Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #141 Skrevet 26. oktober 2009 Tror det er viktig å minne på at det finnes flere grupper aleneforsørgere. De er like ulike som de som ikke er aleneforsørgere, og man kan derfor ikke skjære alle over en kam. Derfor blir denne diskusjonen veldig feil, og oppfattes nok sårende for mange som absolutt ikke fortjener det. En mor (eller far) som går på jobb og tjener til livets opphold selv, ser jeg ikke på som noe annerledes enn "alle andre", selv om vedkommende er alene med barn. Så har man de som aldri har gjort et dagsverk i hele sitt voksne liv, som bare mottar penger og før den ene ungen etter den andre. De sitter som regel på cafe, mens ungene er plassert i barnehagen. Ikke bare er plassen dekket av det offentlige, men de har også prioritet ved inntak. De handler det meste man kan ønske seg, og ser ikke ut til å ha problemer med økonomien i det hele tatt. På toppen av alt klager de stort sett hele tiden over at en eller annen saksbehandler har rotet med trygden deres, slik at den kom en dag for sent. De som har gått lengst hjemme er i fyr og flamme fordi en eller annen dust av en saksbehandler har gitt beskjed om at det går mot slutten med overgangsstønaden, og at vedkommende nå snart må belage seg på å ta en utdanning, som de selvsagt vil få dekket. Vedkommende mener at dette er å herse med folk, og at det alltid er de stakkars aleneforeldrene som skal plages. Sånne ser jeg ned på!
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #142 Skrevet 26. oktober 2009 Hva har 90% av innleggene her med TS spm å gjøre? Kan dere ikke lage egne tråder? Her var det ønsket tips om hvordan svar folk som kommer med misunnelse på aleneforeldre utfra feil grunnlag! Det har ingenting med trygdesnyltere å gjøre!
Gjest Gjest_Andreas_* Skrevet 26. oktober 2009 #143 Skrevet 26. oktober 2009 Slutt å klage dere har valgt det sjøl
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. oktober 2009 #144 Skrevet 26. oktober 2009 Slutt å klage dere har valgt det sjøl Sjarmtroll
Gjest Line-Marie Skrevet 26. oktober 2009 #145 Skrevet 26. oktober 2009 Tror det er viktig å minne på at det finnes flere grupper aleneforsørgere. De er like ulike som de som ikke er aleneforsørgere, og man kan derfor ikke skjære alle over en kam. Derfor blir denne diskusjonen veldig feil, og oppfattes nok sårende for mange som absolutt ikke fortjener det. En mor (eller far) som går på jobb og tjener til livets opphold selv, ser jeg ikke på som noe annerledes enn "alle andre", selv om vedkommende er alene med barn. Så har man de som aldri har gjort et dagsverk i hele sitt voksne liv, som bare mottar penger og før den ene ungen etter den andre. De sitter som regel på cafe, mens ungene er plassert i barnehagen. Ikke bare er plassen dekket av det offentlige, men de har også prioritet ved inntak. De handler det meste man kan ønske seg, og ser ikke ut til å ha problemer med økonomien i det hele tatt. På toppen av alt klager de stort sett hele tiden over at en eller annen saksbehandler har rotet med trygden deres, slik at den kom en dag for sent. De som har gått lengst hjemme er i fyr og flamme fordi en eller annen dust av en saksbehandler har gitt beskjed om at det går mot slutten med overgangsstønaden, og at vedkommende nå snart må belage seg på å ta en utdanning, som de selvsagt vil få dekket. Vedkommende mener at dette er å herse med folk, og at det alltid er de stakkars aleneforeldrene som skal plages. Sånne ser jeg ned på! Enig så enig.Takk for et bra innlegg
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #146 Skrevet 26. oktober 2009 Hvorfor lager dere ikke en tråd om klagende alenemødre isteden for å ta denne tråden som handlet om noe helt annet?
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #147 Skrevet 26. oktober 2009 At helsa svikter kan man ikke gjøre noe med selv. Alternativet ville kanskje vært å blitt uføretrygdet.. At man plutselig blir alene med barn er heller ikke noe man altid kan gjøre noe med selv. Alternativet ville kanskje vært å måtte få trygd til barna ble store
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #148 Skrevet 26. oktober 2009 at det går mot slutten med overgangsstønaden, og at vedkommende nå snart må belage seg på å ta en utdanning, som de selvsagt vil få dekket. Hvis det går mot slutten av overgangsstønaden vil de ikke få utdannelsen "dekket" siden det er overgangsstønaden som skal "dekke" den
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #149 Skrevet 26. oktober 2009 Er det noen statestikk på hvor mange % av alenforeldrene som ikke jobber? For jeg er alenemor og kjenner mange aleneforeldre - men alle jobber - så jeg lurer litt på hvor alle disse snylterne det snakkes om her befinner seg?
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #150 Skrevet 26. oktober 2009 Tror jeg fikk fram det meste av det du spør om i mitt forrige innlegg. Nei det gjorde du ikke. Men hvis du mener det kan du kanskje klippe det du mente var svar til det jeg spurte om?
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #151 Skrevet 26. oktober 2009 Nettopp. Støtte fra staten deles ikke ut i følge et likt-til-alle prinsipp, men et få-etter-behov prinsipp. Pluss at man antagelig regner det som en klok samfunnsøkonomisk investering å sette en alenemor istand til å forsørge barna sine selv, fremfor at hun skal bli gående på sosialhjelp til de er store. Det ser ut som om det er veldig mange her inne som ikke skjønner dette her
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #152 Skrevet 26. oktober 2009 Det ser ut som om det er veldig mange her inne som ikke skjønner dette her Så det er de eneste to alternativene de stakkars alenemødrene har: Enten må Staten hjelpe til med støtte til utdanning eller så skal man kreve trygd i årevis? Ikke rart det går til helvete med landet. De fleste oppegående mennesker venter med å få barn til de har utdannelsen i boks.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 26. oktober 2009 #153 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg ser at noen skriver at stønad til utdanning får du kun om du ikke har utdannelse fra før eller den utdannelsen du har ikke lar seg kombinere med eneomsorg (kveldsjobbing, turnus, offshore). Så spør jeg: Hva regnes som utdanning? Har man utdanning om man har fullført videregående?
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #154 Skrevet 26. oktober 2009 Så det er de eneste to alternativene de stakkars alenemødrene har: Enten må Staten hjelpe til med støtte til utdanning eller så skal man kreve trygd i årevis? Kjapt spørsmål til alle her inne, hvilke jobber kan man få uten utdannelse?
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #155 Skrevet 26. oktober 2009 Er det noen statestikk på hvor mange % av alenforeldrene som ikke jobber? For jeg er alenemor og kjenner mange aleneforeldre - men alle jobber - så jeg lurer litt på hvor alle disse snylterne det snakkes om her befinner seg? Selv om de fleste jobber,så finnes snylterne. Nå er denne undersøkelsen fra 2003, men det har nok ikke endret seg så veldig mye fram til nå: http://www.ssb.no/ssp/utg/200306/06/
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #156 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg ser at noen skriver at stønad til utdanning får du kun om du ikke har utdannelse fra før eller den utdannelsen du har ikke lar seg kombinere med eneomsorg (kveldsjobbing, turnus, offshore). Så spør jeg: Hva regnes som utdanning? Har man utdanning om man har fullført videregående? Kanskje du skal begynne å svare på spørsmål andre stiller deg før du stiller nye..?
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #157 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg ser at noen skriver at stønad til utdanning får du kun om du ikke har utdannelse fra før eller den utdannelsen du har ikke lar seg kombinere med eneomsorg (kveldsjobbing, turnus, offshore). Så spør jeg: Hva regnes som utdanning? Har man utdanning om man har fullført videregående? Du har utdanning om du har fullført yrkesfag, men ikke kun videregående som f.eks. studieforberedende. En snekker har en utdannelse, en fra allmenn ikke.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #158 Skrevet 26. oktober 2009 De fleste oppegående mennesker venter med å få barn til de har utdannelsen i boks. Også snylter de på staten ved å motta penger i ett år mens de går hjemme + alle sykedagebne som arbedsgiver og stat må betale når småungene deres er syke i arbeidstiden! Eller? ALLE som har barn får støtte fra staten etter behov! DET er noe ALLE oppegående mennesker forstår
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #159 Skrevet 26. oktober 2009 Også snylter de på staten ved å motta penger i ett år mens de går hjemme + alle sykedagebne som arbedsgiver og stat må betale når småungene deres er syke i arbeidstiden! Eller? Og med "de" så refererer jeg til de oppegående som venter med å få barn til etter utdannelse.
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 26. oktober 2009 #160 Skrevet 26. oktober 2009 Kjapt spørsmål til alle her inne, hvilke jobber kan man få uten utdannelse? Det spørsmålet bør hver enkelt stille seg selv dersom de ønsker å gjøre seg gravide før de har tatt utdanning.Og svaret gir seg selv ja. Enkelte ting i livet styrer man selv, særlig her i Norge hvor vi har alle muligheter til å leve godt. Hvis du velger å sette i gang med barneproduksjon før du er i stand til å klare deg selv økonomisk eller har utdanning, så er det din egen feil om du må slite senere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå