KR-øst Skrevet 6. januar 2009 #81 Skrevet 6. januar 2009 Vel, nå har israel stengt grensene for journalister totalt. Ingen får tillatelse til å komme inn på gazastripen. Hvis det denne legen driver med kun er propaganda for palestinernes sak og egentlig bare løgn og fanteri, så er det vel ikke værre enn at de slipper inn andre journalister da? Hvorfor gjør de ikke det? For at de ikke skal bli skadet. For da blir det et forferdelig ramaskrik fra hele den forkvaklede verden.
KR-øst Skrevet 6. januar 2009 #82 Skrevet 6. januar 2009 Vet du, dette synes jeg er lavmål. Jeg synes du burde skamme deg! Nei, dette har han fullstendig rett i. Jeg har enda ikke sett den mannen gjøre noe annet enn å drive propaganda for terroristene. Dette driver han med overfor flere TV-kanaler. De gangene jeg har sett ham, har han vært i stille og rolige omgivelser, uten en eneste hvit frakk i nærheten.
KR-øst Skrevet 6. januar 2009 #83 Skrevet 6. januar 2009 Mente grensene av 1948. Gikk litt fort i svingene. Palestinerne skulle ha like rettigheter i Israel, noe som i praksis aldri skjedde. Hvis du vil bli tatt på alvor, så hold deg til sannheten. Her er det viktig å være klar over at araberne aldri har godkjent noen av disse grensene dere nevner. Derfor har de heller ingen krav å komme med, før de godkjenner grenser som er foreslått. Israel har plikt til å holde de områdene de har i dag, inntil en varig fred er undertegnet, og overholdt av begge parter. Dette er det som gjelder, hvis det er FN som bestemmer.
KR-øst Skrevet 6. januar 2009 #84 Skrevet 6. januar 2009 Staten Israel ble opprettet etter 2.verdenskrig. Så ISRAEL fantes ikke før Palestina. MEN, jøder bodde i områdene i Midtøsten fra begynnelsen av, FØR det ble dannet et område som kaltes for Palestina. ISRAEL fikk utdelt et område, og etter krigene i 48 og 67 så har de selvfølgelig unerlagt seg større områder enn de fikk utdelt. At du i det hele tatt klarer å si noe imot det, viser at du sluker alt du hører/leser om søte, snille Israel. Det er ingenting negativt om Israel at de har tatt flere områder enn de fikk. Det er slikt man gjør under kriger. De er ikke de første til å gjøre det. Så aksepter dette og gå videre. Fortell meg hvor navnet Israel kommer fra.
KR-øst Skrevet 6. januar 2009 #85 Skrevet 6. januar 2009 og bekrefter at dette ikke er en krig som baserer seg på meninger, men etnisk rensing. Ja, det så vi i Gaza da alle jøder ble kastet ut derfra, fra hjem, dyrket jord og eiendeler.
Gjest Wolfmoon Skrevet 6. januar 2009 #86 Skrevet 6. januar 2009 Og denne tråden var mye mer interessant før enkelte, som mener de sitter på den absolutte sannhet om at den siden de er på har rett, kom inn i den. Og Kr-øst, at journalister blir holdt ute for deres egen sikkerhet er rett og slett et temmelig dårlig argument. Jeg vil tro de erfarne krigsjournalistene som er tilstedet helt fint greier å vurdere egen sikkerhet, og ikke minst at de vet hvilken sikkerhet de løper. Men det er klart, det kan jo ha en viss sammenheng med kritikken de fikk under bl.a. angrepene mot Libanon av nettopp disse journalistene!? Men det vil du vel uansett aldri engang vurdere, så jeg vet ikke hvorfor jeg gidder.
KR-øst Skrevet 6. januar 2009 #87 Skrevet 6. januar 2009 (endret) Vel. En historie skrevet av en jøde som i mange år har talt Israels sak er vel ikke nødvendigvis objektiv. Fint om du kunne trekke frem et uhildet innlegg. Hvilke opplysninger kan du komme med som forsvarer dine uttalelser? Endret 6. januar 2009 av Nigo-san
KR-øst Skrevet 6. januar 2009 #88 Skrevet 6. januar 2009 Det du påstår her er vel en av de store løgnene som enkelte av Israels tilhengere benytter for å antyde at de har rett til å ta dette landområdet fra Palestinerene. Norge bestod av 99% ? Nordmenn (inkl samer) da vi løsrev oss fra Sverige. Palestina bestod av 60% ? Palestinere og 15% ? jøder da Palestinerene ble jaget fra sine landområder (de som er igjen blir forøvrig fortsatt jaget av nybyggere som er importert fra Afrika og andre landområder). Dette vises på dette kartet utarbeidet av FN som forteller en del om bosettinger i Palestina etter 2.verdenskrig (da Israel ble opprettet) Det eksisterte ikke palestinere før 1967. Og de aller fleste som kaller seg det i dag, har aldri bodd i Israel.
KR-øst Skrevet 6. januar 2009 #89 Skrevet 6. januar 2009 Det du påstår her er vel en av de store løgnene som enkelte av Israels tilhengere benytter for å antyde at de har rett til å ta dette landområdet fra Palestinerene. Norge bestod av 99% ? Nordmenn (inkl samer) da vi løsrev oss fra Sverige. Palestina bestod av 60% ? Palestinere og 15% ? jøder da Palestinerene ble jaget fra sine landområder (de som er igjen blir forøvrig fortsatt jaget av nybyggere som er importert fra Afrika og andre landområder). Dette vises på dette kartet utarbeidet av FN som forteller en del om bosettinger i Palestina etter 2.verdenskrig (da Israel ble opprettet) Når det foretas en folketelling, da opereres det med tall, i motsetning til denne hvor det bare opereres med prosentandeler. Dette er et dårlig bevis for at det er avholdt folketelling. Dette er nok bare velvillige antakelser.
attegløyma Skrevet 6. januar 2009 #90 Skrevet 6. januar 2009 KR-Øst, seier du at områda som no utgjer Israel var heilt tomme for folk i 1948? Altså, at i eit av verdas tettast befolka område så var eit stort område tomt? Og om dette ikkje stemmer, har det då reelt sett noko å sei om dette folket var ein stat eller ikkje? Er ikkje poenget at det budde folk der, som hadde liv, eigedomar, familie? Og om nokon hadde kome til deg og sagt at det sto i ei bok (her: Bibelen) at dei hadde fått ditt hus, ditt land, frå Gud for tusen år sia, hadde du berre flytta? For det kan eg love deg at eg ikkje hadde gjort. Eg hadde kjempa til siste pust... Og dette betyr ikkje at eg støttar terrorisme. Eg var i Tel Aviv ein lengre periode for ein del år sidan, og følte terrortrusselen på kroppen, og det var ikkje ok, nei. Men samstundes, kva kan ein forvente når ein jagar folk frå områda dei bur i? For uansett om mange har blitt buande, så MÅ jo teknisk sett områder ha blitt annektert for å få plass til så mange fleire folk. Reint logisk sett...
Ambassadør. Skrevet 6. januar 2009 #91 Skrevet 6. januar 2009 Kan noen svare på om dette stemmer eller om jeg har misforstått??? Araberne blir ikke fornøyd med en egen liten stat tett inntil Israel uansett. Deres religion, islam, tillater ikke en jødisk stat overhodet. Araberene ønsker Israel utslettet. Videre finnes det ikke noe eget folkeslag som heter "palestinere". Det er arabere. Palestina er navnet på et urgammelt jødisk landområde. Dette navnet "palestinere" er kun et løgn som serveres for å få det til å virke som om de har en historisk rett på landområdet, noe de ikke har.
KR-øst Skrevet 6. januar 2009 #92 Skrevet 6. januar 2009 (endret) Gi meg en eneste link som tilsier at det er Israel som står for den viktige nødhjelpen til Gaza. All informasjon som har kommet frem de siste dagene tilsier at lastebilene med mat, medisiner og annen nødhjelp kommer fra land som Jordan, Egypt og FN. Og få vet vel bedre enn deg at Israel ikke støtter FN's tiltak på Gaza. Løgner vil bli gjennomskuet selv om de kommer fra Israel eller deres frender. Du forenkler problemet når du sier at Palestinerene ikke bør få komme inn i Israel. Det har nå blitt lagt frem MANGE kart her inne på KG som tilsier at Israel hele tiden forsøker å tilegne seg landområder som tilhører Palestinerene ihht FN resolusjoner. Nå kan jo du svare med at Israel ikke bryr seg om FN resolusjoner, noe som forøvrig er helt sant, men om du åpner øynene for hva andre mener vil du se at de aller fleste land mener FN resolusjonene er det som bør legges til grunn for arealfordeling. Heller ikke krigen I gaza forandrer på dette. Fortell meg heller hva som skal skje om araberne får tilranet seg enda et land, i tillegg til alle de andre de har tatt etterhvert. Skal Israel fortsette å fø på nabolandet sitt? Må de fleste araberne, som nå, inn i Israel å arbeide for å klare seg? Om det kommer forsyninger til disse araberne på Gaza, som ikke er kompetente til å klare seg selv, fra andre land enn fra Israel, hvorfor må de via Israel? Araberne hadde ingen problemer med å komme seg inn til Egypt da de trengte nye forsyninger av våpen og ammunisjon. Hvorfor kan de ikke bruke den veien også for å hente mat, siden de ikke klarer å produsere noe selv? Endret 6. januar 2009 av Nigo-san
attegløyma Skrevet 6. januar 2009 #93 Skrevet 6. januar 2009 Og ein stor del av Israel sine midlar kjem frå USA... Skal USA halde fram med å fø på Israel?
KR-øst Skrevet 6. januar 2009 #94 Skrevet 6. januar 2009 KR-Øst, seier du at områda som no utgjer Israel var heilt tomme for folk i 1948? Altså, at i eit av verdas tettast befolka område så var eit stort område tomt? Og om dette ikkje stemmer, har det då reelt sett noko å sei om dette folket var ein stat eller ikkje? Er ikkje poenget at det budde folk der, som hadde liv, eigedomar, familie? Og om nokon hadde kome til deg og sagt at det sto i ei bok (her: Bibelen) at dei hadde fått ditt hus, ditt land, frå Gud for tusen år sia, hadde du berre flytta? For det kan eg love deg at eg ikkje hadde gjort. Eg hadde kjempa til siste pust... Og dette betyr ikkje at eg støttar terrorisme. Eg var i Tel Aviv ein lengre periode for ein del år sidan, og følte terrortrusselen på kroppen, og det var ikkje ok, nei. Men samstundes, kva kan ein forvente når ein jagar folk frå områda dei bur i? For uansett om mange har blitt buande, så MÅ jo teknisk sett områder ha blitt annektert for å få plass til så mange fleire folk. Reint logisk sett... Jeg er helt enig med deg i at ingen burde hives ut fra hjemmene sine. Men før de 5 arabiske statene gikk til angrep på Israel i 1948, fikk araberne som bodde der beskjed om å komme seg vekk, inntil de hadde overtatt landet (inkludert alle israelernes hjem). De ble da lovet å overta israelernes hjem ved tilbakekomsten. Dette har de arabiske lederne selv hevdet. En av dem har også omtalt dette i en bok han har skrevet. Dette har jeg omtalt tidligere. Men etter gjenopprettelsen av Israel, et land som egentlig er flere tusen år gammelt, og har navn etter en person som i Bibelen kaltes Israel, da ble 8-900 000 jøder som bodde i forskjellige arabiske land, jaget fra sine hjem og eiendeler. De fleste ble integrert i Israel, men noen dro også til andre land, bla. USA. Israelerne tok i mot alle sine som kom til dem, men araberne tok ikke imot sine, bortsett fra de som fikk komme inn i Jordan. Arabiske ledere har holdt disse som gisler til skue for hele verden, for på den måten å ramme Israel. En trenger ikke å være særlig intelligent for å forstå denne strategien. Til og med jeg har skjønt dette.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #95 Skrevet 6. januar 2009 Her er en kort og god oppsummering av Hamas.
attegløyma Skrevet 6. januar 2009 #96 Skrevet 6. januar 2009 Poenget mitt er vel at å trekke inn eldgammal historie er det som starta problemet i utgangspunktet. Dersom Gud verkeleg fanst, og meinte at dette var jødane sitt land, så hadde han vel ikkje latt dei miste det? Og sidan dei mista det, er det då framleis ein lovnad? Dei fleste jødar og arabarar eg har møtt, som er heilt vanlege folk, er motstandarar av det som skjer her, fordi dei vil helst vere i fred, få oppdra ungane sine i fred, og ha det godt. Du har kjøpt ei side sine argument til full pris, andre her den andre sida sine argument. Poenget er at ingen av sidene har rett, og ingen har heilt feil. Ein få gå etter ein middelveg som gagnar folk flest.
KR-øst Skrevet 6. januar 2009 #97 Skrevet 6. januar 2009 Og ein stor del av Israel sine midlar kjem frå USA... Skal USA halde fram med å fø på Israel? For det første så eksporterer Israel forskjellige varer i stadig økende andel til temmelig mange land i verden. Hvis de ikke hadde hatt dødsfiender rundt seg, slik at de må bekoste enorme summer for å klare å forsvare seg mot disse hver eneste dag hele året, og i 60 år sammenhengende nå, da hadde de kunnet, uten tvil, klart seg selv uten noen form for støtte av noe slag. Husk at dette lille landet har fostret fram ca. 1/3 av alle nobelprisvinnere i verden.
KR-øst Skrevet 6. januar 2009 #98 Skrevet 6. januar 2009 Poenget mitt er vel at å trekke inn eldgammal historie er det som starta problemet i utgangspunktet. Dersom Gud verkeleg fanst, og meinte at dette var jødane sitt land, så hadde han vel ikkje latt dei miste det? Og sidan dei mista det, er det då framleis ein lovnad? Dei fleste jødar og arabarar eg har møtt, som er heilt vanlege folk, er motstandarar av det som skjer her, fordi dei vil helst vere i fred, få oppdra ungane sine i fred, og ha det godt. Du har kjøpt ei side sine argument til full pris, andre her den andre sida sine argument. Poenget er at ingen av sidene har rett, og ingen har heilt feil. Ein få gå etter ein middelveg som gagnar folk flest. I min Bibel står det at i de siste dager skal landet Israel bli gjenfødt på en dag, og Gud skal hente jødene hjem fra alle verdens land hvor han hadde spredt dem, og de skal ikke mer rykkes opp derfra. Gud har sagt at dette landet er hans, og fra rommet har noen tatt bilde av Israels fjell, hvor Guds navn vises på hebraisk i fjellenes formasjoner. Jeg har selv sett dette bildet. Og jødene fortsetter å strømme til Israel, til tross for alle krigsfarer. Jeg tror ikke det er for at de ikke forstår risikoen ved dette.
attegløyma Skrevet 6. januar 2009 #99 Skrevet 6. januar 2009 Og nokre av oss meinar at Bibelen er ei fin forteljing om rett åtferd, men ikkje Guds ord, og ikkje av meir djup betydning enn Abjørnsen og Moe... Beklager, men argumentasjon som det kjøper ikkje eg, og mange med meg. Derfor vert denne debatten umogleg; Eg har som utgangspkt kva som kan gangne individ og verdssamfunn mest. Du har som utgangspunkt Biblene og fjellformasjon...
Ambassadør. Skrevet 6. januar 2009 #100 Skrevet 6. januar 2009 Dersom Gud verkeleg fanst, og meinte at dette var jødane sitt land, så hadde han vel ikkje latt dei miste det? Og sidan dei mista det, er det då framleis ein lovnad? Han har jo ikke latt dem miste det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå