Gjest Gjest_Pernille_* Skrevet 1. desember 2009 #61 Skrevet 1. desember 2009 Jeg kan ikke skjønne at å man kan si "religionsfrihet" i samme setning som "denne religionen kan man ikke forlate". Islam, Jehovas vitner eller hvem det nå er som praktiserer isolerende, hevn eller avstraffende konsekvenser av å forlate religionssamfunnet bryter norsk lov - jeg kan ikke helt se at det er noen i Norge som bryr seg en pøkk om det. Jeg er for ganske så strenge konsekvenser for de som bryter eller oppfordrer til å bryte norsk lov også jeg da. Sanne Jehovas vitner eier ikke så meget som en sprettert. Vanskelig å forstå at disse kan sammenliknes med muslimer som skyter,dreper,kjønnslemlester,æresdreper døtre,tvangsgifter døtre,sprenger seg selv og andre i luften eller deltar i militære terroraksjoner mot andre folk.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #62 Skrevet 1. desember 2009 ... Og det at det bare er fire av disse minaretene i Sveits har kanskje noe å si med nettopp det at det i den kristne moderne kultur, såvel som i de fleste europeiske land, ikke er noe vi er vandt til. Derfor er 'vi' ikke likeså tolerante overfor disse lydene som de som ahr hatt dem i hundrevis av år er, og vi vil generellt føle oss mer plaget av det. Så kanskje, bare kanskje, er det "kun" 4 av disse i sSeits fordi at de fleste av de originale innbyggerne ville flyktet grunnet (det som i vår kultur er) støyforurening ellers? Kjære deg da. Disse minaretene i Sveits ble ALDRI brukt til bønnerop. Hvor ofte må jeg gjenta meg selv? Du trenger ikke minareter for å spre bønnerop over en by. Dette er ikke det 9-århundret. Moderne teknologi gjør det mulig å ta i bruk andre metoder. Dersom bønnerop hadde vært problemet ville da oss som kan tysk og som har fulgt med på debatten sett at det hadde blitt brukt som argument av Sveitserne. Det ble det aldri fordi DE HAR IKKE BØNNEROP I SVEITS. Herregud så utrolig slitsomt det er å snakke med en del av dere her på forumet. Manglende intelligens og evne til å samle kunnskap om et emne før man taler om det ser ut til å være en rød tråd blant brukerne på dette forumet.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #63 Skrevet 2. desember 2009 Kjære deg da. Disse minaretene i Sveits ble ALDRI brukt til bønnerop. Hvor ofte må jeg gjenta meg selv? Du trenger ikke minareter for å spre bønnerop over en by. Dette er ikke det 9-århundret. Moderne teknologi gjør det mulig å ta i bruk andre metoder. Dersom bønnerop hadde vært problemet ville da oss som kan tysk og som har fulgt med på debatten sett at det hadde blitt brukt som argument av Sveitserne. Det ble det aldri fordi DE HAR IKKE BØNNEROP I SVEITS. Nei selvsagt ikke. Etter at muslimene kom til Sveits trengte de ikke bønnerop lenger...
Gjest gjest - hei Skrevet 2. desember 2009 #64 Skrevet 2. desember 2009 Kjære deg da. Disse minaretene i Sveits ble ALDRI brukt til bønnerop. Hvor ofte må jeg gjenta meg selv? Du trenger ikke minareter for å spre bønnerop over en by. Dette er ikke det 9-århundret. Moderne teknologi gjør det mulig å ta i bruk andre metoder. Dersom bønnerop hadde vært problemet ville da oss som kan tysk og som har fulgt med på debatten sett at det hadde blitt brukt som argument av Sveitserne. Det ble det aldri fordi DE HAR IKKE BØNNEROP I SVEITS. Herregud så utrolig slitsomt det er å snakke med en del av dere her på forumet. Manglende intelligens og evne til å samle kunnskap om et emne før man taler om det ser ut til å være en rød tråd blant brukerne på dette forumet. Dette er ikke det 9-århundret. Nei, det er ikke det, men når man ser på deler av muslimsk kultur (eller ukultur som jeg ville kalle det), kan man jo nesten tro det.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #65 Skrevet 2. desember 2009 Kjære deg da. Disse minaretene i Sveits ble ALDRI brukt til bønnerop. Hvor ofte må jeg gjenta meg selv? Du trenger ikke minareter for å spre bønnerop over en by. Dette er ikke det 9-århundret. Moderne teknologi gjør det mulig å ta i bruk andre metoder. Dersom bønnerop hadde vært problemet ville da oss som kan tysk og som har fulgt med på debatten sett at det hadde blitt brukt som argument av Sveitserne. Det ble det aldri fordi DE HAR IKKE BØNNEROP I SVEITS. Herregud så utrolig slitsomt det er å snakke med en del av dere her på forumet. Manglende intelligens og evne til å samle kunnskap om et emne før man taler om det ser ut til å være en rød tråd blant brukerne på dette forumet. Men det er vel strengt tatt det de skal brukes til, feste høytalere slik at bønner kan ropes ut? 5 ganger daglig til vanlig og 24 ganger daglig under ramadan?
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #66 Skrevet 2. desember 2009 Deler av innlegget fjernet grunnet kopirett. Trampe -mod- Om innlegget så hadde blitt moderert så man skjønte hva de forskjellige landene hadde av motstand mot kirker og sånt- men nei da, nå er jo den engelske teksten et sammensurium som nesten ikke har noen mening. Men det var vel kanskje også meningen? Hver gang man måtte ha noe som er av kritikk blir det fjernet. Merkelig.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #67 Skrevet 2. desember 2009 høylytte, gjennomtrengende lyden av en mann som brøler "ALLLAVÆLÆLÆALALANALALADLALSADLASDLKASDFAKFswdhgdfshjgdhjrgfdghdgf" fem ganger om dagen. Haha! Konge!
Gjest Gjest- motstand Skrevet 2. desember 2009 #68 Skrevet 2. desember 2009 http://www.dagbladet.no/2009/12/02/nyheter.../islam/9309057/ Dette er hva som skjer når man slipper muslimene til. Så hva er alternativet? Godta alle deres ønsker?
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #69 Skrevet 2. desember 2009 hele poenget med en minaret er å kalle til bønn. Så du gjest som sier at den ikke er det, det er Du som burde sette deg litt inn i saker og ting her! Om de ikke skal bruke minaretene til inkallelse til bønn (som er meningen med hele greia), hvorfor maser de sånn om å få bygge de da? Da er jo hele poenget borte?
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #70 Skrevet 2. desember 2009 Men det er vel strengt tatt det de skal brukes til, feste høytalere slik at bønner kan ropes ut? 5 ganger daglig til vanlig og 24 ganger daglig under ramadan? NEI! De har IKKE bønnerop i Sveits og minaretene som ble bygd der var aldri ment til det heller. D ble bygget av tradisjonelle grunner. Du vet at det lages moskeer verden over uten minareter? Svært mange moskeer i Kina og Indonesia f.eks har ikke minaretet. Trenger jeg nevne at de har bønnerop i Indonesia? Også fra moskeer uten minareter?
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #71 Skrevet 2. desember 2009 (endret) hele poenget med en minaret er å kalle til bønn. Så du gjest som sier at den ikke er det, det er Du som burde sette deg litt inn i saker og ting her! Om de ikke skal bruke minaretene til inkallelse til bønn (som er meningen med hele greia), hvorfor maser de sånn om å få bygge de da? Da er jo hele poenget borte? Nei, det er ikke det. Det er en tradisjonell sak. Som jeg har nevnt EN MILLION GANGER NÅ, så kan man kalle til bønnerop uten minareter. Kanskje du bør lære deg tysk og sette deg inn i debatten? Jeg kan tysk. Bønnerop var aldri èn av grunnene bak debatten om minareter. Minaretene som ble bygd ble gjort i samsvar med hva som er tradisjonen i Midt-Østen, Nord-Afrika, Tyrkia og Pakistan. Det er der de muslimske immigrantene i Sveits kommer fra. Endret 2. desember 2009 av Trampe
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #72 Skrevet 2. desember 2009 (endret) Nei selvsagt ikke. Etter at muslimene kom til Sveits trengte de ikke bønnerop lenger... Det er da mange muslimer i Trondheim. Hører du mye bønnerop der? Hvorfor fisker du frem et argument som ikke ble brukt av sveitserne engang. Er det virkelig slik at alle anti-muslimer er like dumme, og løgnaktige? Endret 2. desember 2009 av Trampe
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #73 Skrevet 2. desember 2009 Nei, det er ikke det. Det er en tradisjonell sak smarten. Som jeg har nevnt EN MILLION GANGER NÅ, så kan man kalle til bønnerop uten minareter. Kanskje du bør lære deg tysk og sette deg inn i debatten? Jeg kan tysk. Bønnerop var aldri èn av grunnene bak debatten om minareter. Minaretene som ble bygd ble gjort i samsvar med hva som er tradisjonen i Midt-Østen, Nord-Afrika, Tyrkia og Pakistan. Det er der de muslimske immigrantene i Sveits kommer fra. Det er selvfølgelig ikke snakk om et arketektonisk spørsmål, det hele handler om at de i fremtiden vil bruke disse til åsynge ut bønnene i. Jeg tror nok du bør sette deg inn i debatten før du uttaler deg.
LilleLu Skrevet 2. desember 2009 #74 Skrevet 2. desember 2009 Nei, det er ikke det. Det er en tradisjonell sak smarten. Som jeg har nevnt EN MILLION GANGER NÅ, så kan man kalle til bønnerop uten minareter. Kanskje du bør lære deg tysk og sette deg inn i debatten? Jeg kan tysk. Bønnerop var aldri èn av grunnene bak debatten om minareter. Minaretene som ble bygd ble gjort i samsvar med hva som er tradisjonen i Midt-Østen, Nord-Afrika, Tyrkia og Pakistan. Det er der de muslimske immigrantene i Sveits kommer fra. Kanskje du som jo selvfølgelig er sååå mye smartere og velopplyst enn alle oss, og så himla flink i tysk, kanskje du kan fortelle oss hva argumentene de har brukt er da? Istedetfor å svare oss på samme måte som en gretten fjortiss ville, kanskje du burde fortelle oss hvorfor du mener du har rett? (oversette sitater fra relevante artikler, linke til ting, komme med GODE argumenter, etc.)
Tabris Skrevet 2. desember 2009 #75 Skrevet 2. desember 2009 Jeg synes dette er skremmende og trist, og vil bare være med på og gjøre forholdet mellom muslimer og ikke-muslimer verre.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #76 Skrevet 2. desember 2009 Jeg synes dette er skremmende og trist, og vil bare være med på og gjøre forholdet mellom muslimer og ikke-muslimer verre. Det er vel først og fremst forholdet mellom muslimer og kjettere som er ille, verre enn forholdet mellom muslimer og ikke-muslimer. Slik var det jo i Europa også under middelalderen. Det var ikke først og fremst forholdet mellom ulike religioner som var ille, det var forholdet mellom ulike trosretninger av kristendommen hvor fiendskapet var størst.
Tabris Skrevet 2. desember 2009 #77 Skrevet 2. desember 2009 Det er vel først og fremst forholdet mellom muslimer og kjettere som er ille, verre enn forholdet mellom muslimer og ikke-muslimer. Slik var det jo i Europa også under middelalderen. Det var ikke først og fremst forholdet mellom ulike religioner som var ille, det var forholdet mellom ulike trosretninger av kristendommen hvor fiendskapet var størst. Etter hva jeg har sett, så virker det som om det er vel så mange, om ikke flere, ikke-religiøse som stiller seg fiendtlig mot islam og muslimer. Men det kan være at de bare er mer høylytte.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #78 Skrevet 2. desember 2009 Etter hva jeg har sett, så virker det som om det er vel så mange, om ikke flere, ikke-religiøse som stiller seg fiendtlig mot islam og muslimer. Men det kan være at de bare er mer høylytte. Fiendskapet mellom de som betraktes som kjettere og andre muslimer som anser seg som rettroende handler om hvem som står for den rette lære og tolkning av islam. Der er frontene hardere enn mellom ulike religioner. Men man har også både frafalne muslimer som stiller seg sterkt fiendtlig overfor sin tidligere religion (som ofte ble presset på en som barn) og ateister. Kristne har en høyere status enn kjettere, ateister og frafalne i islam (rettroende muslimer på toppen).
Tabris Skrevet 2. desember 2009 #80 Skrevet 2. desember 2009 Fiendskapet mellom de som betraktes som kjettere og andre muslimer som anser seg som rettroende handler om hvem som står for den rette lære og tolkning av islam. Der er frontene hardere enn mellom ulike religioner. Men man har også både frafalne muslimer som stiller seg sterkt fiendtlig overfor sin tidligere religion (som ofte ble presset på en som barn) og ateister. Kristne har en høyere status enn kjettere, ateister og frafalne i islam (rettroende muslimer på toppen). Nå tenkte jeg mer på fiendskap mot muslimer.
Fremhevede innlegg