Gå til innhold

Aleneforeldre og misunnelse

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Ja, jeg mener det når man skriver som her:

Det finnes INGEN som aldri kan gå på møter fordi de ikke har barnevakt. Kanskje en gang eller to - men ikke HVER gang. Å bruke alene-mor som unnskyldning her blir totalt feil - og jeg ser på det som en sykeliggjøring og dømming av en hel gruppe mennesker.

De fleste alenemødre er oppegående kvinner i full jobb - som er opptatt av barnas beste, da blir det totalt skivebom å skrive innlegg som det over her.

Er du her enda... :filer:

Jeg tror alle andre enn du har fått med seg hva jeg egentlig sa :ler:

Endret av salma
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette er tull og typisk tankegang fra folk som ikke vet bedre. Eller kanskje du kan forklare meg hvordan du kan få det til å stemme..? Sett gjerne opp et budsjett med den forskjellige støtten og post det i tråden hvis du har rett ;)

Hos enkelte så står vel inntekten i forhold til intellektet ;)

Ergo tjener du mindre enn overgangsstønad pr. måned så er du nok av de som ikke klarer å få en annen jobb enn en hjernedød jobb på minimumslønn.

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet
Finnes det virkelig noen som er misunnelige på alenemødre?

Jeg har vanskelig for å tro det, inntrykket mitt er at de aller fleste ser ned på dem.

Det er mitt intrykk også, og jeg er en av dem som innrømmer at jeg ser ned på alenemødre.

De har ofte blitt forlatt av en eller annen møkkamann, og nå er de overlatt til seg selv. Mange har nok gjort et dårlig valg da de valgte partner, og betaler en høy pris for det senere. Det er tross alt best for barn å vokse opp med to foreldre det vet alle innerst inne. Alenemødre får ofte alt for mye pengestøtte, og mange har unger med 2-3 ulike mannfolk. Det er ikke mye å være stolt av akkurat.Stakkars unger som vokser opp med foreldre som har et så rotete privatliv.

Gjest Purple Haze
Skrevet
Det er mitt intrykk også, og jeg er en av dem som innrømmer at jeg ser ned på alenemødre.

De har ofte blitt forlatt av en eller annen møkkamann, og nå er de overlatt til seg selv. Mange har nok gjort et dårlig valg da de valgte partner, og betaler en høy pris for det senere. Det er tross alt best for barn å vokse opp med to foreldre det vet alle innerst inne. Alenemødre får ofte alt for mye pengestøtte, og mange har unger med 2-3 ulike mannfolk. Det er ikke mye å være stolt av akkurat.Stakkars unger som vokser opp med foreldre som har et så rotete privatliv.

Ja, her står fordommene i kø, ser jeg.

Jeg har vært alenemor i ca 15 år. Har to barn med samme mann, som er en oppegående og veldig skikkelig fyr. Men av ulike årsaker, ble det skilsmisse. Ingen har noen garantier i livet, vet du.

Jeg tok høgskoleutdanning og jobbet ved siden av hele veien. Pendlet 10 mil hver dag for å gå på skole, og hadde hovedansvaret for to små gutter ved siden av. Fikk meg fast jobb og har stått godt på egne bein hele veien.

Selvfølgelig fikk jeg støtte til utdanning, og det er vel flott. For da fikk jeg en utdanning, og slipper å snylte på samfunnet resten av livet.

Og barna mine er i dag to voksne, flotte menn. Hvor mange barn er skilsmissebarn i Norge i dag, tro? Temmelig mange, så fordommene dine faller i grunnen i fisk av seg selv.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Ja, her står fordommene i kø, ser jeg.

Jeg har vært alenemor i ca 15 år. Har to barn med samme mann, som er en oppegående og veldig skikkelig fyr. Men av ulike årsaker, ble det skilsmisse. Ingen har noen garantier i livet, vet du.

Jeg tok høgskoleutdanning og jobbet ved siden av hele veien. Pendlet 10 mil hver dag for å gå på skole, og hadde hovedansvaret for to små gutter ved siden av. Fikk meg fast jobb og har stått godt på egne bein hele veien.

Selvfølgelig fikk jeg støtte til utdanning, og det er vel flott. For da fikk jeg en utdanning, og slipper å snylte på samfunnet resten av livet.

Og barna mine er i dag to voksne, flotte menn. Hvor mange barn er skilsmissebarn i Norge i dag, tro? Temmelig mange, så fordommene dine faller i grunnen i fisk av seg selv.

Hva mener du med støtte til utdanning? Fikk du betalt for å ta høyere utdanning?

Jeg forstår at folk som trenger omskolering får betalt mens man utdanner seg (feks at man ikke kan utføre jobben man tidligere har vært udannet til), men er det så at alenemødre har tilsvarende rett. Hvis det stemmer, hvorfor i alle dager skal de ha denne retten?

Skrevet

Hvorfor alle dager skal folk som ikke kan utføre jobben de tidligere har hatt ha denne retten?

Skrevet
Hvorfor alle dager skal folk som ikke kan utføre jobben de tidligere har hatt ha denne retten?

Fordi de allerede har investert i en utdanning, som de ikke kan "bruke".

Gjest gabriela
Skrevet
Kjenner jeg får vondt i magen av den kommentaren lenger oppe, om at de fleste ser ned på dem....

Det samme gjør jeg, da jeg er oppvokst med en alenemor og jeg har sett med egne øyne hvor hardt hun har arbeidet for at jeg og søsken skulle ha en mest mulig normal og fin barndom selv om hun var alene. En annen grunn til at jeg reagerer, er at man kan ikke tvinge et annet menneske til noe som helst. Om partneren ikke vil fortsette samlivet, og man dermed ender opp som aleneforsørger, så er ikke det noe man selv kan bestemme. I mange tilfeller blir man kastet ut i det uten at man har noe man skulle ha sagt. Hvorfor er det da den som tar ansvar som skal bli sett ned på?

Skrevet
Fordi de allerede har investert i en utdanning, som de ikke kan "bruke".

Og så? De kan jo få seg en jobb som ikke kreve utdannelse.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Og så? De kan jo få seg en jobb som ikke kreve utdannelse.

Spørsmålet var hvorfor alenemødre skal ha rett til å få støtte til utdanning. Har alenemødre en sykdom?

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Når jeg ser slike innlegg - så tenker jeg om Camilla: Ja, ja....hun vet ikke bedre. Hun har ikke nok livserfaring til å se virkeligheten. Måtte hun forbli i sin situasjon uten å måtte erfare annet - for det tror jeg hadde blitt størrelsen for stor.

Skrevet
Spørsmålet var hvorfor alenemødre skal ha rett til å få støtte til utdanning. Har alenemødre en sykdom?

Det du skrev var at folk som omskolerer seg burde få betalt mens man utdanner seg samtidig som du antydet at alenemødre ikke burde få det (By the way, gjelder det bare alenemødre eller gjelder det alenefedre og..?)

Har alle som omskolerer seg en sykdom?

Gjest Gjest_Snøhvit_*
Skrevet

Fordommene er det myndighetene og alenemødre som selv må ta skylden for.

Det er ikke så veldig mange år siden at man kunne gå på overgangsstønad i årevis. Jeg kjenner personlig kvinner som sa opp godt betalte jobber for å få seg en gratis utdanning. De fikk dekket alt, til og med gitar - for de som tok utdannelse som førskolelærer. Mens endel medstudenter måtte se langt etter å kjøpe seg sin egen gitar, de hadde rett og slett ikke råd.

Så jeg synes slett ikke det er rart at fordommene florerte. Har selv vært alenemor, men valgte å jobbe og forsørge meg og mitt barn fremfor å snylte på samfunnet. Men jeg møtte mange fordommer jeg også ..

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Det du skrev var at folk som omskolerer seg burde få betalt mens man utdanner seg samtidig som du antydet at alenemødre ikke burde få det (By the way, gjelder det bare alenemødre eller gjelder det alenefedre og..?)

Har alle som omskolerer seg en sykdom?

Aner ikke. Men jeg syns i alle fall det er sjukt dersom systemet legger opp til at alenemødre (eller fedre) skal få dekt utdanning.

Hvorfor skal ikke de ta vanlig studielån som oss andre? Vi som har tatt utdanning før vi fikk unger har jo både måttet tatt opp studielån og tapt inntekter som vi må slite med etter at vi får barn.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Til info for dere som kritiserer overgangsstønad for aleneforeldre.

Det er mange kriterier som skal ligge til grunn for å være berettiget til denne stønaden.

Det er ikke slik at er du alene om omsorgen for ett barn så er du berettiget. Dvs at de færreste er berettiget en slik stønad.

For mange år siden var det ikke like mange kriterier som nå.

Så skal dere diskutere overgangsstønad/utdanning - så vit hva dere diskuterer - for det dere forholder dere til her inne er ikke reellt.

Skrevet
Aner ikke. Men jeg syns i alle fall det er sjukt dersom systemet legger opp til at alenemødre (eller fedre) skal få dekt utdanning.

Hvorfor skal ikke de ta vanlig studielån som oss andre? Vi som har tatt utdanning før vi fikk unger har jo både måttet tatt opp studielån og tapt inntekter som vi må slite med etter at vi får barn.

Så du mener at det er sjukt at aleneforeldre skal få muligheten til stønad under utdanning men at folk som omskolerer seg burde få det? Har du en sterk motvilje mot aleneforldre som gruppe eller? :ler:

Vanlig studielån er ikke nok til å dekke livsopphold for en barnefamilie, selv vanlige studenter trenger som oftest å jobbe ved siden av for å ha nok til å få det til å gå rundt. Men for en aleneforelder er det svært vanskelig å få seg en deltids jobb etter utenom skoletid da man skal ta seg av barnet/barna og.

Og for samfunnet vil det i de fleste tilfeller lønne seg men flest mulig med utdanning. Ihvertfall hvis det er en "nødvendig" utdanning. Og siden tiden man har på seg til å få seg en utdanning er begrenset satser de fleste aleneforeldre på en utdanning som kan gi de en jobb når de er ferdig. Det funker ikke så godt å være "evighetsstudent" eller å ta noen fag man ikke får jobb med når man har små barn å forsørge ;)

Skrevet

Jeg blir rett og slett skikkelig lei meg av å lese denne tråden.. Hadde helt glemt hvor mye fordommer man blir møtt med som aleneforelder :tristbla:

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Så du mener at det er sjukt at aleneforeldre skal få muligheten til stønad under utdanning men at folk som omskolerer seg burde få det? Har du en sterk motvilje mot aleneforldre som gruppe eller? :ler:

Da spør jeg igjen. Hva mener man med stønad? Er det at man får dekt hele utdanningen, eller er det at man i tillegg til studielån får ekstra stønad (ala stipend) for antall unger man har? Er det det siste er det helt ok, får man dekt hele utanningen syns jeg ikke det er ok.

Vanlig studielån er ikke nok til å dekke livsopphold for en barnefamilie, selv vanlige studenter trenger som oftest å jobbe ved siden av for å ha nok til å få det til å gå rundt. Men for en aleneforelder er det svært vanskelig å få seg en deltids jobb etter utenom skoletid da man skal ta seg av barnet/barna og.

Jeg har 3 årig høgskoleutdanning og jobbet ikke ekstra ved siden av. Hadde sommerjobb.

Og for samfunnet vil det i de fleste tilfeller lønne seg men flest mulig med utdanning. Ihvertfall hvis det er en "nødvendig" utdanning. Og siden tiden man har på seg til å få seg en utdanning er begrenset satser de fleste aleneforeldre på en utdanning som kan gi de en jobb når de er ferdig. Det funker ikke så godt å være "evighetsstudent" eller å ta noen fag man ikke får jobb med når man har små barn å forsørge ;)

Du sier at for samfunnet lønner det seg at flest mulig utdanner seg. Hvorfor får da ikke alle som studerer dekt sin utdanning? Det lønner seg jo aldri at folk snylter på samfunnet, enten man har barn eller ikke.

Min mann og jeg har begge høyskoleutdanning. Barn fikk vi etter at vi var ferdig utdannet. Og nå sitter vi her med studielån opp til ørene og tapt arbeidsinntekt for flere hundre tusen.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Min mann og jeg har begge høyskoleutdanning. Barn fikk vi etter at vi var ferdig utdannet. Og nå sitter vi her med studielån opp til ørene og tapt arbeidsinntekt for flere hundre tusen.

Du glemte å nevne TO gode inntekter og EN bolig:)

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Du glemte å nevne TO gode inntekter og EN bolig:)

?????

Om jeg hadde blitt alenemor etter endt udanning hadde jeg jo likevel hatt studielån og tapt arbeidsinntekt for mange hundre tusen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...