Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #121 Skrevet 26. oktober 2009 Det er mitt intrykk også, og jeg er en av dem som innrømmer at jeg ser ned på alenemødre. De har ofte blitt forlatt av en eller annen møkkamann, og nå er de overlatt til seg selv. Mange har nok gjort et dårlig valg da de valgte partner, og betaler en høy pris for det senere. Det er tross alt best for barn å vokse opp med to foreldre det vet alle innerst inne. Alenemødre får ofte alt for mye pengestøtte, og mange har unger med 2-3 ulike mannfolk. Det er ikke mye å være stolt av akkurat.Stakkars unger som vokser opp med foreldre som har et så rotete privatliv. Måtte du aldri komme i situasjonen at din mann går fra deg. Når det er sagt så er det faktisk statistisk sett flest kvinner som tar ut skilsmisse. Når du sier de som skilles har udugelige menn så mener du da at 50 % av gifte menn er udugelige? Det er nemlig skilsmisseprosenten i Norge. Mye pengestøtte? De aller fleste som får støtte får kun en ekstra barnetrygd og evt. stønad til barnetilsyn (som beregnes som inntekt når bidrag regnes ut). Bidrag er tross alt den andre forelders økonomiske ansvar overfor egne barn. Men får håpe livet ditt fortsetter rosenrødt på en smal sti! Ellers blir det utrolig mange store kameler du må svelge...
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #122 Skrevet 26. oktober 2009 ????? Om jeg hadde blitt alenemor etter endt udanning hadde jeg jo likevel hatt studielån og tapt arbeidsinntekt for mange hundre tusen. De fleste alenemødre har da også dette. Det er de færreste som blir alene som 17-åringer.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #123 Skrevet 26. oktober 2009 Min mann og jeg har begge høyskoleutdanning. Barn fikk vi etter at vi var ferdig utdannet. Og nå sitter vi her med studielån opp til ørene og tapt arbeidsinntekt for flere hundre tusen. Og jeg spør igjen: Så du mener at det er sjukt at aleneforeldre skal få muligheten til stønad under utdanning men at folk som omskolerer seg burde få det? Og hvis det er det du mener, hvorfor? Her er info om overgangsstønaden som er den stønaden aleneforeldre vil kunne søke på, uavhengig om vedkommende skal studere eller ikke men det er selvfølgelig en fordel å bruke denne perioden på å få seg en utdannelse: Overgangsstønad kan du som hovedregel få i opptil tre år fram til det yngste barnet fyller åtte år. I tillegg kan det gis stønad i opptil to måneder før fødselen. Dersom du er i nødvendig utdanning, kan du få overgangsstønad i to år ekstra. Stønadstiden kan ytterligere utvides med ett år under nødvendig utdanning dersom du har omsorgen for mange barn eller du ble aleneforsørger før fylte 18 år. Utvidelsen under nødvendig utdanning gjelder bare fram til det yngste barnet fyller åtte år. Hvis du blir enslig mor eller far etter at det yngste barnet har fylt åtte år, kan du på visse vilkår få overgangsstønad i opptil to år fram til det yngste barnet fyller ti år. Har du et barn som er særlig tilsynskrevende på grunn av funksjonshemning, sykdom eller store sosiale problemer, kan du få overgangsstønad til barnet fyller 18 år. Hva kan du få? Overgangsstønad blir fastsatt ut fra folketrygdens grunnbeløp, og tilsvarer 1,97 ganger grunnbeløpet. Det er Stortinget som bestemmer størrelsen på grunnbeløpet. Grunnbeløpet reguleres vanligvis en gang i året (1. mai) i samsvar med endringene i levekostnadene og det almene inntektsnivået. Hvis du hadde sommerjobb jobbet du jo ved siden av Jeg vet ikke hvordan det var med deg men jeg fikk stipend på videregående. Fy meg som snyltet på samfunnet Eller telles ikke det, av en eller annen merkelig grunn, som snylting på samfunnet? Min mann og jeg har begge høyskoleutdanning. Barn fikk vi etter at vi var ferdig utdannet. Og nå sitter vi her med studielån opp til ørene og tapt arbeidsinntekt for flere hundre tusen. Ah! så det er der skoen trykker Neid bare tuller Men helt alvorlig mener er det derfor du mener at folk som er ale med barn ikke skal få hjelp til å ta en utdannelse? Fordi andre, som f.eks deg og din mann, ikke er alene med barn og ikke vil ha rett på de samme stønadene?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 26. oktober 2009 #124 Skrevet 26. oktober 2009 Glem at har samboer, forstår jo at du har lite til overs for oss som klarer å planlegge litt. Svar heller på om syns du systemet er rettferdig for dem som blir alenemamma etter at de har tatt utdannelsen?
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #125 Skrevet 26. oktober 2009 Men dere deler vel husleie og strømutgifter? Tilbake til tema hva med "ja, alenemødre er jo blant de rikeste i lannet - ikke sant?" du kan iallefall ikke være alenemor! rikest i landet? etter alt er betalt så sitter jeg igjen med 5 tusen i månden.. å det er ikke mye, når man skal ha mat og klær osv.. så rik det er vi ikke!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. oktober 2009 #126 Skrevet 26. oktober 2009 Glem at har samboer, forstår jo at du har lite til overs for oss som klarer å planlegge litt. Svar heller på om syns du systemet er rettferdig for dem som blir alenemamma etter at de har tatt utdannelsen? Nå var du j.... arrogant og ovenfra og ned, synes jeg. Jeg er alenemamma og i tillegg så: Planla livet mitt, tok utdannelse og jobber fulltid. At andre foreldre kommer i vanskelig situasjoner hvor det gis stønad er ikke noe jeg er missunnelig på. Jeg tok mine valg - ikke akkurat de jeg skulle tatt kanskje...men dog mine valg - så står jeg for det. Men du.......du har valgt å ta lå, du har valgt å ta høy utdannelse.....det koster tapt arbeidsinntekt......men herregud - det jo ditt valg - stå i det - kanskje ikke det lureste om livet ditt skulle dreie ett sted du ikke hadde planlagt - men slik er livet. Så ærlig talt - rett på sak: Hold kjeft - du har valgt å gjøre det slik selv - ikke klandre andre for det.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 26. oktober 2009 #127 Skrevet 26. oktober 2009 Nå var du j.... arrogant og ovenfra og ned, synes jeg. Jeg er alenemamma og i tillegg så: Planla livet mitt, tok utdannelse og jobber fulltid. At andre foreldre kommer i vanskelig situasjoner hvor det gis stønad er ikke noe jeg er missunnelig på. Jeg tok mine valg - ikke akkurat de jeg skulle tatt kanskje...men dog mine valg - så står jeg for det. Men du.......du har valgt å ta lå, du har valgt å ta høy utdannelse.....det koster tapt arbeidsinntekt......men herregud - det jo ditt valg - stå i det - kanskje ikke det lureste om livet ditt skulle dreie ett sted du ikke hadde planlagt - men slik er livet. Så ærlig talt - rett på sak: Hold kjeft - du har valgt å gjøre det slik selv - ikke klandre andre for det. Ja, livet består av valg. Og valgene må man ta konsekvensen av.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. oktober 2009 #128 Skrevet 26. oktober 2009 Ja, livet består av valg. Og valgene må man ta konsekvensen av. Vi er alle forskjellig utstyrt. Noen tar noen horrible valg - sett ut fra "normalen". Takke meg til ett samfunn med takhøyde nok til å hjelpe de som trenger hjelp og en ny mulighet. Den dag kommer kanskje hvor du også vil se at du trenger ett sikkerhetsnett fordi din plan slo feil ut i livet. Hva er problemet ditt? Du er fullt ut fungerende og har tatt de riktige valgene i ditt liv........hva plager deg med at andre har trådd feil, kanskje hatt andre forutsetninger enn deg til å ta sine valg?
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #129 Skrevet 26. oktober 2009 Ja, livet består av valg. Og valgene må man ta konsekvensen av. Ikke alle velger å være alene, de aller færreste faktisk. Og stønad til utdanning får du kun om du ikke har utdannelse fra før eller den utdannelsen du har ikke lar seg kombinere med eneomsorg (kveldsjobbing, turnus, offshore). Og hvem ønsker å gå på overgangsstønad? Bortsett fra et lite mindretall. De fleste som har egen lønn tjener langt over den summen. Ikke noe man gjør for å leve i luksus.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. oktober 2009 #130 Skrevet 26. oktober 2009 Må bare tillegge: Livet er ikke rettferdig. Hva du synes skal være rettferdig fordi du har alt en skal ha - det er kun tilfeldigheter. Men en viktig lekse i livet er: Livet er ikke rettferdig - vi må bare jobbe med det vi har fått utdelt.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #131 Skrevet 26. oktober 2009 Må bare tillegge: Livet er ikke rettferdig. Hva du synes skal være rettferdig fordi du har alt en skal ha - det er kun tilfeldigheter. Men en viktig lekse i livet er: Livet er ikke rettferdig - vi må bare jobbe med det vi har fått utdelt. Nettopp. Støtte fra staten deles ikke ut i følge et likt-til-alle prinsipp, men et få-etter-behov prinsipp. Pluss at man antagelig regner det som en klok samfunnsøkonomisk investering å sette en alenemor istand til å forsørge barna sine selv, fremfor at hun skal bli gående på sosialhjelp til de er store.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #132 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg ble alenemor da jeg hadde fullført tre av fem studiår. Hadde jeg ikke fått annen støtte en studielån og stipend, så måtte jeg jo ha bodd på en bitteliten hybel med en nyfødt baby og gått på fattighuset for klær og mat i slutten av hver mnd. Studenter uten barn klarer seg såvidt på studielån og stipend - så hvordan skulle aleneforeldre klare det uten ekstra støtte? Man har bekymringer nok når man blir alene med ansvar for barn og man ikke skal bekymre seg for mat på bordet i tillegg! Jeg betaler nå min skatt med glede!
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 26. oktober 2009 #133 Skrevet 26. oktober 2009 Ikke alle velger å være alene, de aller færreste faktisk. Jeg er litt i tvil om hva som er definisjoenen av alenemamma. Er man alenemamma om man har barna 50/50? Andre drar til Danmark og velger definitivt å være alenemamma. Så har man de som er alenemamma fordi mannen er død, ikke egner seg til å passe barna etc. Og stønad til utdanning får du kun om du ikke har utdannelse fra før eller den utdannelsen du har ikke lar seg kombinere med eneomsorg (kveldsjobbing, turnus, offshore). Jeg syns det er veldig greit at alenemødre som må skifte jobb/utdanning fordi jobben de har pr idag ikke lar seg kombinere med eneomsorg får stønad til omskolering. Du skriver at det kun er de som ikke har utdannelse fra før som kan få stønad til utdanning. Hva mener du her? Har man ikke utdannelsen dersom man har 3 år videregående eller mener du høyskole? Jeg er enig i at alenemødre må få stønad til å fullføre videregående, men ikke høyere utdanning. Der syns jeg alenemødre må stille likt som andre.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 26. oktober 2009 #134 Skrevet 26. oktober 2009 Når jeg sier at alenemødre må stille likt med andre mener jeg selvsagt at de må få eksta stipend for ungene de har.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #135 Skrevet 26. oktober 2009 Glem at har samboer, forstår jo at du har lite til overs for oss som klarer å planlegge litt. Svar heller på om syns du systemet er rettferdig for dem som blir alenemamma etter at de har tatt utdannelsen? Du glemte vist å svare på disse: Og jeg spør igjen: Så du mener at det er sjukt at aleneforeldre skal få muligheten til stønad under utdanning men at folk som omskolerer seg burde få det? Og hvis det er det du mener, hvorfor? Jeg vet ikke hvordan det var med deg men jeg fikk stipend på videregående. Fy meg som snyltet på samfunnet Eller telles ikke det, av en eller annen merkelig grunn, som snylting på samfunnet? Men helt alvorlig mener er det derfor du mener at folk som er alene med barn ikke skal få hjelp til å ta en utdannelse? Fordi andre, som f.eks deg og din mann, ikke er alene med barn og ikke vil ha rett på de samme stønadene? Men det siste spørsmålet kan man justere til: Men helt alvorlig mener er det derfor du mener at folk som er alene med barn ikke skal få hjelp til å ta en utdannelse? Fordi andre, som f.eks deg og din mann, ikke vil ha rett på de samme stønadene?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 26. oktober 2009 #136 Skrevet 26. oktober 2009 Du glemte vist å svare på disse: Og jeg spør igjen: Så du mener at det er sjukt at aleneforeldre skal få muligheten til stønad under utdanning men at folk som omskolerer seg burde få det? Og hvis det er det du mener, hvorfor? Jeg vet ikke hvordan det var med deg men jeg fikk stipend på videregående. Fy meg som snyltet på samfunnet Eller telles ikke det, av en eller annen merkelig grunn, som snylting på samfunnet? Men helt alvorlig mener er det derfor du mener at folk som er alene med barn ikke skal få hjelp til å ta en utdannelse? Fordi andre, som f.eks deg og din mann, ikke er alene med barn og ikke vil ha rett på de samme stønadene? Men det siste spørsmålet kan man justere til: Men helt alvorlig mener er det derfor du mener at folk som er alene med barn ikke skal få hjelp til å ta en utdannelse? Fordi andre, som f.eks deg og din mann, ikke vil ha rett på de samme stønadene? Tror jeg fikk fram det meste av det du spør om i mitt forrige innlegg.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #137 Skrevet 26. oktober 2009 Når jeg sier at alenemødre må stille likt med andre mener jeg selvsagt at de må få eksta stipend for ungene de har. Om det ikke hadde fantes overgangsstønad - så måtte det vært et mye større stipend fra lånekassen for hvert barn. Slik det er i dag blir man trukket i stipend dersom man får overgangssønad. Men hva har det å si om pengene kommer som overgangsstønda eller som ekstra stipend? Det er uansett penger man får fra staten?
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #138 Skrevet 26. oktober 2009 Og så? De kan jo få seg en jobb som ikke kreve utdannelse. Hvorfor skal de ta til takke med en jobb som ikke krever utdannelse når de har investert både tid og penger (sitter kanskje med studielån til og med) for å ha en godt betalt jobb. At helsa svikter kan man ikke gjøre noe med selv. Alternativet ville kanskje vært å blitt uføretrygdet.. Til info for dere som kritiserer overgangsstønad for aleneforeldre. Det er mange kriterier som skal ligge til grunn for å være berettiget til denne stønaden. Det er ikke slik at er du alene om omsorgen for ett barn så er du berettiget. Dvs at de færreste er berettiget en slik stønad. For mange år siden var det ikke like mange kriterier som nå. Så skal dere diskutere overgangsstønad/utdanning - så vit hva dere diskuterer - for det dere forholder dere til her inne er ikke reellt. Å, den var ny. Så de aller færreste alenemødre er berettiget. Nå er jeg spent på hvilke kriterier som skal ligge til grunn, foruten at man er aleneforsørger!! Så du mener at det er sjukt at aleneforeldre skal få muligheten til stønad under utdanning men at folk som omskolerer seg burde få det? Har du en sterk motvilje mot aleneforldre som gruppe eller? Det er lov å bruke hodet.. Vedkommende mener selvsagt at det er sjukt at aleneforeldre får støtte til utdanning uten at det er snakk om omskolering.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #139 Skrevet 26. oktober 2009 Det er lov å bruke hodet.. Vedkommende mener selvsagt at det er sjukt at aleneforeldre får støtte til utdanning uten at det er snakk om omskolering. De fleste alenemødre som studerer er nødt til å ta opp studielån i tillegg til overgansstønaden, så vi sitter igjen med minst like stort studielån - ettersom noe av stipendet blir gjort om til lån pga overgangssønaden. Er man to om å få barn under studiet/ uten barn under studiet så har man jo mulighet til å ta kvelds og helge jobber til å spe på med - den muligheten faller bort når man er alene med ansvaret for et barn.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 26. oktober 2009 #140 Skrevet 26. oktober 2009 Å, den var ny. Så de aller færreste alenemødre er berettiget. Nå er jeg spent på hvilke kriterier som skal ligge til grunn, foruten at man er aleneforsørger!! Ta å google "overgangsstønad" så finner du det ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå