Gå til innhold

Hijab til bunad...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg må bare stille et oppfølgingsspørsmål her jeg, til dere som syns det er galt å bruke hijab til bunad:

Reagerer dere når noen bruker kors eller Davidsstjerne til bunaden? Altså som smykke hengende rundt halsen?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg synes det er greit. Til dei som meiner at ein kan velge ein bunad med skaut viss ein er muslim: Det vanlege er å velge ein bunad ein har tilhørighet til. Enten plassen ein kjem i frå, eller heimstaden til mor eller far. Det å velge ein heilt tilfeldig bunad er ikkje normalt. Eg synes dei skal få gå med den bunaden dei føler mest tilhøyrighet til og bruke hijab viss dei ønsker det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Enten plassen ein kjem i frå, eller heimstaden til mor eller far. Det å velge ein heilt tilfeldig bunad er ikkje normalt.

Vil si det har blitt veldig mye mer av det i det siste, det er over 10 år siden jeg ble konfirmert men de fleste som da fikk bunad valgte ut i fra det dem synes var fint. Jeg har også vært konfirmasjonsleder en gang et par år etter jeg ble konfirmert, og da var det også mange som valgte den dem likte best.

Skrevet

I min bok er det bedre at de går med hijab til bunad(hvilket vitner om en følelse av tilhørighet til Norge)enn med heldekkende abaya, chador etc.

Skrevet

Ingen nordmenn lar seg integrere i Spania. Det kommer de aldri til å gjøre heller, og ingen nordmenn jeg kjenner går i nasjonaldraktene i de landene de bor i. Hvorfor ikke- de er jo nordmenn, ikke tilhørende den etniske befolkningen i landet. Integrering kan komme på andre måter. Språk er viktigst.

Det er riktig at nordmenn som flytter til Spania som pensjonister og bor der mesteparten av året som langtidsturister (og selvsagt aldri søker om statborgerskap) ikke har intensjoner om å bli spanske. Og jeg må nok si jeg det kan være litt flaut hvor lite interessert mange av disse er i å lære seg landets skikker, men de er tross alt turister som legger igjen penger, ikke mennesker som har flyttet til et nytt land for at deres barn og barnabarn skal vokse opp som spanske statsborgerere.

Nordmenn har flyttet til andre land vi også, det har alltid vært en viss utveksling av folk over landegrensene i Europa og som regel går integrasjon helt fint. Det er bare når det er masseinnvandring slik det f.eks i perioder har vært til USA at det kommer så enormt mange av samme etnisitet at innvandrere kan danne sine egne nasjonale enklaver innad i det nye landet. Da kan disse gå inn for å distansere seg fra landet de bor i og aktivt jobbe for å skape tilhørighet til en fremmed nasjon hos barn som vokser opp innenfor enklaven. Dette er noe som skjer når det er masseinnvandring og enklavedannelse og styrkes av dagens henteekteskapsbroer, men du må ikke fremstille det som at dette er normalen når mennesker flytter over landegrensene. I de aller fleste tilfeller integreres individene som flytter til et annet land, og deres etterkommere tas opp i befolkningen.

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det er helt greit at folk bruker hijab til bunad.

Skrevet

Hva synes dere. Er det greit å bruke hijab til norske bunader og korpsuniformene?

Nei! Det får da være grenser for hvor vennlige man skal være til våre nye landsmenn. Skal de kle seg i klær som gjenspeiler norsk tradisjon, bør de ikke komme med plagg som ikke passer inn. Hijab, tørkle eller lue passer ikke til bunad.

• Liker 6
Skrevet

Nei! Det får da være grenser for hvor vennlige man skal være til våre nye landsmenn. Skal de kle seg i klær som gjenspeiler norsk tradisjon, bør de ikke komme med plagg som ikke passer inn. Hijab, tørkle eller lue passer ikke til bunad.

Hva om det er en nordmann som har konvertert, da? Har hun lov å bruke hijaben sin, til sin bunad? Hun er jo norsk, og slett ikke noen "ny landsmann" man ikke skal være vennlig mot? Hun har all rett til å ikle seg sitt norske tradisjonsrike plagg?

• Liker 2
Skrevet

Hva om det er en nordmann som har konvertert, da? Har hun lov å bruke hijaben sin, til sin bunad? Hun er jo norsk, og slett ikke noen "ny landsmann" man ikke skal være vennlig mot? Hun har all rett til å ikle seg sitt norske tradisjonsrike plagg?

Det blir det samme. Hijab og bunad passer ikke sammen. Bunad og jeans passer heller ikke sammen. Det handler om kultur og tradisjon.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle om det er en nordmann som har konvertert eller en utlenning som er muslim.

Hijab hører ikke med til bunad, uansett hvilken nasjonalitet den som bærer bunaden har.

Til korpsuniform må man bruke den fargen på skoene man får beskjed om, hodeplagget til korpset osv. Jakker skal være igjenknepte, armene skal ikke brettes opp osv. Man må m.a.o følge uniformsreglene. Skjønner derfor ikke hvorfor det er greit med hijab når alle andre må følge de regler som er bestemt.

• Liker 4
Skrevet

Synes det er mye verre med solbriller til bunad.

Skrevet

Jeg må bare stille et oppfølgingsspørsmål her jeg, til dere som syns det er galt å bruke hijab til bunad:

Reagerer dere når noen bruker kors eller Davidsstjerne til bunaden? Altså som smykke hengende rundt halsen?

Selvsagt. Slike smykker er ikke tilbehør til bunad. Til bunad skal man ha søljer.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Til korpsuniform må man bruke den fargen på skoene man får beskjed om, hodeplagget til korpset osv. Jakker skal være igjenknepte, armene skal ikke brettes opp osv. Man må m.a.o følge uniformsreglene. Skjønner derfor ikke hvorfor det er greit med hijab når alle andre må følge de regler som er bestemt.

Jeg så en sikh i et av barnekorpsene i går. Fordi han tydeligvis tilhørte kes-dhari, som aldri klipper håret, men setter det opp i en knute og dekker det med hodeplagg var han var den eneste som gikk uten korpslue. Hva så? Han har en flott fritidsinteresse som bidrar til å integrere ham i det norske samfunnet. Det er snakk om en korpsuniform. :roll:

Tilbake til bunadbruk: jeg synes virkelig ikke det at nordmenn er dårlige på å integrere seg i Spania er et slående argument. Cuckold sa det som trengtes å si om den saken.

Ellers lurer jeg på hva folk synes er så ille med at nye landsmenn tar i bruk nasjonaldrakta vår. De aller fleste vil ha godt integrerte innvandrere. Men ikke integrerte, eller? Det er søren ikke lett å gjøre alle til lags. Handler det om å føle seg truet på noe vis? Hit, men ikke lenger? Jeg skjønner det ærlig talt ikke.

Og om hijab til bunad: jeg står ved at det er like "feil" å bruke det som at jeg velger å ikke bruke hodeplagget som følger med bunaden min. Kyseboikotten min skaper bare ikke like store diskusjoner, fordi jeg er etnisk norsk og har egne bunadsrettigheter som ikke-etniske bare kan glemme?

Nei, jeg bruker ikke caps til bunaden min, som noen har nevnt som en sammenligning til hijab her, men så representerer heller ikke caps noen religiøs tilhørighet for meg.

Spørsmål: Er det feil å gå med gipset bein til bunaden? Være bunadskledd med sminke? Kan man bære mobiltelefon i bunadsveska? Spise 17. mai-burgeren sin på McDonalds - iført bunad? Eller, enda verre: kjøpe seg en kebab? :sjokkert:

Endret av Bodillen
  • Liker 3
Gjest NozMonster
Skrevet

Det blir det samme. Hijab og bunad passer ikke sammen. Bunad og jeans passer heller ikke sammen. Det handler om kultur og tradisjon.

det der er jaffal ingenting med saken å gjøre, som i motsetning til det du svarte på!...jeans har jo over hodet ikke noe med kultur å gjøre. Hvis du kommer fra et muslimsk land, men har vokst opp i norge, mange har jo 2 statsborgerskap, så må det vel være en flott idè å mixe hijab og bunad!

• Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet

Nå så jeg akkurat to kvinner på tv2 nyhetene iført bunad og hijab foran slottet fra tidligere i dag. Det så kjempeflott ut :-) Sympatisk, velkledd og hedrende for norsk historisk "folkekledelstradisjon", jeg gledes :-)

Et flott innlegg Amèlie!!! :klaske::5:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en sikh i et av barnekorpsene i går. Fordi han tydeligvis tilhørte kes-dhari, som aldri klipper håret, men setter det opp i en knute og dekker det med hodeplagg var han var den eneste som gikk uten korpslue. Hva så? Han har en flott fritidsinteresse som bidrar til å integrere ham i det norske samfunnet. Det er snakk om en korpsuniform. :roll:

Hvordan forklare for resten av korpset (der mange synes hattene/ odeplaggene er teite) at det er greit at en person ikke bruker uniformen på korrekt måte mens de andre må forholde seg til uniformsreglene?

Hvordan skal de andre lære seg til å ha respekt for uniformen når en slipper unna?

• Liker 2
Skrevet

det der er jaffal ingenting med saken å gjøre, som i motsetning til det du svarte på!...jeans har jo over hodet ikke noe med kultur å gjøre. Hvis du kommer fra et muslimsk land, men har vokst opp i norge, mange har jo 2 statsborgerskap, så må det vel være en flott idè å mixe hijab og bunad!

Poenget er at det er ikke klesplaggene som har noe så. Hijab er en klestype, og det er ett fett om det er hijab, caps eller jeans som blir brukt sammen med bunaden. Det passer ikke. Det krasjer med den norske kulturen. Om man plent må bruke hijab til bunaden, så er det bedre om man lager seg en egen festdrakt, og ikke blander dette sammen med gamle tradisjoner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Idag så jeg ei som bar hijab sammen med sin bunad. Må si jeg ble sjokkert da jeg så det. Ifjor så jeg en med hijab sammen med korpsuniform.

Jeg trodde at uniformsreglene var strenge å at man ikke skulle tilføre en uniform noen nye elementer.

Hva synes dere. Er det greit å bruke hijab til norske bunader og korpsuniformene?

Man brukte da skaut til bunad fr i tiden.

Nei, syns ikke det passer. Om de abselutt skal norske seg,så får de ta av seg lakenet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle kulturer bør respekteres, men bland nå ikke sammen kulturarvene, hverken til den ene eller andre.

AnonymBruker
Skrevet

Poenget er at det er ikke klesplaggene som har noe så. Hijab er en klestype, og det er ett fett om det er hijab, caps eller jeans som blir brukt sammen med bunaden. Det passer ikke. Det krasjer med den norske kulturen. Om man plent må bruke hijab til bunaden, så er det bedre om man lager seg en egen festdrakt, og ikke blander dette sammen med gamle tradisjoner.

Enig. Lag en egen festdrakt som kan mikses sammen ulike kulturer der de kan bruke sine religiøse plagg ved siden av.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...