Gå til innhold

Israel/Palestina for dummies........

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når skal folk forstå at selvom du fordømmer det Israel gjør nå, så betyr det ikke at man fordømmer Israels rett til å reagere på at Hamas har angrepet dem i flere år? Når man skal man forstå at selvom Israel og det israelske folk har eksistert i over 3000 år, betyr ikke at de har rett til å drepe sivile idag? De hadde sagt seg enig til å respektere grensene de fikk. Og 60 år etterpå, har de fått nok og bestemmer seg for å drepe barn? Når skal man forstå at alle med litt vett VET at de ikke er UTE etter å drepe barn, men at det er et faktum at mange barn dør pga dette? Når skal man forstå at alle støtter en stats rett til å forsvare seg, men at det finnes en proposjonalitet og en grense for hvor langt man skal dra ting?

Kr-Øst eller hva du kalte deg; Du er tydeligvis pro-Israel. Flott for deg og for Israel det. Jeg har ingenting imot det. Men du nekter å se den andre siden og beskylder pro-Palestinere for å være blinde for den andre siden. Kan du forstå at BEGGE sider er til en viss grad, like blinde til hverandre? Man VELGER å støtte en side som passer en best. Det betyr ikke at noen har mer rett enn andre.

ALLE har rett til selvforsvar, og ALLE har rett til å synes synd på døde palestinere.

Et spørsmål til deg:

Nå som Israel "forsvarer" seg selv. Er det da riktig at Palestina skal forsvare seg selv etter dette? Og etter det igjen, kan Israel forsvare seg? Og etter det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Både FN og Amnesty har fastslått at Israels såkalte "citizenship law" bryter mot menneskerettighetene, ved at den forskjellsbehandler israelske jøder og israelske arabere.

Hva har FN sagt om at muslimske araberne dreper og/eller terroriserer kristne arabere i Judea og Samaria?

Nå er det snart ingen kristne igjen der.

Skrevet
Hadde jeg hatt svaret på det så hadde jeg hatt nobels fredspris.

Når man ser tapstallene i denne konflikten så kan man jo spørre seg hvem som er den truede part.

De som ikke har noe forslag til en alternativ løsning på konflikten, bør ikke kritisere. Da kritiserer de bare noe de ikke forstår.

Skrevet
Eg er ateist. I mi verd finst ingen gud.

Vel, det er leit for deg, men din konklusjon av mine innlegg er like underlige for det.

Skrevet
Så rart at Jerusalem ikkje er nevnt i Koranen, sidan det er ein heilag by for muslimane ogsåJerusalem. Men veit du kva, KR-øst? Eg ser ikkje noko poeng i at vi skal diskutere. I mi verd trur du på spøkelse, i di verd ser eg ikkje det mest opplagte som finst. Du er kristen, eg anser religion som rota til alt vondt. Du trur, eg er forsker (på internasjonalisering, lol). Du kan ALDRI endre min naturlege skeptisisme. Eg kan noko ALDRI endre ditt syn på verda. Dette er fånyttes.

Jeg regner med at det er av helt frivillige grunner at du har blitt med i denne diskusjonen.

Jeg diskuterer ikke dette temaet for å omvende noen, men ene og alene for at ikke alle løgnene som blir servert skal bli stående som sannhet fordi ingen har sagt dem i mot.

Det er mange her inne som er historieløse når det gjelder denne konflikten, og det prøver jeg etter beste evne å bøte på.

Skrevet

Ikke prøv å fremstill deg som noen talsmann for sannheten KR-øst, du er vel den som villeder mest ved å trekke inn kristne forklaringer på krigen.

Skrevet
Vist du leser hele innlegget mittt står det at Palestinere var den største folkegruppen i landet. Palestinere er arabere.

Takk for opplysningen.

Du er faktisk den eneste som jeg har sett, som har tatt parti med araberne i denne konflikte, som har innrømmet at det er araberne som her har begynt å kalle seg palestinere. Modig gjort.

Skrevet
Åja, jeg sier det? Jeg trodde jeg stilte et spm til deg. Min mening har ikke kommet frem enda. Men fint at du vet hva jeg sier før jeg har sagt det. Da blir det nok i fred i verden ;)

Du snakker om et navn, jeg snakker om en stat.

Vet du noe om nordafrika? Er det arabisk og muslimsk? Det har nemlig lengre historie enn Israel. Og man nøler ikke med å si at man er araber og muslim der. Statsgrensene ble opprettet på 60-tallet, og når man diskuterer hvem som har rett til hva der, er det ingen som går tilbake 2000 år for å forklare det. Hvis man hadde gjort det, med alle omstridte stater, så hadde det nok ikke vært noen mennesker igjen på jord.

Her ser det da vitterlig ut til at du selv gir svar på dine egne spørsmål.

Da må jeg vel tro at dette er din mening?

Skrevet
Det har noe med styrkeforholdet å gjøre - og de enorme ødeleggelsene og drepte sivile barn, kvinner og menn.

Det finnes ingen proporsjonalitet.

Så den med lavest styrke har rett til å drepe alle en ønsker og klarer, mens den som er sterkest ikke må ta igjen, nettopp fordi den er sterkest?

Er det derfor muslimene får lov til å drepe hundretusener kristne i Afrika, og jage millioner på flukt til dødsfeller i flyktningeleirer?

Men dette er selvfølgelig ikke noe å bry seg om, hverken for den norske regjering, FN eller EU.

De har jo storkonflikten i Midtøsten å ta seg av.

Skrevet
Så den med lavest styrke har rett til å drepe alle en ønsker og klarer, mens den som er sterkest ikke må ta igjen, nettopp fordi den er sterkest?

Hamas sine hjemmelagde raketter ( fyrverkeri er mer avansert enn rakettene)har drept 20 mennesker tilsammen fra 5-6 år tilbake inkludert krigen i dag.

630 palestinere er hittil drept av israelsk militær.

Israelere ønsker ikke fred og skylder på Hamas for massakren israelere utfører på Gaza.

Hvordan kan det rettferdiggjøres?

Skrevet
Kr-Øst eller hva du kalte deg; Du er tydeligvis pro-Israel. Flott for deg og for Israel det. Jeg har ingenting imot det. Men du nekter å se den andre siden og beskylder pro-Palestinere for å være blinde for den andre siden. Kan du forstå at BEGGE sider er til en viss grad, like blinde til hverandre? Man VELGER å støtte en side som passer en best. Det betyr ikke at noen har mer rett enn andre.

ALLE har rett til selvforsvar, og ALLE har rett til å synes synd på døde palestinere.

Et spørsmål til deg:

Nå som Israel "forsvarer" seg selv. Er det da riktig at Palestina skal forsvare seg selv etter dette? Og etter det igjen, kan Israel forsvare seg? Og etter det?

Det er noe som heter rettferdighet, og det innebærer at alle har rett til å leve uten å bli angrepet av andre.

Dette må også gjelde for Israel.

Men denne retten er det hverken den norske regjering, FN eller EU bryr seg om.

Det er arabernes rett de hele tiden forsvarer.

Israel går aldri til angrep på noen uten først å bli angrepet.

Araberne trenger ikke å forsvare seg mot Israel, hvis de lar være å angripe.

Hvor mange er det her inne som forstår det latterlige utsagnet fra Far til 2, om at israelerne vil likvidere alle som kaller seg palestinere, når vi vet at det bor 1,2 millioner av disse innenfor Israels nåværende grenser?

Hvor mange forstår at dette kunne israelerne gjort på kort tid for lenge siden.

Jeg er ikke for denne krigen, og heller ikke for noen som helst krig, men jeg forstår og går god for retten til å leve i fred, og ikke minst retten til å overleve.

Å snakke om proporsjonalitet i en krig, er bare tull.

Hvis en ikke vinner så har en tapt.

Fortell meg om en krig hvor proporsjonaliteten har vært viktigere enn å vinne.

Den dagen araberne slutter å angripe Israel, da blir det fred.

Men så lenge nesten hele verden hisser dem opp, slik som de også gjør i dag, så slutter de aldri.

Skrevet
Takk for opplysningen.

Du er faktisk den eneste som jeg har sett, som har tatt parti med araberne i denne konflikte, som har innrømmet at det er araberne som her har begynt å kalle seg palestinere. Modig gjort.

Hvor har jeg skrevet at araberene begynnte å kalle seg Palestinere?

Palestiana har eksistert i hundrevis av år, og like lenge har Palestinerene eksistert.

Palestina er et arabisk land, og Palestinerene er arabere.

Du trenger ikke å vri og vende på det jeg skriver.

Skrevet
Du snakker om et navn, jeg snakker om en stat.

