livesen Skrevet 3. desember 2009 #81 Skrevet 3. desember 2009 Etter hva jeg har sett, så virker det som om det er vel så mange, om ikke flere, ikke-religiøse som stiller seg fiendtlig mot islam og muslimer. Men det kan være at de bare er mer høylytte. jeg er fullstendig ureligiøs, men svarer like vel . Jeg syns det er greit å være "fiendtlig" (litt galt ord ) til islam. Fordi Islam står så langt fra mine verdier at jeg finner det verdt å kjempe mot at det tenkesettet skal få grobunn her .Men muslimer er en annen ting , de er bare mennesker og jeg vil ikke stille meg "fiendtlig" til dem . men jeg vil ikke godta alt de gjør fordi de kan henvise til en gammel bok . jeg vil såklart prøve å påvirke dem , på samme måte som de prøver å påvirke oss. Helt greit . Men vi må ikke være så tolerante at vi ikke favoriserer vår egen kultur .
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #82 Skrevet 3. desember 2009 Det er ingen religionsdebatt, men en frihetsdebatt for de fleste.
Larsern Skrevet 3. desember 2009 #83 Skrevet 3. desember 2009 Jeg ville vært i mot bygging av minaret i mitt nabolag også, rent arkitektonisk. Samme gjelder kirketårn eller høyspentmaster. Hadde valget derimot stått mellom minaret eller kirketårn, så hadde jeg gått for det sistnevnte. Av den enkle grunn at det ligger nærmere min kultur. Dessuten så ser jeg heller ingen hensikt i å legge til rette for en religion som i så liten grad er åpen for diskusjon og kritikk.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. desember 2009 #84 Skrevet 3. desember 2009 http://www.dagbladet.no/2009/12/02/nyheter.../islam/9309057/ Dette er hva som skjer når man slipper muslimene til. Så hva er alternativet? Godta alle deres ønsker? Les hva vi frykter mest. Hva ligger på toppen? Ikke klima, men frykt for islam. http://www.aftenposten.no/klima/article3401406.ece
zuperduper Skrevet 3. desember 2009 #85 Skrevet 3. desember 2009 Muslimer har da aldri respektert verken frie kvinner, homofile eller ateister, det skyldes ikke at disse gruppene innførte minaretforbud. Religiøse bør definitivt ikke snakke så høyt om diskriminering. Ei heller ikke kristne
zuperduper Skrevet 3. desember 2009 #86 Skrevet 3. desember 2009 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3397156.ece Selvsagt må man få bygge mosker om det er behov, og alle byggemessige regler er på plass. Ikke rart mange muslimer ikke respekterer oss, når man kommer med sånne forbud. Enig.
zuperduper Skrevet 3. desember 2009 #87 Skrevet 3. desember 2009 Loven er også trolig i strid med internasjonale traktater om religionsfrihet og ytringsfrihet. Det tror jeg og.
zuperduper Skrevet 3. desember 2009 #88 Skrevet 3. desember 2009 Jo mer jeg hører om disse folka, jo mindre forstår jeg av at vi skal jenke oss etter dem for å sørge for at de har en plass her. Eller er det bare jeg som får feil info? Er det noen som har noe pent å si om Islam? Det er religionsfrihet. Mener du at den ikke skal gjelde for alle religioner?
zuperduper Skrevet 3. desember 2009 #89 Skrevet 3. desember 2009 Og hvorfor skulle det være likhet for loven? Norge er et kristent land. Kristendommen er en del av Norges historie og en del av nordmenns kulturarv. Det er ikke islam. Hvorfor skal da islam sidestilles med kristendommen akkurat som om ingenting av dette har betydning? Det vil være jevngodt med å si at vi, vår historie og vår kulturarv ikke har betydning. Vi må ikke glemme at det faktisk er muslimene som har innvandret til det kristne Europa. Ikke omvendt. Selvfølgelig skal det være likhet for loven! Det er også religionsfriet i Norge. Om du er bekymret for vår historie og kulturarv: Det er vi nordmenn som har ansvaret for å ta vare på denne. Vår kultur blir ikke truet eller blir borte fordi om det kommer andre kulturer i tillegg. Blir den borte, er det fordi vi ikke praktiserer den og tar vare på den (noe vi blir dårligere og dårligere til). Kristendommen har historisk sett lite å skryte av. Misjonering og tvangskristning kjenner vel de fleste til? Det eneste muslimene ber om, er å ha muligheten til å praktisere sin religion. Det skal de selvfølgelig få muligheten til å gjøre.
Mann 42 Skrevet 3. desember 2009 #90 Skrevet 3. desember 2009 Det er religionsfrihet. Mener du at den ikke skal gjelde for alle religioner? Å nekte folk å bygge minareter, er ikke et angrep på deres religionsfrihet. Saklig sett. Men for å svare på ditt spørsmål: Jeg er neimen ikke så sikker på at det burde være frihet for alle religioner og kulturer, nei. Det kan utmerket godt være at vi hadde vært bedre tjent med å ikke ha muslimer her i landet. Og uansett: Jeg tror ikke under noen omstendighet at vi skal gjøre noen tilpasninger til vårt samfunn for å rydde plass for deres religion. Jeg syns ikke vi skal tillate minareter og bønnerop, jeg syns ikke vi skal tillate heldekkende badedrakter i svømmebassengene, eller at folk skal ha lov til å ikke kle av seg i dusjen. jeg syns ikke vi skal kaste bort penger på å bygge fotvaskebassenger på skoler og andre offentlige institusjoner for at muslimene skal få vasket føttene før bønnen. Eller at politifolk skal få gå i hijab. jeg syns heller ikke at vi skal akseptere (og det gjør vi i dag) tvangsekteskap og omskjæringer. Vi SIER at vi ikke aksepterer det, men siden vi ikke gjør en dritt for å hindre det, så aksepterer vi det jo, likevel. Jeg syns kort og godt at dette landet behøver å beskytte kulturen sin, og at det er temmelig dumt å la den eroderes bort gjennom å gi fremmed kultur et spillerom som de selv ikke ville drømme om å gi oss. Jeg syns faktisk også at det må være helt greit å si at "Vår måte er bedre. Og vi vil ikke ha deres. Tilpass dere, eller dra et annet sted."
Tabris Skrevet 3. desember 2009 #91 Skrevet 3. desember 2009 Å nekte folk å bygge minareter, er ikke et angrep på deres religionsfrihet. Saklig sett. Men for å svare på ditt spørsmål: Jeg er neimen ikke så sikker på at det burde være frihet for alle religioner og kulturer, nei. Det kan utmerket godt være at vi hadde vært bedre tjent med å ikke ha muslimer her i landet. Og uansett: Jeg tror ikke under noen omstendighet at vi skal gjøre noen tilpasninger til vårt samfunn for å rydde plass for deres religion. Jeg syns ikke vi skal tillate minareter og bønnerop, jeg syns ikke vi skal tillate heldekkende badedrakter i svømmebassengene, eller at folk skal ha lov til å ikke kle av seg i dusjen. jeg syns ikke vi skal kaste bort penger på å bygge fotvaskebassenger på skoler og andre offentlige institusjoner for at muslimene skal få vasket føttene før bønnen. Eller at politifolk skal få gå i hijab. jeg syns heller ikke at vi skal akseptere (og det gjør vi i dag) tvangsekteskap og omskjæringer. Vi SIER at vi ikke aksepterer det, men siden vi ikke gjør en dritt for å hindre det, så aksepterer vi det jo, likevel. Jeg syns kort og godt at dette landet behøver å beskytte kulturen sin, og at det er temmelig dumt å la den eroderes bort gjennom å gi fremmed kultur et spillerom som de selv ikke ville drømme om å gi oss. Jeg syns faktisk også at det må være helt greit å si at "Vår måte er bedre. Og vi vil ikke ha deres. Tilpass dere, eller dra et annet sted." Så det du egentlig sier her er at du vil blande deg inn i hva andre mennesker velger å gå med eller velger å bygge utelukkende fordi det er gjort i islams navn? Ren og skjær diskriminering, altså? Da lurer jeg på: Klarer du å forstå at enkelte muslimer kan reagere med sinne og negativitet mot Norge/vesten når de blir møtt med åpenlys diskriminering som det du fronter her? Er du klar over at jo mer vi diskriminerer og i mer eller mindre skjulte ordelag forteller dem at alt de står for er uønsket og mindre verd enn hva vi står for (for vi har selvsagt ikke interesse eller respekt nok til virkelig å sette oss inn i dette), jo mer øker vi avgunnen mellom "oss" og "dem", og jo mer legger vi til rette for rekruttering til mer ekstreme muslimske grupperinger? Er du klar over at mistillit avler mistillit? At det ikke bare er snakk om hvor forferdelige muslimene er og hvor geniale vi er? At slike holdninger forsterker en ond sirkel med mer mistillit, mer fordommer og mer hat? Jeg klarer ikke å forstå at noen oppriktig kan spre om seg med mistillit, fordommer og ren og skjær diskriminering for deretter å stå der uskyldig og storøyd når muslimene faktisk reagerer og sier: "Se! Ser du! Der ser du hvor forferdelige de er!! uten å være i stand til, på noen som helst måte, å se deres egen delaktighet i det som holder på å utvikle seg. Selvinnsikt er en fin bil, men det er tydeligvis bare "de derre muslimene" som skal ha det.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #92 Skrevet 3. desember 2009 Da lurer jeg på: Klarer du å forstå at enkelte muslimer kan reagere med sinne og negativitet mot Norge/vesten når de blir møtt med åpenlys diskriminering som det du fronter her? Er du klar over at jo mer vi diskriminerer og i mer eller mindre skjulte ordelag forteller dem at alt de står for er uønsket og mindre verd enn hva vi står for (for vi har selvsagt ikke interesse eller respekt nok til virkelig å sette oss inn i dette), jo mer øker vi avgunnen mellom "oss" og "dem", og jo mer legger vi til rette for rekruttering til mer ekstreme muslimske grupperinger? Kristne i Pakistan, Egypt, Saudi-Arabia og Indonesia har det mye verre enn muslimene i de "kristne" landene i Europa. Jo flere muslimer- jo verre for de kristne som ikke engang er verdige nok til å få lov til å praktisere sin religion. Kristne blir jo også drept- det er jo nesten lovlig. Blir muslimer i dette landet drept er det "religiøs rasisme" (da muslimer IKKE er en rase, men tilhørende en RELIGION), og det som verre er. Men å drepe kristne, eller jøder er helt greit. Respektløse? Mer enn du aner. Saudi-Arabia har NULL respekt for andre religioner enn Islam. Før du begynner å syte om at vi ikke har det, bør du se til de landene nevnt ovenfor. Muslimer i vestlige land sys puter under armene på, mens kristne i muslimske land lever i frykt for å bli drept for troen sin. Frafall fra Islam til Kristendommen er døden til følge. Hvilke "kristne" land idag praktiserer en slik straff? INGEN!
Tabris Skrevet 3. desember 2009 #93 Skrevet 3. desember 2009 Kristne i Pakistan, Egypt, Saudi-Arabia og Indonesia har det mye verre enn muslimene i de "kristne" landene i Europa. Jo flere muslimer- jo verre for de kristne som ikke engang er verdige nok til å få lov til å praktisere sin religion. Kristne blir jo også drept- det er jo nesten lovlig. Blir muslimer i dette landet drept er det "religiøs rasisme" (da muslimer IKKE er en rase, men tilhørende en RELIGION), og det som verre er. Men å drepe kristne, eller jøder er helt greit. Respektløse? Mer enn du aner. Saudi-Arabia har NULL respekt for andre religioner enn Islam. Før du begynner å syte om at vi ikke har det, bør du se til de landene nevnt ovenfor. Muslimer i vestlige land sys puter under armene på, mens kristne i muslimske land lever i frykt for å bli drept for troen sin. Frafall fra Islam til Kristendommen er døden til følge. Hvilke "kristne" land idag praktiserer en slik straff? INGEN! Så siden andre er respektløse så forsvarer det at vi også er det? Two wrongs doesn't make a right.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #94 Skrevet 3. desember 2009 Så det du egentlig sier her er at du vil blande deg inn i hva andre mennesker velger å gå med eller velger å bygge utelukkende fordi det er gjort i islams navn? Ren og skjær diskriminering, altså? Da lurer jeg på: Klarer du å forstå at enkelte muslimer kan reagere med sinne og negativitet mot Norge/vesten når de blir møtt med åpenlys diskriminering som det du fronter her? Er du klar over at jo mer vi diskriminerer og i mer eller mindre skjulte ordelag forteller dem at alt de står for er uønsket og mindre verd enn hva vi står for (for vi har selvsagt ikke interesse eller respekt nok til virkelig å sette oss inn i dette), jo mer øker vi avgunnen mellom "oss" og "dem", og jo mer legger vi til rette for rekruttering til mer ekstreme muslimske grupperinger? Er du klar over at mistillit avler mistillit? At det ikke bare er snakk om hvor forferdelige muslimene er og hvor geniale vi er? At slike holdninger forsterker en ond sirkel med mer mistillit, mer fordommer og mer hat? Jeg klarer ikke å forstå at noen oppriktig kan spre om seg med mistillit, fordommer og ren og skjær diskriminering for deretter å stå der uskyldig og storøyd når muslimene faktisk reagerer og sier: "Se! Ser du! Der ser du hvor forferdelige de er!! uten å være i stand til, på noen som helst måte, å se deres egen delaktighet i det som holder på å utvikle seg. Selvinnsikt er en fin bil, men det er tydeligvis bare "de derre muslimene" som skal ha det. Det er på ingen måte diskriminering. Vi sier det er grunnleggende verdier, menneskerettigheter som står over andres behov til å utøve deres religion. Vi sier vi ikke aksepterer diskriminering i religionens navn. Vi sier i den vestlige verden skal ingen undertrykkes. Vi sier vi vet at dette ikke blir godt mottatt blandt fundamentalister, og de vil bruke dette imot oss, utføre terrorangrep og annen vold, vi velger og ta den risikoen for og stå for det vi tror på. Frihet og grunnleggende menneskerettigheter.
Tabris Skrevet 3. desember 2009 #95 Skrevet 3. desember 2009 (endret) Det er på ingen måte diskriminering. Vi sier det er grunnleggende verdier, menneskerettigheter som står over andres behov til å utøve deres religion. Vi sier vi ikke aksepterer diskriminering i religionens navn. Vi sier i den vestlige verden skal ingen undertrykkes. Vi sier vi vet at dette ikke blir godt mottatt blandt fundamentalister, og de vil bruke dette imot oss, utføre terrorangrep og annen vold, vi velger og ta den risikoen for og stå for det vi tror på. Frihet og grunnleggende menneskerettigheter. Så hvordan går minareter og heldekkende badedrakter mot menneskerettighetene? Vi vil ikke godta undertrykking og diskriminering i religionens navn, og ender dermed opp med å undertrykke og diskriminere i frihetens navn. Endret 3. desember 2009 av Tabris
livesen Skrevet 3. desember 2009 #96 Skrevet 3. desember 2009 Så hvordan går minareter og heldekkende badedrakter mot menneskerettighetene? Vi vil ikke godta undertrykking og diskriminering i religionens navn, og ender dermed opp med å undertrykke og diskriminere i frihetens navn. Minareter går ikke ut over noen menneskerettigheter .Men heldekkende badedrakt ? Det kommer ann på . Går man f.eks med heldekkende badedrakt fordi man får soleksem så går det ikke ut over noen menneskerettigheter . Men om man må pakkes inn fordi man ikke skal friste menn , og fordi hvert hårstrå som synes er en kniv i profetens hjerte , da er det ikke mye frivillig for kvinnen inni badedrakten lenger . Kvinnefrigjøring har vi kjempa lenge for og vi må holde på rettighetene nå som vi har de .
Tabris Skrevet 3. desember 2009 #97 Skrevet 3. desember 2009 Minareter går ikke ut over noen menneskerettigheter .Men heldekkende badedrakt ? Det kommer ann på . Går man f.eks med heldekkende badedrakt fordi man får soleksem så går det ikke ut over noen menneskerettigheter . Men om man må pakkes inn fordi man ikke skal friste menn , og fordi hvert hårstrå som synes er en kniv i profetens hjerte , da er det ikke mye frivillig for kvinnen inni badedrakten lenger . Kvinnefrigjøring har vi kjempa lenge for og vi må holde på rettighetene nå som vi har de . Hvorfor man velger å gå med heldekkende badedrakt bør være fullstendig likegyldig så lenge det blir gjort frivillig. Så lenge det følger det hygiensiske regelverket så har vi ingenting med hva andre måtte velge å gå med. Noe annet er et grovt overtramp mot den friheten som så stolt blir proklamert i denne tråden. Frihet betyr frihet til å velge selv hva man ønsker å kle seg i.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #98 Skrevet 3. desember 2009 Så hvordan går minareter og heldekkende badedrakter mot menneskerettighetene? Vi vil ikke godta undertrykking og diskriminering i religionens navn, og ender dermed opp med å undertrykke og diskriminere i frihetens navn. Heldekkende badedrakt er tillatt i og for seg, men når badedrakten på tvinges kvinner , ikke på individnivå, men på kjønnsnivå, er dette diskriminering man ikke kan tillate.
Tabris Skrevet 3. desember 2009 #99 Skrevet 3. desember 2009 Heldekkende badedrakt er tillatt i og for seg, men når badedrakten på tvinges kvinner , ikke på individnivå, men på kjønnsnivå, er dette diskriminering man ikke kan tillate. Helt enig. Men tvang er allerede forbudt i Norge. Vi trenger ikke flere forbud her, vi trenger eventuelt bedre oppfølging - noe som er politiets rolle.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #100 Skrevet 3. desember 2009 Hvorfor i alle dager skulle de bygge minareter i Sveits? Sveitserne er da ikke muslimer.
Fremhevede innlegg