lady GaGa Skrevet 15. mai 2012 #241 Skrevet 15. mai 2012 Bruker hijab? Er veldig unorsk Skaut var veldig norsk for 100 år siden, og var meget norsk da Norges grunnloven (1814) ble vedtatt av rikssamlingen på Eidsvoll. Ser fortsatt gamle bestemødre som bærer skaut på hodet. 2
Gjest notetur nomen Skrevet 15. mai 2012 #242 Skrevet 15. mai 2012 Norske nonner som dekker hodet sitt med sjal da, gjør de noe unorsk også? Før i tiden dekket norske kvinner hodet med sjal/skaut. Nemlig, og det er også grunnen til at bunader faktisk kommer med hodetørkleder og kyser. 3
Anglofil Skrevet 15. mai 2012 #243 Skrevet 15. mai 2012 Helt ærlig så ser jeg ikke problemet. De ønsker å både bevare sin egen kultur og være med i den norske. Synes det er kjempeflott jeg. De får kjeft hvis de ikke gjør noe, men gjør de det ikke etter boka så kan de bare gi opp, for de får kjeft da også. Mvh Yvonne 1
Gjest notetur nomen Skrevet 15. mai 2012 #244 Skrevet 15. mai 2012 Skaut var veldig norsk for 100 år siden, og var meget norsk da Norges grunnloven (1814) ble vedtatt av rikssamlingen på Eidsvoll. Ser fortsatt gamle bestemødre som bærer skaut på hodet. Gifte kvinner skulle faktisk ha det. Og det er en del av den norske religiøse tradisjon at kvinner ikke gikk inn i en kirke og deltok i gudstjenester uten å ha noe på hodet. Men nå er det en gang slik at historieløsheten florerer blant de som ynder å fortelle andre hva som "ikke er norsk i det heletatt". 2
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2012 #245 Skrevet 15. mai 2012 Skaut var veldig norsk for 100 år siden, og var meget norsk da Norges grunnloven (1814) ble vedtatt av rikssamlingen på Eidsvoll. Ser fortsatt gamle bestemødre som bærer skaut på hodet. Som sagt tidligere. Det fins bunader med hodeplagg og skaut som tilbehør. Da kan de heller bruke det. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #246 Skrevet 15. mai 2012 Skaut var veldig norsk for 100 år siden, og var meget norsk da Norges grunnloven (1814) ble vedtatt av rikssamlingen på Eidsvoll. Ser fortsatt gamle bestemødre som bærer skaut på hodet. En liten forskjell.. http://4.bp.blogspot.com/_XoYfdxvD2WI/SNKkh2AUFnI/AAAAAAAAAsI/2eyfZGbyCIs/s1600/budeier.bmp http://3.bp.blogspot.com/_7_D70uHS51E/Sqz2Gcfb6BI/AAAAAAAAAt8/ar0YaMV-rwU/s400/Hijab+Muslim+Women.jpg
lady GaGa Skrevet 15. mai 2012 #247 Skrevet 15. mai 2012 Ja, de kan stort sett velge og vrake i bunader fra Oslo og Østfold. Jeg synes det ser helt greit ut med mørkhudede gutter og jenter, kvinner og menn, i bunad, så lenge de ikke dekker hode eller hals med noe annet enn det som hører til bunaden.. Muslimer med hijab har ingenting i verken Norge eller Norges nasjonaldrakter å gjøre på den dagen vi feirer vår frihet og vår grunnlov. De spytter jo på den med religionen sin. Å bruke hijab i Norge er respektløst. spytter på loven nei de gjør akkurat det loven sier, Religionsfrihet. 2
Gjest notetur nomen Skrevet 15. mai 2012 #248 Skrevet 15. mai 2012 Som sagt tidligere. Det fins bunader med hodeplagg og skaut som tilbehør. Da kan de heller bruke det. Og det er forklart tidligere i tråden at disse hodeplaggene ikke dekker til det de etter fromhetstradisjonene skal.
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2012 #249 Skrevet 15. mai 2012 Og det er forklart tidligere i tråden at disse hodeplaggene ikke dekker til det de etter fromhetstradisjonene skal. hvis de putter håret under så gjør den jo det.
Gjest notetur nomen Skrevet 15. mai 2012 #250 Skrevet 15. mai 2012 En liten forskjell.. http://4.bp.blogspot.com/_XoYfdxvD2WI/SNKkh2AUFnI/AAAAAAAAAsI/2eyfZGbyCIs/s1600/budeier.bmp http://3.bp.blogspot.com/_7_D70uHS51E/Sqz2Gcfb6BI/AAAAAAAAAt8/ar0YaMV-rwU/s400/Hijab+Muslim+Women.jpg Men prinsippet som ligger til grunn er faktisk nøyaktig det samme. Det var det med å ikke ha faktisk kjennskap til grunnlaget for egne tradisjoner og religion da, når man lekser opp for andre om "hva som er norsk"... 1
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2012 #251 Skrevet 15. mai 2012 Men prinsippet som ligger til grunn er faktisk nøyaktig det samme. Det var det med å ikke ha faktisk kjennskap til grunnlaget for egne tradisjoner og religion da, når man lekser opp for andre om "hva som er norsk"... men regler for å dekke til håret i norge for hundre år siden er jo ikke gjeldende nå lenger
Gjest notetur nomen Skrevet 15. mai 2012 #252 Skrevet 15. mai 2012 hvis de putter håret under så gjør den jo det. Men det er der din kunnskapsløshet også kommerinn, fordi det faktisk ikke er et poeng med et muslimsk sjal å dekke til håret. 1
Gjest notetur nomen Skrevet 15. mai 2012 #253 Skrevet 15. mai 2012 men regler for å dekke til håret i norge for hundre år siden er jo ikke gjeldende nå lenger Vi snakker om bunader, frøken Boop. Og noe sier meg at du ikke vet hva du snakker om, når du mener i hytt og pine.
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2012 #254 Skrevet 15. mai 2012 Men det er der din kunnskapsløshet også kommerinn, fordi det faktisk ikke er et poeng med et muslimsk sjal å dekke til håret. Men hvis det er så viktig for dem hvorfor bruke bunad da??? Da kan de jo heller bruke en nasjonaldrakt som passer til deres kultur. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #255 Skrevet 15. mai 2012 Blir snart gal av den politiske korrektheten som råder i denne tråden. 2
The Kitten Skrevet 15. mai 2012 #256 Skrevet 15. mai 2012 Men hvis det er så viktig for dem hvorfor bruke bunad da??? Da kan de jo heller bruke en nasjonaldrakt som passer til deres kultur. Fordi vi har religionsfrihet i Norge. Fordi vi har frihet til å kle oss som vi vil. Fordi norsk kultur er deres kultur. Derfor! 2
lady GaGa Skrevet 15. mai 2012 #257 Skrevet 15. mai 2012 En liten forskjell.. http://4.bp.blogspot.com/_XoYfdxvD2WI/SNKkh2AUFnI/AAAAAAAAAsI/2eyfZGbyCIs/s1600/budeier.bmp http://3.bp.blogspot.com/_7_D70uHS51E/Sqz2Gcfb6BI/AAAAAAAAAt8/ar0YaMV-rwU/s400/Hijab+Muslim+Women.jpg tja forskjellen er mikroskopisk dessuten så finnes det veldig mange varianter av både skaut og hijab.
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2012 #258 Skrevet 15. mai 2012 Fordi vi har religionsfrihet i Norge. Fordi vi har frihet til å kle oss som vi vil. Fordi norsk kultur er deres kultur. Derfor! HIJAB ER IKKE ET RELIGIØST PLAGG. Er flust av muslimer som ikke bruker det men er troende likevel. Bunaden har diverse regler iforhold til tilbehør.
Gjest notetur nomen Skrevet 15. mai 2012 #259 Skrevet 15. mai 2012 Men hvis det er så viktig for dem hvorfor bruke bunad da??? Da kan de jo heller bruke en nasjonaldrakt som passer til deres kultur. Men hva faen skjedde med å ville integrere seg, plutselig? Jeg har sagt det for mange sider siden: Noen ønsker faktisk å vise tilhørighet til Norge på nasjonaldagen. Noe de blir oppfordret til. Men gjør de det skal de altså få kjeft av folk som deg? Og vet du hva, frøken Boop. Det fins faktisk etniske nordmenn som ønsker å gå med et muslimsk sjal på hodet. Selv om de ikke har tilknytning til den bunaden DU personlig syns de får nøye seg med... 3
Binta Ba Skrevet 15. mai 2012 #260 Skrevet 15. mai 2012 tja forskjellen er mikroskopisk dessuten så finnes det veldig mange varianter av både skaut og hijab. Muslimske pakistanere, f.eks. De går gjerne med skautlignende, fremfor hijaben både jeg og andre har vist til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå