Gjest A.P.Katt utlogget Skrevet 6. januar 2009 #41 Skrevet 6. januar 2009 For å oppklare en ting: Palestinerne har ikke okkupert noe av Israel. Etter krigen ble staten Israel opprettet, fordi man så det nødvendig med en jødisk stat etter grusomhetene under andre verdenskrig. FN opprettet ganske så kjapt en delingsplan, hvor jeg mener at Israel ble tildelt 57% av palestinske områder. Problemet var alle palestinerne som bodde der fra før, som ble jagd vekk fra sine hjem. I tillegg har staten Israel okkupert mer og mer av palestinske områder, og mener å huske at Israel nå er 97% av områdene? Det som er igjen for palestinerne er Vestbredden, ca like stort som Hedmark. Gazastripen hadde Israel okkupert i flere år, men palestinerne fikk det tilbake for noen år siden. Det siste året har grensene til Gaza vært sperret, og dermed er beboerne i Gaza nå sjanseløse til å slippe ut. I tillegg har staten Israel reist en 8 meter høy mur som er bygd inn på palestinske områder, som gjør hverdagen til palestinere veldig vanskelig med tanke på å komme til f.eks jobb og sykehus i Israel. For å komme gjennom må man gjennom check points, veldig tidkrevende sluser. Håper dette klarer opp en del, bra å spørre hvis man er usikker. Folk må gjerne legge til/rette opp om jeg har skrevet mangelfullt. Dette var flott forklart Da skjønner også jeg litt mere;)
Gjest78 Skrevet 6. januar 2009 #42 Skrevet 6. januar 2009 (endret) Takk for mye info som er skrevet her, jeg synes også at dette er en utrolig vanskelig konflikt å følge med på. Jeg merker jeg blir lei meg, oppgitt og frustrert hver gang (hver dag) dette er på nyhetene, jeg har ikke noe håp om at det noen gang skal bli fred der nede. Partene har ikke noe ønske om fred, de har ønske om å utslette den andre parten. På nyhetene for noen dager siden ble en israelsk gutt på kanskje 10 år spurt om han ikke tenkte på barna i Gaza, han ristet på hodet og sa "No". De vokser opp med foreldre som hater den andre parten, og blir hjernevasket til å tro at de ikke er likeverdige mennesker, de er onde. Jeg er ikke for eller mot noen av partene, ingen av dem har rett, de har så utrolig feil begge to. Som det er skrevet lenger oppe, jeg har ingen sympati for verken staten Israel eller Hamas, men jeg har selvfølgelig masse sympati for de sivile menneskene der nede som lever i frykt, nød og død hver eneste dag. Jeg merker også at jeg blir veldig frustrert av USA, Frp, SV og andre som åpent holder med en av partene, sakene dette dreier seg om har blitt så forferdelig irrelevant i forhold til handlingene som blir begått. Ingenting kan rettferdiggjøre drap, terrorisme og krig, dette dreier seg kun om hat, ikke om hvem som har rett til å leve hvor. Israel og Palestina er tydeligvis ikke i stand til å styre seg selv. Endret 6. januar 2009 av Lady Lovelace
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 6. januar 2009 #43 Skrevet 6. januar 2009 Vet du, dette synes jeg er lavmål. Jeg synes du burde skamme deg! Hvis du vet så lite om Gilbert så les litt: http://www.document.no/2009/01/mads_gilbert_i_dodsriket.html http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=575561 http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=546692 http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/09/30/284907.html http://www.document.no/2009/01/hamas_drepe...er_pa_syke.html http://www.nordlys.no/debatt/ytring/article2371823.ece http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1503616.ece http://voxpopulinor.blogspot.com/2006/10/d...-samaritan.html Nå har jeg ikke tid til å linke mer her ... Han gjør sikkert en god jobb som lege - for de pasientene han føler omsorg, altså de som står på samme politiske side som han. Han må gjøre som han vil for meg ... men han bør fremstå som det han er og ikke gjøre seg til noe annet. Å tro på hans beskrivelser fra Gaza er jo bare helt vanvittig ..
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #44 Skrevet 6. januar 2009 Nå ble strengt tatt ikke palestinerne forvist i forbindelse med opprettelsen av staten Israel, i uavhengighetserklæringen ble det gjort det klart at alle etnisiteter og religioner skulle ha like rettigheter. Palestinerne flyktet under "uavhengighetskrigen". De omliggende araberstatene ville ikke ha dem, men internerte dem i leirer. Etter krigen mente Israel at de flyktede palestinerne hadde forspilt sin rett til å bo i Israel. Og Libanon og Syria vil ikke integrere palestinerne i samfunnet. I Jordan har palestinerne fått noen rettigheter. Libanon mener at palestinerne i Libanon skal tilbake til Israel som deres foreldre, besteforeldre og oldeforeldre flyktet fra for mer enn 60 år siden. Palestinere som er født i Libanon av foreldre og besteforeldre som er født i Libanon får ikke libanesisk statsborgerskap eller samme rettigheter som andre libanesere. De lever fortsatt under dårlige humanitære forhold i flyktningeleire. De har ingen rettigheter til helsehjelp, skole, arbeid eller eiendomsrett. Terrorister gjemmer seg i blant palestinerne der også, og den libanesiske hæren har angrepet på samme måten som den israelske hæren, men det får ikke så mye internasjonal oppmerksomhet. http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.2586256 Den arabiske verden gjør ingenting for å hjelpe palestinerne (med unntak av Jordan), for hvis de hjelper palestinerne kan de ikke lenger bruke dem i sitt politiske spill mot Israel.
Rosalie Skrevet 6. januar 2009 #45 Skrevet 6. januar 2009 Det er ikke like rettigheter mellom jøder og palestinere i Israel. Palestinerne blir aktivt diskriminert av staten Israel. Rights of Arab Citizens of Israel: Though Arabs citizens are a national indigenous minority entitled to full equality, they have been subjected to systemic and institutional discrimination in all aspects of life since the establishment of the State. · Whereas Arabs in Israel account for 20% of the population, the area of jurisdiction of all Arab authorities consists of only 2.5% of the area of Israel. · Social and institutional barriers have prevented Arab citizens from acquiring land or leasing it in more than 80% of the country. · Mixed towns: 90,000 Arab citizens of the State live in mixed towns - Ramle, Lod, Acco, Haifa, and Yaffo. Vast discrepancies in infrastructure, maintenance, and services between Arab and Jewish neighborhoods in the same town is abundantly clear; sometimes there are even walls separating the Arab and Jewish populations. http://www.acri.org.il/eng/story.aspx?id=573
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 6. januar 2009 #46 Skrevet 6. januar 2009 Takk for mange oppklarende svar, nå føler jeg at jeg forstår litt mer av hele denne tragedien. Shimon Peres sa forøvrig tidligere når han fikk spørsmål om hvorfor ikke flere israelske barn ble rammet av krigen mellom Israel og Hamaz: "vi tar vare på ungene våre". Dette er det vel kanskje noe i, eller hva? http://www.nrk.no/nyheter/1.6395908
attegløyma Skrevet 6. januar 2009 #47 Skrevet 6. januar 2009 Men kor lett er det å verne ungane dine mot bomber når de er innelåst i eit lite område? Uten moglegheit til å rømme? Du verkar innimellom litt korttenkt, no offence...
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #48 Skrevet 6. januar 2009 Da jeg bodde i Israel hadde mine arabiske venner de samme rettighetene som mine jødiske venner. Jeg mener det ikke er diskriminering som er årsaken til at araberne generelt har noe lavere levestandard enn jødene. Årsakene kan være at araberne ofte har flere barn å forsørge og moren er ofte hjemmeværende. De jødiske familiene har oftest færre barn og begge foreldrene jobber. Arabiske familier har derfor også dårligere råd til å gi barna en høy utdannelse. En annen årsak kan være at militærtjenesten ofte er et springbrett til en videre yrkeskarriere. Jødiske menn og kvinner har obligatorisk militærtjeneste. Israelske arabere har frivillig militærtjeneste. Derfor er det en del arabere som velger bort militærtjenesten og mister derfor denne karrieremuligheten. En tredje årsak kan være spåkproblemer fordi noen yrker krever at man kan det hebraiske språket. Dette kunne vært løst ved å gi obligatorisk språkundervisning, slik vi gjør her i Norge. Israelske arabere finnes i alle samfunnslag. Noen er advokater, leger, dommere, politikere på høyt nivå (i Knesset) og noen er ambassadører for Israel eller har høye stillinger i det israelske forsvaret. Undersøkelser viser at de fleste arabere som bor i Israel ikke ønsker å flytte fra Israel hvis det blir opprettet en palestinsk stat.
Rosalie Skrevet 6. januar 2009 #49 Skrevet 6. januar 2009 Takk for mange oppklarende svar, nå føler jeg at jeg forstår litt mer av hele denne tragedien. Shimon Peres sa forøvrig tidligere når han fikk spørsmål om hvorfor ikke flere israelske barn ble rammet av krigen mellom Israel og Hamaz: "vi tar vare på ungene våre". Dette er det vel kanskje noe i, eller hva? http://www.nrk.no/nyheter/1.6395908 I Gaza bor det 1.5 millioner mennesker på et landområde på størrelse med Hamar. Hvor mener du de skal gjøre av ungene sine? Ikke kan de sende unger og kvinner ut av Gaza, heller, all den tid grensene er stengte. Gudshus har i alle år vært typiske fredede steder. Israel bombet en moske midt i fredagsbønnen og markedet dagen etter. Det er stort sett kvinner og barn som handler mat.
Gjest Gjest_huldra_* Skrevet 6. januar 2009 #50 Skrevet 6. januar 2009 Men kor lett er det å verne ungane dine mot bomber når de er innelåst i eit lite område? Uten moglegheit til å rømme? Du verkar innimellom litt korttenkt, no offence... Alt de palestinske ungene gjør er å stå ute, midt under skyting ol. og kaster stein. Hvor er foreldrene?
Gjest Gjest_Thelma_* Skrevet 6. januar 2009 #51 Skrevet 6. januar 2009 Wadjet skrev: I Gaza bor det 1.5 millioner mennesker på et landområde på størrelse med Hamar. Hvor mener du de skal gjøre av ungene sine? Ikke kan de sende unger og kvinner ut av Gaza, heller, all den tid grensene er stengte. Gudshus har i alle år vært typiske fredede steder. Israel bombet en moske midt i fredagsbønnen og markedet dagen etter. Det er stort sett kvinner og barn som handler mat. Her kan du lese hvorfor de bombet moskeen: Israelske fly bombet sent torsadg kveld en moskè i Gaza som ledet til en etter-eksplosjon. Bakgrunnen var at moskèen ble brukt til lagring av raketter og ammunisjon, melder den israelske avisen Haaretz Bombingen ble fulgt av en rekke ettereksplosjoner som skyldtes våpen og ammunisjon som ble lagret i moskèen, melder den israelske avisen Haaretz Moskèen ble også brukt som en sentral for å planlegge nye angrep i Hamas-regi, sier en talsmann for det isaraelske forsvaret til avisen. - IDF (Det israelske forsvaret) vil fortsatt angipe mål som blir brukt i terrorplanlegging, sier en talsmann for IDF. Tidligere torsdag bombet israleske F-16 fly bopelen til Nizar Rayyan som var den politiske lederen av Hamas men også en militær islamist. I angrepet ble hans fire koner og 11 barn drept. Ifølge Israelske myndigheter var hans hus et lager for våpen som ble brukt til å angripe Israel. Media opplyser at stedet ikke ble plukket ut som måt for IDF men fordi det var et kjent område hvor våpen ble oppbevart.
Gjest Bønna123 Skrevet 6. januar 2009 #52 Skrevet 6. januar 2009 Hvorfor har palestinerne valgt en terrororganisasjon som Hamaz som ledere? Det er vel ikke noe sjakktrekk å velge Hamaz, de kaster jo stein i glasshus! Dette har de holdt på med siden de tok over, og Israel må da få forsvare seg! Hamaz er en terrororganisasjon, de DRITER i om palestinske barn blir drept i hopetall, de er fornøyde kun dersom de får utslettet israelerne. Ja, Israel overkjører palestinerne når det gjelder våpen ol. men de må jo gjøre noe, og det virker som det eneste som virker mot Hamaz er å få utslettet dem.
Rosalie Skrevet 6. januar 2009 #53 Skrevet 6. januar 2009 Jeg vet hvorfor de bombet moskeen. Men da må farsken meg israelske ambassadøren slutte å stå på TV og si at "vi sparer sivile". Hamas bruker sivilbefolkningen som levende skjold. Ja, man kan si at de får det de har bedt om, ved å velge en ytterliggående fundamentalistisk organisasjon til å styre seg. Men da skal man huske at palestinerne i selstyreområdene har levd under okkupasjon omtrent sammenhengende siden 1967. Nå lever de i et fengsel, nesten uten arbeidsmuligheter og muligheter til å dyrke sin egen mark (mye av dyrkbar mark er på andre siden av muren, og Israel har stengt alle portene ut). Store deler av palestinerne i Gaza lever i veldig fattigdom. Helsevesen har de nesten ikke, og i et slik samfunn vil man neppe ha særlig fungerende skolevesen, da det hverken finnes lokaler eller materiale. For et folk som lever under slike ekstreme forhold vil de naturligvis ikke velge ledere som samarbeider med okkupanter og fangevoktere (slik de helt sikkert ser på Israel). Alternativet var da Hamas. Folket på Gaza er trengt opp i et hjørne, noe de har vært i hvert fall siden 1967. Og jeg vet jammen ikke hvordan man skal få løst problemene.
Far til 2 Skrevet 6. januar 2009 #54 Skrevet 6. januar 2009 Takk for mange oppklarende svar, nå føler jeg at jeg forstår litt mer av hele denne tragedien. Shimon Peres sa forøvrig tidligere når han fikk spørsmål om hvorfor ikke flere israelske barn ble rammet av krigen mellom Israel og Hamaz: "vi tar vare på ungene våre". Dette er det vel kanskje noe i, eller hva? http://www.nrk.no/nyheter/1.6395908 Nei det Perez sier i sitt innlegg er rett og slett sprøyt. Mange barn har nå flyktet til FN drevne skoler, etc., men israelske soldater følger etter med tanks og sender granater mot disse barna. Nå er også Danske feltsykehus bombet. INGEN ! uten egnet våpen kan forsvare barna sine mot denne type drap. Vi vet at snart 100 barn er skutt i filler av fly, helikopter, tanks og soldater med håndvåpen. Og det er gjort mens barn har ligget og sovet i sine egne hjem fordi foreldrene til disse Palestinske barna ikke har hatt noe sted å rømme, samtidig som Palestinerene kansje ikke trodde at Israelerene skulle være så blodtørste som de har vist seg å være. Nå skyter Palestinerene på alt som rører på seg, inkludert egne soldater. Israel er på vei til å gjennomføre en masseutryddelse som er helt på linje med andre masseutryddelser i europa de siste 100 årene.
Far til 2 Skrevet 6. januar 2009 #55 Skrevet 6. januar 2009 Alt de palestinske ungene gjør er å stå ute, midt under skyting ol. og kaster stein. Hvor er foreldrene? Foreldrene er drept av Israelerene.
Gjest Wolfmoon Skrevet 6. januar 2009 #56 Skrevet 6. januar 2009 Hvorfor har palestinerne valgt en terrororganisasjon som Hamaz som ledere? Det er vel ikke noe sjakktrekk å velge Hamaz, de kaster jo stein i glasshus! Dette har de holdt på med siden de tok over, og Israel må da få forsvare seg! Hamaz er en terrororganisasjon, de DRITER i om palestinske barn blir drept i hopetall, de er fornøyde kun dersom de får utslettet israelerne. Ja, Israel overkjører palestinerne når det gjelder våpen ol. men de må jo gjøre noe, og det virker som det eneste som virker mot Hamaz er å få utslettet dem. Hvorfor de valgte Hamas? Fordi al-Fatah ikke fikk gjennomslag for noen av sine saker ovenfor Israel, og var mer eller mindre gjennomkorrupt. I tillegg hadde Hamas over tid bygd opp en infastruktur med skoler og helsevesen som en motvekt til det selvstyremyndighetene fikk til. Hamas vant altså popularitet gjennom å gi palestinerne ting de desperat trengte, så hvorfor skulle noen da fortsette å stemme på Fatah? Og når Israel og USA tvinger gjennom demokratiske valg, velger så palestinerne Hamas på demokratisk vis. Og hva skjer da? Jo, både Israel og USA, og de fleste andre vestlige land unntatt Norge, nekter å godta valgresultatet. Hva poenget var med å få til et demokratisk valg har jeg fortsatt ikke helt skjønt, så lenge man overhodet ikke var innstilt på å godta resultatet :klø: Hvis det er noen som kan forklare dette nærmere hadde jeg satt veldig pris på det.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 6. januar 2009 #57 Skrevet 6. januar 2009 Hvorfor de valgte Hamas? Hva poenget var med å få til et demokratisk valg har jeg fortsatt ikke helt skjønt, så lenge man overhodet ikke var innstilt på å godta resultatet :klø: Hvis det er noen som kan forklare dette nærmere hadde jeg satt veldig pris på det. Kanskje det kan ha noe å gjøre med at Hamas har som mål å utrydde et helt folkeslag. Hvis for eksempel en tysker idag hadde vunnet valget i Tyskland og hadde hatt som kampsak at han skulle utrydde alle jøder, tror du alle andre vestlige statsledere hadde klappet han på ryggen å sagt gratullerer med seieren?
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #58 Skrevet 6. januar 2009 Da jeg bodde i Israel hadde mine arabiske venner de samme rettighetene som mine jødiske venner. Bortsett fra rett til statsborgerskap. "The Citizenship Law (Temporary Order), introduced in 2003, establishes that the interior minister does not have the authority to approve residence in Israel for non-Jews. This destroys the rights for young Israeli and West Bank Palestinians, under 25 for women and 35 for men, to be able to marry and live together. The ban also covers Palestinians of all ages residing in Gaza. " Det er et brudd på grunnleggende menneskerettigheter. Forøvrig er jeg enig med deg i at dette ikke primært er en konflikt mellom arabere/jøder, men heller Israel/Hamas. Når det er sagt, så er det klart det ikke gjør det enklere for jøder og arabere å leve sammen i dette området.
Far til 2 Skrevet 6. januar 2009 #59 Skrevet 6. januar 2009 Kanskje det kan ha noe å gjøre med at Hamas har som mål å utrydde et helt folkeslag. Hvis for eksempel en tysker idag hadde vunnet valget i Tyskland og hadde hatt som kampsak at han skulle utrydde alle jøder, tror du alle andre vestlige statsledere hadde klappet han på ryggen å sagt gratullerer med seieren? Det er ikke hva du sier men hva du gjør som det reageres mot. Isreal kan si hva f... de vil. Det kan også Palestinerene. Men enden på diskusjonen er hva du gjør mot motstanderen. Å drepe alt en ser i sitt nærområde er naturligvis så galt som bare enkelte kan gjøre. Når du i tillegg reiser over grensene for å gjøre det mot et annet folk blir det helt vanvittig, og bekrefter at dette ikke er en krig som baserer seg på meninger, men etnisk rensing.
Far til 2 Skrevet 6. januar 2009 #60 Skrevet 6. januar 2009 ... Forøvrig er jeg enig med deg i at dette ikke primært er en konflikt mellom arabere/jøder, men heller Israel/Hamas. Når det er sagt, så er det klart det ikke gjør det enklere for jøder og arabere å leve sammen i dette området. Jeg forstår tankegangen din, men om motparten (i dette tilfellet Israel) kommer over grensen og dreper hundrevis av sivile og nærmere 100 barn, så er det fort gjort å vurdere dette dithen at det er Palestinerene (alternativt religionen) de ønsker å fjerne. Dette ser store deler av verden (utenom USA og Israel) og om Israel har en annen intensjon med angrepet burde de utvilsomt ikke gjort det de nå gjør.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå