Gå til innhold

Hva er forskjellen på sykepleir og hjelpepleier


Gjest Nope

Anbefalte innlegg

Ja hva er det sykepleierene gjør som ikke hjelpepleierene gjør?

Jeg har fått inntrykk av at hjelpepleierene gjør akkurat det samme som sykepleierene,så hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har de kanskje fått dispensasjon. Etter hva jeg har forstått av en tidligere diskusjon er hjelpepleieren i større grad på vei ut av sykehusene.

En annen forskjell er vel alle mulighetene er har for videreutdanning som sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpepleiere med med kurs/godkjenning kan gi medisin av dosett. For å legge i dosett må du være sykepleier. For å gi annen type medisin må du være sykepleier, antibiotika osv.

På sykehjem er det ofte ganske like arbeidsoppgaver, bortsett fra at det kun er sykepleiere som legger i dosett og gir da annen type medikamenter.

På sykehus er forskjellen større. Ofte er hjelpepleiernes ansvar stell, mat og den type arbeid, mens sykepleiere har resten av oppgavene i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm har da fått medisin av hjelpepleier da jeg lå på sykehus,var hjelpepleiere jeg så mest til...

Om du tenker på medisiner i tablettform,som puttes oppi de små plastbegerne, så er det ofte slik at de deler på oppgavene. Sykepleiere klargjør medisinene du skal ha , og så er det gjerne hjelpepleiere som fysisk sett gir pasientene medisinene om de trenger hjelp til det.

Et flott eksempel på tverrfaglig samarbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sykepleier har man mye mer ansvar.

Det er masse sykepleieprosedyrer som ikke en hjelpepleier har lov å gjøre.

Jeg vil si at en hjelpepleier steller, hjelper til med mat, noen gir også medisiner ja, og kanskje litt sårstell.. Kommunikasjon med pasienten.. Hjelpeleieren har også noe sykdomslære, men ikke i den grad som sykepleieren..

En sykepleier legger inn veneflon, kateter, administrerer O2 behandling, sug, blander ut medsiner, setter opp drypp, har mye mer kontakt med lege, har ansvar i akutte situasjoner, for å måle blodtrykk, puls, blodsukker, blodprøvetaking, tar EKG. Observere pasientens tilstand og rapportere til lege..

Sikkert mye mer jeg ikke kommer på i farten også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del forskjeller mellom hjelpepleier og sykepleier. Det er som sagt sykepleier som har overordna ansvar for pasient (under lege) og har i det hele mer ansvar enn hjelpepleier.

På sykehus finnes det få hjelpepleiere igjen, men noen finnes det, og de som gir medisiner har noen kurs bak seg.

Finnes mange praktiske ting hjelpepleiere ikke skal gjøre som går på medisinskfaglige ting, som hjelpepleiere ikke lærer så mye om - patologi, fysiologi osv.

Men største forskjell går på det kliniske og klinske observasjoner. Dette er en viktig del av sykepleierprofesjonen.

Er en grunn til at en lyser ut hjelpepleier og sykepleierstillinger separat vet du...

Går selv på medisinstudiet og har jobbet med masse flotte sykepleiere på sykehus , som har masse kunnskap og erfaring.

Ellers vil jeg anbefale og lese litt om yrkene før du poster en spørsmålstråd. Virker nesten som om du ønsker å provosere med innleggene dine.

Bare et forslag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at hjelpepleierne er på vei bort fra norske sykehus.De vil nok bli savnet både av leger,sykepleiere,og ikke minst av pasientene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpepleiere med med kurs/godkjenning kan gi medisin av dosett. For å legge i dosett må du være sykepleier. For å gi annen type medisin må du være sykepleier, antibiotika osv.

Dette stemmer ikke lengre. Annet helsepersonell enn sykepleiere kan legge medikamenter i dosett og adminstere medikamenter etter kursing og med tilstrekkelig ettersyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke lengre. Annet helsepersonell enn sykepleiere kan legge medikamenter i dosett og adminstere medikamenter etter kursing og med tilstrekkelig ettersyn.

Nei. Ikke legge i dosett. Men gi fra dosett, så klart. Sykepleier kan også øke dosering på sykehjem uten klarering fra lege, det kan ikke hjelpepleier, fordi de ikke har den samme kliniske opplæringen og mednat-kunnskapen som sykepleier har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gunn_*
Dette stemmer ikke lengre. Annet helsepersonell enn sykepleiere kan legge medikamenter i dosett og adminstere medikamenter etter kursing og med tilstrekkelig ettersyn.

Niks, du tar feil. Tillaging av medisiner i f.eks dosett skal gjøres av sykepleier evt vernepleier og kontrolleres av en annen. Enkelte steder tillates det at hjelpepleiere/omsorgsarbeidere/helsefagarbeidre/assistenter kan dele ute medisiner etter medisinkurs, men da på delegering fra f.eks tilsynlege ved et sykehjem. Delegeringen gjelder da kun på det stedet legen har gitt delegering for. Dvs at dersom du jobber på sykehjem A og B, og legen på sykehjem A har gitt deg delegering, trenger du også delegering fra legen på sykehjem B for å kunne deles ut medisiner begge steder.

Dessverre slurves det veldig med dette pga personalmangel, som igjen fører til dårligere sikekrhet for pasientene. På sykehus gis det ikke denne typen delegering, men hjelpepleiere får ofte med seg pasientens medisin inn for å kunne hjelpe pas med å ta den i en matsituasjon. Men lovlig er det ikke. Og intravenøs behandling skal ikke hjelpepleiere o.l. har ansvaret for, det være blod, antibiotika, væske, cellegift eller andre medisininfusjoner som skal inn i pasientens blodåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også jobbet på sykehusvaskeri.Tatt i mot skitten tøy.Og jeg håper jeg aldri blir operert eller må ligge på sykehus i Norge.For hva som blir "glemt" i tøyet er helt utrolig,sakser,bomull,bandasje, bekken,vaskefat,brukte bleier etter voksne mennesker blodposer og sprøytespisser.Og medisin i frakker/kittler,vel der ligger det og sprøytespisser,tok på en slik jeg og ble stukket,og fikk hepatitt B.På 1 månde så fant vi 200 vaskefat i skittentøyet,virker som det er bare å samle alt sammen i skittentøysekk og sende det avgårde.Og smittetøy blir bare sendt av gårde,det skal behandles først,men det er det få sykepleiere/hjelpepleiere som vet.Flere ganger i uka så måtte vi ringe til avd for å få dem til å få en portør til å hente tøyet og sende det til varm/kuldebehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sykepleier har man mye mer ansvar.

Det er masse sykepleieprosedyrer som ikke en hjelpepleier har lov å gjøre.

Jeg vil si at en hjelpepleier steller, hjelper til med mat, noen gir også medisiner ja, og kanskje litt sårstell.. Kommunikasjon med pasienten.. Hjelpeleieren har også noe sykdomslære, men ikke i den grad som sykepleieren..

En sykepleier legger inn veneflon, kateter, administrerer O2 behandling, sug, blander ut medsiner, setter opp drypp, har mye mer kontakt med lege, har ansvar i akutte situasjoner, for å måle blodtrykk, puls, blodsukker, blodprøvetaking, tar EKG. Observere pasientens tilstand og rapportere til lege..

Sikkert mye mer jeg ikke kommer på i farten også..

Har jobbet sammen med en del hjelpepleiere, og de har stort sett utført samme jobb som sykepleiere. De har da tatt medisinkurs.

De la inn kateter, veneflon, målte blodtrykk, puls, blodsukker osv. Jeg, som ufaglært satte også kateter og målte blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet sammen med en del hjelpepleiere, og de har stort sett utført samme jobb som sykepleiere. De har da tatt medisinkurs.

De la inn kateter, veneflon, målte blodtrykk, puls, blodsukker osv. Jeg, som ufaglært satte også kateter og målte blodsukker.

Løgn, ikke tillatt for hj.pl å sette pvk. Og hj.pl har kun lov å kateterisere kvinner med mindre de er gitt spesiell opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvorfor?
jeg har også jobbet på sykehusvaskeri.Tatt i mot skitten tøy.Og jeg håper jeg aldri blir operert eller må ligge på sykehus i Norge.For hva som blir "glemt" i tøyet er helt utrolig,sakser,bomull,bandasje, bekken,vaskefat,brukte bleier etter voksne mennesker blodposer og sprøytespisser.Og medisin i frakker/kittler,vel der ligger det og sprøytespisser,tok på en slik jeg og ble stukket,og fikk hepatitt B.På 1 månde så fant vi 200 vaskefat i skittentøyet,virker som det er bare å samle alt sammen i skittentøysekk og sende det avgårde.Og smittetøy blir bare sendt av gårde,det skal behandles først,men det er det få sykepleiere/hjelpepleiere som vet.Flere ganger i uka så måtte vi ringe til avd for å få dem til å få en portør til å hente tøyet og sende det til varm/kuldebehandling.

Hva er det egentlig du vil med disse to trådene du har laget her inne? Lage et forum for å slenge mest mulig drit til helsearbeidere generelt og sykepleiere i særdeleshet? Hvis du syns arbeidsdagen din er så uutholdelig foreslår jeg at du bytter jobb, eller gjør noe med saken for at du skal trives bedre.

Jeg har jobbet i flere deler av helseverden, både innen renhold, vaskeri, portør, kjøkken, kantine, sterilsentral, pleieassistent, hj.pl og spl, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri hadde klart å lire av meg så mye galle mot en yrkesgruppe som det du gjør her inne.

(Hvis det er misunnelse det bunner ut i er det ingen grunn for at du ikke kan bli en av disse grusomme, uhygieniske menneskene, alle som vil kan søke sykepleien eller helsefagarbeider)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har jobbet sammen med en del hjelpepleiere, og de har stort sett utført samme jobb som sykepleiere. De har da tatt medisinkurs.

De la inn kateter, veneflon, målte blodtrykk, puls, blodsukker osv. Jeg, som ufaglært satte også kateter og målte blodsukker.

Hjelpepleier som satte veneflon? Og ufaglært som måler blodsukker og setter kateter? Vet du hvilken fare dere utsetter pasientene for? Dette er bare helt utrolig skremmende. Stakkars sykehus og sykehjemspasienter!

Ufaglærte og hjelpepleiere har ikke i nærheten nok kunnskap til å påta seg medisinskfaglige oppgaver. Handler ikke bare om "å ta bt" eller "å måle blodsukker". Det handler om å sette tall og prøvesvar inn i sammenheng med diagnose, sykepleieplan og behandling, og å forstå menneskekroppens mekanismer og hvorfor det som skjer, skjer.

Hjelpepleiere og ufaglærte gjør masse viktige oppgaver, som f eks stell, mating og andre grunnleggende ting (som også sykepleiere gjør), men noen forståelse av anatomi, fysiologi, patologi og behandlingsmetoder skal de ikke skryte på seg å ha, og derfor heller ikke påta seg de mer avanserte sykepleieroppgavene.

Så jeg håper virkelig at du enten skryter eller tuller, fordi dette ble jeg virkelig redd av. Maken til respektløshet for mennesker skal man se lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig du vil med disse to trådene du har laget her inne? Lage et forum for å slenge mest mulig drit til helsearbeidere generelt og sykepleiere i særdeleshet? Hvis du syns arbeidsdagen din er så uutholdelig foreslår jeg at du bytter jobb, eller gjør noe med saken for at du skal trives bedre.

Jeg har jobbet i flere deler av helseverden, både innen renhold, vaskeri, portør, kjøkken, kantine, sterilsentral, pleieassistent, hj.pl og spl, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri hadde klart å lire av meg så mye galle mot en yrkesgruppe som det du gjør her inne.

(Hvis det er misunnelse det bunner ut i er det ingen grunn for at du ikke kan bli en av disse grusomme, uhygieniske menneskene, alle som vil kan søke sykepleien eller helsefagarbeider)

Helt enig med deg! Hva er vitsen med å slenge dritt? Begynner å bli lei. Finn deg en ny jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm har da fått medisin av hjelpepleier da jeg lå på sykehus,var hjelpepleiere jeg så mest til...

Samme her. Sykepleierne så jeg aldri noe til. Skal ikke sykepleiere ha pasientkontrakt, eller hva?! Har bare møtt på lite serviceinjnstilte og sure sykepleiere på sykehus. Da måtte jeg oppsøke de selv, de kom aldri innom rommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overlegen
Hjelpepleier som satte veneflon? Og ufaglært som måler blodsukker og setter kateter? Vet du hvilken fare dere utsetter pasientene for? Dette er bare helt utrolig skremmende. Stakkars sykehus og sykehjemspasienter!

Ufaglærte og hjelpepleiere har ikke i nærheten nok kunnskap til å påta seg medisinskfaglige oppgaver. Handler ikke bare om "å ta bt" eller "å måle blodsukker". Det handler om å sette tall og prøvesvar inn i sammenheng med diagnose, sykepleieplan og behandling, og å forstå menneskekroppens mekanismer og hvorfor det som skjer, skjer.

Hjelpepleiere og ufaglærte gjør masse viktige oppgaver, som f eks stell, mating og andre grunnleggende ting (som også sykepleiere gjør), men noen forståelse av anatomi, fysiologi, patologi og behandlingsmetoder skal de ikke skryte på seg å ha, og derfor heller ikke påta seg de mer avanserte sykepleieroppgavene.

Så jeg håper virkelig at du enten skryter eller tuller, fordi dette ble jeg virkelig redd av. Maken til respektløshet for mennesker skal man se lenge etter.

Kanskje skal ikke mange spl skryte på seg så mye forståelse av alle fag heller...

http://www.sykepleien.no/article.php?articleID=17882

http://www.moss-dagblad.no/lokalnytt/article2530774.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...