Vet du noe om nordafrika? Er det arabisk og muslimsk? Det har nemlig lengre historie enn Israel. Og man nøler ikke med å si at man er araber og muslim der. Statsgrensene ble opprettet på 60-tallet, og når man diskuterer hvem som har rett til hva der, er det ingen som går tilbake 2000 år for å forklare det. Hvis man hadde gjort det, med alle omstridte stater, så hadde det nok ikke vært noen mennesker igjen på jord.

Her ser det da vitterlig ut til at du selv gir svar på dine egne spørsmål.

Da må jeg vel tro at dette er din mening?

Hvordan kan JEG svare på hva DU vet om nordafrika? Det var forsåvidt spørsmålet mitt til deg. Så serverte jeg det som blir sagt; at Nordafrikanske land blir sett på som arabiske og muslimske uten at noen ser tilbake på historien. Jeg sier hverken at det er riktig eller galt, for du svarer fortsatt ikke på spørsmålet mitt og er tydeligvis ikke ute etter å vite hva jeg mener.

Skrevet
Det er noe som heter rettferdighet, og det innebærer at alle har rett til å leve uten å bli angrepet av andre.

Dette må også gjelde for Israel.

Men denne retten er det hverken den norske regjering, FN eller EU bryr seg om.

Det er arabernes rett de hele tiden forsvarer.

Israel går aldri til angrep på noen uten først å bli angrepet.

Araberne trenger ikke å forsvare seg mot Israel, hvis de lar være å angripe.

Hvor mange er det her inne som forstår det latterlige utsagnet fra Far til 2, om at israelerne vil likvidere alle som kaller seg palestinere, når vi vet at det bor 1,2 millioner av disse innenfor Israels nåværende grenser?

Hvor mange forstår at dette kunne israelerne gjort på kort tid for lenge siden.

Jeg er ikke for denne krigen, og heller ikke for noen som helst krig, men jeg forstår og går god for retten til å leve i fred, og ikke minst retten til å overleve.

Å snakke om proporsjonalitet i en krig, er bare tull.

Hvis en ikke vinner så har en tapt.

Fortell meg om en krig hvor proporsjonaliteten har vært viktigere enn å vinne.

Den dagen araberne slutter å angripe Israel, da blir det fred.

Men så lenge nesten hele verden hisser dem opp, slik som de også gjør i dag, så slutter de aldri.

Ja, jeg er også for rettferdigheten og det å leve i fred. Jeg tror vi kan være enige om at de aller fleste av oss mener det samme.

Men er det bare Israelerne som skal leve i fred? Nå spør jeg deg: Syns du også at palestinske barn skal få leve i fred?

Du svarer sikkert ja, og sier at eneste grunnen til at de ikke lever i fred er pga Hamas og at de kontinuerlig skyter på Israel. Ja, det kan jeg også si meg enig i. Men det trenger ikke å være utelukkende 1 grunn for at barn dør. Det kan være flere faktorer, som f.eks at det nå er en krig som Israel fører.

Jeg er ikke enig i det Fartil2 sa om at Israelerne vil likvidere alle som kaller seg palestinere. Det er en manns meninger, det betyr ikke at alle som er imot det Israel gjør nå, mener det samme.

Og jeg spurte deg, om Palestinerne (folket, ikke terorrister) også skal ha retten til å forsvare seg mot dette forsvarsangrepet fra Israel. De lever i det, de ser ikke forskjell på om dette er et forsvar eller et angrep. De gir antakeligvis rett og slett faen. Etter det du sier så bør de få retten til å forsvare seg mot bombingen fra Israel. Og når de gjør dette (og du vet de kommer til å gjøre det), så har jo selvfølgelig Israel rett til å forsvare seg også. And then what? Hvis vi fortsetter denne runddansen med logikken "vi må kunne forsvare oss", ser du en slutt på det? "Ja araberne må slutte å angripe Israel". Men de gjør ikke det når de forsvarer seg selv. Hva skjer så?

Skrevet
Hvor har jeg skrevet at araberene begynnte å kalle seg Palestinere?

Palestiana har eksistert i hundrevis av år, og like lenge har Palestinerene eksistert.

Palestina er et arabisk land, og Palestinerene er arabere.

Du trenger ikke å vri og vende på det jeg skriver.

Akkurat dette er det araberne har funnet på for å tilrane seg landet Israel.

Det har aldri eksistert en stat som heter Palestina.

Det har aldri eksistert et folkeslag som heter palestinere.

Skrevet

DET BURDE STÅ EN ADVARSEL PÅ ALLE INNLEGG SKREVET AV KR-ØST.

Han bruker de samme løgnene og propagandaen israelere sprer om seg!

Skrevet
Hamas sine hjemmelagde raketter ( fyrverkeri er mer avansert enn rakettene)har drept 20 mennesker tilsammen fra 5-6 år tilbake inkludert krigen i dag.

630 palestinere er hittil drept av israelsk militær.

Israelere ønsker ikke fred og skylder på Hamas for massakren israelere utfører på Gaza.

Hvordan kan det rettferdiggjøres?

237 sivile israelere er drept i de okkuperte områdene mellom 2000 og 2008, tilsvarende tall for palestinere som er drept av israelske sikkerhetsstyrker er 4781, iflg. B'tselem. I tillegg er 245 israelske soldater/politifolk drept av palestinere og 45 palestinere er drept av israelske sivile.

http://www.btselem.org/English/Statistics/Casualties.asp

Det er nokså betegnende for situasjonen at palestinere ikke deles inn i sivile og soldater, men at alle innbyggere skjæres over én kam.

952 av palestinerne var mindreårige. Tilsvarende tall for israelske mindreårige var 39.

Skrevet
Ikke prøv å fremstill deg som noen talsmann for sannheten KR-øst, du er vel den som villeder mest ved å trekke inn kristne forklaringer på krigen.

Helt enig, og KR-øst er vel også den som sterkest hevder å eie sannheten, selv om han viser seg ganske kunnskapsløs til tider.

DET BURDE STÅ EN ADVARSEL PÅ ALLE INNLEGG SKREVET AV KR-ØST.

Han bruker de samme løgnene og propagandaen israelere sprer om seg!

Oi, du blir slettet for denne, det ble jeg da jeg skrev noe tilsvarende, men du verden hvor enig jeg er med deg!

Skrevet
Ja, jeg er også for rettferdigheten og det å leve i fred. Jeg tror vi kan være enige om at de aller fleste av oss mener det samme.

Men er det bare Israelerne som skal leve i fred? Nå spør jeg deg: Syns du også at palestinske barn skal få leve i fred?

Du svarer sikkert ja, og sier at eneste grunnen til at de ikke lever i fred er pga Hamas og at de kontinuerlig skyter på Israel. Ja, det kan jeg også si meg enig i. Men det trenger ikke å være utelukkende 1 grunn for at barn dør. Det kan være flere faktorer, som f.eks at det nå er en krig som Israel fører.

Jeg er ikke enig i det Fartil2 sa om at Israelerne vil likvidere alle som kaller seg palestinere. Det er en manns meninger, det betyr ikke at alle som er imot det Israel gjør nå, mener det samme.

Og jeg spurte deg, om Palestinerne (folket, ikke terorrister) også skal ha retten til å forsvare seg mot dette forsvarsangrepet fra Israel. De lever i det, de ser ikke forskjell på om dette er et forsvar eller et angrep. De gir antakeligvis rett og slett faen. Etter det du sier så bør de få retten til å forsvare seg mot bombingen fra Israel. Og når de gjør dette (og du vet de kommer til å gjøre det), så har jo selvfølgelig Israel rett til å forsvare seg også. And then what? Hvis vi fortsetter denne runddansen med logikken "vi må kunne forsvare oss", ser du en slutt på det? "Ja araberne må slutte å angripe Israel". Men de gjør ikke det når de forsvarer seg selv. Hva skjer så?

Nå er det så langt fra bare Hamas som har angrepet Israel.

Dette er bare noe arabervennene bruker for å ha noen å skylde på.

Israel er blitt angrepet av arabere i hele 60 år, av arabere som har kalt seg med forskjellige grupperingsnavn. Dette er bare en taktikk som araberne bruker.

Og ja, når jeg har skrevet at alle har rett til å leve i fred, burde du forstå at araberbarna også er innbefattet. Men jeg har ikke den store sympati for de som kaster dødelige steiner på mennesker. Og jeg skylder ikke bare på Hamas for det som skjer i dag. En skal være ganske godtroende og ha fått med seg lite av det som har skjedd opp gjennom årene for å tro at det kun er de som skyter raketter mot Israel.

Men til sist: Hva har du å foreslå som en endelig løsning på denne konflikten?

Skrevet
Akkurat dette er det araberne har funnet på for å tilrane seg landet Israel.

Det har aldri eksistert en stat som heter Palestina.

Det har aldri eksistert et folkeslag som heter palestinere.

Men egen president og myndigheter, det har Palestinerne...

Hvordan forklarer du det da, smartass?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...