Gå til innhold

Hijab til bunad...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har dessuten sett folk kle seg i joggebukse og det som 'verre' er i dag. Ingen som klager på det?

:ninja:

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke det store problemet om det e en hijab i en farge som passer til grunnfargen i bunaden (ikke lysende rosa med paljetter). Men enda bedre hadde det jo vært med det hodeplagget som hører til bunaden. Veldig mange bunader har jo flotte hodeplagg som skjuler håret.

http://www.norskflid.no/bunad/bunader/

Skrevet

Det er alltid disse 'fæle' muslimene.

En liten anekdote:

På Jernbanetorget sto det fire alkiser og gaulet, over veien sto det 5 abayakledte kvinner av somalisk opprinnelse. Hvem var det folk pekte på og rynket på nesen av tror dere? Jo, det var de somaliske kvinnene som fikk slengbemerkninger og ble baksnakket, ikke de norske alkisene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Åmlibunaden skal jeg faktisk tipse mange om. Mon tro om det går inflasjon i den ved neste års markering?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/%C3%85mlibunad_skaut.jpg

Ergo er tildekking av hår i forbindelse med bunad en god, norsk tradisjon.

Ikke sant det er fint? :)

Denne er også flott:

http://www.almankas.no/Tilbeh%C3%B8r/T%C3%B8rkle-Sjal/Skaut

Jeg synes det er så fint når folk har på seg en komplett bunad MED hodeplagg :hjerte:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hijab er for meg kvinneundertrykkende, og skal ikke brukes med bunad.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet? Man kan vel være norsk og ville gå i bunad samtidig som man er muslim?

Selvsagt kan man være muslim, men når man bærer bunad, så bør man ha et hodeplagg som hører til bunaden.

• Liker 5
Skrevet

Syns det er greit. Jeg syns at utlendinger skal prøve å integrere seg, så om de gjør det skal jeg ikke klage når de bruker hijab.

Hvis de syns hijab er viktig så er det helt greit. Til bunad, i politi, med korps uniform osv. Jeg bryr meg ikke. Det jeg bryr meg om er at utlendinger prøver å integrere seg inn i Norsk kultur (men det betyr selvfølgelig ikke at de må ha bunad). De må jo for all del fortsette med sine egne ting også.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi lever i Norge. Et fritt land.

Jeg kler meg for F hvordan jeg vil.

• Liker 4
Skrevet

Noen som bærer Hijab og samtidig bunad og korpsdrakt? Så flott :-) Hva er det som eventuellt skulle være i veien med det?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Selvsagt kan man være muslim, men når man bærer bunad, så bør man ha et hodeplagg som hører til bunaden.

Det er jeg faktisk enig med deg i, og som vi får opplyst i denne tråden er det faktisk mulig. Muslimske kvinner kan fint bruke skaut som skjuler håret.

Endret av Abdullah
  • Liker 1
Skrevet

Hijab til bunad: En privatsak - vi må få kle oss som vi vil i et fritt land, og enhver må få sette sammen sine festdrakter som de vil. Det er selvsagt lov å mislike det, hijab er jo et politisk signalplagg som mange har lite til overs for, men det betyr jo ikke at man ikke skal kunne kle seg slik.

Hijab til korpsuniform: Det bestemmer de som bestemmer hvordan korpsuniformene skal se ut, går ut fra at det er hvert enkelt korps som selv bestemmer slike ting. Så i et korps kan det være lov, i et annet ikke.

Hijab i politiet: Siden det aldri vil bli slik at enhver politimann/kvinne vil kunne tilpasse politiuniformen etter eget hode, vil unntak for hijabbrukere være å sette forskjellsbehandling i system, det kan aldri forsvares i en offentlig etat.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg synes det blir feil.Bruk da heller en bunad med skaut/lue som tilhører bunaden

Ser for meg da damer som ikke er muslimske, i bikini og hijab..Feil feil

Endret av Kårky
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes det blir feil.Bruk da heller en bunad med skaut/lue som tilhører bunadenSer for meg da damer som ikke er muslimske, i bikini og hijab..Feil feil

Helt enig, det er flott om man opplyser om det i innvandrermiljøene. Jeg var faktisk ikke klar over det selv at det fantes bunadsskaut (jeg tenkte mer på 'brudekrone'....)

AnonymBruker
Skrevet

Hijab og bunad ser litt snålt ut men når nordmenn kler bikkja i bunad jfr annen tråd her så har vi ikke så mye vi skulle sagt..

Heller bunad og hijab enn burka ihvertfall.

• Liker 2
Skrevet

Siden bunad ikke er et religiøst plagg, er det heller ikke religiøst ekskluderende. Og dermed er det vel ingenting som tilsier at man ikke skal kunne bruke hijab til bunaden. Men som andre har nevnt; til bunader med tilhørende hodeplagg, bør man bruke hodeplagget som "erstatning" for hijaben. Og til de bunadene som ikke har (passende) hodeplagg, bør man bruke en hijab i farger som passer bunaden, og gir et godt og gjennomført inntrykk.

Til uniformer; har ingen problemer. Men ser at det kan skape enkelte problemer i forhold til politi-uniformer, selv om jeg egentlig synes man burde prøve å finne en løsning som ikke automatisk utelukker uniforms-hijaber.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg kan forstå de som ikke liker det, og det klinger litt feil i mine ører også. Det beste synes jeg er om de kan bruke den luen som eventuelt hører til, som andre har sagt.

Når det er sagt, så synes jeg at det er et positivt tegn når innvandrere bruker bunad, for meg vitner det om integrering, hvor man forsøker å kombinere og harmonisere ens egen bakgrunn og verdier med det samfunnet og den kulturen man lever i. Og det er jo ikke slik at alle nordmenn bruker bunad helt korrekt heller (hund i bunad, folk med bunad fra steder de ikke har tilknytnng til, folk med annen farge enn tradisjonell på vesten, folk som ikke bruker luen osv).

Men jeg håper de som bruker hijab finner en som passer i farge og stil, slik at det blir en pen helhet av det. Bunad og uniform har jeg ingen problemer med. (Jeg ser ei som jobber på det lokale apoteket som har en limegrønn hijab som passer helt perfekt til den limegrønne uniformen som hører til - har ingen problemer med det i det hele tatt).

Endret av Tabris
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det ser kanskje litt snålt ut, men mest fordi vi ikker vant til det. Kan ikke si at det passer så godt sammen, for meg blir det litt kulturkræsj. Her er et bildeeksempel.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, vi har jo religionsfrihet her i landet, så i utgangspunktet bør det være greit å bruke hijab til bunad. Men jeg synes likevel det blir feil. Særlig mht. at muslimer er kjappe til å påpeke at ikke-muslimske kvinner kler seg feil i deres øyne. De vil ikke akseptere den siden av norsk kultur, så hvorfor da bruke bunad?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ser kanskje litt snålt ut, men mest fordi vi ikker vant til det. Kan ikke si at det passer så godt sammen, for meg blir det litt kulturkræsj. Her er et bildeeksempel.

Er som med alt nytt, det går noen år og så er det ingen som tenker noe særlig over det lenger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bunad er en nasjonaldrakt, som viser tilhørighet til land.

Hijab er et relgiøst plagg, som viser tilhørighet til relgion.

Det ene utelukker ikke det andre.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...