Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #141 Skrevet 7. januar 2009 Men det stemmer nok at Israel ikke ønsker å gi statsborgerskap til andre innvandrere enn jøder. Den arabiske befolkningen vokser raskere enn den jødiske befolkningen fordi de får mange flere barn. For at Israel skal bestå er de avhengige av at majoriteten av befolkningen er jøder. Derfor er det nok vanskelig for arabere som ikke er israelere, men som ønsker å flytte til Israel, å få israelsk statsborgerskap. De samme regler gjelder nok også europeiske kristne. Jeg vet om en engelsk mann som forelsket seg i en jødisk israelsk kvinne. De bor i Israel. Han konverterte til jødedommen. Altså er det i prinsipp en apartheid-stat, som behandler sine innbyggere forskjellig, basert på etnisitet.
Gjest også_gjest Skrevet 7. januar 2009 #142 Skrevet 7. januar 2009 Vel, Israels behandling av palestinske mindreårige er en kjensgjerning. Siden 2000 er nesten fem tusen palestinere drept i de okkuperte områdene, og nesten tusen av disse var mindreårige. http://www.btselem.org/English/Statistics/Casualties.asp Altså: en femtedel av de drepte var mindreårige. Jeg tror du er inne på det farge ønsket å si med sitt innlegg. Det er stor forskjell på å si "Israelske soldater skyter på alle barna de ser" og ditt innlegg om antall drepte mindreårige. Eller mener du at ditt innlegg dokumenterer påstanden om soldater fra Israel virkelig skyter alle barna de ser?
Ambassadør. Skrevet 7. januar 2009 #143 Skrevet 7. januar 2009 Landet Israel er gitt jødene til evig eie. Løftet kan ikke hindres av mennesker. Mennesker vil ikke klare å ta fra dem landet, ei heller utrydde dem. Guds løfter står fast til evig tid.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #144 Skrevet 7. januar 2009 Landet Israel er gitt jødene til evig eie. Løftet kan ikke hindres av mennesker. Mennesker vil ikke klare å ta fra dem landet, ei heller utrydde dem. Guds løfter står fast til evig tid. Flott illustrasjon på problemet. "Gud har gitt oss rett. Er du uenig med oss sprenger vi deg i lufta"
Ambassadør. Skrevet 7. januar 2009 #145 Skrevet 7. januar 2009 I Norge bor nordmenn. I Sverige bor svensker. I Kina bor kineser. I Amerika bor amerikanere I Palestina bor ............ - Israelere I Norge bor det iallefall endel sosialister/kommunister og ateister. Det finnes ikke noe eget land som heter Palestina. Har heller aldri vært. Det finnes heller ikke noe eget folkeslag som heter "palestinere". Men det har alltid vært et land som heter Israel. Og derav Israelere/Jøder. Det finnes heller ikke noe som egentlig heter "vestbredden" og "gaza"- Det er Judea og Samaria. Gamle jødiske områder. Det er arabere som har okkupert deler av det opprinnelige Israel, ikke omvendt.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #146 Skrevet 7. januar 2009 Altså er det i prinsipp en apartheid-stat, som behandler sine innbyggere forskjellig, basert på etnisitet. Utfra ditt resonement er Norge også en apartheid-stat.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #147 Skrevet 7. januar 2009 Utfra ditt resonement er Norge også en apartheid-stat. Nei, i Norge har alle innbyggere like stor rett til statsborgerskap.
Ambassadør. Skrevet 7. januar 2009 #148 Skrevet 7. januar 2009 Det har bodd Jøder i Israel i 3500 år. Landet Israel er skarve 20324 kvadratkilometer. Araberene har til gjengjeld 14 millioner kvadratkilometer. Noe som faktisk utgjør 10% av jordens landområder. Allikevel skal de ha mere? Og da av lille Israel. Med støtte spesielt fra ikke-troende sosialister.
