Gå til innhold

Aleneforeldre og misunnelse

Fremhevede innlegg

Skrevet
Og med "de" så refererer jeg til de oppegående som venter med å få barn til etter utdannelse.

Det er noe helt annet enn å leve på trygd i årevis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Også snylter de på staten ved å motta penger i ett år mens de går hjemme + alle sykedagebne som arbedsgiver og stat må betale når småungene deres er syke i arbeidstiden! Eller?

ALLE som har barn får støtte fra staten etter behov! DET er noe ALLE oppegående mennesker forstår ;)

:enig:

Skrevet
Det er noe helt annet enn å leve på trygd i årevis.

Javel?

Skrevet
At man plutselig blir alene med barn er heller ikke noe man altid kan gjøre noe med selv. Alternativet ville kanskje vært å måtte få trygd til barna ble store

Ja, det ser ut til at noen tenker akkurat sånn som deg. Det er det som gjør det så feil, og som gjør at man skjærer alle over en kam og ser ned på dem.

Livssituasjonen sin kan man alltid gjøre noe med. I det man setter et barn til verden (eller rettere sagt lager det barnet), har man påtatt seg et ansvar. Blir man i tillegg alene, får man et enda større ansvar. Man får kanskje mindre inntekt, og flere utgifter siden man ikke har noen å dele dem med. De som er sitt ansvar bevvisst skjønner fort at her må man enten skjære ned på utgifter, eller øke på inntekten. Eller begge deler. Det betyr ofte; begynne å jobbe, eller jobbe mer. Så har man de som ikke skjønner, og ikke forandrer noen av delene, bare klager over hvor fælt de har det.

Det er kanskje ikke alle som velger å bli alene, men de må likevel ta ansvar for sin egen situasjon.

Hvis det går mot slutten av overgangsstønaden vil de ikke få utdannelsen "dekket" siden det er overgangsstønaden som skal "dekke" den ;)

Man kan dra det ut ytterligere 2 år dersom utdanning er påbegynt.

Skrevet

Noen fakta pr. 30. juni 2009

11 422 personer mottar kun overgangsstønad (kan leses som at de ikke er i utdanning og/eller yrkesrettet aktivitet)

23 312 personer mottar overgangsstønad helt eller delvis.

11 890 personer mottar overgangsstønad og stønad til barnetilsyn. Altså er disse personene i jobb og/eller under utdanning.

24 487 personer mottar stønad til barnetilsyn.

12 597 personer mottar kun stønad til barnetilsyn uten å ha overgangsstønad ved siden av.

Bidrag

89 450 er bidragspliktige

96 903 er bidragsmottakere

133 675 barn mottar barnebidrag

Barnetrygd

1 097 231 barn mottar barnetrygd! 20.2 % mottar utvidet barnetrygd, altså rett over 200 000 barn.

Til sammenligning er det 32 350 personer som mottar kontantstøtte ;)

Og kan noen regne så ser de jo fort at alle enslige mødre sitter på ræva og mottar stønad! :ironi:

Skrevet

Om de sitter på ræva og mottar penger eller ikke kommer jo helt an på hvor mye penger hver enkelt får, og mange får mye :)

Skrevet
Om de sitter på ræva og mottar penger eller ikke kommer jo helt an på hvor mye penger hver enkelt får, og mange får mye :)

Så du på tallene??

Og nei de får ikke mye. Overgangsstønad er på 11 965 kroner i måneden. Det er forresten skattbar inntekt. I tillegg kan man få dekket inntil 64 % av dokumenterte utgifter til barnepass. Og så kommer jo hele 970 kroner ekstra i barnetrygd uansett hvor mange barn man har.

Andre ting kan ikke tas med da dette er noe alle får.

Mye penger? Nei takke meg til for at jeg jobber ;)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Som alenemor opplever jeg veldig ofte missunelse fra andre mødre, og blir ganske paff av fordommene de har. At vi får så uuuuutrolig mye støtte og har så uuuuutrolig mye fri. Fra menn derimot kommer det ikke annet en beundring. Hvorfor er kvinner i forhold ofte så ute etter å "ta" alenemødre?

Kunne ønske jeg hadde et greit å enkelt svar å komme med hver gang noen damer reagerer på at vi for eksempel får en ekstra barnetrygd som aleneforsøgere? Føler jeg har brukt nok tid på å forklare hvorfor aleneforeldre trenger litt støtte, så sist sa jeg bare "du får skille deg da - så blir du sikkert kjemperik", men da bare himlet hun med øynene å gikk - så tror ikke jeg tar den en gang til.

Hvordan klarer man å bli alenemor hvis man ikke er enke eller Jomfru Maria? Det må jo ha vært en far med i bildet ellers hadde det jo ikke blitt noe barn. Hvorfor skal ikke han betale, hvorfor skal samfunnet betale deg ekstra? Få pengene fra faren, og belast ikke oss andre.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Kanskje du skal begynne å svare på spørsmål andre stiller deg før du stiller nye..? :lur:

:filer:

Siden jeg syns du er ganske usaklig velger jeg kanskje heller å overse deg.

Skrevet

Denne tråden har utviklet seg til et strålende eksempel på at det er mye "misunnelse" mot aleneforeldre og alle "godene" de får, særlig fra folk som overhodet ikke vet hva de snakker om, bruker innlegget her som eksempel:

Da spør jeg igjen. Hva mener man med stønad? Er det at man får dekt hele utdanningen, eller er det at man i tillegg til studielån får ekstra stønad (ala stipend) for antall unger man har? Er det det siste er det helt ok, får man dekt hele utanningen syns jeg ikke det er ok.

Min mann og jeg har begge høyskoleutdanning. Barn fikk vi etter at vi var ferdig utdannet. Og nå sitter vi her med studielån opp til ørene og tapt arbeidsinntekt for flere hundre tusen.

Hvis de mener at det er så fett å være alene med barn så kan de jo prøve det selv. Og jeg har fortsatt til gode å se at de som sier at mange eller enkelte får så mange penger kommer med eksempler eller en oversikt.

Skrevet
Hvordan klarer man å bli alenemor hvis man ikke er enke eller Jomfru Maria? Det må jo ha vært en far med i bildet ellers hadde det jo ikke blitt noe barn. Hvorfor skal ikke han betale, hvorfor skal samfunnet betale deg ekstra? Få pengene fra faren, og belast ikke oss andre.

Fordi mange fedre gjør alt de kan for å slippe å betale

Skrevet

Hvor mange får mye? Hva er mye? Hva er det de får som gjør at de får så mye?

Ingen får mye med mindre de går hardt inn for å svindle systemet

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Denne tråden har utviklet seg til et strålende eksempel på at det er mye "misunnelse" mot aleneforeldre og alle "godene" de får, særlig fra folk som overhodet ikke vet hva de snakker om, bruker innlegget her som eksempel:

Hvis de mener at det er så fett å være alene med barn så kan de jo prøve det selv. Og jeg har fortsatt til gode å se at de som sier at mange eller enkelte får så mange penger kommer med eksempler eller en oversikt.

Det er nå for sent for meg, for jeg har allerede fått meg en utdanning. Som jeg har betalt selv. Men jeg har ingen garanti for at jeg ikke blir alenemamma.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Fordi mange fedre gjør alt de kan for å slippe å betale

Prektige fedre! Men her får da staten gå inn. Man har da så oversikt over alt vi bedriver, at det å drive inn bidrag, burde ikke være så fryktelig vanskelig.

Så banner jeg til slutt litt i Kirken: det finnes vel en del hunkjønn da, som ville ha barn, men ikke mann. Skal vi betale for deres valg?

Skrevet
:filer:

Siden jeg syns du er ganske usaklig velger jeg kanskje heller å overse deg.

Javel? Var det dette innlegget som var usakelig?:

Så du mener at det er sjukt at aleneforeldre skal få muligheten til stønad under utdanning men at folk som omskolerer seg burde få det? Har du en sterk motvilje mot aleneforldre som gruppe eller?

Vanlig studielån er ikke nok til å dekke livsopphold for en barnefamilie, selv vanlige studenter trenger som oftest å jobbe ved siden av for å ha nok til å få det til å gå rundt. Men for en aleneforelder er det svært vanskelig å få seg en deltids jobb etter utenom skoletid da man skal ta seg av barnet/barna og.

Og for samfunnet vil det i de fleste tilfeller lønne seg men flest mulig med utdanning. Ihvertfall hvis det er en "nødvendig" utdanning. Og siden tiden man har på seg til å få seg en utdanning er begrenset satser de fleste aleneforeldre på en utdanning som kan gi de en jobb når de er ferdig. Det funker ikke så godt å være "evighetsstudent" eller å ta noen fag man ikke får jobb med når man har små barn å forsørge

Eller dette?:

Og jeg spør igjen: Så du mener at det er sjukt at aleneforeldre skal få muligheten til stønad under utdanning men at folk som omskolerer seg burde få det? Og hvis det er det du mener, hvorfor?

Her er info om overgangsstønaden som er den stønaden aleneforeldre vil kunne søke på, uavhengig om vedkommende skal studere eller ikke men det er selvfølgelig en fordel å bruke denne perioden på å få seg en utdannelse:

Overgangsstønad kan du som hovedregel få i opptil tre år fram til det yngste barnet fyller åtte år. I tillegg kan det gis stønad i opptil to måneder før fødselen.

Dersom du er i nødvendig utdanning, kan du få overgangsstønad i to år ekstra. Stønadstiden kan ytterligere utvides med ett år under nødvendig utdanning dersom du har omsorgen for mange barn eller du ble aleneforsørger før fylte 18 år. Utvidelsen under nødvendig utdanning gjelder bare fram til det yngste barnet fyller åtte år.

Hvis du blir enslig mor eller far etter at det yngste barnet har fylt åtte år, kan du på visse vilkår få overgangsstønad i opptil to år fram til det yngste barnet fyller ti år.

Har du et barn som er særlig tilsynskrevende på grunn av funksjonshemning, sykdom eller store sosiale problemer, kan du få overgangsstønad til barnet fyller 18 år.

Hva kan du få?

Overgangsstønad blir fastsatt ut fra folketrygdens grunnbeløp, og tilsvarer 1,97 ganger grunnbeløpet. Det er Stortinget som bestemmer størrelsen på grunnbeløpet. Grunnbeløpet reguleres vanligvis en gang i året (1. mai) i samsvar med endringene i levekostnadene og det almene inntektsnivået.

Hvis du hadde sommerjobb jobbet du jo ved siden av

Jeg vet ikke hvordan det var med deg men jeg fikk stipend på videregående. Fy meg som snyltet på samfunnet Eller telles ikke det, av en eller annen merkelig grunn, som snylting på samfunnet?

Min mann og jeg har begge høyskoleutdanning. Barn fikk vi etter at vi var ferdig utdannet. Og nå sitter vi her med studielån opp til ørene og tapt arbeidsinntekt for flere hundre tusen.

Ah! så det er der skoen trykker

Neid bare tuller Men helt alvorlig mener er det derfor du mener at folk som er ale med barn ikke skal få hjelp til å ta en utdannelse? Fordi andre, som f.eks deg og din mann, ikke er alene med barn og ikke vil ha rett på de samme stønadene?

Eller dette?:

Du glemte vist å svare på disse:

Og jeg spør igjen: Så du mener at det er sjukt at aleneforeldre skal få muligheten til stønad under utdanning men at folk som omskolerer seg burde få det? Og hvis det er det du mener, hvorfor?

Jeg vet ikke hvordan det var med deg men jeg fikk stipend på videregående. Fy meg som snyltet på samfunnet Eller telles ikke det, av en eller annen merkelig grunn, som snylting på samfunnet?

Men helt alvorlig mener er det derfor du mener at folk som er alene med barn ikke skal få hjelp til å ta en utdannelse? Fordi andre, som f.eks deg og din mann, ikke er alene med barn og ikke vil ha rett på de samme stønadene?

Men det siste spørsmålet kan man justere til:

Men helt alvorlig mener er det derfor du mener at folk som er alene med barn ikke skal få hjelp til å ta en utdannelse? Fordi andre, som f.eks deg og din mann, ikke vil ha rett på de samme stønadene?

Jeg er faktisk oppriktig nyskjerrig på hvilke av spøsmålene som var så usakelig at du ikke ville svare på de? Og så lurer jeg på hvorfor du sa at du hadde svart på de når du ikke hadde det?

Gjest Gjest_balder_*
Skrevet
Så banner jeg til slutt litt i Kirken: det finnes vel en del hunkjønn da, som ville ha barn, men ikke mann. Skal vi betale for deres valg?

Yess, og de mener de forjener det. Og det kommer til å bli flere og flere av disse hunnkjønnene.

Skrevet
Prektige fedre! Men her får da staten gå inn. Man har da så oversikt over alt vi bedriver, at det å drive inn bidrag, burde ikke være så fryktelig vanskelig.

Det har vært flere tråder på kvinneguiden om begge temaene.

Når det kommer til far så finnes det mange måter han kan slippe å betale bidrag på.

Og når det kommer til punkt to, på hvilken gjennomførbar måte skal vi utelukke de? Og de som på forhånd har bestemt seg for at de vil ha barn uten far ønsker ofte barnet sterkt har tenkt gjennom det lenge og har ordnet økonomi

Skrevet
Det er nå for sent for meg

:overrasket:

Er det virkelig sånn du tenker?!!

Skrevet
Det er nå for sent for meg, for jeg har allerede fått meg en utdanning. Som jeg har betalt selv. Men jeg har ingen garanti for at jeg ikke blir alenemamma.

Hva tenker du i forhold svangerskaps permisjon? Tenker du at foreldre ikke burde få penger for å være hjemme med egne barn? Det er jo mange som ikke får de pengene så er ikke det litt urettferdig for de?

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Hva tenker du i forhold svangerskaps permisjon? Tenker du at foreldre ikke burde få penger for å være hjemme med egne barn? Det er jo mange som ikke får de pengene så er ikke det litt urettferdig for de?

Alle som har hatt jobb har vel rett til fødselspermisjon, enten man er enslig eller ikke. Har man ikke opparbeidet seg den rettigheten har man vel ikke krav på den.

Men alle som føder har jo rett på en stønad slik at man kan være sammen med barnet den aller første tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...