Far til 2 Skrevet 7. januar 2009 #121 Skrevet 7. januar 2009 Araberne blir ikke fornøyd med en egen liten stat tett inntil Israel uansett. Deres religion, islam, tillater ikke en jødisk stat overhodet. Araberene ønsker Israel utslettet. Videre finnes det ikke noe eget folkeslag som heter "palestinere". Det er arabere. Palestina er navnet på et urgammelt jødisk landområde. Dette navnet "palestinere" er kun et løgn som serveres for å få det til å virke som om de har en historisk rett på landområdet, noe de ikke har. I Norge bor nordmenn. I Sverige bor svensker. I Kina bor kineser. I Amerika bor amerikanere I Palestina bor ............ - Israelere
Far til 2 Skrevet 7. januar 2009 #122 Skrevet 7. januar 2009 Fortell meg heller hva som skal skje om araberne får tilranet seg enda et land, i tillegg til alle de andre de har tatt etterhvert. Mener du at Israel egentlig er større og at det burde inholde hele eller deler av Jordan, Syria, etc ? Skal Israel fortsette å fø på nabolandet sitt? Det er DU som sier at Israel sender hjelpesendinger til Israel. Det er DU som påstår at Israel er så snille at de sender nmat og medisiner. Enten får du stå ved det du sier eller så får du holde kj... Må de fleste araberne, som nå, inn i Israel å arbeide for å klare seg? Ja, så lenge Palestinerene , f.eks. på Gaza, ikke får mulighet til en infrastruktur (Israel bomber jo landet sønder og sammen). Så lenge Palestinerene ikke får starte bedrifter ved å importere råvarer (Israel stenger som kjent grensen på land og patruljerer middelhavet utenfor Gaza slik at de ikke kan få inn råvarer. De samme krigsskipene påser at de heller ikke får eksportert varer. Det er mao Israelerenes skyld at Palestinerene ikke får startet egne bedrifter. Om det kommer forsyninger til disse araberne på Gaza, som ikke er kompetente til å klare seg selv, fra andre land enn fra Israel, hvorfor må de via Israel? Fordi Israel har krigsskip som nekter båter å levere og hente varer på Gaza, og fordi Israek har overtalt USA til å legge press på Egypt (Egypt er som kjent avhengig av støtte fra USA) til å ikke slippe inn varer. At Palestinerene ikke er kompetente (om det utsagnet stemmer) så må det være fordi Israel bomber skoler fra småskoletrinnet og oppover. Araberne hadde ingen problemer med å komme seg inn til Egypt da de trengte nye forsyninger av våpen og ammunisjon. Hvorfor kan de ikke bruke den veien også for å hente mat, siden de ikke klarer å produsere noe selv? La dem få benytte kysten. Hvis du er så positiv til at de skal klare seg selv så la de klare seg selv også uten å reise gjennom andre land.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. januar 2009 #123 Skrevet 7. januar 2009 Vi klarer ikke å holde denne tråden fri for krangel en gang...også lurer vi på hvorfor det blir krig...
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #124 Skrevet 7. januar 2009 Å antyde at FN gjemmer våpen faller på sin egen urimelighet. Du kommer med hentydninger som viser at du ønsker å tråkke på alle som er kritiske til de drapene vi nå ser. Og hvor i all verden er det fremkommet dokumentasjon på at det er gjemt våpen på skoler ? Gi meg en link, eller la være å komme me4d slike GROVE beskyldninger mot FN. "Skyting frå skulen Den israelske regjeringstalsmannen Mark Regev seier i kveld at ei førebels undersøking av det som har skjedd viser at det kan ha vorte skote granatar mot israelske soldatar frå skulen som vart ramma. Og då dei skaut tilbake var resultatet uforholdsmessig kraftige eksplosjonar, seier han. Dette kan tyde på at Hamas på førehand hadde lagt ut eksplosivar på skuleområdet. Ein israelsk militær talsmann seier i kveld at det blant dei døde på skulen er funne to namngitte Hamas-krigarar, i tillegg til eit granatkastar-batteri. Det vart skote mot israelske soldatar frå dette batteriet, og dei skaut tilbake, seier talsmannen. Israel har ofte skulda Hamas for å bruke UNRWA sine bygningar til militære aktivitetar." http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6400501
KR-øst Skrevet 7. januar 2009 #125 Skrevet 7. januar 2009 Og nokre av oss meinar at Bibelen er ei fin forteljing om rett åtferd, men ikkje Guds ord, og ikkje av meir djup betydning enn Abjørnsen og Moe... Beklager, men argumentasjon som det kjøper ikkje eg, og mange med meg. Derfor vert denne debatten umogleg; Eg har som utgangspkt kva som kan gangne individ og verdssamfunn mest. Du har som utgangspunkt Biblene og fjellformasjon... Jeg må si det er en underlig konklusjon du legger for dagen. Gud har som utgangspunkt og mål å lære oss om hva som gagner oss og verden best. Hva blir da forskjellen? Du må bruke livet ditt til å prøve, og å feile før du forstår hva som gagner deg best, men Gud har sagt det i sitt ord hva som er best for oss. Men mange går hvert år en alt for tidlig død i møte, nettopp fordi de ikke følger Guds veiledning for livet. Men vi er alltid frie til å velge selv.
Far til 2 Skrevet 7. januar 2009 #126 Skrevet 7. januar 2009 "Skyting frå skulen Den israelske regjeringstalsmannen Mark Regev seier i kveld at ei førebels undersøking av det som har skjedd viser at det kan ha vorte skote granatar mot israelske soldatar frå skulen som vart ramma. Og då dei skaut tilbake var resultatet uforholdsmessig kraftige eksplosjonar, seier han. ... ... Nå har ikke de Israelske militære bygd seg opp den helt store troverdigheten gjennom denne krigen. Jeg kan ikke se at disse uttalesene skal være mer troverdig. Vi vet fra tidligere at offiseren som tømte pistolen i kroppen på en død 16-års gammel jente ble frikjent (militære hadde skutt jenta noen minutter tidligere) tiltross for at hun gikk rolig på PALESTINSK side av Skammen Mur og hørte på musikk. Skal vi da tro at disse drapene av barn hadde noen annen hensikt enn det som var grunnen til at jenta ble drept. Israelske soldater har tross alt frept ca 50 barn de siste dagene.
KR-øst Skrevet 7. januar 2009 #127 Skrevet 7. januar 2009 Koffor måtte då den Israelske stat opprettast av FN i 1948? Burde ikkje den bestått for alltid? Og koffor bur det i så fall mange arabarar der? Burde det ikkje vore ein jødisk stat i alle desse åra? Det kan en si om alle andre land i disse områdene også. Grekerne har hatt et overherredømme i alle disse landene i mange århundreder, er det vel. Og likeså har romerne erobret og regjert i isse landene i århundreder, og likeså har landene ligget under Perserriket i lang tid. Men til tross for dette, så har jo landene og folkene i hvert land bestått. Noen har kanskje skiftet navn, men ikke alle. Israel har bestått i alle de ca. 3 400 år (mener jeg det er) siden landet fikk sitt navn Israel. Og det har alltid bodd jøder i Israel, selv om landet til tider har vært nesten folketomt. Aldri har noe folk gjort krav på landområdet som sin nasjon, ei heller Jerusalem som sin hovedstad. Da stadig flere jøder vendte tilbake til sitt land i siste halvdel av 1800-tallet, og for alvor begynte å gjenoppbygge landet, kom også skarer med arabere som ville ha jobb hos jødene. Grekerne som hadde makten på den tiden, måtte etterhvert gi fra seg landområdene til England, som da fikk dette som et mandatområde. De ville da dele disse områdene mellom jødene og araberne i området. Araberne fikk Jordan, mens jødene fikk Israel. men araberne var ikke fornøyd med dette, slik at de også fikk Bibelens Samaria og Judea, som de nå kaller Vestbredden, og Gaza. Men de var heller ikke fornøyd med dette, så de har aldri godkjent noen grenser som Israel har i dag, mens israelerne godkjente dem, selv om de bare fikk en brøkdel av det de først var lovet. Palestina har aldri vært et land, og har aldri hatt noen regjeringssjef, og palestinere begynte araberne først å kalle seg i 1967, ene og alene for å lettere kunne gjøre krav på alle landområdene. Dette er bare i store trekk sånn som jeg har fått kunnskap om, men landet Israel har altså eksistert i flere tusen år.
