Gå til innhold

Skremmende tendenser i Sveits

Fremhevede innlegg

Gjest Bianca26
Skrevet

Det jeg tenker er at om vi reiste ned til et eller annet muslinsk land og begynte å bygge kirker der, så hadde de sikkert nektet oss det også, så hvorfor skal ikke Sveits få lov å nekte de å bygge mianreter.

Og jeg sier meg også enig i at det kan være noe plagsomt å høre på høylydte bønnerop i nabolaget flere ganger om dagen. Nei de kan fint klare seg uten minareter altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
det eies ikke av staten israel , så det var litt misvisende . men flere av de største aksjeeierene er israelske og det største kontoret deres utenfor usa er i Israel .

http://www.intel.com/jobs/Israel/

Du finner sikkert litt info der om du vil .

Jeg boikotter forøvrig ikke Israel , dersom det var noen som trodde det .

De tre største eierne er Barclays, Vanguard og State Street, alle amerikanske selskaper. Hvem er de store israelske eierne?

Intel har riktignok et godt fungerende kontor i Israel, men har pådratt seg kraftig kritikk i landet for å ha kontoret åpent på lørdager.

Skrevet
Nei, ikke sant?

Det er vel neppe det beste klimaet mellom Israel og de arabiske land . israel handler med europa og USA og er ikke avhengig av å handle med arabiske land . Hvorfor skal de det da ? Arabiske land handler vel ikke med dem heller ?

Og når det gjelder sveits så er vel ikke de heller avhengige av å handle med arabiske land .

Arabiske land har olje , hva har de for noe mer som verden er avhengige av ?

Skrevet
De tre største eierne er Barclays, Vanguard og State Street, alle amerikanske selskaper. Hvem er de store israelske eierne?

Intel har riktignok et godt fungerende kontor i Israel, men har pådratt seg kraftig kritikk i landet for å ha kontoret åpent på lørdager.

http://www.inminds.co.uk/boycott-intel.html

Men samma det , du kan godt bruke pcen din likevel , bare ikke spis israelske appelsiner .

Skrevet (endret)
Personlig håper jeg den muslimske verden bruker sin demokratiske og selvfølgelige rett til å begynne en handelsboikott mot Sveits. Jeg vet de arabiske landene er inne på tanken, noen av de hadde tanker om noe slikt før dette skjedde også. Det er vel kanskje litt i gang, iom at en del nå vurderer å bytte ut sveitsiske banker med muslimske.

De gjorde det samme mot Danmark en stund, og iom at f.eks. arabiske land handler langt mer fra Danmark enn folk flest kanskje er klar over, så var det en del danske bedrifter som følte det på kroppen.

Så ja, jeg håper muslimene svarer med en ordentlig boikott av Sveits.:)

Jeg støtter ikke minaretforbudet i Sveits, men det ville jo være latterlig om land som systematisk diskriminerer ikke-muslimer skulle reagere med handelsboikott av Sveits så snart dette landet gjør noe tilsvarende overfor muslimer.

Alle mennesker bør ha rett til å leve i tråd med sitt livssyn så lenge det ikke går utover andre menneskers grunnleggende friheter. Når det gjelder minareter bør man gi tillatelse til dette der man ville gitt tillatelse til å bygge tilsvarende ikke-religiøse tårn. Søknader om å oppføre religiøse bygg bør hverken behandles strengere eller mindre strengt enn andre søknader.

Når det er sagt er det liten tvil om at både minareter og kirkespir symboliserer disse religionenens makt og maktkultur, og det er derfor ikke slik at vi trenger å like disse byggenes fremvekst. Like lite som vi trenger å like det om en stor del av befolkningen skulle gå i religiøs klesdrakt.

De store religiøse livssynene vil lett tilkjempe seg en status og plass i det offentlige rom som kan utgjøre en trussel mot idealet om likebehandling av livssyn. For alle de som har mindre, ikke-religiøse livssyn vil ikke synes på samme måte, og i det moderne demokrati er synlighet ofte avgjørende for hvilken status du har i kampen om ressurser og politiske rettigheter. Men vi kan ikke av den grunn begynne å forby kirketårn eller minareter. Vi må heller være bevisst den effekt disse livssynenes dominerende tilstedeværelse i bybildet har, psykologisk såvel som politisk, og forsøke å demme opp for det på andre måter.

Endret av Cuckold
Skrevet

Overhodet ingenting. Når vi finner gode energikilder som gjør oss uavhengig av olje, så kan vi i det store og hele glemme araberne også. Da kan de dyrke wahabi-en sin i fred og ro på historiens søppeldynge.

Skrevet
Overhodet ingenting.

Joda, litt, pittelitt:

The following are excerpts from a friday sermon on Qatar TV by Sheik Yousuf Al-Qaradhawi

Dr. Yousuf Al-Qaradhawi: We use trains and planes, but they are not our trains or planes. The (Westerners) manufacture them and export them to us. True, we can buy the most magnificent things in the world products for our homes and for ourselves. Our people can buy the most luxurious cars, Rolls-Royce or Mercedes 500 or 700, models S, M, and L with all the luxuries. We own them, but we don't manufacture them. We don't even produce a single nail in any of these cars. Others do this for us.

The income of the entire Arab world, including the oil-producing countries, does not reach the that of a European country, such as Spain. Spain – let alone Germany, France, Britain, or Italy. Just Spain, which is at the bottom of the list of industrial countries... The income of the entire Arab world does not reach it. How come? Because we don't work, and if we do work, we don't do it professionally.

Skrevet
Overhodet ingenting. Når vi finner gode energikilder som gjør oss uavhengig av olje, så kan vi i det store og hele glemme araberne også. Da kan de dyrke wahabi-en sin i fred og ro på historiens søppeldynge.

Jeg kunne ikke ha vært mer enig! Og jeg håper at den dagen Vesten blir uavhengig av de arabiske landenes olje, kommer raskest mulig.

Og det er jo en smule "artig" at land som systematisk diskriminerer alle ikke-muslimer(selv dem som bare er turister), skal true med å boikotte Sveits så snart de ikke tillater bønnetårnene deres(som medfører bønnerop flere ganger daglig...)...Hurra for dobbeltmoral, det er jo dobbelt så bra som moral!

Skrevet
Joda, litt, pittelitt:

The following are excerpts from a friday sermon on Qatar TV by Sheik Yousuf Al-Qaradhawi

Dr. Yousuf Al-Qaradhawi: We use trains and planes, but they are not our trains or planes. The (Westerners) manufacture them and export them to us. True, we can buy the most magnificent things in the world products for our homes and for ourselves. Our people can buy the most luxurious cars, Rolls-Royce or Mercedes 500 or 700, models S, M, and L with all the luxuries. We own them, but we don't manufacture them. We don't even produce a single nail in any of these cars. Others do this for us.

The income of the entire Arab world, including the oil-producing countries, does not reach the that of a European country, such as Spain. Spain – let alone Germany, France, Britain, or Italy. Just Spain, which is at the bottom of the list of industrial countries... The income of the entire Arab world does not reach it. How come? Because we don't work, and if we do work, we don't do it professionally.

Så fint at de innser at når oljen deres er slutt, så kommer de til å havne totalt i bakleksa. Når så du sist et produkt som var stemplet "made in Saudi Arabia" som ikke enten var et oljefat eller en islamist?

Skrevet
Så litt småkrangling:

1. Jeg sa ikke at det skulle bli forbudt å bygge hus. Jeg sa at det er sykt at det skal være forbudt å bygge f.eks funkishus kontra kitschy holmenkollåsen tyrolerhus og tømmerhytter.

2. Demokratiet avgjør at Rachel skal betale 50% ekstraavgift for botox og restylane, for å motvirke body dysmorphic disorder.

3. Hvorfor spiller det noen rolle for deg om mennesker omskjæres i Mogadishu eller Oslo, når det totale antall mennesker som får fitta trimma ikke forandres?

1. Noen bydeler har en spesiell stil på bygningene, som gjerne knyttes til historikken til den aktuelle bydelen. Det ville ha ødelagt helheten(det ser ikke akkurat bra ut med et funkyshouse blant en lang rekke med ærverdige villaer..), og i ytterste konsekvens, ødelagt hele området. I tillegg kommer det at denne boligen ville hatt null og niks med områdets historie å gjøre.

Det burde da være en selvsagthet at det ikke skal tillates?

2. Både botox og restylane er mer enn avgiftsbelagt nok fra før, men ja, avgjør demokratiet det, kan jeg ikke gjøre annet enn å finne meg i det, og stemme på et parti som hadde gått mot det.

3. Fordi jeg mener at ingen land har rett til å krenke et annet lands nasjonale selvstendighet, så dersom innbyggerne i Sudan ønsker å omskjære døtrene sine, må de få lov til det. Vi kan ikke begynne å gripe inn i et annet lands lovverk.

Dog passer personer som omskjærer døtrene sine, på ingen måte inn i Norge, hvor vi ikke vil vite av slike (u)skikker, og det også er forbudt etter norsk lov, ettersom vi anser det som forkastelig, og dette er vårt land.

Skrevet
Så fint at de innser at når oljen deres er slutt, så kommer de til å havne totalt i bakleksa. Når så du sist et produkt som var stemplet "made in Saudi Arabia" som ikke enten var et oljefat eller en islamist?

Saudi Arabia har nok en betydelig sterkere økonomi enn du tror.

Skrevet
Det hele dreier seg om mat som er produsert av danskeide bedrifter, ikke nødvendigvis at selve produktet er produsert i danmark. Jeg er fult klar over hvilke konsekvenser boikotten hadde for danske bedrifter. En evt. boikott av Sveits vil selvfølgelig få følger, men etter noen år går det vanligvis tilbake til normalen.

Jøder har en hel del med dette å gjøre. Land som ikke tillater at en bestemt religiøs gruppe skal besøke deres land boikotter et annet land fordi de ikke får bygge sine religiøse bygg akkurat slik de ønsker.

Om det ikke er produsert i Danmark er det underlig at det står Made in Denmark.

Så vidt jeg vet har norske jøder kritisert Sveits for dette, for det handler faktisk om noe større enn bare muslimer.

Skrevet
Det hele dreier seg om mat som er produsert av danskeide bedrifter, ikke nødvendigvis at selve produktet er produsert i danmark. Jeg er fult klar over hvilke konsekvenser boikotten hadde for danske bedrifter. En evt. boikott av Sveits vil selvfølgelig få følger, men etter noen år går det vanligvis tilbake til normalen.

Jøder har en hel del med dette å gjøre. Land som ikke tillater at en bestemt religiøs gruppe skal besøke deres land boikotter et annet land fordi de ikke får bygge sine religiøse bygg akkurat slik de ønsker.

Så kan jo vi kanskje klare oss uten oljen? Også kan de trekke ut alle pengene de har invistert i vestlige land, f.eks USA, så kan vi så hvordan det påvirker økonomien?

Skrevet
tviler på at muslimer er storforbrukere av sveitsiske banker , de har etter islam ikke lov å betale renter .

Og allikvel så er det faktisk en del som gjør det.

Uh-oh, er det slik at verdens 1,noe milliarder muslimer ikke er en store masse med en tanke på deling, som følger Islam slavisk? Her i Norge har vi ikke stor tilgang på muslimske banker akkurat.. Hvor tror du landets muslimer gjør av pengene sine?

Skrevet
Jeg støtter ikke minaretforbudet i Sveits, men det ville jo være latterlig om land som systematisk diskriminerer ikke-muslimer skulle reagere med handelsboikott av Sveits så snart dette landet gjør noe tilsvarende overfor muslimer.

Alle mennesker bør ha rett til å leve i tråd med sitt livssyn så lenge det ikke går utover andre menneskers grunnleggende friheter. Når det gjelder minareter bør man gi tillatelse til dette der man ville gitt tillatelse til å bygge tilsvarende ikke-religiøse tårn. Søknader om å oppføre religiøse bygg bør hverken behandles strengere eller mindre strengt enn andre søknader.

Når det er sagt er det liten tvil om at både minareter og kirkespir symboliserer disse religionenens makt og maktkultur, og det er derfor ikke slik at vi trenger å like disse byggenes fremvekst. Like lite som vi trenger å like det om en stor del av befolkningen skulle gå i religiøs klesdrakt.

De store religiøse livssynene vil lett tilkjempe seg en status og plass i det offentlige rom som kan utgjøre en trussel mot idealet om likebehandling av livssyn. For alle de som har mindre, ikke-religiøse livssyn vil ikke synes på samme måte, og i det moderne demokrati er synlighet ofte avgjørende for hvilken status du har i kampen om ressurser og politiske rettigheter. Men vi kan ikke av den grunn begynne å forby kirketårn eller minareter. Vi må heller være bevisst den effekt disse livssynenes dominerende tilstedeværelse i bybildet har, psykologisk såvel som politisk, og forsøke å demme opp for det på andre måter.

Jaha, så de landene som har kristne som lever ok kan få lov til å boikotte? Og tar statens synder fra enkeltindivider rett til å boikotte varer fra enkelte land?

Skrevet
Det jeg tenker er at om vi reiste ned til et eller annet muslinsk land og begynte å bygge kirker der, så hadde de sikkert nektet oss det også, så hvorfor skal ikke Sveits få lov å nekte de å bygge mianreter.

Og jeg sier meg også enig i at det kan være noe plagsomt å høre på høylydte bønnerop i nabolaget flere ganger om dagen. Nei de kan fint klare seg uten minareter altså.

Hadde de samtidig kommet med ofrbud mot f.eks kirketårn, og andre støyende religiøs bygg, så hadde argumentet ditt holdt vann.

Skrevet
Det er vel neppe det beste klimaet mellom Israel og de arabiske land . israel handler med europa og USA og er ikke avhengig av å handle med arabiske land . Hvorfor skal de det da ? Arabiske land handler vel ikke med dem heller ?

Og når det gjelder sveits så er vel ikke de heller avhengige av å handle med arabiske land .

Du finner da nok av sveitsiske selskaper som har en del av sin økonomi basert på penger fra MØ. Og det er nok av rike sheiker og pamper som benytter seg av sveitsiske banker. En jeg kjenner som var i Sveits nylig sa han trodde han hadde gått av flyet i lille arabia. Hva tror du det kommer av når majoriteten av muslimene som bor i Sveits er europeiske? Det er ikke uten grunn at bankene ble nevnt ganske fort.

Skrevet
Hadde de samtidig kommet med ofrbud mot f.eks kirketårn, og andre støyende religiøs bygg, så hadde argumentet ditt holdt vann.

Jeg tror ingen hadde reagert hvis muslimene fikk lov til å lage en signallyd i ett minutt hver fredag, tilsvarende den kristne klokken som ringer hver søndag.

Skrevet

Med andre ord så minner det litt om... tja, Norge?

Skrevet
Jeg tror ingen hadde reagert hvis muslimene fikk lov til å lage en signallyd i ett minutt hver fredag, tilsvarende den kristne klokken som ringer hver søndag.

Så hvorfor har de ikke vurdert den muligheten da?

Se på hvordan dette er løst i Oslo, med bønneropene inne i moskeen av hensyn til naboer. Dette handler alldeles ikke om støy, og det er det vel heller ingen som seriøst tror.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...