Brunhilde Skrevet 7. januar 2009 #161 Skrevet 7. januar 2009 Det står ingenting her om at de israelske araberne som bor i Israel blir forskjellsbehandlet. Jo, det gjør det faktisk hvis du leser nøye.
attegløyma Skrevet 7. januar 2009 #162 Skrevet 7. januar 2009 Jeg må si det er en underlig konklusjon du legger for dagen. Gud har som utgangspunkt og mål å lære oss om hva som gagner oss og verden best. Hva blir da forskjellen? Du må bruke livet ditt til å prøve, og å feile før du forstår hva som gagner deg best, men Gud har sagt det i sitt ord hva som er best for oss. Men mange går hvert år en alt for tidlig død i møte, nettopp fordi de ikke følger Guds veiledning for livet. Men vi er alltid frie til å velge selv. Eg er ateist. I mi verd finst ingen gud.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #163 Skrevet 7. januar 2009 Det står ingenting her om at de israelske araberne som bor i Israel blir forskjellsbehandlet. Uhmm.....overskriften er "Amnesty International condemns discriminatory laws passed by the Israeli Knesset" Om man gidder å lese så finner man ut hvem som diskrimineres..
attegløyma Skrevet 7. januar 2009 #164 Skrevet 7. januar 2009 Jerusalem er nevnt en masse ganger i Bibelen, både i GT og NT. Men Jerusalem er ikke nevnt en eneste gang i Koranen. Så rart at Jerusalem ikkje er nevnt i Koranen, sidan det er ein heilag by for muslimane ogsåJerusalem. Men veit du kva, KR-øst? Eg ser ikkje noko poeng i at vi skal diskutere. I mi verd trur du på spøkelse, i di verd ser eg ikkje det mest opplagte som finst. Du er kristen, eg anser religion som rota til alt vondt. Du trur, eg er forsker (på internasjonalisering, lol). Du kan ALDRI endre min naturlege skeptisisme. Eg kan noko ALDRI endre ditt syn på verda. Dette er fånyttes.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #165 Skrevet 7. januar 2009 Jo, det gjør det faktisk hvis du leser nøye. Uhmm.....overskriften er "Amnesty International condemns discriminatory laws passed by the Israeli Knesset" Om man gidder å lese så finner man ut hvem som diskrimineres.. Slik forstår jeg det: Disse lovene gjelder israelske arabere som velger å flytte fra Israel til Vestbredden og Gaza. Det gjelder også palestinere i Gaza og på Vestbredden som ønsker å flytte til Israel. De har ikke de samme rettighetene som israelske arabere bosatt i Israel. Men de israelske araberne som bor i Israel beholder fortsatt de samme rettighetene som israelske jøder, israelske kristne og israelske drusere som bor i Israel. Har jeg forstått det rett? Kan dere evt. skrive nøyaktig hvordan israelske arabere som bor i Israel blir blir diskriminert?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #166 Skrevet 7. januar 2009 Slik forstår jeg det: Disse lovene gjelder israelske arabere som velger å flytte fra Israel til Vestbredden og Gaza. Det gjelder også palestinere i Gaza og på Vestbredden som ønsker å flytte til Israel. De har ikke de samme rettighetene som israelske arabere bosatt i Israel. Men de israelske araberne som bor i Israel beholder fortsatt de samme rettighetene som israelske jøder, israelske kristne og israelske drusere som bor i Israel. Har jeg forstått det rett? Kan dere evt. skrive nøyaktig hvordan israelske arabere som bor i Israel blir blir diskriminert? "This law discriminates explicitly against Palestinians and also implicitly against Palestinian citizens of Israel, who constitute some 20 percent of the Israel’s population, and against Palestinian Jerusalemites,1 as it is they almost exclusively who marry Palestinians from the Occupied Territories. This law formally institutionalizes a form of racial discrimination based on ethnicity or nationality. As such, it violates the absolute prohibition on discrimination set out in international human rights law, including the International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR), the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD), the Convention on the Rights of the Child (CRC), and the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (ICESCR). Israel has ratified all of these treaties and is obliged to implement them."
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #167 Skrevet 7. januar 2009 "This law discriminates explicitly against Palestinians and also implicitly against Palestinian citizens of Israel, who constitute some 20 percent of the Israel’s population, and against Palestinian Jerusalemites,1 as it is they almost exclusively who marry Palestinians from the Occupied Territories. This law formally institutionalizes a form of racial discrimination based on ethnicity or nationality. As such, it violates the absolute prohibition on discrimination set out in international human rights law, including the International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR), the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD), the Convention on the Rights of the Child (CRC), and the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (ICESCR). Israel has ratified all of these treaties and is obliged to implement them." Jeg ser at det står at de blir diskriminert, men ikke hvordan de blir diskriminert. Med Palestinian citizens of Israel går jeg ut fra at de mener israelske arabere. Min erfaring er at de ikke pleier å kalle seg palestinere. Det er denne gruppen jeg mener har de samme rettigheter som alle andre Israelere. Jeg ser at det står at de blir diskriminert, men ikke hvordan de blir diskriminert? (Jeg vet at palestinerne på Gaza og Vestberedden ikke har de samme rettigheten som israelerne, men de er heller ikke israelere. De har sin egen regjering og har vel også egne lover?)
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #168 Skrevet 7. januar 2009 En ting jeg lurer på: Var det Israel eller Palestina som brøyt våpenhvilen nå 5. November?
Haris Pilton Skrevet 7. januar 2009 #169 Skrevet 7. januar 2009 En ting jeg lurer på: Var det Israel eller Palestina som brøyt våpenhvilen nå 5. November? Det var Hamas. Jeg syntes dette var en ganske grei oversikt.
Ambassadør. Skrevet 7. januar 2009 #170 Skrevet 7. januar 2009 [quote name='attegløyma' date='07.01.2009 (11:21) ' post='6409448' Du er kristen, eg anser religion som rota til alt vondt. Du trur, eg er forsker
attegløyma Skrevet 7. januar 2009 #171 Skrevet 7. januar 2009 I følge denne artikkelen skuldar begge partar kvarandre for brot på våpenkvila. Eg vil tru ingen av sidene er uskuldsreine her heller, som i alle andre område av konflikta.
KR-øst Skrevet 7. januar 2009 #172 Skrevet 7. januar 2009 Du snakker om et navn, jeg snakker om en stat. Vet du noe om nordafrika? Er det arabisk og muslimsk? Det har nemlig lengre historie enn Israel. Og man nøler ikke med å si at man er araber og muslim der. Statsgrensene ble opprettet på 60-tallet, og når man diskuterer hvem som har rett til hva der, er det ingen som går tilbake 2000 år for å forklare det. Hvis man hadde gjort det, med alle omstridte stater, så hadde det nok ikke vært noen mennesker igjen på jord. Det du sier er altså at Israel har rett til å ta for seg av alt det de lyster av landområder og land, slik araberne har gjort i Nord-Afrika, og ingen har rett til å bry seg. Fortell dette til alle araberne i Midtøsten. Da blir det sikkert fred.
Ambassadør. Skrevet 7. januar 2009 #173 Skrevet 7. januar 2009 Nå er det svært få som følger Jesu kjærlighetsbud da de ikke tror gyldigheten av dem, men heller forakter Ordet. Det gjelder alle mennesker og alle sider.
KR-øst Skrevet 7. januar 2009 #174 Skrevet 7. januar 2009 Hva har det med saken å gjøre? Det er bare de over 60 år som noensinne kan ha bodd innenfor Israels nåværende grenser.
KR-øst Skrevet 7. januar 2009 #175 Skrevet 7. januar 2009 I hundrevis av år var Palestinere den største folkegruppen i landet Palestina. I 1918 var 92% av befolkningen arabere (kristne og muslimer), og 8% jøder. Jødene eide 2% av jorden. Hvis tallene dine, mot formodning, skulle ha en form for troverdighet, da har vi følgende: 92% arabere og 8% jøder 92+8=100 Altså 100% Hvor var palestinerne da?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #176 Skrevet 7. januar 2009 Hvis tallene dine, mot formodning, skulle ha en form for troverdighet, da har vi følgende: 92% arabere og 8% jøder 92+8=100 Altså 100% Hvor var palestinerne da? Vist du leser hele innlegget mittt står det at Palestinere var den største folkegruppen i landet. Palestinere er arabere.
KR-øst Skrevet 7. januar 2009 #177 Skrevet 7. januar 2009 Ja det er trist. Denne tråden var god i begynnelsen men etterhvert kom flere med sine personlige og politiske meninger, som igjen ender opp i heftig diskusjon. Det har blitt så mange faktafeil etterhvert i denne tråden at det rett og slett er skremmende. Faktafeilene kommer fra begge sidene i debatten. Jeg skjønner godt at dette er et tema som vekker følelser. Det er soleklart at situasjonen idag er forferdelig og vi alle bør gjøre som Bush å krevd en umiddelbar og ubegrenset våpenhvile på Gaza. Det er dette som holder terroristene aktive hele tiden, at det er først når Israel, etter måneder med beskytning fra araberne, ser seg nødt til å få stopp på at de terroriserer og dreper sitt folk, da først griper verdenssamfunnet inn. Dette har vi sett i tidligere kriger. Ingen bryr seg så lenge det bare er israelere som blir drept og lemlestet. Mange tusen israelske barn har fått psykiske skader de må leve med resten av livet, pga. denne galskapen. Hadde verdenssamfunnet grepet inn hver gang araberne angrep Israel, da hadde det vært fredeligere der nede. Men FN har helt tydelig valgt side her.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #178 Skrevet 7. januar 2009 Det du sier er altså at Israel har rett til å ta for seg av alt det de lyster av landområder og land, slik araberne har gjort i Nord-Afrika, og ingen har rett til å bry seg. Fortell dette til alle araberne i Midtøsten. Da blir det sikkert fred. Åja, jeg sier det? Jeg trodde jeg stilte et spm til deg. Min mening har ikke kommet frem enda. Men fint at du vet hva jeg sier før jeg har sagt det. Da blir det nok i fred i verden
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #179 Skrevet 7. januar 2009 Det er dette som holder terroristene aktive hele tiden, at det er først når Israel, etter måneder med beskytning fra araberne, ser seg nødt til å få stopp på at de terroriserer og dreper sitt folk, da først griper verdenssamfunnet inn. Dette har vi sett i tidligere kriger. Ingen bryr seg så lenge det bare er israelere som blir drept og lemlestet. Mange tusen israelske barn har fått psykiske skader de må leve med resten av livet, pga. denne galskapen. Hadde verdenssamfunnet grepet inn hver gang araberne angrep Israel, da hadde det vært fredeligere der nede. Men FN har helt tydelig valgt side her. Det har noe med styrkeforholdet å gjøre - og de enorme ødeleggelsene og drepte sivile barn, kvinner og menn. Det finnes ingen proporsjonalitet.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #180 Skrevet 7. januar 2009 Det er dette som holder terroristene aktive hele tiden, at det er først når Israel, etter måneder med beskytning fra araberne, ser seg nødt til å få stopp på at de terroriserer og dreper sitt folk, da først griper verdenssamfunnet inn. Dette har vi sett i tidligere kriger. Ingen bryr seg så lenge det bare er israelere som blir drept og lemlestet. Mange tusen israelske barn har fått psykiske skader de må leve med resten av livet, pga. denne galskapen. Hadde verdenssamfunnet grepet inn hver gang araberne angrep Israel, da hadde det vært fredeligere der nede. Men FN har helt tydelig valgt side her. Du kan dessverre ha rett i at FN har valgt palestinernes side i denne konflikten. Nettopp det kompliserer FNs rolle som fredsmekler. Det er helt nødvendig at de som skal kunne bidra til en fredelig løsning må være helt nøytrale. En fredsmekler må ha tillit hos begge partene. Fordi FN ikke har klart å forholde seg nøytrale kan de dessverre ha utspilt sin rolle som fredsmekler i denne konflikten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå