AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #121 Skrevet 14. mai 2012 jo,helt enig,man burde se på det som noe positivt Tegn på to kulturer som møter hverandre! Huff, jeg blir nesten dårlig av å høre sånt 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #122 Skrevet 14. mai 2012 Tror jaggu jeg skal begynne med hijab til de korte sommerkjolene og bikinien. Hijab til singlet og hotpants er også kult. Jeg må jo få lov til å integrere meg i mitt nye miljø på Grønland. Det synes jeg absolutt skal gjøre! Håper flere vil følge ditt eksempel. 2
Gjest Badabing Skrevet 14. mai 2012 #123 Skrevet 14. mai 2012 Hijab til korpsuniform er helt ok, men jeg synes ikke noe om hijab til bunad, akkurat som jeg ikke liker sterk sminke til bunad, sko som ikke passer til, at man dropper hodeplagg, har 17. mai-sløyfe på den osv. Synes man heller kan bruke hodeplagget som hører til. 2
Gjest IngvildSF Skrevet 14. mai 2012 #124 Skrevet 14. mai 2012 Syns hijab til bunad er helt greit. Supert at folk vil integrere seg sånn, og føler seg norsk nok til å bære en bunad. Bær den med stolthet! Syns det er mye verre med caps, vanlig veske, høyhelte sko osv, bare fordi man ikke gidder å bruke det som hører til. Hijaben er det iallefall noen tanker bak. Eventuelt kan man finne seg en bunad som har skaut som andre har påpekt.
Gjest BettyBoop Skrevet 14. mai 2012 #125 Skrevet 14. mai 2012 Idag så jeg ei som bar hijab sammen med sin bunad. Må si jeg ble sjokkert da jeg så det. Ifjor så jeg en med hijab sammen med korpsuniform. Jeg trodde at uniformsreglene var strenge å at man ikke skulle tilføre en uniform noen nye elementer. Hva synes dere. Er det greit å bruke hijab til norske bunader og korpsuniformene? Jeg syns det er rart at en person som bruker hijab ønsker å bruke bunad. Bunad er jo så dypt forankra i norsk tradisjon og hijaben dypt forankra i en helt annen tradisjon, at jeg syns at hvis de er så opptatt av å holde på tradisjoner fra sitt EGET land ved å bruke hijab ikke rett og slett bruker en nasjonaldrakt fra sitt eget land. Blir bare rart å kombinere bunad og hijab. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #126 Skrevet 14. mai 2012 Bunad og Hijab blir vel omtrent som å gå med bikini og hijab. No perfect match.. 5
Gjest Badabing Skrevet 14. mai 2012 #127 Skrevet 14. mai 2012 (endret) Jeg har ingenting imot hijab, annet enn at jeg ikke synes den passer sammen med bunad. Endret 14. mai 2012 av Bond
Gjest Elfrida Skrevet 14. mai 2012 #128 Skrevet 14. mai 2012 Bunad og Hijab blir vel omtrent som å gå med bikini og hijab. No perfect match.. Nei, en bunad er jo svært tildekkende og tekkelig, i motsetning til hijab. Men her jeg bor er det ikke uvanlig å se jenter i hijab og hotpants med tights under f.eks. Jeg syns jo det er mest morsomt. Det er i bunn og grunn et tegn på integrering. Selv om de kanskje har gått fra tights/barhodet til tights/hijab, er de tydelig opptatt av mote og vil vise sin egen stil. Er det ikke mye bedre med bunad og hijab enn burka f.eks? 2
Gjest BettyBoop Skrevet 14. mai 2012 #129 Skrevet 14. mai 2012 (endret) Det fins hodeplagg som tilbehør til mange bunader som dekker til håret like bra som en hijab kan, hvorfro ikke bruke det istedet hvis dere absolutt må ha bunad? Endret 14. mai 2012 av Bond 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #130 Skrevet 14. mai 2012 Nei, en bunad er jo svært tildekkende og tekkelig, i motsetning til hijab. Men her jeg bor er det ikke uvanlig å se jenter i hijab og hotpants med tights under f.eks. Jeg syns jo det er mest morsomt. Det er i bunn og grunn et tegn på integrering. Selv om de kanskje har gått fra tights/barhodet til tights/hijab, er de tydelig opptatt av mote og vil vise sin egen stil. Er det ikke mye bedre med bunad og hijab enn burka f.eks? Integrering? På hvilket plan? Integrering av innvandrerkvinner er mye mer utfordrende enn å integrere funksjonshemmede i idretten. Hvorfor det? Kan vel ikke påstå at jeg syns at de er "integrert" fordi de går med hotpants og hijab. Føler liksom at hvis man går med hotpants så kunne man like godt droppet hijaben. Hvordan tror du de hadde reagert om du kom i hijab og bikini på stranden i deres land? Sikkert likedan som mange reagerer når de ser hijab og bunad. 1
Dakia Skrevet 14. mai 2012 #131 Skrevet 14. mai 2012 (endret) Det fins hodeplagg som tilbehør til mange bunader som dekker til håret like bra som en hijab kan, hvorfro ikke bruke det istedet hvis dere absolutt må ha bunad? Jeg har ikke bunad, så den saken er jo grei. Les innlegget over mitt, så ser du hva jeg svarte på. Endret 14. mai 2012 av Bond 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #132 Skrevet 14. mai 2012 17. Mai er en feiring av Norges grunnlov. Denne loven forbyr forskjellsbehandling på bakgrunn av kjønn. Å kle seg i hijab er et hån mot denne grunnloven, og på 17. mai anser jeg derfor bruk av hijab som spesielt provoserende. ..når hijaben i tillegg plasseres på toppen av en bunad fra mitt hjemsted.. Grr! Det blir nok hijab til minikjole neste gang jeg går ut for å drikke, danse og ha tilfeldig sex. Spesielt i Ramadan og ved andre muslimske høytider skal jeg tråkke det religiøse hodeplagget deres ned i søla på den måten. Integrering vøtt. Jeg burde få applaus for å bygge broer mellom kulturer her. 3
Dakia Skrevet 14. mai 2012 #133 Skrevet 14. mai 2012 17. Mai er en feiring av Norges grunnlov. Denne loven forbyr forskjellsbehandling på bakgrunn av kjønn. Å kle seg i hijab er et hån mot denne grunnloven, og på 17. mai anser jeg derfor bruk av hijab som spesielt provoserende. ..når hijaben i tillegg plasseres på toppen av en bunad fra mitt hjemsted.. Grr! Det blir nok hijab til minikjole neste gang jeg går ut for å drikke, danse og ha tilfeldig sex. Spesielt i Ramadan og ved andre muslimske høytider skal jeg tråkke det religiøse hodeplagget deres ned i søla på den måten. Integrering vøtt. Jeg burde få applaus for å bygge broer mellom kulturer her. Go bananas! Hijab, som i hodeplagget, er bare et sjal liksom. Du får kjøpt det i utallige varianter, f.eks. på H&M og Lindex. Putt skjerfet ditt i dass, og se om noen bryr seg. 4
Gjesten Skrevet 14. mai 2012 #134 Skrevet 14. mai 2012 Så lenge de kun vifter med det norske flagget, kan de kle seg akkurat hvordan de vil for min del 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #135 Skrevet 14. mai 2012 Syns hijab til bunad er helt greit. Supert at folk vil integrere seg sånn, og føler seg norsk nok til å bære en bunad. Bær den med stolthet! Syns det er mye verre med caps, vanlig veske, høyhelte sko osv, bare fordi man ikke gidder å bruke det som hører til. Hijaben er det iallefall noen tanker bak. Eventuelt kan man finne seg en bunad som har skaut som andre har påpekt. Nei, man kan ikke bare finne seg en bunad med skaut. Enten kommer man fra et sted hvor bunaden har skaut, eller så gjør man ikke. 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #136 Skrevet 14. mai 2012 Hijab til korpsuniform er helt ok, men jeg synes ikke noe om hijab til bunad, akkurat som jeg ikke liker sterk sminke til bunad, sko som ikke passer til, at man dropper hodeplagg, har 17. mai-sløyfe på den osv. Synes man heller kan bruke hodeplagget som hører til. Nei vet du hva... hijab til korpsuniform er ikke greit. Norske barn/ ungdom får ikke lov til å hverken sløyfe noe eller tilføre korpsuniformen noe. Hvorfor skal det være annerledes for utlenningene? Det er strenge regler for korpsuniformer, å de får også disse utlenningene følge hvis de velger å gå i korps. Rull av dere turban og hijab hvis dere skal være med i korps... 10
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #137 Skrevet 14. mai 2012 Go bananas! Hijab, som i hodeplagget, er bare et sjal liksom. Du får kjøpt det i utallige varianter, f.eks. på H&M og Lindex. Putt skjerfet ditt i dass, og se om noen bryr seg. Hijab er et symbol. 3
Dakia Skrevet 14. mai 2012 #138 Skrevet 14. mai 2012 Hijab er et symbol. Så la det bli din symbolske handling.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #139 Skrevet 14. mai 2012 Artig at tråden min har blomstret opp igjen http://www.korpsweb.net/korps/larsgaardenskolekorps/default.asp?k=2989&id=14416&act=print http://www.gjovik-skolekorps.no/uniform.html http://www.aasm.no/?page_id=61 Som dere ser så er det listet opp hva man skal bruke til korpsuniformen. Linkene er tatt fra tilfeldige korps. Jeg kan ikke se at det står noen sted at hijab og turban er tillatt til korpsuniformen. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #140 Skrevet 14. mai 2012 Hijab er for meg kvinneundertrykkende, og skal ikke brukes med bunad. Mens norske bunader med ulike hodeplagg/forklær/belter etter hvorvidt bæreren er jomfru eller gift, det er flott, feministisk og moderne? :sjenert: Nei til hijab sammen med bunad. Nei til bijab i 2012. Nei til bunad i 2012. Begge deler er en stor anakronisme... I 2012 hører både plagg som hijab og bunad til på museum, sammen med ALLE andre nasjonalistiske/religiøse plagg. Bunad = "bondeklær" som folk på landet muligens gikk med for flere hundre år siden (dvs. de gikk muligens kledd i noe kvasi-lignende til fest). Jeg fikk bunad til konfirmasjonen uten å ønske meg det. Takket pent for å virke høflig, men brukte den to ganger på 15 år... Har nå gitt den bort til veldedighet. Noe av det *verste* jeg ser er nordmenn som møter opp til galla/bryllup/fest i utlandet med bunad. Særlig norske politikere... Det ser ut som om man skal på Halloween-party når man har på seg bunad, særlig i utlandet (faktisk, utenom noen få land i Europa er folkedrakter IKKE festdrakter/galla)... Jeg var en av 5 norske gjester i et britisk bryllup i England, alle kom i galla, mens to av nordmennene kom i bunad og så ut som om de hadde kledd seg ut (ikke kledd seg opp)... Det så i mine øyne og mine bristiske venners øyne like urespektfullt ut som det i deres øyne ser ut å gå med hijab i Norge på 17 mai...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå