Gå til innhold

Israel/Palestina for dummies........

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det blir hele tiden fremhevet endisidg at "Israel gjør slik og slik og det er veldig veldig fy" uten noen særlig fornuftig begrunnelse for hvorfor de gjør dette.

Jeg mener dette er en av årsakene til at mange her i Norge som ikke har satt seg inn i konflikten er svært kritiske til Israel. Media skriver lite om hva som skjer før Israel går til motangrep. Hvis man kun leser Dagbladet kan man ende opp med å ikke få med seg at Israel ble angrepet først og at de derfor forsvarer seg. Media kan villede folk til å tro at Israel helt uprovosert angriper palestinere i Gaza og at de slakter ned sivile. Media burde i større grad informert om at Hamas gjemmer seg blant sivile og angriper Israel fra sivile boliger og skoler. Hamas bruker heller ikke uniform, noe som gjør det vanskeliger å skille mellom sivile palestinere og militante palestinere når den israelske hæren skyter tilbake.

Jeg synes norsk media burde satt mer fokus på Hamas krigføring, ikke bare på Israels krigføring. Dekningen burde vært mer balansert. Og media burde informert bedre om årsakssammenhengene. Slike filmklipp blir aldri vist på norsk TV:

og http://www.youtube.com/watch?v=eTGbP55HGi8. Media har dessverre stor makt til å lede folket i en retning. Hvis media hadde vært pro-israelske istedetfor pro-palestinske tror jeg det norske folk også hadde vært pro-israelske. Det beste er å finne en balanse og formidle fakta fra begge sider.

Noe annet jeg synes er trist er at det har blitt trendy å være negativ til Israel. Hvis man støtter Israel kan man bli sett på som høyreekstrem. Det er liksom mer akseptert i vennegjengen å støtte Hamas enn å støtte Israel. Jeg tror man må være ganske selvsikker for å våge støtte Israel offentlig i disse dager. I tillegg må man ha mye kunnskap om konflikten slik at man har gode argumenter. For de som kan like lite om denne som nordmenn flest er det nok lettest å ha pro-palestinske meninger hvis man diskuterer midtøstenkonflikten. Slik burde det ikke vært.

Forøvrig er jeg enig i din tankegang. Jeg tror flere ville hatt forståelse for Israels reaksjoner hvis de satte seg bedre inn i konflikten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
...

Det er liksom mer akseptert i vennegjengen å støtte Hamas enn å støtte Israel.

...

Jeg vil bare kommentere denne ene setningen. Jeg syns det er fryktelig synd at det er blitt slik at vi som er i mot Israels krigføring i Gaza blir sett på som Hamastilhengere, dette er nemlig ikke synonymt!

Jeg støtter ikke terrororganisasjonen Hamas, men jeg tar sterkt avstand fra at IDF går inn i Gaza og tar livet av kvinner og barn som ikke har noe med Hamas å gjøre, men som bare bor i Gaza.

Jeg håper du ser forskjellen på å støtte Hamas og å støtte det palestinske folket? Det ene innebærer nemlig ikke det andre!

Skrevet
Jeg vil bare kommentere denne ene setningen. Jeg syns det er fryktelig synd at det er blitt slik at vi som er i mot Israels krigføring i Gaza blir sett på som Hamastilhengere, dette er nemlig ikke synonymt!

Jeg støtter ikke terrororganisasjonen Hamas, men jeg tar sterkt avstand fra at IDF går inn i Gaza og tar livet av kvinner og barn som ikke har noe med Hamas å gjøre, men som bare bor i Gaza.

Jeg håper du ser forskjellen på å støtte Hamas og å støtte det palestinske folket? Det ene innebærer nemlig ikke det andre!

Jeg er enig med deg i at det er viktig å skille mellom Hamas og andre palestinere som ikke støtter opp om Hamas sin krigføring. De som støtter Israels rett til å forsvare seg har også stor sympati for sivile palestinere som helt uforskyldt blir såret og drept i denne krigen. Derfor var det med hensikt jeg skrev "Det er liksom mer akseptert i vennegjengen å støtte Hamas enn å støtte Israel". Fordi det er min erfaring. Mange vil ikke innse at Hamas også er skyld i denne krigen og at deres måte å krige på bidrar til at mange sivile blir drept. Jeg reagerer på at så mange forsvarer Hamas samtidig som de hater Israel (og jøder generelt). Jeg hadde ikke reagert hvis folk hadde støttet det palestinske folket som ønsker fred, hvis de samtidig tok avstand fra Hamas sin krigføring. Det er slik jeg tenker selv.

Skrevet
Det var utrolig flåsete sagt. Hva er poenget med å nevne Gilberts politiske sympatier? Mener du at det forringer det enestående arbeidet han gjør?

Aftenpostens politiske redaktør, Harald Stanghelle, sier dette om Gilbert:

Mads Gilbert er IKKE nøytral, og det var feil av oss å bruke en slik betegnelse i lederartikkelen mandag. Selv har jeg kalt ham og Erik Fosse "leger og Palestina-aktivister", og mener det er dekkende. Det diskvalifiserer selvsagt ikke de to som viktige øyenvitner til det som skjer på Shifa-sykehuset.

Jeg mener selvfølgelig at det er relevant å opplyse om at de to er Palestina-aktivister. Det skygger imidlertid ikke for at det viktigste er at de er drivende dyktige leger og samtidig verdifulle øyenvitner til det som skjer i Gaza.

http://tux1.aftenposten.no/nettprat/stanghelle090109/

Skrevet

Bruker israel bibelske skrifter som dokkumentasjon på deres rett til å okupere Palestina?

Hvilket land/stat tilhørte palestina før 1945?

Som dalieo var inne på handler dette om mye om "Guds lovede land".

Leser du 1.mosebok vil du kunne få et visst innblikk i dette, men det er mange navn å holde rede på!

1mos15,18: "Den dagen sluttet Herren en pakt med Abram og sa: «Din ætt gir jeg dette landet, fra Egypterelven helt til Storelven, Eufrat (...)"

En annen, mer brukt, definisjon er landet Kanaan:

1mos17,8: "Landet du bor i som innflytter, hele Kanaan-landet, gir jeg deg og din ætt som eiendom til evig tid; og jeg vil være deres Gud.»"

Les mer: Israels land wikipedia

Israel har etter internasjonale traktater ingen "rett" til å ta over hele Palestina, men med USA som alliert er det heller ingen som stopper dem.

At USA støtter Israel har mye med andelen jøder i USA som utgjør en viktig velgergruppe. Hadde det ikke vært for jødene i USA hadde nok ikke amerikanerne brydd seg nevneverdig om midtøsten, annet enn for olje.

Krigen mot terror som i dag er et relevant tema er i stor grad et resultat av Israel-konflikten, og ikke en årsak. I dag vil nok USA se det som fordelaktig å ha en alliert i midtøsten.

Til TS: Ja det er bare rør. Det tror jeg også Jonas Gahr Støre synes. '

Håper det var informativt.

Gjest Gjest_KR-Øst_*
Skrevet

Du er en tvers igjennom ondskapsfull, ondsinnet og kald person som er helt blottet for nestekjærlighet og empati. Dessuten er du en dårlig og uredelig debattant som vanligvis unnlater å svare på motdebattanters innlegg, men som i stedet kommer med kraftige personangrep. Du er en veldig dårlig representant for de du forsøker å forsvare, uansett hvem de er! De fleste vil vel unngå å bli assosiert med deg. Jeg priser meg lykkelig over at jeg for det meste er uenig med deg, for ingen vil vel ha en slik person til å forsvare deres interesser!

Skrevet
Du er en tvers igjennom ondskapsfull, ondsinnet og kald person som er helt blottet for nestekjærlighet og empati. Dessuten er du en dårlig og uredelig debattant som vanligvis unnlater å svare på motdebattanters innlegg, men som i stedet kommer med kraftige personangrep. Du er en veldig dårlig representant for de du forsøker å forsvare, uansett hvem de er! De fleste vil vel unngå å bli assosiert med deg. Jeg priser meg lykkelig over at jeg for det meste er uenig med deg, for ingen vil vel ha en slik person til å forsvare deres interesser!

Her er det tydeligvis en som er usikker på sin egen identitet, slik at vedkommende må bruke en annens.

Prøver vel å gi inntrykk av at det er mine uttalelser også.

Stakkars fyr.

Skrevet

..og hvilket folk valgte seg hamas i 2006 ?

Valgdeltakelsen var på 77 prosent, og det var ett demokratisk valg. Det var observatører fra EU-land tilstede.

De burde visst at de valgte seg trøbbel, men de stemte på hamas likevel.

Skrevet
..og hvilket folk valgte seg hamas i 2006 ?

Valgdeltakelsen var på 77 prosent, og det var ett demokratisk valg. Det var observatører fra EU-land tilstede.

De burde visst at de valgte seg trøbbel, men de stemte på hamas likevel.

Ja, de bare drømte om den dagen de kunne se for seg at deres barn ble slaktet. En evig drøm.

Hitler vant også.

Alle partier kommer med løfter om det ene og det andre, og manipulerer folket når det er forvirret og i fortvilelse. Hamas vant pga at de skulle "beskytte" folket mot Israel. Hamas er ikke bare en terrororganisasjon. De har andre fløyer ved siden av den militære.

Skrevet
Staten Israel ble opprettet etter 2.verdenskrig. Så ISRAEL fantes ikke før Palestina. MEN, jøder bodde i områdene i Midtøsten fra begynnelsen av, FØR det ble dannet et område som kaltes for Palestina.

ISRAEL fikk utdelt et område, og etter krigene i 48 og 67 så har de selvfølgelig unerlagt seg større områder enn de fikk utdelt. At du i det hele tatt klarer å si noe imot det, viser at du sluker alt du hører/leser om søte, snille Israel.

Det er ingenting negativt om Israel at de har tatt flere områder enn de fikk. Det er slikt man gjør under kriger. De er ikke de første til å gjøre det. Så aksepter dette og gå videre.

Fikk utdelt et område?? Hvem delte ut dette område, var det Palestinerne som tildelte israel dette? Tilhørte dette området noen før israel fikk det, var det noen som levde og bodde der da israel fikk dette området?

Skrevet
Ja, de bare drømte om den dagen de kunne se for seg at deres barn ble slaktet. En evig drøm.

Hitler vant også.

Alle partier kommer med løfter om det ene og det andre, og manipulerer folket når det er forvirret og i fortvilelse. Hamas vant pga at de skulle "beskytte" folket mot Israel. Hamas er ikke bare en terrororganisasjon. De har andre fløyer ved siden av den militære.

Hamas har de siste årene tilbudt helsetjenester og finansiert bygging av skoler. Dette ga Hamas økt støtte i den palestinske befolkningen. Palestinerne valgte ikke Hamas først og fremst for at de skulle krige mot Israel. De ønsket bedre helsetjenester og bedre skole for barna. (Men innholdet i skolebøkene kan ikke akkurat beskrives som fredsfremmende http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=111465. Hamas arrangerer også sommerleir for barna, hvor barna lærer å krige http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3575660,00.html ) Jeg mener at Hamas har lurt det palestinske folket, og når de først sitter i fella blir de manipulert og hjernevasket.

Skrevet

Her er et eksempel på reaksjonen når sakens virkelige kjerne kommer i søkelyset, (noen vil ikke ha en debatt om utspringet av problemene) Nei la oss heller snakke om rakketer, terrorister og fredsforhandlinger.

Men det er helt korrekt, i likhet med alle andre som stiller feil spørsmål ved israels bakgrunn og politikk; er jeg onskapsfull, ondsinnet og steinkald! Ja jeg vil gå så langt som å inrømme jeg har verken sjel, samvitighet eller spor av medfølelse med noen!

Hadde jeg det, ja da ville jeg naturligvis ikke stillt ubehagelige spørsmål, men lydigt vært enig med gud og hver israeler;-)

Skrevet

Staten Israel ble opprettet etter 2.verdenskrig. Så ISRAEL fantes ikke før Palestina. MEN, jøder bodde i områdene i Midtøsten fra begynnelsen av, FØR det ble dannet et område som kaltes for Palestina.

ISRAEL fikk utdelt et område, og etter krigene i 48 og 67 så har de selvfølgelig unerlagt seg større områder enn de fikk utdelt. At du i det hele tatt klarer å si noe imot det, viser at du sluker alt du hører/leser om søte, snille Israel.

Det er ingenting negativt om Israel at de har tatt flere områder enn de fikk. Det er slikt man gjør under kriger. De er ikke de første til å gjøre det. Så aksepter dette og gå videre.

Fikk utdelt et område?? Hvem delte ut dette område, var det Palestinerne som tildelte israel dette? Tilhørte dette området noen før israel fikk det, var det noen som levde og bodde der da israel fikk dette området?

Hvem er spørsmålet, og hvordan ble dette tinglyst??

Skrevet

I årene 1517 til 1917 var landområdet som ble staten Israel okkupert av Tyrkia. Fra 1917 til 1948 var dette landområdet okkupert av den imperialistiske stormakten Storbritannia. Det bodde både jøder og arabere i dette området. Da de arabiske nabolandene gikk til Krig mot Israel, like etter opprettelsen av staten Israel, flyktet mange av araberne. Men fortsatt er ca 20% av israels befolkning arabere.

Skrevet
Her er et eksempel på reaksjonen når sakens virkelige kjerne kommer i søkelyset, (noen vil ikke ha en debatt om utspringet av problemene) Nei la oss heller snakke om rakketer, terrorister og fredsforhandlinger.

Men det er helt korrekt, i likhet med alle andre som stiller feil spørsmål ved israels bakgrunn og politikk; er jeg onskapsfull, ondsinnet og steinkald! Ja jeg vil gå så langt som å inrømme jeg har verken sjel, samvitighet eller spor av medfølelse med noen!

Hadde jeg det, ja da ville jeg naturligvis ikke stillt ubehagelige spørsmål, men lydigt vært enig med gud og hver israeler;-)

Jeg håper du forstår at det er en ondskapsfull person som har skrevet innlegget du svarte på.

Og han har tydeligvis prøvd å dekke seg bak min signatur.

Skrevet (endret)

Islams innhold.

Koranen:

"Muslimer skal krige mot de vantro som bor omkring dem." (Sura 9:123)

"Muslimene skal være nådeløse mot de vantro" (Sura 48:29)

"En muslim kan drepe en hvilken som helst person han ønsker, hvis saken er rettferdig" (Sura 6:152)

"Alle som kjemper imot Allah, eller avsverger seg Islam til fordel for andre religioner skal henrettes eller korsfestes eller få sine hender og føtter hugget av på motsatte sider" (Sura 5:34)

"Jøder og kristne kan sammenlignes med zatan" (Sura 59:11)

"Jøder og kristne er perverse og etterligner gamle tiders avgudsdyrkere" (Sura 9:30)

"Jøder har aldri blitt forulempet av muslimer, bare av andre jøder" (Sura 16:19)

"Jøder ligger med hverandre i synd og ondskap. Ondskap er det de gjør" (Sura 5:62)

"Jøder er fiender av allah, muhammed og englene" (Sura 4:101)

"Muslimer skal drepe dem (Jødene) overalt hvor de finner dem" (Sura 4:91)

"Jødene er de mest utilfredstillbare fiender av muslimene" (Sura 5:82)

For å nevne bare noe.

Endret av Ambassadør.
Skrevet (endret)
Enhver som tror Guds Ord, må også tro at landet er blitt lovet jødene til et land i evig eie.

Enhver som ikke tror Guds Ord, vil selvfølgelig ikke akseptere dette, da Gud jo ikke finnes for dem, dermed er den argumentasjon ugyldig for dem.

Det teller mere for disse hva FN har sagt en hva Gud har sagt.

Sistnevnte vil naturlig, idet de følger sine sjelelige sanser, tale Bibelens Gud midt imot, og heller støtte jødenes motpart, muslimene.

Da de fleste av disse igjen ikke bryr seg om å eie Gud i kunnskap, vil de heller ikke sette seg inn i religionen islam, og hva koranen sier.

Hadde de gjort dette, ville de kanskje forstått litt mere av hva jødene har å stride imot.

Det som skjer ut av dette, er at vi selv i Norge nå blir vitne til at vi selv får vår hovedstad full av de samme åndskrefter som Israel har måttet forsvare seg imot.

Vi har såvidt sett starten av dette, ved "palestinere" som kaster stein, brannbomber osv osv mot nordmenn og imot lovens håndhevere.

Tro meg, dette vil tilta i styrke, og vi vil snart se også selvmordsterrorister i Norge, da først og fremst Oslo.

Dette skjer som en imidlertidig dom.

Vi får selv over oss det terrorveldet vi forlanger og presser jødene å leve under.

Vår ytringsfrihet er sterkt skadelidende, da vi nordmenn lett bukker under for det arabiske raseriet.

Ved det viser vi oss å være feige, redde og troløse.

Det er profetert i Bibelen at verdens nasjoner til sist vil samles i den siste strid mot Israel.

Man trenger ikke særlig trent øye for å se hvilken vei det går.

Endret av Ambassadør.
Skrevet

Dæven, Ambassadør! Google du "de verste sitatene fra koranen" og "de fineste sitatene fra Bibelen" eller? :P

Fint bidrag til en politisk debatt altså!

Skrevet

Jeg ser at du, Ambassadør, er mye inne på de poengene jeg nevnte tidligere. Jeg mener fortsatt at dette er svært relevant for å forstå hva som skjer, uten at jeg er en utpreget kristen. Som du nevner så er jo ikke dette noe f.eks en ateist ønsker å ta stilling til, og dette bidrar til at man ikke forstår hva Israel faktisk står i mot.

Du har også et poeng når du sier at vi kan komme til å oppleve denne "kampen" mot vest/øst/kristen/muslim også i Norge. Her til lands skal vi være så fryktelig åpne og tolerante mot det aller meste. Jeg mener at det jo er viktig å være tolerant, MEN det burde gå en klar grense og det er viktig å passe på at man ikke går fra tolerant til naiv. Alle vil ikke oss og vår kultur godt.

Nå er jo gatekampene i Oslo et godt eksempel på hva vår toleranse kan ende opp med. I etterkant er det flere palestinske støtteorganisasjoner som ikke tar avstand fra disse. Dette er jo veldig skremmende ettersom vi ser at disse syns det er OK å ty til vold mot noe man misliker eller er uenig i. Jeg mener dette viser litt av hva kreftene som kjemper mot Israel står for, og det er ikke noe ønske om fred, men ødeleggelse.

Skrevet
Dæven, Ambassadør! Google du "de verste sitatene fra koranen" og "de fineste sitatene fra Bibelen" eller? :P

Fint bidrag til en politisk debatt altså!

Kan ikke se at Ambassadør siterer noe fra Bibelen her ;) Dette viser jo litt av hva som faktisk læres i Islam. Er ikke dette noe det er verdt å ta stilling til i forhold til situasjonen som nå utspiller seg så vet ikke jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...