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. januar 2009 #149 Skrevet 7. januar 2009 Beklager, men med en gang man begynner å blande tro og bibler inn i en konflikt så får jeg store problemer. Og da er i grunn hele diskusjonen nyttesløs, fordi alle kan hevde at de gjennom sin tro har rett. Med dette som grunnlag er det i følge dere bare å la konflikten fortsette til dommensdag, så da er det i grunn bare å vente i spenning
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #150 Skrevet 7. januar 2009 Det har bodd Jøder i Israel i 3500 år. Landet Israel er skarve 20324 kvadratkilometer. Araberene har til gjengjeld 14 millioner kvadratkilometer. Noe som faktisk utgjør 10% av jordens landområder. Allikevel skal de ha mere? Og da av lille Israel. Med støtte spesielt fra ikke-troende sosialister. Interessant argumentasjon. Nord-Amerika er indianernes land - og har vært det opp gjennom hele historien. Nå er det på tide at europeerne flytter hjem.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #151 Skrevet 7. januar 2009 Nei, i Norge har alle innbyggere like stor rett til statsborgerskap. Alle innbyggere i Israel har like stor rett til statsborgerskap. Det er ikke fri innvandring til Norge heller. Det er ikke slik at alle som ønsker det kan få norsk statsborgerskap og opphold i Norge. Jeg tror ikke Norge ville tillatt å ta imot så mange innvandrere at det var fare for at etniske nordmenn ble minoritet i Norge. På samme måte ønsker ikke Israel at jødene skal bli minioritet i Israel.
Ambassadør. Skrevet 7. januar 2009 #152 Skrevet 7. januar 2009 Interessant argumentasjon. Nord-Amerika er indianernes land - og har vært det opp gjennom hele historien. Nå er det på tide at europeerne flytter hjem. La indianere få sin egen stat for meg. Hvor mener du ellers at Jødene skal bo?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #153 Skrevet 7. januar 2009 Alle innbyggere i Israel har like stor rett til statsborgerskap. Det er ikke fri innvandring til Norge heller. Det er ikke slik at alle som ønsker det kan få norsk statsborgerskap og opphold i Norge. Jeg tror ikke Norge ville tillatt å ta imot så mange innvandrere at det var fare for at etniske nordmenn ble minoritet i Norge. På samme måte ønsker ikke Israel at jødene skal bli minioritet i Israel. Både FN og Amnesty har fastslått at Israels såkalte "citizenship law" bryter mot menneskerettighetene, ved at den forskjellsbehandler israelske jøder og israelske arabere.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #154 Skrevet 7. januar 2009 Hvor mener du ellers at Jødene skal bo? Israel eller der de bor pdd. Om de skal bo i Israel så burde det ikke være for mye forlangt at de gjør en innsats for å leve i fred med de menneskene som bodde i området fra før.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #155 Skrevet 7. januar 2009 Det eksisterte ikke palestinere før 1967. Og de aller fleste som kaller seg det i dag, har aldri bodd i Israel. Hahaha Det er det dummeste jeg har lest her i denne diskusjonen. Mannen min er fra Gaza, familien hans i generasjoner, bodde ett godt stykke utenfor det vi i dag kaller Gaza. Faren til min mann måtte flykte fra sin gård, som de hadde eigd gjennom fleire generasjoner. Pga Israel okuperte. Hvor stor del av befolkningen på Gaza er over 60 år? Hva har det med saken å gjøre? Det er riktig at de fleste palestinerne som er under 60 år aldri har bodd i Israel. De er født og oppvokst enten i Gaza, på Vestbredden eller i nabolandene (Libanon, Syria, Jordan). Faren til mannen din er sannsynligvis over 60 år? Når var det han flyktet til Gaza? I 1948?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #156 Skrevet 7. januar 2009 Både FN og Amnesty har fastslått at Israels såkalte "citizenship law" bryter mot menneskerettighetene, ved at den forskjellsbehandler israelske jøder og israelske arabere. På hvilken måte forskjellsbehandler de israelske jøder og israelske arabere?
Ambassadør. Skrevet 7. januar 2009 #157 Skrevet 7. januar 2009 Israel eller der de bor pdd. Om de skal bo i Israel så burde det ikke være for mye forlangt at de gjør en innsats for å leve i fred med de menneskene som bodde i området fra før. Ja, men hvordan? Hamas har jo erklært at de ikke ønsker å stoppe striden mot Israel. De har uttalt at de vil fortsette inntil de har vunnet krigen. Skal de avstå fra å svare på angrep?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #158 Skrevet 7. januar 2009 På hvilken måte forskjellsbehandler de israelske jøder og israelske arabere? http://www.amnesty.org/en/library/asset/MD...50422005en.html
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #159 Skrevet 7. januar 2009 Ja, men hvordan? Hamas har jo erklært at de ikke ønsker å stoppe striden mot Israel. De har uttalt at de vil fortsette inntil de har vunnet krigen. Skal de avstå fra å svare på angrep? Hadde jeg hatt svaret på det så hadde jeg hatt nobels fredspris. Når man ser tapstallene i denne konflikten så kan man jo spørre seg hvem som er den truede part.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #160 Skrevet 7. januar 2009 http://www.amnesty.org/en/library/asset/MD...50422005en.html Det står ingenting her om at de israelske araberne som bor i Israel blir forskjellsbehandlet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå