Gå til innhold

Israel/Palestina for dummies........

Fremhevede innlegg

Gjest Uvitende
Skrevet

Ja, jeg er litt flau over det, men jeg kan veldig lite om denne konflikten, har altid syntes det bare er rør, men nå vil jeg prøve å lære litt.

Forstår jeg rett når jeg sier:

- De som bor på Gaza stripen har okkupert en bit av Israel, og vil "eie" dette området?

- De på Gaza er arabere/muslimer, flere i terrorgrupper som f.eks Hamaz, mens de i Israel er jøder?

- Israelere vil ha tilbake Gaza, og går derfor inn nå?

- Har ikke da Israel rett til å bestemme over eget land? Blir det f.eks som om innvandrere i Norge plutselig skulle ta over Oslo?

- Blir palestinerne fornøyd om de får Gaza for seg selv, eller er det noe annet de vil?

Ja, jeg er uvitende og skammer meg litt, men jeg vil iallefall lære!

Så forøvrig på nyhetene nå at en fra Hamaz sa at Israel nå har legitimert å drepe israelske barn over hele verden siden Israel har tatt livet av flere palestinske barn! Det er jo hårreisende å si noe sånnt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kynisk Nihilist
Skrevet
Ja, jeg er litt flau over det, men jeg kan veldig lite om denne konflikten, har altid syntes det bare er rør, men nå vil jeg prøve å lære litt.

- De som bor på Gaza stripen har okkupert en bit av Israel, og vil "eie" dette området?

- De på Gaza er arabere/muslimer, flere i terrorgrupper som f.eks Hamaz, mens de i Israel er jøder?

- Har ikke da Israel rett til å bestemme over eget land? Blir det f.eks som om innvandrere i Norge plutselig skulle ta over Oslo?

- Blir palestinerne fornøyd om de får Gaza for seg selv, eller er det noe annet de vil?

Så forøvrig på nyhetene nå at en fra Hamaz sa at Israel nå har legitimert å drepe israelske barn over hele verden siden Israel har tatt livet av flere palestinske barn! Det er jo hårreisende å si noe sånnt?

Bra innstilling.

Her: http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli-Palestinian_conflict

Korversjonen:

Palestinere erfarer/føler at de ikke når fram med forhandlinger, men mottar masse støtte, hver gang israelerene sprenger bygninger og lager helvetet. Derfor skyter palestinere raketter mot israel og kaster stein, av rent kyniske grunner, for å få konflikten til å blusse opp, og få godtroende idioter til å støtte dem økonomisk når grupper lager faenskap.

Palestinerene er underlegne på alle måter, har det økonomisk trangt i forhold til sin forhatte nabo, og får det ikke bedre av israelske angrep.

Spm: Hva får israel igjen for å angrepe palestinerene, hvilke grupper ønsker de å tilfredsstille ved å helle bensin på bålet?

Jeg tror kanskje det er slik sosialpsykologi viser, på samme måte som mennesker er villige til å akseptere personlige ulemper for å arrestere folk som bryter sosiale spilleregler, så er israelerene mer opptatt av gjengjeldelse, enn pragmatiske løsninger, som de ikke ser.

En pragmatisk løsning hadde vært å bygge opp økonomien for palestinerene.

Andre tanker?

Skrevet

Bra det er andre som sliter med å henge med i svingene i denne konflikten. Det man iallefall kan være enig i er at det er en forferdelig tragedie for begge parter :snurt: ser på tabloid nå at det idag hittil er 900 døde barn på det sykehuset som de norske legene fra Norwac er ... helt villt

Skrevet

For å oppklare en ting: Palestinerne har ikke okkupert noe av Israel. Etter krigen ble staten Israel opprettet, fordi man så det nødvendig med en jødisk stat etter grusomhetene under andre verdenskrig. FN opprettet ganske så kjapt en delingsplan, hvor jeg mener at Israel ble tildelt 57% av palestinske områder. Problemet var alle palestinerne som bodde der fra før, som ble jagd vekk fra sine hjem. I tillegg har staten Israel okkupert mer og mer av palestinske områder, og mener å huske at Israel nå er 97% av områdene?

Det som er igjen for palestinerne er Vestbredden, ca like stort som Hedmark. Gazastripen hadde Israel okkupert i flere år, men palestinerne fikk det tilbake for noen år siden. Det siste året har grensene til Gaza vært sperret, og dermed er beboerne i Gaza nå sjanseløse til å slippe ut. I tillegg har staten Israel reist en 8 meter høy mur som er bygd inn på palestinske områder, som gjør hverdagen til palestinere veldig vanskelig med tanke på å komme til f.eks jobb og sykehus i Israel. For å komme gjennom må man gjennom check points, veldig tidkrevende sluser.

Håper dette klarer opp en del, bra å spørre hvis man er usikker. Folk må gjerne legge til/rette opp om jeg har skrevet mangelfullt.

Skrevet

Du er ikke den eneste! Er litt vanskelig å følge med synes jeg..

Men jeg vil også lære mer, så jeg lytter øre! :popcorn:

Skrevet

Ja, jeg tror Israel tenker at ved å bistå til å bygge opp økonomien for "palestinerne" får disse råd til å køpe kraftigere og mer presise våpen til å pepre Israelske skoler og barnehager med. Og at de av den grunn ikke er de ivrigste i det prosjektet. Kanskje de forandrer mening hvis hamas slutter å bombe og terrorisere dem?

Skrevet
Ja, jeg tror Israel tenker at ved å bistå til å bygge opp økonomien for "palestinerne" får disse råd til å køpe kraftigere og mer presise våpen til å pepre Israelske skoler og barnehager med. Og at de av den grunn ikke er de ivrigste i det prosjektet. Kanskje de forandrer mening hvis hamas slutter å bombe og terrorisere dem?

Hamas kommer ikke til å slutte sin kamp mot Israel. Målet til Hamas er å utslette sionistene og gjennerobre Israel. De har alldri annerkjent Israel som en stat.

Hamas-charteret fra 1988 som legger grunnlaget for dagens Hamas, kan leses på følgende link.

http://avalon.law.yale.edu/20th_century/hamas.asp

Det er litt skremmende lesing og mange har har uttalt at de antisemittiske holdningene i dette dokumentet ligner veldig på nazistenes.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Spørsmålet burde ikke i mine øyne være hvem som gjorde hva mot hvem eller hvem som er snillest. Tragedier skjer på begge sider i denne gruppen. Det viktigste spørsmålet må være hvordan pokkker kommer man seg ut av en voldsspiral som aldri ser ut til å ende? Der begge parter tydligvis ikke har noe ønske, eller håp, om at konflikten kan løses ved å stoppe volden.

Når det er sagt så er det selvfølgelig viktig med kunnskap om hva som har skjedd før. Men så lenge den samme gamle sirkelen av overgrep skjer fra begge sider, og ingen er villige til å stoppe det, så vil volden bare fortsette.

Mine sympatier går iallefall ikke til staten israel eller hamas, men til sivile israelere og palestinere som lever i frykt, og i palestinernes tilfelle ytterst fattigdom.

Skrevet
Mine sympatier går iallefall ikke til staten israel eller hamas, men til sivile israelere og palestinere som lever i frykt, og i palestinernes tilfelle ytterst fattigdom.

Godt sagt, og jeg er helt enig med deg i dette!

Skrevet

Eg hadde og lagd helvette om folk hadde jaga meg vekk frå mitt område, uavhengig av om dette området var ein stat eller ikkje. Der familien min har vore i generasjonar er heim, sånn e det. Sånn sett skjønar eg araberane som no vert kalla palestinerar sitt sinne, sjølv om eg ikkje bifell metodane på noko side.

Elles bør ein vel kanskje ha i bakhovudet at så mange truleg ikkje hadde støtta Hamas om dei hadde noko anna å sette sin lit til? Altså, vart det inngått ein avtale folk meinte dei kunne leve med? Sjølv om Hamas vil ha utsletta Israel, er ikkje det nødvendigvis synet til alle andre? Eg trur folk flest vil ha fred.

Skrevet

Kan noen svare på om dette stemmer eller om jeg har misforstått???

Skrevet
Bra det er andre som sliter med å henge med i svingene i denne konflikten. Det man iallefall kan være enig i er at det er en forferdelig tragedie for begge parter :snurt: ser på tabloid nå at det idag hittil er 900 døde barn på det sykehuset som de norske legene fra Norwac er ... helt villt

Hvordan kan det være flere døde barn enn antall drepte tilsammen?

Tror du på dette, eller er det bare noe du fant på selv, sånn for din egen troverdighets skyld?

Gjest Kynisk Nihilist
Skrevet
Hamas kommer ikke til å slutte sin kamp mot Israel. Målet til Hamas er å utslette sionistene og gjennerobre Israel. De har alldri annerkjent Israel som en stat.

Hamas-charteret fra 1988 som legger grunnlaget for dagens Hamas, kan leses på følgende link.

http://avalon.law.yale.edu/20th_century/hamas.asp

Det er litt skremmende lesing og mange har har uttalt at de antisemittiske holdningene i dette dokumentet ligner veldig på nazistenes.

Jo, men hadde palestinerene hatt det kjempebra, økonomisk og sosialt - ville hamas da blitt sett på som urokråker som spytter i suppa? Ville de fått like mye sympati?

Nå israel nå tyr til hevnaksjoner, så vil ikke støtten til hamas avta. Og når vi belønner dem med mer støtte, så bidrar vi til at det lønner seg å starte faenskap.

Gjest Kynisk Nihilist
Skrevet
Spørsmålet burde ikke i mine øyne være hvem som gjorde hva mot hvem eller hvem som er snillest.

For de som er midt oppi konflikten, så er det dette som er spørsmålet, og det skyldes helt vanlige menneskelige reaksjonsmønstre. Noe politikere kan vinne valg på å utnytte.

Skrevet
Hvordan kan det være flere døde barn enn antall drepte tilsammen?

Tror du på dette, eller er det bare noe du fant på selv, sånn for din egen troverdighets skyld?

Det er nesten 900 barn som er skadd eller drept. (Sikkert det han meinte.)

Skrevet (endret)

Nei. Gaza har aldri vært en del av Israel, men Israel har i lengre perioder okkupert det, fra 1967-1994 og flere kortere perioder etter 2000.

Ja, palestinere er arabere. Palestinerne i Gaza valgte for et par år siden (?) Hamas som ledere.

Israel vil nok veldig gjerne ha alle resterende deler av opprinnelige Palestina. De påstår at grunnen til at de går inn nå er at Hamas i lengre tid har sendt raketter inn i (ubefolkete deler av) Israel. Men grunnen til at Hamas begynte å sende raketter inn i Israel, var at Israel gikk inn i Gaza og drepte 6 Hamas-medlemmer 4. november.

Gaza er ikke en del av Israel. Det har det heller aldri vært. Israel har derimot i lengre perioder okkupert Gaza og flere andre palestinske områder.

Palestinerne vil nok egentlig ha igjen landet de ble forvist fra i det man opprettet staten Israel i 1948. For det som nå er Israel var Palestina før staten Israel ble opprettet. De aller fleste palestinere vil være fornøyd om Israel holder seg innenfor grensene av 1967, og slutter å diskriminere palestinere på grunn av religion.

Hamas er en fundamentalistisk organisasjon som litt fjåsete sagt er ute etter islamsk verdensmakt.

Det er en kjempevanskelig sak å få oversikt over, og hverken israelittene eller palestinerne har oppført seg som noen engler...

Jeg syns for øvrig denne artikkelen er ganske så ryddig, forståelig og oversiktlig.

Endret av Wadjet
Skrevet

For øvrig er det helt forkastelig at Israel nekter å la journalister få komme inn i Gaza-stripen nå. Takk og lov for de to norske legene. De eneste vestlige i Gaza per dags dato...

Skrevet
For øvrig er det helt forkastelig at Israel nekter å la journalister få komme inn i Gaza-stripen nå. Takk og lov for de to norske legene. De eneste vestlige i Gaza per dags dato...

Ja,hvis de mener de handler med retten på sin side så må vel resten av verden få vite hva de gjør? Hvorfor skal de dysse ned det?

Så nettopp Redaksjon 1 på NRK, må innrømme jeg ble en smule på gråten da jeg hørte Mads Gilberts fortellinger. Virker som en utrolig fornuftig mann, all ære til han og Erik Fosse, beundringsverdig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...