Gå til innhold

Hva er forskjellen på sykepleir og hjelpepleier


Gjest Nope

Anbefalte innlegg

Gjest sykpleier

Jeg blir også provosert over å høre at vi har samme ansvar som hjelpepleiere. har tross alt tatt høyere utdanning for å ta det ansveret.

ofte har sykepleiere noe mindre pasientkontakt, men vi har også viktige meget funksjoner som ikke synes og mange ikke tenker over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg er anestesisykepleier. Du sier du gjør omtrent det samme som meg i arbeidet ditt?

Ærlig talt. Har sagt det før, sier det igjen - sykepleiere og hjelpepleiere gjør forskjellig arbeid i samme sektor. Begge arbeidene er viktig.

Men ikke kom her å si at du gjør samme arbeid som meg!

Maken til frekkhet!

I Norge har vi alle lik rett til utdanning - hvis du ønsker høyere lønn, status, selvfølelse - whatever - ta høyere utdannelse. Ikke sitt dag ut og dag inn på forum og rakk ned på en hel gruppe mennesker fordi din selvfølelse er lav.

Kanskje ikke så rart at selvfølelsen blir lav, dersom din yrkesgruppe fyker opp med kommentaren "Maken til frekkhet!" dersom en hjelpepleier mener at hun gjør samme oppgaver som en sykepleier, selv om det stemmer aldri så dårlig? "Kom ikke og si at du er like viktig som meg", liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vernepleier
Jeg blir også provosert over å høre at vi har samme ansvar som hjelpepleiere. har tross alt tatt høyere utdanning for å ta det ansveret.

ofte har sykepleiere noe mindre pasientkontakt, men vi har også viktige meget funksjoner som ikke synes og mange ikke tenker over.

Les innlegget skikkelig før du uttaler deg.

Vedkommende sier at HUN som hjelpepleier gjør så godt som det samme som sykepleierene.

Jeg er selv vernepleier og ser at dette er riktig.

Helsevesenet er mye forskjellig, feks i miljøarbeid, er det ikke stor forskjell på terapaut og miljøarbeider.

Som vernepleier har jeg ikke problem med dette, jeg føler meg ikke mindre viktig fordi om jeg har høyskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gina_*

Skjønner ikke helt at dette er blitt en så stor diskusjon.

Det kan godt være at hjelpepleiere og sykepleiere utfører mange av de samme arbeidsoppgavene mange steder.

Men det er selvsagt forskjell mellom de to yrkesgruppene i forhold til kunnskaps- og ansvarsnivå - selv om de utfører mange av de samme oppgavene.

Det er da også helt opplagt at endel arbeidsoppgaver kun utføres av en av de to.

Det finnes jo mange slike "par" av yrkesgrupper med to ulike kompetansenivå, som har nære yrkesrelasjoner til hverandre, f.eks.

- Lege/Sykepleier

- Jordmor/barnepleier

- Farmasøyt/Apotektekniker

- Miljøterapeut/Miljøarbeider

- Førskolelærer/Barne- og ungdomsarbeider

Målet bør hele tiden være å gjøre hverandre gode. Trist at det er så mye nedrakking på andre yrkesgrupper innen helsesektoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Skjønner ikke helt at dette er blitt en så stor diskusjon.

Det kan godt være at hjelpepleiere og sykepleiere utfører mange av de samme arbeidsoppgavene mange steder.

Men det er selvsagt forskjell mellom de to yrkesgruppene i forhold til kunnskaps- og ansvarsnivå - selv om de utfører mange av de samme oppgavene.

Det er da også helt opplagt at endel arbeidsoppgaver kun utføres av en av de to.

Det finnes jo mange slike "par" av yrkesgrupper med to ulike kompetansenivå, som har nære yrkesrelasjoner til hverandre, f.eks.

- Lege/Sykepleier

- Jordmor/barnepleier

- Farmasøyt/Apotektekniker

- Miljøterapeut/Miljøarbeider

- Førskolelærer/Barne- og ungdomsarbeider

Målet bør hele tiden være å gjøre hverandre gode. Trist at det er så mye nedrakking på andre yrkesgrupper innen helsesektoren.

Bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg blir oppriktig lei meg av å lese denne debatten... Er målet å dra andre yrkesgrupper ned, det være seg sykepleiere eller hjelpepleiere? Ingen pasienter er tjent med en slik konflikt...

Har jobbet som natt sykepleier i over 5 år på sykehjem. Jeg har 15 pasienter på egen avdeling. Jeg tømmer søppel, rydder, vasker og skifter. Det vil si at jeg gjør akkuratt de samme oppgavene som hjelpepleierne på sine avdelinger. Men skjer det noe akutt det være seg benbrudd, respirasjonsvikt, hjertestans, infarkt, etc. har jeg det overordnede ansvaret. Jeg vurderer/bedømmer situasjonen, ringer evntuellt legevakt, administrerer aktuelle medikamenter, utfører prosedyrer, rapporterer, organiserer og informerer pårørende. Hjelpepleierene synes det er flott at noen tar dette ansvaret, fordi det bidrar til trygghet at alle vet hva de skal gjøre.

Samtidig hadde jeg ALDRI ALDRI klart meg uten mine fantasiske kollegaer som nettopp er hjelpepleiere!!! Jeg sidestiller meg med de, og vi gjør begge oppgaver som er like viktige for pasienten. De sitter inne med erfaring og kunnskap, som jeg ikke har, og motsatt ;) Nettopp fordi vi alle har gjort ulike erfaringer i forskjellige situasjoner. Vi skal jo gi helhetlig pleie med fokus på pasientens grunnleggende behov, og da er en felles vurdering uerstattelig.

Må også påpeke at jeg ikke er medlem av NSF eller stiller meg bak deres argumenter. Synes mye av den kampen mot andre grupper i helsevesenet er avskyelig...

La oss samarbeide og se viktigheten i alle instanser på helseinstutisjoner. Lære av hverandre og styrke samarbeid til pasientens beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattevakt hjelpepleier
Jeg blir oppriktig lei meg av å lese denne debatten... Er målet å dra andre yrkesgrupper ned, det være seg sykepleiere eller hjelpepleiere? Ingen pasienter er tjent med en slik konflikt...

Har jobbet som natt sykepleier i over 5 år på sykehjem. Jeg har 15 pasienter på egen avdeling. Jeg tømmer søppel, rydder, vasker og skifter. Det vil si at jeg gjør akkuratt de samme oppgavene som hjelpepleierne på sine avdelinger. Men skjer det noe akutt det være seg benbrudd, respirasjonsvikt, hjertestans, infarkt, etc. har jeg det overordnede ansvaret. Jeg vurderer/bedømmer situasjonen, ringer evntuellt legevakt, administrerer aktuelle medikamenter, utfører prosedyrer, rapporterer, organiserer og informerer pårørende. Hjelpepleierene synes det er flott at noen tar dette ansvaret, fordi det bidrar til trygghet at alle vet hva de skal gjøre.

Samtidig hadde jeg ALDRI ALDRI klart meg uten mine fantasiske kollegaer som nettopp er hjelpepleiere!!! Jeg sidestiller meg med de, og vi gjør begge oppgaver som er like viktige for pasienten. De sitter inne med erfaring og kunnskap, som jeg ikke har, og motsatt ;) Nettopp fordi vi alle har gjort ulike erfaringer i forskjellige situasjoner. Vi skal jo gi helhetlig pleie med fokus på pasientens grunnleggende behov, og da er en felles vurdering uerstattelig.

Må også påpeke at jeg ikke er medlem av NSF eller stiller meg bak deres argumenter. Synes mye av den kampen mot andre grupper i helsevesenet er avskyelig...

La oss samarbeide og se viktigheten i alle instanser på helseinstutisjoner. Lære av hverandre og styrke samarbeid til pasientens beste :)

Takk nattevakt sykepleier, her var mange gode ord!

Det er vel første gang jeg i dette forumet møter en sykepleier som ikke støtter den avskyelige kampen NSF fører mot andre grupper i helsevesenet.

Du er en flott representant for sykepleierne, slike som deg, vil vi hjelpepleiere gjerne møte i dette forumet og i helsevesenet.

Slike sykepleiere er det det norske helsevesen trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har deltatt i denne debatten og må bare si jeg aldri ville vært foruten de hjelpepleierne jeg jobber med sammen på natt!

Argumentene til NSF rystet meg nok til å melde meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hjelpepleier som satte veneflon? Og ufaglært som måler blodsukker og setter kateter? Vet du hvilken fare dere utsetter pasientene for? Dette er bare helt utrolig skremmende. Stakkars sykehus og sykehjemspasienter!

Ufaglærte og hjelpepleiere har ikke i nærheten nok kunnskap til å påta seg medisinskfaglige oppgaver. Handler ikke bare om "å ta bt" eller "å måle blodsukker". Det handler om å sette tall og prøvesvar inn i sammenheng med diagnose, sykepleieplan og behandling, og å forstå menneskekroppens mekanismer og hvorfor det som skjer, skjer.

Hjelpepleiere og ufaglærte gjør masse viktige oppgaver, som f eks stell, mating og andre grunnleggende ting (som også sykepleiere gjør), men noen forståelse av anatomi, fysiologi, patologi og behandlingsmetoder skal de ikke skryte på seg å ha, og derfor heller ikke påta seg de mer avanserte sykepleieroppgavene.

Så jeg håper virkelig at du enten skryter eller tuller, fordi dette ble jeg virkelig redd av. Maken til respektløshet for mennesker skal man se lenge etter.

på min arb plass får hj.pleiere opplæring i veneflonstikking og ja det er lov..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*

Som snart ferdigutdannet spl. leser jeg denne tråden med forundring - denne profesjonskampen mellom spl. og hj.pl. må være noe som har gått meg fullstendig hus forbi. Noen her later til å ha svært mye imot spl. - dette er synd. Samtidig håper jeg dere ikke skjærer alle over en kam. Det finnes både dyktige spl. og mindre dyktige spl. - akkurat som med hj.pl. og andre yrkesgrupper. Personlig har jeg stor respekt for hj.pleiernes kunnskap. Jeg har lært mye av de, både gjennom jobb og praksis. Fokuset bør vel heller ligge i å spille på lag og utnytte hverandres kunnskap og kompetanse på en måte som kommer pasientene til gode?

Dersom noen har dokumenter/info rundt NSFs "utskvising" av hj.pl. vil jeg svært gjerne se den, ganske enkelt fordi denne tråden har gjort meg nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg blir oppriktig lei meg av å lese denne debatten... Er målet å dra andre yrkesgrupper ned, det være seg sykepleiere eller hjelpepleiere? Ingen pasienter er tjent med en slik konflikt...

Har jobbet som natt sykepleier i over 5 år på sykehjem. Jeg har 15 pasienter på egen avdeling. Jeg tømmer søppel, rydder, vasker og skifter. Det vil si at jeg gjør akkuratt de samme oppgavene som hjelpepleierne på sine avdelinger. Men skjer det noe akutt det være seg benbrudd, respirasjonsvikt, hjertestans, infarkt, etc. har jeg det overordnede ansvaret. Jeg vurderer/bedømmer situasjonen, ringer evntuellt legevakt, administrerer aktuelle medikamenter, utfører prosedyrer, rapporterer, organiserer og informerer pårørende. Hjelpepleierene synes det er flott at noen tar dette ansvaret, fordi det bidrar til trygghet at alle vet hva de skal gjøre.

Samtidig hadde jeg ALDRI ALDRI klart meg uten mine fantasiske kollegaer som nettopp er hjelpepleiere!!! Jeg sidestiller meg med de, og vi gjør begge oppgaver som er like viktige for pasienten. De sitter inne med erfaring og kunnskap, som jeg ikke har, og motsatt ;) Nettopp fordi vi alle har gjort ulike erfaringer i forskjellige situasjoner. Vi skal jo gi helhetlig pleie med fokus på pasientens grunnleggende behov, og da er en felles vurdering uerstattelig.

Må også påpeke at jeg ikke er medlem av NSF eller stiller meg bak deres argumenter. Synes mye av den kampen mot andre grupper i helsevesenet er avskyelig...

La oss samarbeide og se viktigheten i alle instanser på helseinstutisjoner. Lære av hverandre og styrke samarbeid til pasientens beste :)

Du er en flott representant for din yrkesprofesjon. Du fremstår som moden og klok. Jeg blir glad over å lese om respekten du har for dine kollegaer.

Tusen takk for ditt innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alabama
Det er vel første gang jeg i dette forumet møter en sykepleier som ikke støtter den avskyelige kampen NSF fører mot andre grupper i helsevesenet.

Jeg har ikke lest ett eneste innlegg her inne hvor en sykepleier har sagt at han/hun støtter denne "kampen" mot hjelpepleierne.

Har deltatt i denne debatten og må bare si jeg aldri ville vært foruten de hjelpepleierne jeg jobber med sammen på natt!

Argumentene til NSF rystet meg nok til å melde meg ut.

Er det sånn at sykepleierne må kysse føttene og slikke rumpene til hjelpepleierne, eller?

Synes jeg har lest haugevis med innlegg hvor sykepleierne sier at de aaaaaldri hadde klart seg uten hjelpepleierne, og gir disse veldig all æren for at alt går rundt, både på sykehus og sykehjem, mens jeg har fortsatt tilgode å lese et innlegg hvor hjelpepleierne sier det samme om sykepleierne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på sykepleier og hjelpepleier??

3 år på høgskole!!

Så enkelt kan det nok ikke sies!

En sykepleier kan ha gått rett i fra allmennfag eller et annet fag som ikke har med helse å gjøre, og inn på høyskole.

En hjelpepleier har ALLTID gått på skole i 3 år innen faget.

Selv om høyskole er et høyere nivå, så har de faktisk tatt fagrelatert utdannelse LIKE LENGE.

Jeg sier ikke med dette at desse to har like god utdanning, men jeg sier at før sykepleierene begynte på høyskole, gjorde de ikke nødvendigvis noe som har med faget å gjøre. Hjelpepleierene har hatt fagrettet utdannelse fra dag 1. Så jeg vil tro at de 3 årene også har litt verdi.

Tar vi med helsefagarbeiderne så har de gått to år på skole, og i tillegg JOBBET to år med faget. Og vi er vel enige om at skole er bra, men praksis er det som gjør oss gode på det vi har lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama
En sykepleier kan ha gått rett i fra allmennfag eller et annet fag som ikke har med helse å gjøre, og inn på høyskole.

En hjelpepleier har ALLTID gått på skole i 3 år innen faget.

Selv om høyskole er et høyere nivå, så har de faktisk tatt fagrelatert utdannelse LIKE LENGE.

Jeg sier ikke med dette at desse to har like god utdanning, men jeg sier at før sykepleierene begynte på høyskole, gjorde de ikke nødvendigvis noe som har med faget å gjøre. Hjelpepleierene har hatt fagrettet utdannelse fra dag 1. Så jeg vil tro at de 3 årene også har litt verdi.

Tar vi med helsefagarbeiderne så har de gått to år på skole, og i tillegg JOBBET to år med faget. Og vi er vel enige om at skole er bra, men praksis er det som gjør oss gode på det vi har lært.

En hjelpepleier hadde vanlige fag ved siden av helsefagene, så det blir jo teoretisk sett ikke tre år med helsefag, men kanskje halvparten. Samme med helsefagarbeiderne, bare at disse har enda litt mindre teori.

Men sykepleiestudiet består jo av nesten 50% praksis, så vi har ikke så voldsomt mye teori vi heller.

Veldig mange sykepleiere har erfaring fra helsesektoren før de søkte studiet, og jobber på sykehus og sykehjem under utdannelsen.

Men man kan ikke sammenlikne en høyskoleutdanning med en fagutdanning på videregående nivå, så nå er det vel på tide å legge diskusjonen død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig mange sykepleiere har erfaring fra helsesektoren før de søkte studiet, og jobber på sykehus og sykehjem under utdannelsen.

Men man kan ikke sammenlikne en høyskoleutdanning med en fagutdanning på videregående nivå, så nå er det vel på tide å legge diskusjonen død.

Jeg la vel trykk på at jeg ikke sammenlignet desse utdanningene?

Poenget var å få frem at sykepleiere ikke har tre år lenger utdannelse, slik noen andre i tråden prøvde å få det til å høres ut som.

Forøvrig så har ingen av de jeg kjenner erfaring fra helsesektoren før de søkte studiet, og ingen av de unge som tar strake veien har det. Så det bør ikke bety noe mer for sykepleierutdannelsen, enn for noen andre utdannelser, f.eks. kan en hjelpepleier like gjerne ha erfaring fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la vel trykk på at jeg ikke sammenlignet desse utdanningene?

Poenget var å få frem at sykepleiere ikke har tre år lenger utdannelse, slik noen andre i tråden prøvde å få det til å høres ut som.

Forøvrig så har ingen av de jeg kjenner erfaring fra helsesektoren før de søkte studiet, og ingen av de unge som tar strake veien har det. Så det bør ikke bety noe mer for sykepleierutdannelsen, enn for noen andre utdannelser, f.eks. kan en hjelpepleier like gjerne ha erfaring fra før.

Som tidligere nevnt i flere tråder har forsker Håkon Høst laget en avhandling om hjelpepleierne sin utvikling.

Viktig å merke fra avhandlingen seg at kun 20 % av de født før 1981 hadde ingen annen utdanning/arbeidslivserfaring før de tok hjelpepleien.

Over 50 % av de som tok utdanningen hadde videregående eller annen utdanning fra før.

Snittalderen var på 33 år.

Erfaring fra helsevesenet eller annet arbeidsliv var betydelig.

Flere tok dette som utdannelse nr. 2.

Dette forteller om en høy kompetanse, en viktig kompetanse.

Som samfunnet og andre profesjoner burde verdsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama
Jeg la vel trykk på at jeg ikke sammenlignet desse utdanningene?

Poenget var å få frem at sykepleiere ikke har tre år lenger utdannelse, slik noen andre i tråden prøvde å få det til å høres ut som.

Forøvrig så har ingen av de jeg kjenner erfaring fra helsesektoren før de søkte studiet, og ingen av de unge som tar strake veien har det. Så det bør ikke bety noe mer for sykepleierutdannelsen, enn for noen andre utdannelser, f.eks. kan en hjelpepleier like gjerne ha erfaring fra før.

Jeg kjenner mange...

Du er kanskje litt yngre enn meg.

Som tidligere nevnt i flere tråder har forsker Håkon Høst laget en avhandling om hjelpepleierne sin utvikling.

Viktig å merke fra avhandlingen seg at kun 20 % av de født før 1981 hadde ingen annen utdanning/arbeidslivserfaring før de tok hjelpepleien.

Over 50 % av de som tok utdanningen hadde videregående eller annen utdanning fra før.

Snittalderen var på 33 år.

Erfaring fra helsevesenet eller annet arbeidsliv var betydelig.

Flere tok dette som utdannelse nr. 2.

Dette forteller om en høy kompetanse, en viktig kompetanse.

Som samfunnet og andre profesjoner burde verdsette.

Jada. Alle verdsetter hjelpepleiere, hvorfor tror dere noe annet??

Det står jo i hvert eneste innlegg her!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange...

Du er kanskje litt yngre enn meg.

Jada. Alle verdsetter hjelpepleiere, hvorfor tror dere noe annet??

Det står jo i hvert eneste innlegg her!!!

I tråden ovenfor hevdes det at alle verdsetter hjelpepleierene.

"Hvorfor tror dere noe annet?"

Hjelpepl vet noe annet, fordi

- de blir fratatt arbeidsoppgaver- ansvar- stillinger -kompetanse.

- Stillinger blir omgjort til sykeplstillinger i hele helsevesenet, det er ikke bare i sykehusene dette skjer.

- Etterfølgerne til hjelpepl, helsefagarbeiderne får dårliger kompetanse, dårligere utdanning. Og blir derfor enda lettere å skvise.

Hjelpepleierne sin frustrasjon over utviklingen kan en lese i flere tråder.

Myndighetene sin frustrasjon over å ikke klare å rekruttere til yrke kommer vi til å lese mye om i fremtiden.

Slik ble det når en populær utdanning, ble lavstatus.

Helsevesenets B-lag og pariakaste, profesjonskampens ofre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...