Gå til innhold

Aleneforeldre og misunnelse

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Denne tråden har utviklet seg til et strålende eksempel på at det er mye "misunnelse" mot aleneforeldre og alle "godene" de får, særlig fra folk som overhodet ikke vet hva de snakker om, bruker innlegget her som eksempel:

Hvis de mener at det er så fett å være alene med barn så kan de jo prøve det selv. Og jeg har fortsatt til gode å se at de som sier at mange eller enkelte får så mange penger kommer med eksempler eller en oversikt.

Hvis de mener at det er så fett å være alene med barn så kan de jo prøve det selv.

Hvorfor det? Det er da en situasjon som man bør prøve unngå, både for barnets del og for ikke å snylte på samfunnet. Men som jeg har sagt: Det finnes en del kvinner som vil ha barn, men ikke mann, og som spekulerer i at samfunnet, altså vi andre, betaler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Enkelte ting i livet styrer man selv, særlig her i Norge hvor vi har alle muligheter til å leve godt. Hvis du velger å sette i gang med barneproduksjon før du er i stand til å klare deg selv økonomisk eller har utdanning, så er det din egen feil om du må slite senere.

Det er lett å være etterpåklok. Kanskje er det ikke det smarteste man gjør å få barn før man kan forsørge dem, men hva når barna faktisk finnes, og man ikke kan forsørge dem?

Hva er smartest for staten da? Å hjelpe til med sosialstøtte i flere år, eller å overta omsorgen? Eller kanskje å støtte litt i maks tre år, for å sette mor i stand til å gjøre resten av jobben selv?

Skrevet

Hvorfor er det nesten ingen som svarer på spm? Om dere ikke har svar men vil snakke om alenemødre generelt - så kan dere vel starte en egen tråd for det? Jeg ville bare ha tips til hvordan svare usakelig misunnele! Jeg har ingenting å gjøre med alenemødre som ikke er alenemødre, overgangsstønad eller klagende alenemødre å gjøere. Hvofor er det så vanvittig vanskelig å holde seg til det tråden handlet om? Klarer der ikke lage en ny tråd?

Skrevet

Jeg ville spurt misunnelige sutrere om dokumentasjon. Nøyaktig hvor mye fete stønader er det egentlig de tror alenemødre velter seg i.

Så kan du sette dem på plass med faktiske tall.

Skrevet
Hvorfor er det nesten ingen som svarer på spm? Om dere ikke har svar men vil snakke om alenemødre generelt - så kan dere vel starte en egen tråd for det? Jeg ville bare ha tips til hvordan svare usakelig misunnele! Jeg har ingenting å gjøre med alenemødre som ikke er alenemødre, overgangsstønad eller klagende alenemødre å gjøere. Hvofor er det så vanvittig vanskelig å holde seg til det tråden handlet om? Klarer der ikke lage en ny tråd?

Det er kanskje vanskelig å forstå hva du er ute etter, når de fleste har problemer med å kjenne seg igjen i at man er misunnelig på alenemødre? All kritikk er ikke bunnet i sjalusi.

Og uansett, spør man om noe på kg så vil man alltid få svar som spriker i mange retninger. Det skal godt gjøres å kun få svar på det man spør om. ;)

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Og har opplevd det samme selv. Likevel føler jeg at dette har forandret seg mye, ikke så mange slike kommentarer lenger. Tror nesten du må ta det med et smil og si, prøv det selv! Ellers så føler jeg selv ikke at det er det økonomiske, men det å ha noen "handy-man" i huset som det største savnet.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Hvorfor gi svar til usakelig missunnelse?

Dropp tema - du kan ikke redde verden - og velg dine kamper med omhu ;)

Skrevet

Grunnen til at jeg ville ha forslag til svar, er at jeg ikke liker å snakke om temaet - for alle har det jo værst selv - og at det ofte ikke bare er jeg og den som kommer med utsagnet til stede. Feks i jobbsammenheng, så vil det jo ikke lønne seg å komme med frekke svar - selv om det er utrolig fristende.

Skrevet
Grunnen til at jeg ville ha forslag til svar, er at jeg ikke liker å snakke om temaet - for alle har det jo værst selv - og at det ofte ikke bare er jeg og den som kommer med utsagnet til stede. Feks i jobbsammenheng, så vil det jo ikke lønne seg å komme med frekke svar - selv om det er utrolig fristende.

JEg vet ikke om det er misunnelse eller rett og slett "dumhet" som får folk til å komme med slike utsagn. Hører det innimellom selv.

Ei på jobb er veldig flink til å klage over hvor hektisk det er med to barn og alt som hører med - og hun klager konstant over gubben. Men ikke at han ikke stiller opp, for det gjør han visst.

Da pleier jeg å komme med en kommentar om at jeg er glad jeg er alene, for da vet jeg nøyaktig hva jeg skal gjøre til enhver tid.

Innimellom så kommer det også sleivkommentarer fra enkelte om hvor heldig jeg er som har "fri" annenhver helg. Jeg pleier å si som sant er at vi gjerne kan bytte. Jeg tar ungene til den personen, mens den personen tar mine gjøremål. For hva gjør jeg i barnefrie helger? Jo jeg vasker leiligheten skikkelig, tar all klesvask jeg ikke har fått tatt i løpet av perioden, handler inn for de neste 14 dagene, lager opp mat så vi har middag liggende i fryseren til hektiske hverdager, gjør lekser til studiene og tar igjen jobbing som har blitt hengenede etter. Er jeg heldig får jeg truffet venner en av kveldene. Men som regel er jeg sosial i voksensammenheng hver annen måned :/ Bytt gjerne sier jeg ;)

Gjest Gjest_Molly_*
Skrevet
JEg vet ikke om det er misunnelse eller rett og slett "dumhet" som får folk til å komme med slike utsagn. Hører det innimellom selv.

Ei på jobb er veldig flink til å klage over hvor hektisk det er med to barn og alt som hører med - og hun klager konstant over gubben. Men ikke at han ikke stiller opp, for det gjør han visst.

Da pleier jeg å komme med en kommentar om at jeg er glad jeg er alene, for da vet jeg nøyaktig hva jeg skal gjøre til enhver tid.

Innimellom så kommer det også sleivkommentarer fra enkelte om hvor heldig jeg er som har "fri" annenhver helg. Jeg pleier å si som sant er at vi gjerne kan bytte. Jeg tar ungene til den personen, mens den personen tar mine gjøremål. For hva gjør jeg i barnefrie helger? Jo jeg vasker leiligheten skikkelig, tar all klesvask jeg ikke har fått tatt i løpet av perioden, handler inn for de neste 14 dagene, lager opp mat så vi har middag liggende i fryseren til hektiske hverdager, gjør lekser til studiene og tar igjen jobbing som har blitt hengenede etter. Er jeg heldig får jeg truffet venner en av kveldene. Men som regel er jeg sosial i voksensammenheng hver annen måned :/ Bytt gjerne sier jeg ;)

Hjelpe meg - det høres ut som om man ikke klarer noenting når man har barn hjemme. Handler for 14 dager når ungene er hos faren annenhver helg? Det er jo greit nok det, men da er det ditt valg og din måte å leve livet på, det er ikke noe som er absolutt nødvendig.

Jeg hadde blitt temmelig irritert av å høre noen klage over at de tingene du klager over her .. Sosiale sammenhenger annenhver måned? Javel, men da er det sannelig ditt eget valg det og. Du kan jo skaffe deg barnevakt som folk flest gjør om de skal noe og partneren ikke er tilstede.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Så ikke svar.

Du greier ikke å forklare en bunch med folk realitetene og de faktiske forhold du lever under - hvorfor prøve?

Smil og bytt tema :)

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Du har faktisk fri annenhver helg.

Hva du velger å gjøre i barnefrie helger er ikke ett argument på hvor travelt du har det. Det er dine prioriteringer. Har du lyst til å være mer sammen med venner - så gjør det - ditt valg - det er ikke ett offer at du prioriterer annerledes.

Gjest Gjest_reveenka_*
Skrevet
For hva gjør jeg i barnefrie helger? Jo jeg vasker leiligheten skikkelig, tar all klesvask jeg ikke har fått tatt i løpet av perioden, handler inn for de neste 14 dagene, lager opp mat så vi har middag liggende i fryseren til hektiske hverdager, gjør lekser til studiene og tar igjen jobbing som har blitt hengenede etter. Er jeg heldig får jeg truffet venner en av kveldene. Men som regel er jeg sosial i voksensammenheng hver annen måned :/ Bytt gjerne sier jeg ;)

Så fint at du klarer å holde deg ajour. Da kan du jo holde på med bollebaking og kos når ungene er hos deg.

Skrevet
Hjelpe meg - det høres ut som om man ikke klarer noenting når man har barn hjemme. Handler for 14 dager når ungene er hos faren annenhver helg? Det er jo greit nok det, men da er det ditt valg og din måte å leve livet på, det er ikke noe som er absolutt nødvendig.

Jeg hadde blitt temmelig irritert av å høre noen klage over at de tingene du klager over her .. Sosiale sammenhenger annenhver måned? Javel, men da er det sannelig ditt eget valg det og. Du kan jo skaffe deg barnevakt som folk flest gjør om de skal noe og partneren ikke er tilstede.

Hjelpes meg!! Klagetjeg?? Nei jeg svarte på TS sitt spørsmål om hva JEG svarer når noen kommer med dette. Jeg velger å gjøre det slik fordi jeg ønsker å bruke tid med ungene når vi er sammen. Jeg sparer mye tid i hverdagen som er hektisk nok med to småskole barn på å gjøre det på denne måten.

Men det er visst klaging det når jeg forteller hvordan jeg gjør ting. Skjerpings!

Skrevet
Du har faktisk fri annenhver helg.

Hva du velger å gjøre i barnefrie helger er ikke ett argument på hvor travelt du har det. Det er dine prioriteringer. Har du lyst til å være mer sammen med venner - så gjør det - ditt valg - det er ikke ett offer at du prioriterer annerledes.

Ja jeg har barnefri annenhver helg, men ikke fri. Mye av helgen benyttes til å jobbe inn igjen den tiden jeg ikke får jobbet fordi jeg må gå tidligere hver dag.

Og ja det er mine prioriteringer, har jeg sagt annet? Jeg svarte på TS sitt spørsmål. Og jeg har ikke sagt det er et offer.

Skrevet
Så fint at du klarer å holde deg ajour. Da kan du jo holde på med bollebaking og kos når ungene er hos deg.

Bollebaking? Nei. Men tid med ungene ja.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Ja jeg har barnefri annenhver helg, men ikke fri. Mye av helgen benyttes til å jobbe inn igjen den tiden jeg ikke får jobbet fordi jeg må gå tidligere hver dag.

Og ja det er mine prioriteringer, har jeg sagt annet? Jeg svarte på TS sitt spørsmål. Og jeg har ikke sagt det er et offer.

Er jeg heldig får jeg truffet venner en av kveldene. Men som regel er jeg sosial i voksensammenheng hver annen måned :/ Bytt gjerne sier jeg

Akkurat dette hørtes ut som om du ikke har noe valg......for om du er "heldig" så har er du i sosial voksensammenheng hver annen måned. Det høres ikke akkurat som om det er noe du selv velger å ha kun annenhver måned :)

Jeg synes det hørtes sytete ut, ja.

Skrevet
Er jeg heldig får jeg truffet venner en av kveldene. Men som regel er jeg sosial i voksensammenheng hver annen måned :/ Bytt gjerne sier jeg

Akkurat dette hørtes ut som om du ikke har noe valg......for om du er "heldig" så har er du i sosial voksensammenheng hver annen måned. Det høres ikke akkurat som om det er noe du selv velger å ha kun annenhver måned :)

Jeg synes det hørtes sytete ut, ja.

Da tolker du det dithen, deg om det. Jeg syter ikke. Og ja er jeg heldig så får jeg truffet venner en gang i løpet av den helgen, men det skal passe for dem også.

Og nei - bare så det skal inn med t-skje: Jeg syter/klager ikke. Var et svar til TS.

Skrevet
Som alenemor opplever jeg veldig ofte missunelse fra andre mødre, og blir ganske paff av fordommene de har. At vi får så uuuuutrolig mye støtte og har så uuuuutrolig mye fri. Fra menn derimot kommer det ikke annet en beundring. Hvorfor er kvinner i forhold ofte så ute etter å "ta" alenemødre?

...

...

Uuuuuuutrolig mye støtte får en ikke (om det er økonomisk støtte du referer til ?). En får imidlertid såpass at en har litt bedre økonomi enn samværsforeldre. Men realiteten er at ville hat det bedre økonomisk om en hadde hatt tid og overskudd til å arbeide mer (f.eks ved å velge felles omsorg).

Uuuuuutrolig mye fri har en IKKE om det er snakk om barn under 10-12 år. Når det gjelder eldre barn kan en kansje ha mer "fri" enn det enkelte andre foreldre føler de har, men om en ikke velger å bruke denne tiden til å bedre økonomien (arbeide overtid eller ta utdannelse) så vil en muligens ikke ha så mye glede av "fritiden".

Skrevet

Far til to - leser du ikke innelggene som du refererer til? Uuuuuttolig greiene var jo eksempel på fordommer man møter! Jeg er da fullstendig klar over realiteten selv! Det er hvordan man svarer disse fordommene på en høffelig og kort måte jeg ønsket tips på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...