Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #121 Skrevet 3. desember 2009 Må si jeg er overrasket over mange nordmenns holdning mot muslimer. Hvor mange her kjenner faktisk en muslim? Dere er klar over at det stor forskjell på bosniske og somaliske muslimer, både når det gjelder kultur, klesdrakt osv.? Det er ikke bare muslimer som har ekstreme holdninger, det er f.eks. ortodokse jøder som er ganske konservative også. Bare fordi det er "trendy" nå til dags å hate muslimer, så går det an å ha sine egne meninger.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #122 Skrevet 3. desember 2009 Personlig synes jeg ikke det er noe særlig mer plagsomt enn kirkeklokker, men så er jeg heller ikke spesielt glad i de da. Du ser ingen forskjell på å kalle inn til bønn 5 ganger til dagen hver dag (noe som kommer til å bli både sent og tidlig i Norge sommerstid) og at kirkeklokken som har har ringt i Norge i 1000 år ringer en gang klokken 11 hver søndag?
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #123 Skrevet 3. desember 2009 Norge har ikke alltid vært kristent. Logikken din er merkelig. De kristne invaderte det hedenske Norge. Kristendommen kommer fra Midtøsten. Den har akkurat like lite i Norge å gjøre som islam. Ja, og nå er det en annen religion som overtar. Er vel ikke noe rart med det. Slik er historien. Hvordan tror du islam har som religion i de islamske landene? Det har ikke blitt ærklært over natten. Ikke noe rart i hele tatt - naturlige prosesser i menneskelige kulturer. Virker som om når man foreslår at det skal skje så er man paranoid med en gang..hvorfor det?
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #124 Skrevet 3. desember 2009 Det er "det skjer ikke med oss"-tankegangen som råder
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #125 Skrevet 3. desember 2009 Det er "det skjer ikke med oss"-tankegangen som råder
Gjest Kolka Skrevet 3. desember 2009 #126 Skrevet 3. desember 2009 Må si jeg er overrasket over mange nordmenns holdning mot muslimer. Hvor mange her kjenner faktisk en muslim? Dere er klar over at det stor forskjell på bosniske og somaliske muslimer, både når det gjelder kultur, klesdrakt osv.? Det er ikke bare muslimer som har ekstreme holdninger, det er f.eks. ortodokse jøder som er ganske konservative også. Bare fordi det er "trendy" nå til dags å hate muslimer, så går det an å ha sine egne meninger. Ortodokse jøder er ikke akkurat mange av i Norge da. Men muslimer klarer vel helt fint å se ned på andre mennesker selv også, slik som kvinner, homofile, tidligere muslimer og ateister. Det er definitivt "trendy" blant muslimer, så du bør se på om ikke det kan være en grunn til at folk begynner å bli lei av gnålingen blant musimer om at de føler seg sett ned på.
Gjest Wolfmoon Skrevet 3. desember 2009 #127 Skrevet 3. desember 2009 Du ser ingen forskjell på å kalle inn til bønn 5 ganger til dagen hver dag (noe som kommer til å bli både sent og tidlig i Norge sommerstid) og at kirkeklokken som har har ringt i Norge i 1000 år ringer en gang klokken 11 hver søndag? Og du leste overhodet ikke mitt innlegg om hvordan dette, såvidt jeg vet, allerede blir praktisert i Norge
Gjest nobilian Skrevet 3. desember 2009 #128 Skrevet 3. desember 2009 Å jeg er så glad for dette vedtaket. Håper alle andre europeiske land følger etter. Nå må vi slutte å gi etter for alle krav muslimene kommer med. Jeg liker ikke å leve blandt muslimer som har et fordømmende menneskesyn, spesielt mot kvinner og barn. *** Fordømmer Islam barn? Det var ukjent for meg, gitt. Synes vedtaket gir mening kun hvis det er fattet for å hindre uønsket støy, og det er dessverre lite som tyder på at det er bakgrunnen. Islam er kommet for å bli, er bare å slå seg til ro med det.
Gjest nobilian Skrevet 3. desember 2009 #129 Skrevet 3. desember 2009 Du ser ingen forskjell på å kalle inn til bønn 5 ganger til dagen hver dag (noe som kommer til å bli både sent og tidlig i Norge sommerstid) og at kirkeklokken som har har ringt i Norge i 1000 år ringer en gang klokken 11 hver søndag? *** Hadde det ikke vært relativt uproblematisk, tror du, å sette begrensninger for når bønneropene kunne foregå? Tror du ikke muslimene hadde valgt en løsning med tre bønnerop, hvor det første og siste utgikk, heller enn å bli nektet bønnerop overhodet?
Larsern Skrevet 3. desember 2009 #130 Skrevet 3. desember 2009 Jeg oppfatter det ikke som et problem om det muslimske samfunnet evt finner det støtende at vi ikke vil ha minareter, tvangsekteskap, omskjæring eller diverse andre sider av deres kultur i dette landet. Kan de ikke leve uten de tingene, så finnes det andre, overveiende muslimske land som gir dem anledning til å praktisere alt sammen der. Jeg syns heller ikke det er noe galt i å si at vår måte er bedre, og at vi ikke ønsker noen forandring i den. Jeg er kort sagt begynt å bli litt lei av å være tolerant overfor folk som ikke viser den samme toleranse tilbake. Det er nok. Du har et godt poeng. Mye handler om at man ikke skal tolerere intoleranse, noe som Islam i stor utbredelse oppfordrer til, (altså intoleranse). Der hvor Islam i tillegg har politisk makt ser man en nulltoleranse ovenfor andre religioner eller syn som fraviker det korrekte muslimske, denne drakoniske lovgivningen er typisk for Islam i den moderne verden. Som en følge av denne politikken tror jeg at man vil kunne erfare at dersom man viker en tomme for Islam, så taper man nøytral grunn.
Larsern Skrevet 3. desember 2009 #131 Skrevet 3. desember 2009 *** Hadde det ikke vært relativt uproblematisk, tror du, å sette begrensninger for når bønneropene kunne foregå? Tror du ikke muslimene hadde valgt en løsning med tre bønnerop, hvor det første og siste utgikk, heller enn å bli nektet bønnerop overhodet? Kan vi ikke bare se på denne begrensningen i bygging av minareter som muslimenes bidrag til multikulturalismen?
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #132 Skrevet 3. desember 2009 Kristne i Pakistan, Egypt, Saudi-Arabia og Indonesia har det mye verre enn muslimene i de "kristne" landene i Europa. Jo flere muslimer- jo verre for de kristne som ikke engang er verdige nok til å få lov til å praktisere sin religion. Kristne blir jo også drept- det er jo nesten lovlig. Blir muslimer i dette landet drept er det "religiøs rasisme" (da muslimer IKKE er en rase, men tilhørende en RELIGION), og det som verre er. Men å drepe kristne, eller jøder er helt greit. Respektløse? Mer enn du aner. Saudi-Arabia har NULL respekt for andre religioner enn Islam. Før du begynner å syte om at vi ikke har det, bør du se til de landene nevnt ovenfor. Muslimer i vestlige land sys puter under armene på, mens kristne i muslimske land lever i frykt for å bli drept for troen sin. Frafall fra Islam til Kristendommen er døden til følge. Hvilke "kristne" land idag praktiserer en slik straff? INGEN! Saudi-Arabia har heller ikke mye respekt for shia-MUSLIMER. Saudi-Arbia er forøvrig et DIKTATUR. Det samme er Egypt hvor de kristne står fritt til å praktisere sin religon i KIRKER. Kirkene i egypt har forøvrig TÅRN. I Indonesia er det riktig at kristne har det vanskelig som følge av fundamentalister. Den MUSLIMSKE regjeringen har dog alltid gått etter disse fundamentalistene. Det er forøvrig lov å bygge kirker i Indonesia.
robotkalle Skrevet 4. desember 2009 #133 Skrevet 4. desember 2009 Jeg oppfatter det ikke som et problem om det muslimske samfunnet evt finner det støtende at vi ikke vil ha minareter, tvangsekteskap, omskjæring eller diverse andre sider av deres kultur i dette landet. Kan de ikke leve uten de tingene, så finnes det andre, overveiende muslimske land som gir dem anledning til å praktisere alt sammen der. Jeg syns heller ikke det er noe galt i å si at vår måte er bedre, og at vi ikke ønsker noen forandring i den. Jeg er kort sagt begynt å bli litt lei av å være tolerant overfor folk som ikke viser den samme toleranse tilbake. Det er nok. Jeg ser på dette fra flere vinkler: - Jeg sympatiserer med individet, mot staten. Med grupper mot staten og flertallet. Rettigheter for hver og enkelt, beskyttelse mot at en byråkrat skal få sitte å diktere hva slags type påbygg som skal få være på huset mitt. Motstand mot all flertallsinnblanding i hvordan jeg som individ ønsker å ha muligheten til å leve livet mitt. I denne likningen passer ikke spesialtilpassede regler, og omgåelse av liberalistiske og likhet-for-loven tankegang inn. - Ayaan Hirsi Ali sa i et intervju jeg så med henne; vestlige politikere lever i den illusjonen at innvandrerene vil jenke seg, og at problemer vil jevne seg ut over tid. Jeg er ikke så sikker på om dette er en illusjon. Det som kjennetegner religioner er at de er svært så tilpasningsdyktige, hvordan skal de ellers unngå å dø ut når teknologien gir forklaringer på det som tidligere kunne tilskrives gud og demoner? Religiøse spenner over alt fra går-i-kirken-fordi-presten-er-kjekk til de mest infleksible moralmenneskene som gir førsteprioritet til å være consistent med skriftforståelsen, uavhengig av personlige og samfunnsmessige konsekvenser. Ateister har en tendens til å overse hvordan religiøse faktisk er, da de mener alle religiøse burde være blåkopier av Usman Rana og Bin Laden. Slik er de ikke. Det er også et stort spenn mellom hvordan land med en stor andel uintelligente, religiøse mennesker innordner seg. Ta f.eks separasjon av gutter og jenter i Saudi-Arabia, vs blandede klasser i Somalia. Kulturen til muslimer vannes ut i generasjoner når de kommer til Norge. Det er slettes ikke sikkert at det går mot sharia-take-over. - Jeg er helt enig at det gir en vond følelse å gi, og bli kvittert med å bli spyttet i ansiktet. Når jeg støtter frihet for kristne til å sende barna sine på privatskoler, så kvitterer de med å støtte forbud av de kuleste tv og pc-spillene. Det er ikke gitt at en snill og romslig politisk filosofi vil gi et snilt og romslig samfunn. Det blir litt sånn fangedillemmaet, det. Det kjennes da deilig å skulle ta igjen på muslimer, og det drittkulturen en mindre del av disse står for. Rent pragmatisk tror jeg ikke forbud av minareter har mye og si. Det blir som fiskere som er oppgitt over kvoter, og som utvikler en egen gruppeetikk, hvor staten blir sett på som en skurk det er greit å synde mot, og det samme kan skje for muslimer i større omfang enn per idag. Skal du være helt sikker på å motvirke den negative innflytelsen av muslimsk drittkultur, må det på nytt innføres jøder har ikke adgang til riket, det holder ikke med kosmetikk ala du har ikke lov til å se ut som en jøde. Selv om det sikkert kjennes deilig å rakke ned på hvor stygge neser de har. Så litt småkrangling: 1. Du misforstår. En minoret er etbønetårn der det, flere ganger for dagen, ropes ut bønner. Det er DÈT som forbyes, ikke moskèer i seg selv. Jeg sa ikke at det skulle bli forbudt å bygge hus. Jeg sa at det er sykt at det skal være forbudt å bygge f.eks funkishus kontra kitschy holmenkollåsen tyrolerhus og tømmerhytter. I utgangspunktet er nesten alle demokratiske avgjørelser ok. Demokratiet avgjør at Rachel skal betale 50% ekstraavgift for botox og restylane, for å motvirke body dysmorphic disorder. Om flertallet i Somalia vil ha omskjæring, ja, så får de ha det, da. Men vennligst ikke kom HIT med de meningene, for da passer vedkommende best der, jeg vil nemlig ikke vite av slike holdninger(og de vil ikke vite av mine, heller, for den sags skyld). Hvorfor spiller det noen rolle for deg om mennesker omskjæres i Mogadishu eller Oslo, når det totale antall mennesker som får fitta trimma ikke forandres?
waco Skrevet 4. desember 2009 #134 Skrevet 4. desember 2009 Demokrati er at hvis 60% bestemmer seg for at 100% skal hoppe ut for et stup må alle 100% gjøre det.
Mann 42 Skrevet 4. desember 2009 #135 Skrevet 4. desember 2009 "Jøder har ikke adgang til riket" er nok ikke veien å gå. Men kanskje "Din tvangsgiftede nye pakistanske ektefelle har ikke adgang til riket" kunne fungere. Eller "Familiegjenforening skal ikke finne sted unntatt i spesielle tilfeller." Og de spesielle tilfellene bør være slike som at familier som faktisk eksisterte før den ene parten kom til Norge, ble skilt av krig, forfølgelse eller andre ting som vi vanligvis anser for å være grunn til å gi folk asyl eller opphold på humanitært grunnlag. Så får det heller våge seg at nordmenn som har funnet kjærligheten på Patpong eller i St Petersburg, ikke kan få sin hjertenskjær hjem til bygda.
robotkalle Skrevet 4. desember 2009 #136 Skrevet 4. desember 2009 (endret) Nei, jeg er ikke enig med deg. Jeg syns ikke jeg har noe stort problem av innvandring, og jeg har ikke noe problemer med minareter som dukker opp i nærområdet, annet enn at den som kommer her, er stygg som juling. Jeg ser på voldtekt som jeg ser på trafikkulykker. Jeg ser på høy arbeidsløshet hos enkelte innvandrergrupper, som et problem for de menneskene som støtter velferdsstaten, og ønsker at NAV skal bestå. Jeg syns det er greit med fri innvandring, og jeg vil ikke ha noe av at noen byråkratdrittsekker skal arrogant sitte og skalte og valte med hvem som skal få lov til å gifte seg med hvem, hvilke familiemedlemmer som får komme, osv. Så får det heller våge seg at nordmenn som har funnet kjærligheten på Patpong eller i St Petersburg, ikke kan få sin hjertenskjær hjem til bygda. Vel, nå kunne man gjort unntak for hvite nordmenn og barn av hvite nordmenn og innvandrerforeldre. Endret 4. desember 2009 av robotkalle
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #137 Skrevet 4. desember 2009 *** Hadde det ikke vært relativt uproblematisk, tror du, å sette begrensninger for når bønneropene kunne foregå? Tror du ikke muslimene hadde valgt en løsning med tre bønnerop, hvor det første og siste utgikk, heller enn å bli nektet bønnerop overhodet? Er bønnerop, fra en minoritet, akseptabelt tre ganger til dagen, syv dager i uken?
Gjest Vampen Skrevet 4. desember 2009 #138 Skrevet 4. desember 2009 Personlig håper jeg den muslimske verden bruker sin demokratiske og selvfølgelige rett til å begynne en handelsboikott mot Sveits. Jeg vet de arabiske landene er inne på tanken, noen av de hadde tanker om noe slikt før dette skjedde også. Det er vel kanskje litt i gang, iom at en del nå vurderer å bytte ut sveitsiske banker med muslimske. De gjorde det samme mot Danmark en stund, og iom at f.eks. arabiske land handler langt mer fra Danmark enn folk flest kanskje er klar over, så var det en del danske bedrifter som følte det på kroppen. Så ja, jeg håper muslimene svarer med en ordentlig boikott av Sveits.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #139 Skrevet 4. desember 2009 Personlig håper jeg den muslimske verden bruker sin demokratiske og selvfølgelige rett til å begynne en handelsboikott mot Sveits. Jeg vet de arabiske landene er inne på tanken, noen av de hadde tanker om noe slikt før dette skjedde også. Det er vel kanskje litt i gang, iom at en del nå vurderer å bytte ut sveitsiske banker med muslimske. De gjorde det samme mot Danmark en stund, og iom at f.eks. arabiske land handler langt mer fra Danmark enn folk flest kanskje er klar over, så var det en del danske bedrifter som følte det på kroppen. Så ja, jeg håper muslimene svarer med en ordentlig boikott av Sveits. Blir det ikke ironisk at arabiske land som ikke aksepterer enkelte andre religioner skal boikotte Sveits pga de ikke aksepterer minareter?
Gjest Vampen Skrevet 4. desember 2009 #140 Skrevet 4. desember 2009 Blir det ikke ironisk at arabiske land som ikke aksepterer enkelte andre religioner skal boikotte Sveits pga de ikke aksepterer minareter? Alle arabiske land er ikke Saudi Arabia. Du finner arabiske land hvor kristne har både kirker og rett til praksis. Uansett så ser det ut til at en boikott er noe en del muslimer vurderer i disse dager, og de har da en soleklar rett til å selv velge hvilke varer og tjeneste de vil benytte seg av. De jeg har sett mest omtalt er sveitsiske banker, turisme og Nestle. Og som sagt, jeg håper det skjer.
Fremhevede innlegg