Gå til innhold

Hva er forskjellen på sykepleir og hjelpepleier


Gjest Nope

Anbefalte innlegg

Jeg håper bare på en ting og det er at alle som vurderer helseffagarbeiderutdanningen tenker seg godt om.

Mulighetene for helsefagarbeideren er små og vil bli begrenset av andre profesjoner, det er ikke slik i helsevesenet som i yrkeslivet ellers dessverre.

I yrkeslivet ellers vil enhver arbeidsgiver sette pris på flinke medarbeidere og stimulere ethvert talent. Helsefagarbeideren vil ikke ha denne muligheten.

De vil under enkelte ledere bli tatt fra arbeidsoppgaver - ansvar - muligheter.

På mange vis vil de møte en kald kald skulder.

Min erfaring tilsier at det er ikke arbeidsoppgavene som vil være tyngst men derimot holdninger og profesjonskamp som antagelig vil bli helt ødeleggende.

Mitt råd til de unge er å velge bort helsefagarbeiderutdanningen - den er verdiløs. Det vil de også få inn med teskje at de har en verdiløs utdanning og er lite kompetent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper bare på en ting og det er at alle som vurderer helseffagarbeiderutdanningen tenker seg godt om.

Mulighetene for helsefagarbeideren er små og vil bli begrenset av andre profesjoner, det er ikke slik i helsevesenet som i yrkeslivet ellers dessverre.

I yrkeslivet ellers vil enhver arbeidsgiver sette pris på flinke medarbeidere og stimulere ethvert talent. Helsefagarbeideren vil ikke ha denne muligheten.

De vil under enkelte ledere bli tatt fra arbeidsoppgaver - ansvar - muligheter.

På mange vis vil de møte en kald kald skulder.

Min erfaring tilsier at det er ikke arbeidsoppgavene som vil være tyngst men derimot holdninger og profesjonskamp som antagelig vil bli helt ødeleggende.

Mitt råd til de unge er å velge bort helsefagarbeiderutdanningen - den er verdiløs. Det vil de også få inn med teskje at de har en verdiløs utdanning og er lite kompetent.

Da er det vel lederene som er lite kompetente??

Nå har det i alle år vært sånn at sykepleiere har rakket ned på hjelpepleiere, med de konflikter og den mistrivsel og manglende rekruttering dette har medført.

Så er det laget en ny utdanning, som i utgangspunktet var ment å ta det beste fra hjelpepleier- og omsorgsarbeiderutdanningene, og gjøre de om til en.

Før man har rukket å utdanne èn fagarbeider, har altså sykepleierne allerede stemplet denn utdanningen som verdiløs, og bestemt at desse arbeiderne skal rakkes ned på og gis en kald skulder.

Jeg er målløs over at èn yrkesgruppe kan være så jevnt over barnslige, maktsyke og liveredde for konkurranse. Dette er et fenomen som i så stor grad bare dukker opp i denne bransjen. Er dette kanskje noe de lærer på høyskolen??

Så hva er det dere vil?

Dere sier jo selv at helsefagarbeidere (og tidligere hjelpepleiere) har helt andre oppgaver enn dere. På meg virker det som dere ikke ønsker helsefagarbeidere (eller hjelpepleiere). Mener dere dermed at jobben de gjør ikke trenger å gjøres, siden dere sier utdanningen deres er verdiløs? Eller hvem mener dere ellers skulle gjort den jobben? Jeg tipper det ville blitt ramaskrik om en sykepleier måtte JOBBE ( og da mener jeg virkelig jobbe, slite osv.) slik som en hjelpepleier må. For ikke å snakke om drittjobbene. Hvem skulle tatt dem?

Så hvis dere vil at denne jobben skal gjøres, så må dere faktisk innfinne dere med denne yrkesgruppen, og ikke minst sette veldig stor pris på dem. Dere er faktisk avhengig av dem, like mye som de ar avhengig av dere.

Vil ellers nevne at en som utdanner seg til helsefagarbeider forventer ikke at h*n blir sykepleier. H*n er inneforstått med arbeidsoppgavene sine, sin status på "rangstigen" og lønnen sin. Det er ikke alle som VIL BLI sykepleier, noen nøyer seg med å "bare" være helsefagarbeider. Hvis ikke, har de jo mulighet til å ta sykepleien de også.

Så hvordan kan noen si at denne utdanningen er verdiløs??

Jeg er rystet over desse holdningene fra en yrkesgruppe som i stor grad består av godt voksne folk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama
I tråden ovenfor hevdes det at alle verdsetter hjelpepleierene.

"Hvorfor tror dere noe annet?"

Det jeg burde ha skrevet var at alle sykepleiere jeg kjenner, alle som har skrevet i denne tråden samt alle kollegaene mine verdsetter hjelpepleiere.

Jeg håper bare på en ting og det er at alle som vurderer helseffagarbeiderutdanningen tenker seg godt om.

Mulighetene for helsefagarbeideren er små og vil bli begrenset av andre profesjoner, det er ikke slik i helsevesenet som i yrkeslivet ellers dessverre.

I yrkeslivet ellers vil enhver arbeidsgiver sette pris på flinke medarbeidere og stimulere ethvert talent. Helsefagarbeideren vil ikke ha denne muligheten.

De vil under enkelte ledere bli tatt fra arbeidsoppgaver - ansvar - muligheter.

På mange vis vil de møte en kald kald skulder.

Min erfaring tilsier at det er ikke arbeidsoppgavene som vil være tyngst men derimot holdninger og profesjonskamp som antagelig vil bli helt ødeleggende.

Mitt råd til de unge er å velge bort helsefagarbeiderutdanningen - den er verdiløs. Det vil de også få inn med teskje at de har en verdiløs utdanning og er lite kompetent.

Er du sykepleier eller hjelpepleier, eller er du en som bare mener og tror noe om saken uten å egentlig vite så mye om dette?

Jeg synes du skal utdype alle de løse trådene du kaster ut, dersom du vil delta i diskusjonen.

Hva slags ansvar, arbeidsoppgaver og muligheter mener du at helsefagarbeideren vil miste, og hvordan mener du at mulighetene deres vil begrenses av andre profesjoner?

Hva mener du med en "kald skulder"? Fra hvem?

Og hvem tror du vil være misfornøyd med en "god medarbeider"??

Du snakker om at holdninger til utdannelsen kommer til å være ødeleggende fordi utdannelsen er verdiløs, men jeg mener at mennesker som deg er med på å gjøre den verdiløs, nettopp med slike utsagn.

Dette må være fryktelig provoserende lesning for helsefagarbeidere og -elever som er stolte av utdannelsen og jobben sin, og jeg kjenner jeg blir ganske sint selv også.

Nå har det i alle år vært sånn at sykepleiere har rakket ned på hjelpepleiere, med de konflikter og den mistrivsel og manglende rekruttering dette har medført.

Så er det laget en ny utdanning, som i utgangspunktet var ment å ta det beste fra hjelpepleier- og omsorgsarbeiderutdanningene, og gjøre de om til en.

Før man har rukket å utdanne èn fagarbeider, har altså sykepleierne allerede stemplet denn utdanningen som verdiløs, og bestemt at desse arbeiderne skal rakkes ned på og gis en kald skulder.Jeg er målløs over at èn yrkesgruppe kan være så jevnt over barnslige, maktsyke og liveredde for konkurranse. Dette er et fenomen som i så stor grad bare dukker opp i denne bransjen. Er dette kanskje noe de lærer på høyskolen??

Så hva er det dere vil?

Dere sier jo selv at helsefagarbeidere (og tidligere hjelpepleiere) har helt andre oppgaver enn dere. På meg virker det som dere ikke ønsker helsefagarbeidere (eller hjelpepleiere). Mener dere dermed at jobben de gjør ikke trenger å gjøres, siden dere sier utdanningen deres er verdiløs? Eller hvem mener dere ellers skulle gjort den jobben? Jeg tipper det ville blitt ramaskrik om en sykepleier måtte JOBBE ( og da mener jeg virkelig jobbe, slite osv.) slik som en hjelpepleier må. For ikke å snakke om drittjobbene. Hvem skulle tatt dem?Så hvis dere vil at denne jobben skal gjøres, så må dere faktisk innfinne dere med denne yrkesgruppen, og ikke minst sette veldig stor pris på dem. Dere er faktisk avhengig av dem, like mye som de ar avhengig av dere.

Vil ellers nevne at en som utdanner seg til helsefagarbeider forventer ikke at h*n blir sykepleier. H*n er inneforstått med arbeidsoppgavene sine, sin status på "rangstigen" og lønnen sin. Det er ikke alle som VIL BLI sykepleier, noen nøyer seg med å "bare" være helsefagarbeider. Hvis ikke, har de jo mulighet til å ta sykepleien de også.

Så hvordan kan noen si at denne utdanningen er verdiløs??

Jeg er rystet over desse holdningene fra en yrkesgruppe som i stor grad består av godt voksne folk!!!

Nå har jeg fulgt med i denne tråden siden starten, og kan ikke huske å ha lest at det er sykepleiere som kaller denne utdannelsen for verdiløs, så hvorfor beskylde bare sykepleiere?

Hva mener du med drittjobbene? Mener du å skifte bleier og tørke spy? Der jeg jobber er det sykepleierne som er hos de sykeste pasientene, og dermed må ta største delen av "drittjobbene". Hjelpepleierne rydder mest fellesareal, men sånn må det bare bli når sykepleierne må dosere medisiner, gå visitt med lege, ordne med overflytting og utskriving osv.

På avdelingen hvor jeg jobber, jobber og sliter sykepleiere og hjelpepleiere like mye, men med forskjellige arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så trøtt så trøtt av denne " late som jeg ikke skjønner" holdningen. Har dere ikke lest dr avhandlingen Håkon Høst har skrevet?

Har dere ikke lest masteroppgaven i sosiologi som Marianne Høgvold Iversen har skrevet?

Har dere ikke lest Anne Louise Visnes sin masteroppgave i sosiokogi?

Er dere intressert kan dere lese en kronikk som nylig sto i BT

http://www.bt.no/meninger/kronikk/article8...ostingId=854498

Når det gjelder det dere kaller "drittoppgaver", er jeg ikke enig i definisjonen - alt som omhandler pasientens behov ser jeg ikke som mindreverdige oppgaver.

Derimot bare ( ja jeg sa bare ) rydding på fellesarealer og annet dødt forefallent arbeid er ikke en fagutdannelse verdig da man tenker 2 år på skole og 2 år i lære. Det er nemlig det den nye helsefagarbeideren vil få i sykehus.

Ja jeg er hjelpepleier, og jeg snakker av erfaring. Hadde mitt yrkesliv hatt en annen utvikling, hadde jeg ikke debattert dette tema.

Endret av krone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama
Jeg er så trøtt så trøtt av denne " late som jeg ikke skjønner" holdningen. Har dere ikke lest dr avhandlingen Håkon Høst har skrevet?

Har dere ikke lest masteroppgaven i sosiologi som Marianne Høgvold Iversen har skrevet?

Har dere ikke lest Anne Louise Visnes sin masteroppgave i sosiokogi?

Er dere intressert kan dere lese en kronikk som nylig sto i BT

http://www.bt.no/meninger/kronikk/article8...ostingId=854498

Når det gjelder det dere kaller "drittoppgaver", er jeg ikke enig i definisjonen - alt som omhandler pasientens behov ser jeg ikke som mindreverdige oppgaver.

Derimot bare ( ja jeg sa bare ) rydding på fellesarealer og annet dødt forefallent arbeid er ikke en fagutdannelse verdig da man tenker 2 år på skole og 2 år i lære. Det er nemlig det den nye helsefagarbeideren vil få i sykehus.

Ja jeg er hjelpepleier, og jeg snakker av erfaring. Hadde mitt yrkesliv hatt en annen utvikling, hadde jeg ikke debattert dette tema.

Nei, jeg har ikke lest dette som du henviser til. Kan du ikke forklare hva du mener? Hvorfor i alle dager henvise til diverse masteroppgaver når du har erfaring med dette selv!?

Hjelpepleierne hos oss gjør mer enn å bare rydde fellesarealer. Skjønner forresten ikke hva du mener med "dødt forefallent arbeid" heller.

Tror du forresten vi sykepleiere synes det er stas å vaske hyller på medisinrommet? Eller sjekke utløpsdato på all medisin? Bestille varer fra apotek og rydde på plass dette? Ringe etter folk for å dekke vakter?

Jeg kan fortelle deg at disse oppgavene er omtrent like stas som det er å vaske på kjøkken eller skyllerom... Ja, jeg snakker av erfaring. Men det må gjøres, og vi klager ikke. Det er tross alt jobben vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Har lest gjennom hele tråden nå, ikke funnet en sykepleier som har rakket ned på hjelpepleiere eller sagt at de mener helsefagarbeiderutdanningen er verdiløs.

Heller en hel drøss med tråder som denne:

Har en niese som har tenkt å begynne på helsefagardeider utdannelse til høsten. Er temmelig sjokkert over det jeg leser i dette fora!

Hun er nok ikke klar over at dette er en dårlig utdannelse med få muligheter.

Hun er nok heller ikke klar over de dårlige holdninger som møter denne gruppen.

Jeg skal ihvertfall gjøre mitt for at hun ikke blir helsefagarbeider!

og denne:

Det er ganske ironisk når sykepleiere tar det som en seier at nå har de endelig fått bort disse "udugelige" hjelpepleierne fra landets sykehus. De har kanskje glemt at på samme måte som sykepleierne er en avlastning for legene,så er hjelpepleierne en avlastning for sykepleierne :jepp: . Merkelig at en yrkesgruppe som ofte klager over for mye å gjøre,er tilfreds med å bli kvitt dem som skal gi dem assistanse..

Det sier seg selv at folk ikke kommer til å stå i kø for å begynne på den nye helsefagarbeider-utdanningen.Ingen vil gå flere år på en helsefaglig utdanning for å ende opp med en jobb som hovedsakelig består i å rengjøre på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Tara_*
Jeg er så trøtt så trøtt av denne " late som jeg ikke skjønner" holdningen. Har dere ikke lest dr avhandlingen Håkon Høst har skrevet?

Har dere ikke lest masteroppgaven i sosiologi som Marianne Høgvold Iversen har skrevet?

Har dere ikke lest Anne Louise Visnes sin masteroppgave i sosiokogi?

Er dere intressert kan dere lese en kronikk som nylig sto i BT

http://www.bt.no/meninger/kronikk/article8...ostingId=854498

Når det gjelder det dere kaller "drittoppgaver", er jeg ikke enig i definisjonen - alt som omhandler pasientens behov ser jeg ikke som mindreverdige oppgaver.

Derimot bare ( ja jeg sa bare ) rydding på fellesarealer og annet dødt forefallent arbeid er ikke en fagutdannelse verdig da man tenker 2 år på skole og 2 år i lære. Det er nemlig det den nye helsefagarbeideren vil få i sykehus.

Ja jeg er hjelpepleier, og jeg snakker av erfaring. Hadde mitt yrkesliv hatt en annen utvikling, hadde jeg ikke debattert dette tema.

Helt enig med deg. Du viser til flere seriøse kilder, og hvis vrangvillige "forstår-ikke-problemet"-kverulanter legger godviljen til, vil de måtte innse at det er flere viktige poeng her.

Jeg er ikke hjelpepleier, men hadde deltidsjobb som avdelingsassistent på et stort sykehus mens jeg var student.

Jobbet på ulike sengeposter og hadde renhold, litt skylleromsarbeid, oppvask og matservering/buffe` som arbeidsoppgaver.

Jeg ville selvsagt aldri tatt en fagutdannelse som i vesentlig grad innebærer så mange forefallende assistent-arbeidsoppgaver.

Tror ikke mange vil la seg "lure" til å ta denne nye helsefagarbeiderutdanningen heller, selv om enkelte sykepleiere synes å tro at dette vil bli kjempepopulært.

Å ta en 4-årig utdanning for så å få jobb med å rengjøre/gjøre forefallende arbeid på et sykehus, frister ikke de fleste. Det kommer til å bli et hylekor uten like når sykepleierne oppdager at de da må gjøre de meste av slike oppgaver selv. Men da er det faktisk for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nei, jeg har ikke lest dette som du henviser til. Kan du ikke forklare hva du mener? Hvorfor i alle dager henvise til diverse masteroppgaver når du har erfaring med dette selv!?

Hjelpepleierne hos oss gjør mer enn å bare rydde fellesarealer. Skjønner forresten ikke hva du mener med "dødt forefallent arbeid" heller.

Tror du forresten vi sykepleiere synes det er stas å vaske hyller på medisinrommet? Eller sjekke utløpsdato på all medisin? Bestille varer fra apotek og rydde på plass dette? Ringe etter folk for å dekke vakter?

Jeg kan fortelle deg at disse oppgavene er omtrent like stas som det er å vaske på kjøkken eller skyllerom... Ja, jeg snakker av erfaring. Men det må gjøres, og vi klager ikke. Det er tross alt jobben vår.

Jeg hadde blitt arrestert tvert hadde dette kommet fra meg som eneste kilde - derfor kildehenvisning. En forklaring hvis du er intressert.

Hvis du leser mitt innlegg....så er jeg ikke motstander av forefallent arneid....men når stillingen kun og jeg sier kun inneholder forefallende arbeidsooppgaver, da reagerer jeg.

Når erfarene medarbeidere brukes på denne måten det være seg sykepleier eller hjelpepleier - da reagerer jeg. Alt som svekker pasientbehandlingen reagerer jeg på.

Når erfaring blir neglisjert og nedvurdert reagerer jeg. Når det er sagt tar jeg min del og mer til av forefallent arbeid - og er ikke redd for det heller.

Du må gjerne prøve vri det annerledes. Pasientene har min lojalitet uansett.

Husk bare at arbeidsplasser er forskjellig - kanskje du er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Du viser til flere seriøse kilder, og hvis vrangvillige "forstår-ikke-problemet"-kverulanter legger godviljen til, vil de måtte innse at det er flere viktige poeng her.

Jeg er ikke hjelpepleier, men hadde deltidsjobb som avdelingsassistent på et stort sykehus mens jeg var student.

Jobbet på ulike sengeposter og hadde renhold, litt skylleromsarbeid, oppvask og matservering/buffe` som arbeidsoppgaver.

Jeg ville selvsagt aldri tatt en fagutdannelse som i vesentlig grad innebærer så mange forefallende assistent-arbeidsoppgaver.

Tror ikke mange vil la seg "lure" til å ta denne nye helsefagarbeiderutdanningen heller, selv om enkelte sykepleiere synes å tro at dette vil bli kjempepopulært.

Å ta en 4-årig utdanning for så å få jobb med å rengjøre/gjøre forefallende arbeid på et sykehus, frister ikke de fleste. Det kommer til å bli et hylekor uten like når sykepleierne oppdager at de da må gjøre de meste av slike oppgaver selv. Men da er det faktisk for sent.

Takk for at du forstår.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama
Jeg hadde blitt arrestert tvert hadde dette kommet fra meg som eneste kilde - derfor kildehenvisning. En forklaring hvis du er intressert.

Hvis du leser mitt innlegg....så er jeg ikke motstander av forefallent arneid....men når stillingen kun og jeg sier kun inneholder forefallende arbeidsooppgaver, da reagerer jeg.

Når erfarene medarbeidere brukes på denne måten det være seg sykepleier eller hjelpepleier - da reagerer jeg. Alt som svekker pasientbehandlingen reagerer jeg på.

Når erfaring blir neglisjert og nedvurdert reagerer jeg. Når det er sagt tar jeg min del og mer til av forefallent arbeid - og er ikke redd for det heller.

Du må gjerne prøve vri det annerledes. Pasientene har min lojalitet uansett.

Husk bare at arbeidsplasser er forskjellig - kanskje du er heldig.

Du trenger ikke kilder, jeg hadde bare ønsket noen eksempler på arbeidsoppgaver og ansvar som helsefagarbeidere fratas. På samme måte som jeg skulle ønske dere hadde sagt litt om hvilke arbeidsoppgaver hjelpepleierne er blitt fratatt.

Ikke engang pleieassistentene på vår avdeling gjør bare forefallent arbeid, alle er med i stell.

De som vasker er vaskepersonell, ikke helsefagarbeidere eller andre helseutdannede.

Ikke sikkert det er jeg som er heldig, kanskje det er du som er uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Du trenger ikke kilder, jeg hadde bare ønsket noen eksempler på arbeidsoppgaver og ansvar som helsefagarbeidere fratas. På samme måte som jeg skulle ønske dere hadde sagt litt om hvilke arbeidsoppgaver hjelpepleierne er blitt fratatt.

Ikke engang pleieassistentene på vår avdeling gjør bare forefallent arbeid, alle er med i stell.

De som vasker er vaskepersonell, ikke helsefagarbeidere eller andre helseutdannede.

Ikke sikkert det er jeg som er heldig, kanskje det er du som er uheldig.

For å fortelle litt om min "krig" det siste året. Etter 25 år ved en travel kirurgisk avdeling er nær halvparten av hjelpepleierne sagt opp. Akkurat nå er vi to igjen.

Avd.spl prøver presser oss over kun i stillinger som omhandler forefallent arbeid. Det ansettes 22 årige nyutdannede sykepleiere uten erfaring. Vår erfaring etter 25 - 30 år i tjeneste for pasientene blir neglisjert og nedvurdert - betyr ingenting.

Joda vi kan bare være hos pasienten, men alle oppgaver av forefallent preg er vårt ansvar. De eldste med mest erfaring skal ha den tyngste dagen - damer skal lempe alle tunge tøysekker alle tunge søppelsekker - mange ganger - hver dag.

Tiden vår går mest til dette arbeidet.

Derfor reagerer jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mia_*
For å fortelle litt om min "krig" det siste året. Etter 25 år ved en travel kirurgisk avdeling er nær halvparten av hjelpepleierne sagt opp. Akkurat nå er vi to igjen.

Avd.spl prøver presser oss over kun i stillinger som omhandler forefallent arbeid. Det ansettes 22 årige nyutdannede sykepleiere uten erfaring. Vår erfaring etter 25 - 30 år i tjeneste for pasientene blir neglisjert og nedvurdert - betyr ingenting.

Joda vi kan bare være hos pasienten, men alle oppgaver av forefallent preg er vårt ansvar. De eldste med mest erfaring skal ha den tyngste dagen - damer skal lempe alle tunge tøysekker alle tunge søppelsekker - mange ganger - hver dag.

Tiden vår går mest til dette arbeidet.

Derfor reagerer jeg!

Det virker helt utrolig på meg det du forteller. Kan virkelig slik skje i helse norge? ikke rart at det er en del frustrerte hjelpepleiere i denne tråden. Hvis det er slik en blir behandlet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama
For å fortelle litt om min "krig" det siste året. Etter 25 år ved en travel kirurgisk avdeling er nær halvparten av hjelpepleierne sagt opp. Akkurat nå er vi to igjen.

Avd.spl prøver presser oss over kun i stillinger som omhandler forefallent arbeid. Det ansettes 22 årige nyutdannede sykepleiere uten erfaring. Vår erfaring etter 25 - 30 år i tjeneste for pasientene blir neglisjert og nedvurdert - betyr ingenting.

Joda vi kan bare være hos pasienten, men alle oppgaver av forefallent preg er vårt ansvar. De eldste med mest erfaring skal ha den tyngste dagen - damer skal lempe alle tunge tøysekker alle tunge søppelsekker - mange ganger - hver dag.

Tiden vår går mest til dette arbeidet.

Derfor reagerer jeg!

Det har jeg stor forståelse for!

Sånn er det heldigvis ikke på avdelingen der jeg jobber. Finnes flere hjelpepleiere, men de fleste er over 40. Ikke blitt ansatt nye hjelpepleiere på en stund tydeligvis. Vi deler på oppgaver som skyllerom/kjøkken, og mens hjelpepleiere rydder på tøylager, så rydder vi på medisinrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
For å fortelle litt om min "krig" det siste året. Etter 25 år ved en travel kirurgisk avdeling er nær halvparten av hjelpepleierne sagt opp. Akkurat nå er vi to igjen.

Avd.spl prøver presser oss over kun i stillinger som omhandler forefallent arbeid. Det ansettes 22 årige nyutdannede sykepleiere uten erfaring. Vår erfaring etter 25 - 30 år i tjeneste for pasientene blir neglisjert og nedvurdert - betyr ingenting.

Joda vi kan bare være hos pasienten, men alle oppgaver av forefallent preg er vårt ansvar. De eldste med mest erfaring skal ha den tyngste dagen - damer skal lempe alle tunge tøysekker alle tunge søppelsekker - mange ganger - hver dag.

Tiden vår går mest til dette arbeidet.

Derfor reagerer jeg!

Jeg er avhengig av velvillige snille mannlige sykepleiere som ser og tar de tyngste takene for meg - de har fortsatt noe respekt og omsorg igjen. Mine skuldre er ikke som en 22 åring. Jeg reagerer på en ledelse som behandler sine mest trofaste medarbeidere på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det har jeg stor forståelse for!

Sånn er det heldigvis ikke på avdelingen der jeg jobber. Finnes flere hjelpepleiere, men de fleste er over 40. Ikke blitt ansatt nye hjelpepleiere på en stund tydeligvis. Vi deler på oppgaver som skyllerom/kjøkken, og mens hjelpepleiere rydder på tøylager, så rydder vi på medisinrom.

dette kalles samarbeid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at utdanningen er verdiløs. Jeg jobbet først på sykehjem som assistent. Jeg fant etterhvert ut at det var noe for meg, og at jeg ville ta steget opp fra ufaglært til faglært - hjelpepleier. Når jeg sa dette, så fikk jeg heller høre at jeg burde gå sykepleien. Det var ikke mitt ønske. Noen er faktisk tilfreds med litt mindre.

Endret av Maaneskinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Jeg vil ikke si at utdanningen er verdiløs. Jeg jobbet først på sykehjem som assistent. Jeg fant etterhvert ut at det var noe for meg, og at jeg ville ta steget opp fra ufaglært til faglært - hjelpepleier. Når jeg sa dette, så fikk jeg heller høre at jeg burde gå sykepleien. Det var ikke mitt ønske. Noen er faktisk tilfreds med litt mindre.

Det er ikke uten grunn at utdannelsen blir kalt verdiløs!

Hjelpepl og dermed helsefagsrb sin situasjon er svekket i hele helsevesenet.

Vi blir ofte oppfattet som reservearbeidskraft, kompetansen blir ofte betraktet på linje med ufaglært.

Leser du hele tråden og diverse andre i KG og lenker, vil du finne svar å hvorfor.

De spys ut et stort anntall sykepl- det vil generelt svekke hjelpepl sin situasjon ytterligere.

Også i eldreomsorgen, som er hjelppl sin arena, får en melding om at hjelppl blir fristilt fra vakter for å gi plass til sykepl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hjelpepleiere i disse trådene hevder å tale pasientens sak, men jeg begynner faktisk å tvile på motivene...

Helsevesenet er i stadig forandring, befolkningen blir stadig eldre og sykdomshistoriene stadig mer kompliserte. Er det ikke da naturlig å øke kompetansen? Å bytte ut hjelpepleier-stillinger med sykepleier-stillinger er til gode for pasienten! Jeg forstår at det er fortvilende for de det gjelder, som har lang fartstid og bøttevis med erfaring, men omorganiseringer og utvikling kan ikke ta hensyn til enkeltindivider.

Jeg får et inntrykk av at mange hjelpepleiere ser nærmest på spl som en trussel, og ikke klarer å se hvilken ressurs de faktisk er for pasienten. Jeg ser veldig mange innlegg hvor spl roser hjelpepleiere, men få innlegg som går andre vei....

De på min arbeidsplass som tar den nye helsefagarbeider-utdannelsen føler i hvertfall ikke at de tar en verdiløs utdanning. Den er noe dårligere enn hjelpepleierutdannelsen, men noe bedre enn omsorgsarbeider-utdannelsen, etter som jeg har forstått.

Kompetanse kan man aldri få nok av, og ingen utdannelse er verdiløs! Men det er først når man kjemper for pasientene, og ikke seg selv, at den får reel betydning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Mange hjelpepleiere i disse trådene hevder å tale pasientens sak, men jeg begynner faktisk å tvile på motivene...

Helsevesenet er i stadig forandring, befolkningen blir stadig eldre og sykdomshistoriene stadig mer kompliserte. Er det ikke da naturlig å øke kompetansen? Å bytte ut hjelpepleier-stillinger med sykepleier-stillinger er til gode for pasienten! Jeg forstår at det er fortvilende for de det gjelder, som har lang fartstid og bøttevis med erfaring, men omorganiseringer og utvikling kan ikke ta hensyn til enkeltindivider.

Jeg får et inntrykk av at mange hjelpepleiere ser nærmest på spl som en trussel, og ikke klarer å se hvilken ressurs de faktisk er for pasienten. Jeg ser veldig mange innlegg hvor spl roser hjelpepleiere, men få innlegg som går andre vei....

De på min arbeidsplass som tar den nye helsefagarbeider-utdannelsen føler i hvertfall ikke at de tar en verdiløs utdanning. Den er noe dårligere enn hjelpepleierutdannelsen, men noe bedre enn omsorgsarbeider-utdannelsen, etter som jeg har forstått.

Kompetanse kan man aldri få nok av, og ingen utdannelse er verdiløs! Men det er først når man kjemper for pasientene, og ikke seg selv, at den får reel betydning!

....og det er faktisk det jeg gjør. Pasientene har min fulle ljoalitet. De nyter godt av mine 30 års erfaring. Du har en arrogant holdning ovenfor erfaringbasert kunnskap. Er det slik at også sykepleiere med 30 års erfaring blir degradert og neglisjert? At disse ikke er intressert i pasientene men kun seg selv?

Du vrir det til at hjelpepleiere her er kun intressert i seg selv og ikke pasientene - voksne damer som har lagt ned et langt yrkesliv i pasientenes tjenbeste.

Vi vet at befolkningen blir stadig eldre med komplekse diagnoser og behov deretter. Derfor er ansvaret spesielt stort på alle ledere i alle deler av helsetjenesten - at de sørger for at kompetansen øker blant alle profesjoner de er ledere for, for nettopp imøtekomme det store behovet.

Er det slik at omorganisering og nedskjæringer kun skal ramme en yrkesgruppe?

Vet du hva - dette er det mest hårreisende jeg har lest på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Mange hjelpepleiere i disse trådene hevder å tale pasientens sak, men jeg begynner faktisk å tvile på motivene...

Helsevesenet er i stadig forandring, befolkningen blir stadig eldre og sykdomshistoriene stadig mer kompliserte. Er det ikke da naturlig å øke kompetansen? Å bytte ut hjelpepleier-stillinger med sykepleier-stillinger er til gode for pasienten! Jeg forstår at det er fortvilende for de det gjelder, som har lang fartstid og bøttevis med erfaring, men omorganiseringer og utvikling kan ikke ta hensyn til enkeltindivider.

Jeg får et inntrykk av at mange hjelpepleiere ser nærmest på spl som en trussel, og ikke klarer å se hvilken ressurs de faktisk er for pasienten. Jeg ser veldig mange innlegg hvor spl roser hjelpepleiere, men få innlegg som går andre vei....

De på min arbeidsplass som tar den nye helsefagarbeider-utdannelsen føler i hvertfall ikke at de tar en verdiløs utdanning. Den er noe dårligere enn hjelpepleierutdannelsen, men noe bedre enn omsorgsarbeider-utdannelsen, etter som jeg har forstått.

Kompetanse kan man aldri få nok av, og ingen utdannelse er verdiløs! Men det er først når man kjemper for pasientene, og ikke seg selv, at den får reel betydning!

Er det slik å forstå - i et tenkt eksempel, at farmakologien hadde utviklet seg slik at kunnskapen sykepleiere hadde plutselig ikke holdt mål lenger. At du hadde måtte gått fra stillingen din?

At pasienten hadde så avansert og komplekst sykdomsbilde at du og dine fleste sykepleierkollegaer måtte gå fra sine stillinger fordi lannen kompetanse var det som måtte til. At du så det som naturlig å gå uten et ord? Uten at dine ledere hadde gitt deg en mulighet for oppdatering?

At du måtte gå i den mest vanskelige alder - bli stengt ute fra arbeidslivet. Miste AFP etter lang tjeneste.

Dere må ta dere i vare kanskje dere fort kan miste troverdighet i lønnskampen - klaging og syting over for mange oppgaver. Kanskje da det er på sin plass å fortelle historien om utrenskingen av hjelpepleiere i sykehus - fjernelse av støttepersonalet.

Du kan være sikker på en ting, og det er at historien skal fortelles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...