Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #1 Skrevet 30. november 2009 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3397156.ece Selvsagt må man få bygge mosker om det er behov, og alle byggemessige regler er på plass. Ikke rart mange muslimer ikke respekterer oss, når man kommer med sånne forbud.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #2 Skrevet 30. november 2009 Det er ikke blitt forbud mot moskeer. Det er forbud mot minareter. En minaret er et tårn i tilknytning til en moske. De kan bygge moskeer, men må la være å bygge tårn på. Det hadde vært interessant å vite hvorfor forbudet ble fremmet. Hva er problemet med en minaret?
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #3 Skrevet 30. november 2009 Minareter er bønnetårn hvor det flere ganger om dagen ropes ut bønner i høytaler. Jeg forstår veldig godt at de ikke vil ha minareter. Jeg ville heller ikke likt å ha det i nabolaget.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #4 Skrevet 30. november 2009 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3397156.ece Selvsagt må man få bygge mosker om det er behov, og alle byggemessige regler er på plass. Ikke rart mange muslimer ikke respekterer oss, når man kommer med sånne forbud. Muslimer har da aldri respektert verken frie kvinner, homofile eller ateister, det skyldes ikke at disse gruppene innførte minaretforbud. Religiøse bør definitivt ikke snakke så høyt om diskriminering.
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 30. november 2009 #5 Skrevet 30. november 2009 Minareter er bønnetårn hvor det flere ganger om dagen ropes ut bønner i høytaler. Jeg forstår veldig godt at de ikke vil ha minareter. Jeg ville heller ikke likt å ha det i nabolaget. Samme her
Murder Skrevet 30. november 2009 #6 Skrevet 30. november 2009 Minareter er bønnetårn hvor det flere ganger om dagen ropes ut bønner i høytaler. Jeg forstår veldig godt at de ikke vil ha minareter. Jeg ville heller ikke likt å ha det i nabolaget. Enig, her i Norge er det vel også sånn at det er forbudt å prakke sin relegion på andre?
Gjest Ex-Sveits-expat Skrevet 30. november 2009 #7 Skrevet 30. november 2009 Det hadde vært interessant å vite hvorfor forbudet ble fremmet. Hva er problemet med en minaret? For partiet som fremmet forslaget (SVP, som også står for dette) handler det om å trosse islamske land. Det er en symbolsk handling mot burkaer, omskjæring og tvangsekteskap. I genuin sveitsisk ånd legger de til at disse islamske landene kommer til å fortsette å kjøpe sveitsiske produkter så lenge kvaliteten opprettholdes. (Neue Zürcher Zeitung) Sannheten er at de er så redde for å rasle med sablene (sveitserne går stille i gangene og vil helst bare tjene penger) at de ikke kan gå direkte på problemene som burkaer og omskjæring.
Donnie Darko Skrevet 30. november 2009 #8 Skrevet 30. november 2009 Flott tiltak! Nå må de bare følge opp med å forby hele moskeen, kirker og andre religiøse tilholdssteder..
Gjest Hege Skrevet 30. november 2009 #9 Skrevet 30. november 2009 For partiet som fremmet forslaget (SVP, som også står for dette) handler det om å trosse islamske land. Det er en symbolsk handling mot burkaer, omskjæring og tvangsekteskap. I genuin sveitsisk ånd legger de til at disse islamske landene kommer til å fortsette å kjøpe sveitsiske produkter så lenge kvaliteten opprettholdes. (Neue Zürcher Zeitung) Sannheten er at de er så redde for å rasle med sablene (sveitserne går stille i gangene og vil helst bare tjene penger) at de ikke kan gå direkte på problemene som burkaer og omskjæring. Er det ikke også forbudt i Sveits for kirker som ikke tilhører den reformerte eller katolske kirke å bygge klokketårn?
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #10 Skrevet 30. november 2009 Enig, her i Norge er det vel også sånn at det er forbudt å prakke sin relegion på andre? Nei, kirkeklokkene innkaller høylydt til bønn over hele landet Nøyaktig det samme som muslimene ikke får lov til. Ikke noen likhet for loven her, nei.
Gjest Gjest_Mann38_* Skrevet 30. november 2009 #11 Skrevet 30. november 2009 Tåpelig symbolpolitikk. Viss målet er å begrense islam eller islamsk ekstremisme er dette et ubrulelig tiltak fordi det ikke påvirker hva som sies inne i moskeen. Derimot vil denne loven forverre forholdet mellom kristne og muslimer i Sveits og radikalisere mange muslimer. Loven er også trolig i strid med internasjonale traktater om religionsfrihet og ytringsfrihet. Forbud mot burkaer og omskjering er trolig mer effektivt, for å ikke snakke om utvisning av radikaler musklimske teologer.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #12 Skrevet 30. november 2009 Tåpelig symbolpolitikk. Viss målet er å begrense islam eller islamsk ekstremisme er dette et ubrulelig tiltak fordi det ikke påvirker hva som sies inne i moskeen. Derimot vil denne loven forverre forholdet mellom kristne og muslimer i Sveits og radikalisere mange muslimer. Loven er også trolig i strid med internasjonale traktater om religionsfrihet og ytringsfrihet. Forbud mot burkaer og omskjering er trolig mer effektivt, for å ikke snakke om utvisning av radikaler musklimske teologer. Forbud mot omskjæring? Det er vel ingen siviliserte land som tillater at foreldrene lemlester barna på det verst tenkelige sett? Det er vel heller ikke slik at minaret er det nødvendig for å følge islam. Av rent estetiske grunner kan det være gode grunner for å forby ulike bygg, uten at man da skal bli arrestert for "brudd på religionsfrihet" (noe som er ironisk, da man er født som muslim og må bli det resten av livet i følge koranen).
Mann 42 Skrevet 30. november 2009 #13 Skrevet 30. november 2009 Jeg syns det er glimrende, men beklageligvis kommer det vel til å stoppe der. Men som symbolpolitikk er det bra.
Mann 42 Skrevet 30. november 2009 #14 Skrevet 30. november 2009 Nei, kirkeklokkene innkaller høylydt til bønn over hele landet Nøyaktig det samme som muslimene ikke får lov til. Ikke noen likhet for loven her, nei. Men kirkeklokker er bare bakgunnsstøy. En imam som fremsier bønner er langt mer provoserende. Er det ikke fem bønner i døgnet det kalles inn til? Jeg ville ikke satt noe videre pris på en minaret i mitt nabolag, og skulle det komme en, tror jeg faktisk jeg ville vurdere å rive den.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #15 Skrevet 30. november 2009 Allah is an enemy to unbelievers. - Sura 2:98 O Prophet! Make war on the unbelievers and the hypocrites. Be harsh with them. Their ultimate abode is hell, a hapless journey's end. - 9:73 Fine ord fra koranen.
Mann 42 Skrevet 30. november 2009 #16 Skrevet 30. november 2009 Jo mer jeg hører om disse folka, jo mindre forstår jeg av at vi skal jenke oss etter dem for å sørge for at de har en plass her. Eller er det bare jeg som får feil info? Er det noen som har noe pent å si om Islam?
Gjest Motstand' Skrevet 30. november 2009 #17 Skrevet 30. november 2009 Tåpelig symbolpolitikk. Viss målet er å begrense islam eller islamsk ekstremisme er dette et ubrulelig tiltak fordi det ikke påvirker hva som sies inne i moskeen. Derimot vil denne loven forverre forholdet mellom kristne og muslimer i Sveits og radikalisere mange muslimer. Loven er også trolig i strid med internasjonale traktater om religionsfrihet og ytringsfrihet. Forbud mot burkaer og omskjering er trolig mer effektivt, for å ikke snakke om utvisning av radikaler musklimske teologer. Og hvorfor skulle det være likhet for loven? Norge er et kristent land. Kristendommen er en del av Norges historie og en del av nordmenns kulturarv. Det er ikke islam. Hvorfor skal da islam sidestilles med kristendommen akkurat som om ingenting av dette har betydning? Det vil være jevngodt med å si at vi, vår historie og vår kulturarv ikke har betydning. Vi må ikke glemme at det faktisk er muslimene som har innvandret til det kristne Europa. Ikke omvendt.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #18 Skrevet 30. november 2009 Og hvorfor skulle det være likhet for loven? Norge er et kristent land. Kristendommen er en del av Norges historie og en del av nordmenns kulturarv. Det er ikke islam. Hvorfor skal da islam sidestilles med kristendommen akkurat som om ingenting av dette har betydning? Det vil være jevngodt med å si at vi, vår historie og vår kulturarv ikke har betydning. Vi må ikke glemme at det faktisk er muslimene som har innvandret til det kristne Europa. Ikke omvendt. Norge har ikke alltid vært kristent. Logikken din er merkelig. De kristne invaderte det hedenske Norge. Kristendommen kommer fra Midtøsten. Den har akkurat like lite i Norge å gjøre som islam.
Mann 42 Skrevet 30. november 2009 #19 Skrevet 30. november 2009 Tåpelig symbolpolitikk. Viss målet er å begrense islam eller islamsk ekstremisme er dette et ubrulelig tiltak fordi det ikke påvirker hva som sies inne i moskeen. Derimot vil denne loven forverre forholdet mellom kristne og muslimer i Sveits og radikalisere mange muslimer. Loven er også trolig i strid med internasjonale traktater om religionsfrihet og ytringsfrihet. Forbud mot burkaer og omskjering er trolig mer effektivt, for å ikke snakke om utvisning av radikaler musklimske teologer. Sånn er det når man har direkte demokrati. Men jeg tror ikke at et forbud mot en bestemt type av bygning kan være i strid med hverken traktater om religionsfrihet eller ytringsfrihet. De har ikke nektet noen å hverken tro eller ytre seg. De har bare stemt over hvorvidt det skal være minareter eller ikke. Å forby burkaer, ville antakelig være mye mer komplisert, for det griper liksom litt mer inn i den personlige friheten (paradoksalt nok, plagget tatt i betraktning) til burkaens potensielle bærer. Men jeg tror ikke det er særskilt mange burkakledde muslimske kvinner i Sveits, uansett. Det er stort sett jugoslaviske muslimer der, og de er ikke så ekstreme, iflg artikkelen.
Mann 42 Skrevet 30. november 2009 #20 Skrevet 30. november 2009 (endret) Norge har ikke alltid vært kristent. Logikken din er merkelig. De kristne invaderte det hedenske Norge. Kristendommen kommer fra Midtøsten. Den har akkurat like lite i Norge å gjøre som islam. Bortsett fra at muslimene er enda mer forstokket enn de kristne, og ikke engang har kommet seg til middelalderen, så er det jo mye den samme religionen. Sant nok. Hva blir evt alternativet for de troende? Vi kan jo ikke bare kvitte oss med alle de religiøse. Denne nasjonen tåler ikke at vi kaster ut 20%+ av befolkningen. Men Åsatru? Jeg veit ikke, jeg. Det eneste jeg liker med Åsatruen er dragene og de greiene der. Fint til tatoveringer. Resten er jo bare sludder. Jeg kan ikke tenke meg at noen ville kunne tro på Tor og Odin i dag. Jomfrufødsler og oppstandelse fra de døde, men en fyr som kjører over himmelen og lager lyn, det blir bare for mye. det er tross alt det 21. århundre (hva ville det vært etter norrøn tidsregning, forresten?) Endret 30. november 2009 av Mann 42
Fremhevede innlegg