Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #201 Skrevet 7. desember 2009 Det ville antagelig ikke en gjengs europeer på 30-tallet sagt om jødene. Man ser det man vil se. (Og de "usynlige" som er integrerte ser man jo nettopp ikke). Statistikk fra politiet og SSB er ikke lenger gjeldende i dette landet?
Tabris Skrevet 7. desember 2009 #202 Skrevet 7. desember 2009 Statistikk fra politiet og SSB er ikke lenger gjeldende i dette landet? Selvsagt er statistikk gjeldende. Men statistikk forsvarer ikke fordommer og generaliseringer. Statistikk kan påpeke et problem, men man løser ikke problemet med å ty til mistillit, oppgulp og fordommer mot 1,2 milliarder mennesker.
Mann 42 Skrevet 7. desember 2009 #203 Skrevet 7. desember 2009 Men vi oppnår ingenting positivt med å spre edder og galle for å øse opp stemningen enda mer - og når det til og med går så langt som å bli en diskrimenerende lovbestemmelse, da er det ille. Spesielt om man ikke evner å se at man er selv delaktig i denne snøballen som jeg er redd nå ruller. (Dette er ikke ment til deg, Mann42 siden jeg vet at du ønsker snøballen skal rulle, og ønsker ikke å oppnå positivt i denne sammenheng). Tror ikke du kommer til å oppnå noe positivt med en for stor toleranse, heller. Islam preker intoleranse overfor anderledes troende, for ikke å snakke om intoleranse overfor ikke-troende. Å være tolerant overfor de intolerante er bare misforstått snillisme. De henter sine imamer fra land som ikke har noe som helst til felles med Norge, og dette er mennesker som ikke har hverken forståelse eller respekt for vår kultur, vårt styresett eller våre verdier. Husk karikaturstridene, husk truslene, og husk forleggeren som ble skutt ned, og husk for all del den øredøvende stillheten fra de sk moderate ved disse anlendnignene. Det var ikke en kjeft som tok til orde mot hverken Khomeinis fatwa mot Sataniske vers, mordforsøket på William Nygård, eller truslene mot norske pressefolk, eller angrepene på ambassadene våre. Det sier meg alt jeg behøver å vite om hvor tolerante og moderate disse menneskene er.
Tabris Skrevet 7. desember 2009 #204 Skrevet 7. desember 2009 (endret) Tror ikke du kommer til å oppnå noe positivt med en for stor toleranse, heller. Hvorfor må det være svart/hvitt? Finnes det ingen mellomting mellom intoleranse og å tolerere alt? Resten av innlegget ditt er - igjen - et kroneksempel på generaliseringer og spredning av mistillit. Endret 7. desember 2009 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #205 Skrevet 7. desember 2009 Statistikk fra politiet og SSB er ikke lenger gjeldende i dette landet? Nei det tror jeg ikke fester seg synderlig. I dagens Norge "føler" man. Som voksen mann "føler" jeg ikke at to og to er fire, men mine matematikkelever gjør det. De bruker hele tiden termen "føler" også om substansielle tall.Også guttene, som jo stadig oftere er oppdratt av enslige mødre Det viser meg at samfunnet har dreiet feminint. Og da vil også føleriet omfatte politiske synspunkter eller som i dette tilfellet - rasehat. Muslimene tør man ikke gjøre noe med. Der er feigheten påtakelig.Da er det lettere å blinke ut ufarlige mindretallsgrupper som jøder, Jehovas vitner m.fl.Konklusjon: Vår kultur er på vei ned i avgrunnen. Kaos og anarki venter snart.
Mann 42 Skrevet 7. desember 2009 #206 Skrevet 7. desember 2009 Hvorfor må det være svart/hvitt? Finnes det ingen mellomting mellom intoleranse og å tolerere alt? Resten av innlegget ditt er - igjen - et kroneksempel på generaliseringer og spredning av mistillit. Langt mer interessant: Anser du det for å være FEIL? Hørte du særlig mange kritiske røster fra muslimsk hold?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #207 Skrevet 7. desember 2009 Hvorfor må det være svart/hvitt? Finnes det ingen mellomting mellom intoleranse og å tolerere alt? Resten av innlegget ditt er - igjen - et kroneksempel på generaliseringer og spredning av mistillit. For demokrater finnes det mer enn svart og hvitt. Men desverre ikke for religiøse fanatikere. Skal du bekjempe disse nytter det ikke med "snill krig". Da er det egentlig bedre å bare underkaste seg. For det er jo det islam betyr - total underkastelse.
Tabris Skrevet 7. desember 2009 #208 Skrevet 7. desember 2009 Langt mer interessant: Anser du det for å være FEIL? Hørte du særlig mange kritiske røster fra muslimsk hold? Jeg forstår at du synes det er langt mer interessant - det jeg synes er mest interessant er det som er i ferd med å skje: diskriminering satt i system, slik vi ser i Sveits. Og hva dette kan føre til. Hvor langt kan dette gå? Har vi lært av historien? For å svare på spørsmålet ditt: Jeg synes ikke noen muslimer skal stå til ansvar for, eller føle seg kallet til å offentlig beklage, handlinger mennesker de ikke kjenner utfører bare fordi de tilhører samme tro. Dette er igjen med på å sementere en generaliserende holdning om at "de" (som du hele tiden omtaler 1,2 milliarder som) er en homogen gruppe med samme kultur, samme meninger og samme holdninger. Dette er direkte feil og intent annet enn misvisende og ødeleggende.
Tabris Skrevet 7. desember 2009 #209 Skrevet 7. desember 2009 For demokrater finnes det mer enn svart og hvitt. Men desverre ikke for religiøse fanatikere. Skal du bekjempe disse nytter det ikke med "snill krig". Da er det egentlig bedre å bare underkaste seg. For det er jo det islam betyr - total underkastelse. Du har rett i en ting - ting er ofte ganske svart/hvitt for fanatikere. Det gjelder både religiøse fanatikere og anti-islam fanatikere.
livesen Skrevet 7. desember 2009 #210 Skrevet 7. desember 2009 (endret) tabris ! hvorfor antar du at alle som er kritiske til islam hater muslimer ? Islam er en ideologi og et sett med politiske lover like mye som det er en religion . Jeg forbeholder meg retten til å frykte denne ideologien. Den er så langt ifra alt jeg selv står for at jeg ikke ønsker den skal bli sterk i dette landet . Muslimer derimot er mennesker , noen er okei og noen er drittsekker . Men jeg har rett til å diskutere deres ideologi med dem eller andre jeg møtte ønske . Endret 7. desember 2009 av livesen
Tabris Skrevet 7. desember 2009 #211 Skrevet 7. desember 2009 (endret) tabris ! hvorfor antar du at alle som er kritiske til islam hater muslimer ? Hvor gjør jeg dette? Jeg kan ikke huske å ha brukt ordet "hat" i denne tråden. Islam er en ideologi og et sett med politiske lover like mye som det er en religion . Jeg forbeholder meg retten til å frykte enne ideologien. Den er så langt ifra alt jeg selv står for at jeg ikke ønsker den skal bli sterk i dette landet . Islam kan også være en politisk ideologi, ja. Men jeg tror mange som frykter denne overvurderer faren den utgjør. At vi skal få islam som politisk ideologi i Norge er svært lite sannsynlig og er mer en irrasjonell frykt på linje med frykt for svineinfluensavaksinen eller flystyrt enn noe annet. Det er feilaktig å tro at de fleste muslimer som bor i Europa ønsker at islam skal styre vestlige land. Muslimer derimot er mennesker , noen er okei og noen er drittsekker . Helt enig. Men jeg har rett til å diskutere deres ideologi med dem eller andre jeg møtte ønske . Naturligvis har du det. Har noen sagt noe annet? Dog misliker jeg personlig når man går fra kritisk debatt til å spre unyanserte påstander, fordommer, mistillit, overdrivelser og generaliseringer som ikke fører til mye annet å bare hause opp stemningen mot "de jævla muslimene." Det fører ikke til noe konstruktivt - bortsett fra dem som anser stigende konfliktnivåer og mistilit som positivt, selvsagt. Jeg sier ikke at du gjør dette, livesen, det vet jeg ikke så mye om. Men det er dette jeg reagerer på, ikke nyansert og saklig kritikk på det som er verd å kritisere. Endret 7. desember 2009 av Tabris
livesen Skrevet 7. desember 2009 #212 Skrevet 7. desember 2009 Tabris ! Du snakker og om rasisme ovenfor muslimer , muslimer er en religion /ideologi og ikke en fokegruppe . Du snkker også om 1,2 milliarder mennesker . Da er de ikke en minoritet ! Om de ikke er en minoritet har de heller ikke krav på særskilt beskyttelse . Jeg vet det i diskusjoner om islams kvinnesyn f.eks ofte kommer opp at bibelen og har et forstokka kvinnesyn. La det være helt klart at jeg ikke ønsker bibelske lover heller . Ja jeg ser at det i denne tråden er mye generalisering , det er et problem . Men det er også et problem at dersom man kritiserer islam blir man veldig fort stemplet som nazist el. rasist .(Jeg sier ikke at du gjør det ) Jeg ser et stort problem med at FN vil utvide rasismeparagrafen til også å gjelde religiøs kritikk . Det er et alvorlig angrep på ytringsfriheten .
Tabris Skrevet 7. desember 2009 #213 Skrevet 7. desember 2009 (endret) Jeg snakker ikke om rasisme, jeg har ikke brukt det ordet i det hele tatt her. Jeg har heller ikke sagt at de er en minoritet (dog er muslimer en minoritet i Norge) ei heller at de skal ha særskilt beskyttelse. Jeg har ikke påstått noe av dette. Det jeg snakker om er generaliseringer, fordommer, diskriminering, overdrivelser og mistillit, og hva dette kan føre til. Ja, jeg har også sett at man fort blir kalt for rasist eller det som verre er i slike debatter, og det blir like usaklig. Det jeg savner er en saklig og nyansert kritisk debatt. Endret 7. desember 2009 av Tabris
livesen Skrevet 7. desember 2009 #214 Skrevet 7. desember 2009 Dersom vi snakker om muslimer i norge snakker vi om en minoritet. Men selv ikke minoriteter bør få gjøre ting som går ut over enkeltmenneskets rettigheter . Eksempler : Norsk /pakistanske barn som sendes på madrass skoler i pakistan . Her kan vi gjøre noe med enkle middler . Dersom barnet ikke møter opp til skolegang må det undersøkes hvor det er . Dersom barnet ikke får opplæring godkjent av det norske skoleverket må barnet tilbake til norge . Dersom foreldrene nekter bør barnetrygd og andre sosiale ytelser stoppes . Dersom barnet likevel ikke kommer tilbake /eller får godkjent opplæring bør det innføres dagbøter . Disse barna får mangelfull opplæring og stiller svakt i arbeidslivet når de kommer hjem til norge . Den norske stat risikerer også store erstattningsrettsaker når barna er blitt voksne .
Mann 42 Skrevet 7. desember 2009 #215 Skrevet 7. desember 2009 Jeg forstår at du synes det er langt mer interessant - det jeg synes er mest interessant er det som er i ferd med å skje: diskriminering satt i system, slik vi ser i Sveits. Og hva dette kan føre til. Hvor langt kan dette gå? Har vi lært av historien? For å svare på spørsmålet ditt: Jeg synes ikke noen muslimer skal stå til ansvar for, eller føle seg kallet til å offentlig beklage, handlinger mennesker de ikke kjenner utfører bare fordi de tilhører samme tro. Dette er igjen med på å sementere en generaliserende holdning om at "de" (som du hele tiden omtaler 1,2 milliarder som) er en homogen gruppe med samme kultur, samme meninger og samme holdninger. Dette er direkte feil og intent annet enn misvisende og ødeleggende. Hørte du noe fra imamene i fht disse dødstruslene som ble fremsatt?
Tabris Skrevet 7. desember 2009 #216 Skrevet 7. desember 2009 Dersom vi snakker om muslimer i norge snakker vi om en minoritet. Men selv ikke minoriteter bør få gjøre ting som går ut over enkeltmenneskets rettigheter . Eksempler : Norsk /pakistanske barn som sendes på madrass skoler i pakistan . Her kan vi gjøre noe med enkle middler . Dersom barnet ikke møter opp til skolegang må det undersøkes hvor det er . Dersom barnet ikke får opplæring godkjent av det norske skoleverket må barnet tilbake til norge . Dersom foreldrene nekter bør barnetrygd og andre sosiale ytelser stoppes . Dersom barnet likevel ikke kommer tilbake /eller får godkjent opplæring bør det innføres dagbøter . Disse barna får mangelfull opplæring og stiller svakt i arbeidslivet når de kommer hjem til norge . Den norske stat risikerer også store erstattningsrettsaker når barna er blitt voksne . Dette er jeg helt enig med deg i (dog er jeg litt skeptisk til stopping av barnetrygd og andre sosiale ytelser på generelt grunnlag). Men prinsippet her er jeg helt enig i. Muslimer skal følge norsk lov som alle andre, det sier seg selv. Dog håper jeg virkelig at norsk lov ikke vil følge Sveits.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #217 Skrevet 7. desember 2009 Du har rett i en ting - ting er ofte ganske svart/hvitt for fanatikere. Det gjelder både religiøse fanatikere og anti-islam fanatikere. Ja og den som vil vinne krigen må gi full trøkk! "Enten er du for meg eller så er du mot meg",sa en kjenning som la til at "et hus som er i strid med seg selv vil ikke bli stående."
livesen Skrevet 7. desember 2009 #218 Skrevet 7. desember 2009 Dette er jeg helt enig med deg i (dog er jeg litt skeptisk til stopping av barnetrygd og andre sosiale ytelser på generelt grunnlag). Men prinsippet her er jeg helt enig i. Muslimer skal følge norsk lov som alle andre, det sier seg selv. Dog håper jeg virkelig at norsk lov ikke vil følge Sveits. Sveits har forbudt minareter, jeg tror ikke dette kommer i norge med det første . Men sveits hadde et demokratisk valg angående dette . Nå kan man spørre seg selvfølgelig hvorvidt flertallet har rett til å diktere mindretallets trosutøvelse . Men Sveits har ikke forbudt moskeer , de har heller ikke lagt ned forbud mot forsamlinger på flere en 5 muslimske menn .
Tabris Skrevet 7. desember 2009 #219 Skrevet 7. desember 2009 Nå kan man spørre seg selvfølgelig hvorvidt flertallet har rett til å diktere mindretallets trosutøvelse . Ja, det er et godt eksempel på hva jeg anser som negativt med demokratiet. Flertallets tyranni. Det er trist at flertallet skal få bestemme når flertallet lar seg styre av fordommer og mistillit. Jeg har selvsagt ingen problem med å forstå at man ikke ønsker bønnerop fem ganger om dagen hver dag i et land hvor majoriteten ikke er muslimsk. Men jeg ser ikke problemet med å tillate minareter og så begrense bønnerop til fredagsbønnen f.eks. Da blir det tilsvarende kirkeklokker i andre europeiske land. Men Sveits har ikke forbudt moskeer , de har heller ikke lagt ned forbud mot forsamlinger på flere en 5 muslimske menn . Nei, det skulle da bare mangle. Men jeg er som sagt redd for hvor dette fører hen. Når man har åpnet opp for diskriminerende lover i ett land og på ett område, så er jeg redd for om dette kan spre seg.
livesen Skrevet 7. desember 2009 #220 Skrevet 7. desember 2009 (endret) Ja, det er et godt eksempel på hva jeg anser som negativt med demokratiet. Flertallets tyranni. Det er trist at flertallet skal få bestemme når flertallet lar seg styre av fordommer og mistillit. Jeg har selvsagt ingen problem med å forstå at man ikke ønsker bønnerop fem ganger om dagen hver dag i et land hvor majoriteten ikke er muslimsk. Men jeg ser ikke problemet med å tillate minareter og så begrense bønnerop til fredagsbønnen f.eks. Da blir det tilsvarende kirkeklokker i andre europeiske land. Demokratiet har sine svakheter , men det er det beste vi har kommet på til nå . Personlig har jeg ikke noe problem med moskeer , dersom religionens utøvere dyrker sin religion og ikke prøver å tre den ned over ørene på andre . (på samme måte som kristne som prøver å omvende deg ). Og selvfølgelig skal menneskerettighetene stå over enhver religion . Etter min mening iallefall (kanskje jeg har et litt religiøsk forhold til menneskerettigheter ) ps!Dyrs rettigheter bør og stå over religion Endret 7. desember 2009 av livesen
Fremhevede innlegg