehør.

Gjest notetur nomen
Skrevet

Men hvis det er så viktig for dem hvorfor bruke bunad da??? Da kan de jo heller bruke en nasjonaldrakt som passer til deres kultur.

Men hva faen skjedde med å ville integrere seg, plutselig?

Jeg har sagt det for mange sider siden: Noen ønsker faktisk å vise tilhørighet til Norge på nasjonaldagen. Noe de blir oppfordret til. Men gjør de det skal de altså få kjeft av folk som deg?

Og vet du hva, frøken Boop. Det fins faktisk etniske nordmenn som ønsker å gå med et muslimsk sjal på hodet. Selv om de ikke har tilknytning til den bunaden DU personlig syns de får nøye seg med...

  • Liker 3
Skrevet

tja forskjellen er mikroskopisk dessuten så finnes det veldig mange varianter av både skaut og hijab.

Muslimske pakistanere, f.eks. De går gjerne med skautlignende, fremfor hijaben både jeg og andre har vist til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...