KR-øst Skrevet 7. januar 2009 #128 Skrevet 7. januar 2009 700 000 palestinere og deres etterkommere ble jaget fra hjemstedet sitt i 1948. Hamas jobber for at disse palestinerne skal få lov til å vende hjem. Dere er så ivrige etter å komme med deres ønsketenkning, at dere gjør araberne som beordret disse araberne til å komme seg vekk, til rene løgnere. Hvordan kan dere vite bedre enn disse regjeringssjefene selv? Hvorfor gjøre dere så små?
KR-øst Skrevet 7. januar 2009 #129 Skrevet 7. januar 2009 Så du går tilbake til år 638 for å sansynliggjøre Israels rett på dette landet. Hva om noen går enda lenger tilbake ? Også du må forstå at et sted må vi sette grensen for å gå tilbake i tid, og tidspunktet for opprettelsen av Israel som stat synes å være mest naturlig for de fleste (utenom Israels tilhengere). Ja, det var ikke så dumt. Vi kan gå enda et par tusen år lenger tilbake, til den tiden da mannen Israel, som landet er oppkalt etter, bodde der. På den tiden var enda ikke Jerusalem blitt hovedstaden. Men senere, da ble Davids stad til hovedstaden Jerusalem i Israel, og har siden vært jødenes hovedstad i alle år. Jerusalem er nevnt en masse ganger i Bibelen, både i GT og NT. Men Jerusalem er ikke nevnt en eneste gang i Koranen.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #130 Skrevet 7. januar 2009 Det eksisterte ikke palestinere før 1967. Og de aller fleste som kaller seg det i dag, har aldri bodd i Israel. Hahaha Det er det dummeste jeg har lest her i denne diskusjonen. Mannen min er fra Gaza, familien hans i generasjoner, bodde ett godt stykke utenfor det vi i dag kaller Gaza. Faren til min mann måtte flykte fra sin gård, som de hadde eigd gjennom fleire generasjoner. Pga Israel okuperte.
KR-øst Skrevet 7. januar 2009 #131 Skrevet 7. januar 2009 Merkelig. Dette kartet over Palestina fant jeg på en israelsk side (zionism-israel.com) Hva i all verden motbeviste du av min påstand her? Det er riktig at romerne kalte dette for Palestinien eller noe i den duren. Jeg har også sett Pælestinian nevnt. Men dette kartet viser det området som først var forespeilet at jødene skulle få. Men de fikk altså bare en brøkdel av det.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #132 Skrevet 7. januar 2009 Fortell meg hvor navnet Israel kommer fra. Fra det gamle testamente. Hva så?
KR-øst Skrevet 7. januar 2009 #133 Skrevet 7. januar 2009 Hahaha Det er det dummeste jeg har lest her i denne diskusjonen. Mannen min er fra Gaza, familien hans i generasjoner, bodde ett godt stykke utenfor det vi i dag kaller Gaza. Faren til min mann måtte flykte fra sin gård, som de hadde eigd gjennom fleire generasjoner. Pga Israel okuperte. Hvor stor del av befolkningen på Gaza er over 60 år?
Haris Pilton Skrevet 7. januar 2009 #134 Skrevet 7. januar 2009 Nå har ikke de Israelske militære bygd seg opp den helt store troverdigheten gjennom denne krigen. Jeg kan ikke se at disse uttalesene skal være mer troverdig. Hva ser du på som troverdig da?
KR-øst Skrevet 7. januar 2009 #135 Skrevet 7. januar 2009 Fra det gamle testamente. Hva så? Da oppsto det altså ikke i 1948.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #136 Skrevet 7. januar 2009 Da oppsto det altså ikke i 1948. Du snakker om et navn, jeg snakker om en stat. Vet du noe om nordafrika? Er det arabisk og muslimsk? Det har nemlig lengre historie enn Israel. Og man nøler ikke med å si at man er araber og muslim der. Statsgrensene ble opprettet på 60-tallet, og når man diskuterer hvem som har rett til hva der, er det ingen som går tilbake 2000 år for å forklare det. Hvis man hadde gjort det, med alle omstridte stater, så hadde det nok ikke vært noen mennesker igjen på jord.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #137 Skrevet 7. januar 2009 Hvor stor del av befolkningen på Gaza er over 60 år? Hva har det med saken å gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #138 Skrevet 7. januar 2009 I hundrevis av år var Palestinere den største folkegruppen i landet Palestina. I 1918 var 92% av befolkningen arabere (kristne og muslimer), og 8% jøder. Jødene eide 2% av jorden. I 1948 etter en omfattende jødisk innvandring, utgjorde araberne fremdeles 70% av befolkningen. Jødene 30% og eide 6% av jorden. Staten Israel ble oppretta i 1948 og mange hundre tusner palestinere ble jaget bort fra sine egne boområder, og dømt til et liv på flukt fra sitt eget land.
Gjest pasta Skrevet 7. januar 2009 #139 Skrevet 7. januar 2009 Vi klarer ikke å holde denne tråden fri for krangel en gang...også lurer vi på hvorfor det blir krig... Ja det er trist. Denne tråden var god i begynnelsen men etterhvert kom flere med sine personlige og politiske meninger, som igjen ender opp i heftig diskusjon. Det har blitt så mange faktafeil etterhvert i denne tråden at det rett og slett er skremmende. Faktafeilene kommer fra begge sidene i debatten. Jeg skjønner godt at dette er et tema som vekker følelser. Det er soleklart at situasjonen idag er forferdelig og vi alle bør gjøre som Bush å krevd en umiddelbar og ubegrenset våpenhvile på Gaza. Denne konflikten kommer til å forsette er jeg redd for, uansett om det blir våpenhvile i perioder. Det eneste som kan hjelpe er at begge sider annerkjenner og respekterer hverandre, noe jeg tror vil være vanskelig. Mitt tips er at dere som leser alt som blir skrevet om dette temaet på kvinneguiden skjønner at mye blir skrevet ut fra følser. Vær kritisk! - Tror dere foreksempel at soldater fra Israel virkelig skyter alle barna de ser? - Et annet eksempel kan være selvmordsbombere og Hamas. Hvor mange av dere som skriver om de forferdelige selvmordsbomberne vet nårtid dette virkemiddelet sist ble brukt?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #140 Skrevet 7. januar 2009 Ja det er trist. Denne tråden var god i begynnelsen men etterhvert kom flere med sine personlige og politiske meninger, som igjen ender opp i heftig diskusjon. Det har blitt så mange faktafeil etterhvert i denne tråden at det rett og slett er skremmende. Faktafeilene kommer fra begge sidene i debatten. Jeg skjønner godt at dette er et tema som vekker følelser. Det er soleklart at situasjonen idag er forferdelig og vi alle bør gjøre som Bush å krevd en umiddelbar og ubegrenset våpenhvile på Gaza. Denne konflikten kommer til å forsette er jeg redd for, uansett om det blir våpenhvile i perioder. Det eneste som kan hjelpe er at begge sider annerkjenner og respekterer hverandre, noe jeg tror vil være vanskelig. Mitt tips er at dere som leser alt som blir skrevet om dette temaet på kvinneguiden skjønner at mye blir skrevet ut fra følser. Vær kritisk! - Tror dere foreksempel at soldater fra Israel virkelig skyter alle barna de ser? - Et annet eksempel kan være selvmordsbombere og Hamas. Hvor mange av dere som skriver om de forferdelige selvmordsbomberne vet nårtid dette virkemiddelet sist ble brukt? Vel, Israels behandling av palestinske mindreårige er en kjensgjerning. Siden 2000 er nesten fem tusen palestinere drept i de okkuperte områdene, og nesten tusen av disse var mindreårige. http://www.btselem.org/English/Statistics/Casualties.asp Altså: en femtedel av de drepte var mindreårige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå