Tabris Skrevet 7. desember 2009 #221 Skrevet 7. desember 2009 (endret) Jeg er enig i at demokratiet antagelig er, realitisk sett, den beste styringsformen vi har i dag. Men dette er for meg et argument mot direkte demokrati. Det er forholdsvis lett å hause opp en mobb, og jeg synes ikke det er riktig at en slik mobb skal få avgjøre lov og rett på dette viset. Jeg er også enig i at menneskerettighetene skal stå over religionsutøvelse. Men religionsfrihet er vel også en del av menneskerettighetene? P.S: Ja, jeg synes også dyrs rettigheter skal stå over religion. Jeg synes også dyrs rettigheter skal stå over folks ønske om billige kyllingvinger. Endret 7. desember 2009 av Tabris
livesen Skrevet 7. desember 2009 #222 Skrevet 7. desember 2009 P.S: Ja, jeg synes også dyrs rettigheter skal stå over religion. Jeg synes også dyrs rettigheter skal stå over folks ønske om billige kyllingvinger. Vi er iallefall enige i at dyr ikke skal masseproduseres for å lage billigst mulig mat (men det er kanskje litt på siden av tråden )
livesen Skrevet 7. desember 2009 #223 Skrevet 7. desember 2009 Jeg er også enig i at menneskerettighetene skal stå over religionsutøvelse. Men religionsfrihet er vel også en del av menneskerettighetene? Ja religionsfrihet er viktig, men ikke om den går ut over andre mennesker . F.eks denne sekten som var i USA . der mennene "giftet seg" i seremonier med en ny tenåringsjente stadig vekk . Det gikk i høyeste grad ut over andre mennesker og må stoppes , selv om mennene kanskje trodde det var riktig
Tabris Skrevet 7. desember 2009 #224 Skrevet 7. desember 2009 Ja religionsfrihet er viktig, men ikke om den går ut over andre mennesker . F.eks denne sekten som var i USA . der mennene "giftet seg" i seremonier med en ny tenåringsjente stadig vekk . Det gikk i høyeste grad ut over andre mennesker og må stoppes , selv om mennene kanskje trodde det var riktig Jeg er enig med deg, men det kommer an på hvordan man definerer "går ut over andre mennesker." For de som misliker religion sterkt, og kanskje også islam spesielt, så vil bare synet av en moskè eller lyden av innkalling til fredagsbønn være nok til at de føler at muslimenes religionsutøvelse går ut over dem. Men dette synes ikke jeg blir riktig bruk av begrepet. Man har religionsfrihet og frihet til religionsutøvelse, også i samfunnet. Det betyr at man må akseptere og innfinne seg med at man vil se moskeer, kirker, klokkeklang og bønneinnkalling i samfunnet. Det er ikke det samme som at en religion går ut over noen. Det er bare en konsekvens av å leve i et samfunn som følger menneskerettighetene.
livesen Skrevet 7. desember 2009 #225 Skrevet 7. desember 2009 Jeg er enig med deg, men det kommer an på hvordan man definerer "går ut over andre mennesker." For de som misliker religion sterkt, og kanskje også islam spesielt, så vil bare synet av en moskè eller lyden av innkalling til fredagsbønn være nok til at de føler at muslimenes religionsutøvelse går ut over dem. Men dette synes ikke jeg blir riktig bruk av begrepet. Man har religionsfrihet og frihet til religionsutøvelse, også i samfunnet. Det betyr at man må akseptere og innfinne seg med at man vil se moskeer, kirker, klokkeklang og bønneinnkalling i samfunnet. Det er ikke det samme som at en religion går ut over noen. Det er bare en konsekvens av å leve i et samfunn som følger menneskerettighetene. Nei nei , misforstå meg rett . Jeg mener ikke at synet av en kirke eller moske er noe som går ut over meg .
Tabris Skrevet 7. desember 2009 #226 Skrevet 7. desember 2009 Nei nei , misforstå meg rett . Jeg mener ikke at synet av en kirke eller moske er noe som går ut over meg . Nei, jeg tenkte mer generelt på dem som misliker religion sterkt, da jeg har hørt argumenter om at man mener religion går "utover noen" bare de ser en moskè/kirke eller hører bønnerop/klokkeklang. Jommen, hadde ikke trodd vi var så enige om både mennesker og dyr.
Trampe Skrevet 7. desember 2009 #227 Skrevet 7. desember 2009 Tråden er ryddet gjentatte ganger og stenges nå. Trampe -mod-
Fremhevede innlegg