Gå til innhold

Hva er forskjellen på sykepleir og hjelpepleier


Gjest Nope

Anbefalte innlegg

Kansje du og skal sende en takk til de hjelpepleiere som er blitt skjøvet ut av sykehusene?Som hadde en lang fartstid der og stor kompetanse. Som ble ofret under diverse omstillinger. Som fikk en kald skulder, og som ofte endte i uføretrygd eller en altfor tidlig pensjon.

Og som i store deler av psykiatrien er erstattet av ufaglærte menn!

Du tror det egentlig ikke er så mange sykepleiere som vil ha hjelpepleierne ut av sykehusene.

Det er nå en gang slik at denne utviklingen har vært styrt av sykepleierne sitt forbund og ledelsen på sykehusene. Ledelsen er sykepleier og leger.

Helsefagarbeiderne som skal ha en lang læretid ved sykehusene blir veldig ofte møtt med en kald skulder. Og får ikke sin læretid der. Fordi ledelsen ikke ønsker at de skal etablere seg der. (Rimeligvis de har jo brukt noen tiår på å få ut hjelpepleieren!)

Hvorfor skal de for øvrig ha en lang prakristid på sykehus når det er minimal mulighet for jobb der!!!

Nei, nå må du gi deg ! Hakke ned på alle som skriver noe i forumet er da vel ikke nødvendig ? Du skriver jo nesten ikke noe om saken selv, bare hvor "dumme og slemme" alle andre er. Skjerp deg, og se til å skriv noe fornuftig om du skal delta her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Janne_*
Nei, nå må du gi deg ! Hakke ned på alle som skriver noe i forumet er da vel ikke nødvendig ? Du skriver jo nesten ikke noe om saken selv, bare hvor "dumme og slemme" alle andre er. Skjerp deg, og se til å skriv noe fornuftig om du skal delta her

På jobb i dag fortalte en om dette forumet. Er hjelpepleier på en kommunal instutusjon, psykiatrisk. ( Har videreutdannelse i psykiatri) Vi sliter med at min yrkesgruppe sine stillinger stadig blir omgjort til sykepleier/ vernepleier stillinger.Barnehagelærere og andre med treårig får fast jobb hos oss. Mange uten noe utdanning i helse jobber på kveld og fast på helg.

Vi er nå kun to hjelpepleiere igjen i 100 stilling.

Dette har vært vanskelig å forstå, alle snakker om hvor stor mangel det er på faglærte.

Etter å ha lest i disse sidene fostår jeg bedre hvorfor.

Ikke så rart at noen blir provosert, av forskjellige grunner.

Jeg er selv veldig skuffet, var ikke klar over mye av det som står her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bebis80_*

Uttrykte meg kanskje litt uklart i mitt siste innlegg, det jeg mente var at jeg tror ikke så mange av sykepleierne som jobber skulder ved skulder med oss ute på gulvet, ønsker oss bort fra sykehusene. Selv om Sykepleierforbundet har vært, og fremdeles er en "aktiv debbatant" på området, betyr ikke det at "alle" mener det samme som dem. Og at enkelte ledere som sitter høyere opp i systemet enn dem man til daglig omgås med, tenker økonomi på en ikke gjennomførbar måte, er ikke noe man bør tillegge hele standen. Det er en utopi per idag at man skal ha nok økonomiske midler til å bytte ut alle hjelpepleierne med sykepleiere for å "spare penger".

Du snakker om hjelpepleiere som har blitt offer for omstillingsprosesser og liknende. Jeg er selv en av disse, har kjent på kroppen hvordan det er å bli "overflødig" og å måtte begynne på nytt et annet sted. Men jeg er dypt uenig i at de fleste sykepleiere ønsker oss bort, ei heller at de ikke synes at vi duger til noe! Synes ike det er riktig at man skal legge skylda på en hel stand for noe som gjelder kun begrensede mengder. Kanskje har jeg vært utrolig heldig med min arbeidsplass, men hos oss er alle verdsatt, fra overlegen til renholdspersonalet. Men husk at på enkelte avdelinger kommer vi hjelpepleiere til kort hva gjelder kunnskaper, for eksempel har vi generelt lite å gjøre på intensivavdelinger,oppvåkningsenheter og liknende. Derimot kan vi på ulike kirurgiske og medisinske avdelinger være med å yte god, omsorgsfull og forsvarlig pleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Janne_*
På jobb i dag fortalte en om dette forumet. Er hjelpepleier på en kommunal instutusjon, psykiatrisk. ( Har videreutdannelse i psykiatri) Vi sliter med at min yrkesgruppe sine stillinger stadig blir omgjort til sykepleier/ vernepleier stillinger.Barnehagelærere og andre med treårig får fast jobb hos oss. Mange uten noe utdanning i helse jobber på kveld og fast på helg.

Vi er nå kun to hjelpepleiere igjen i 100 stilling.

Dette har vært vanskelig å forstå, alle snakker om hvor stor mangel det er på faglærte.

Etter å ha lest i disse sidene fostår jeg bedre hvorfor.

Ikke så rart at noen blir provosert, av forskjellige grunner.

Jeg er selv veldig skuffet, var ikke klar over mye av det som står her.

Helseministeren har satt igang stor kampanje for å få flere til å ta helsefagarbeider utdannelse.

Han sier det er mange arbeidsmuligheter, og sykehus er en av disse.

Når en leser i dette forumet får en inntrykk av at det er få arbeidsmuligheter for helsefagarbeiderene.

Prøver helseministeren å lokke til en utdanning som det har gått nedover med?

På meg virker dette lite realt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Helene_*

Ja det eneste forskjellen er udanning & i arbeidssted.

Hjelpeier kan ikke dele medisin i et sykehjemet eller andre steder mens sykepleier kan gjøre som helst.

Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke lengre. Annet helsepersonell enn sykepleiere kan legge medikamenter i dosett og adminstere medikamenter etter kursing og med tilstrekkelig ettersyn.

Det er flere yrkesgrupper som kan administrere medikamenter og klargjøre disse. Blant dem finner en også radiografene, som i tillegg til legemiddellærefaget har et spesialfag innen farmakologi om medikamenter som brukes i radiologiske undersøkelser.

Nei. Ikke legge i dosett. Men gi fra dosett, så klart. Sykepleier kan også øke dosering på sykehjem uten klarering fra lege, det kan ikke hjelpepleier, fordi de ikke har den samme kliniske opplæringen og mednat-kunnskapen som sykepleier har.

Sykepleiere har per definisjon ikke lov til å øke styrke eller dose på legemidler uten leges godkjennelse. Det er et skille mellom leger og sykepleiere i dette tilfellet, der det kun er leger som har autorisasjon til å rekvirere medikameter og undersøkelser.

Her syndes det mye av sykepleiere. ved et sykehus der jeg hadde praksis, ble henvisninger skrevet av sykepleiere avvist konsekvent, og hengt opp på veggen til skrekk og advarsel for alle på avdelingen.

Og helt til slutt; terminologien er helsearbeider, ikke hjelpepleier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en niese som har tenkt å begynne på helsefagardeider utdannelse til høsten. Er temmelig sjokkert over det jeg leser i dette fora!

Hun er nok ikke klar over at dette er en dårlig utdannelse med få muligheter.

Hun er nok heller ikke klar over de dårlige holdninger som møter denne gruppen.

Jeg skal ihvertfall gjøre mitt for at hun ikke blir helsefagarbeider!

Radiologiske avdelinger er glade i helsefagarbeidere. Hjelpepleiere samarbeider godt med røntgenleger og radiografer her, og har egne oppgaver ved bildediagnostiske avdelinger. Faktisk har jeg til gode å møte en fast ansatt sykepleier i en slik avdeling. Det er med andre ord gode arbeidsmuligheter for helsefagarbeidere, men de må gjerne være "mer kritiske" til avdelingene de ønsker å arbeide for.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tulla_*
Radiologiske avdelinger er glade i helsefagarbeidere. Hjelpepleiere samarbeider godt med røntgenleger og radiografer her, og har egne oppgaver ved bildediagnostiske avdelinger. Faktisk har jeg til gode å møte en fast ansatt sykepleier i en slik avdeling. Det er med andre ord gode arbeidsmuligheter for helsefagarbeidere, men de må gjerne være "mer kritiske" til avdelingene de ønsker å arbeide for.

I fremtiden kan du ikke regne med å møte mange hjelpepleiere i sykehusene.

De er snart utryddet der, sykepleierene tar stillingene våre, litt og litt.

Høyt kvalifiserte hjelpepl med årlang erfaring ved sykehus kastes ut av sykehusene hele tiden..

Hjelpepleiere som har kompetanse det vil ta år for en nyutdannet sykepl å erverve seg. Mange av disse hjelpepl har vært på sykehus i flere tiår. de begynte i den tiden hjelppl fikk lov å lære. Nå får de ikke lære mye lenger, de blir ofte en slags vaktmestere. De nyutdannede sykepl får stillingene.

Slik er NSF og deres sammensvorne sin profesjonskamp i helsevesenet.

Nådeløs og umenneskelig, ikke rart mange begynner å reagere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nei, nå må du gi deg ! Hakke ned på alle som skriver noe i forumet er da vel ikke nødvendig ? Du skriver jo nesten ikke noe om saken selv, bare hvor "dumme og slemme" alle andre er. Skjerp deg, og se til å skriv noe fornuftig om du skal delta her

Så du synes det hakkes?? Jeg skal fortelle deg en sann historie som skjer i mitt liv i disse dager. Har hatt mitt lange yrkesliv ved en krevende sykehusavdeling som hjelpepleier i 25 år. Det har vært et yrkesliv preget av kamp for stilling, respekt, kamp for formell videreutdanning og inkludering. Et hardt og nådeløst yrkesliv. I disse dager brukes den dårlige sykehusøkonomien til å si opp hjelpepleiere med over 20 års erfaring og med unik praktisk kompetanse. Det sitter en spl ledelse på toppen som ofrer spesialkompetanse - det er sannheten. Dette svekker pasientbehandlingen - trist men sant.

Helsefagarbeider er ikke et fremtidsyrke - helsefagarbeideren er prisgitt andre yrkesprofesjoners interesser. Derfor bør alle unge tenke seg godt om før de velger dette yrke. Etter mine snart 30 år i bransjen vil jeg fraråde dem på det sterkeste til styre unna. Helsefagarbeideren er fremtidens mobbeyrke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nei, nå må du gi deg ! Hakke ned på alle som skriver noe i forumet er da vel ikke nødvendig ? Du skriver jo nesten ikke noe om saken selv, bare hvor "dumme og slemme" alle andre er. Skjerp deg, og se til å skriv noe fornuftig om du skal delta her

En ting til... du kan jo lese NSFs "Loen vedtak," og hva som har skjedd i etterkant av det. det burde være kjent for alle sykepleiere. Videre ligger det flere forskningsartikler om hjelpepleierenes situasjon og sykepleierenes nådeløse profesjonskamp.

http://debatt.sol.no/content/advarsel-ikke...l-hjelpepleiere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lege
En ting til... du kan jo lese NSFs "Loen vedtak," og hva som har skjedd i etterkant av det. det burde være kjent for alle sykepleiere. Videre ligger det flere forskningsartikler om hjelpepleierenes situasjon og sykepleierenes nådeløse profesjonskamp.

http://debatt.sol.no/content/advarsel-ikke...l-hjelpepleiere

Har nå lest hele denne debatten og synes den er interessant. Hjelpepleiere blir beskyldt av sykepleiere for å ikke ha tilstrekkelige kunnskaper om medikamenthåndtering og ikke ha like omfattende medisinske- og naturvitenskapelige kunnskaper som sykepleier. Som lege har jeg mange ganger fundert på hva sykepleiere kan som gjør at de uttaler seg med så stor selvsikkerhet i alle sammenhenger jeg treffer dem. Spesielt gjelder dette mer teoretisk- faglige spørsmålsstillinger. I fagplanen finner jeg at spl-utdanningen består av 180 studiepoeng, hvorav halvparten, altså 1,5 år, er praktisk pleieopplæring, dermed er det 1,5 år til teoretiske studier (her burde vel med-nat kunnskapene komme), av disse er 30 studiepoeng, eller et halvt år såkalte felles innholdsfag med alle helsefag på høyskolen:

Felles innholdsdel omfatter fagene:

1. A Vitenskapsteori og forskningsmetode ...........6 studiepoen

B Etikk .............................................................9 studiepoeng

2. A Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk ......9 studiepoeng

B Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning 6 stuidepoeng

Dermed står det igjen max 1 år til å innhente denne massive medisinske-naturvitenskapelige kompetansen, noe som er tilsvarende et grunnfag. Er vel bare nok til å gi en smakebit av litt forskjellig. En psykolog her i forumet skrev at sykepleiere vet litt om mye, men ikke nok om hver enkelt ting for å forstå hva de ikke vet. Dermed kan de påstå ting i møtet med min profesjon, og psykologer, ofte kanskje uvitende om hva det er de ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tulla_*
Har nå lest hele denne debatten og synes den er interessant. Hjelpepleiere blir beskyldt av sykepleiere for å ikke ha tilstrekkelige kunnskaper om medikamenthåndtering og ikke ha like omfattende medisinske- og naturvitenskapelige kunnskaper som sykepleier. Som lege har jeg mange ganger fundert på hva sykepleiere kan som gjør at de uttaler seg med så stor selvsikkerhet i alle sammenhenger jeg treffer dem. Spesielt gjelder dette mer teoretisk- faglige spørsmålsstillinger. I fagplanen finner jeg at spl-utdanningen består av 180 studiepoeng, hvorav halvparten, altså 1,5 år, er praktisk pleieopplæring, dermed er det 1,5 år til teoretiske studier (her burde vel med-nat kunnskapene komme), av disse er 30 studiepoeng, eller et halvt år såkalte felles innholdsfag med alle helsefag på høyskolen:

Felles innholdsdel omfatter fagene:

1. A Vitenskapsteori og forskningsmetode ...........6 studiepoen

B Etikk .............................................................9 studiepoeng

2. A Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk ......9 studiepoeng

B Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning 6 stuidepoeng

Dermed står det igjen max 1 år til å innhente denne massive medisinske-naturvitenskapelige kompetansen, noe som er tilsvarende et grunnfag. Er vel bare nok til å gi en smakebit av litt forskjellig. En psykolog her i forumet skrev at sykepleiere vet litt om mye, men ikke nok om hver enkelt ting for å forstå hva de ikke vet. Dermed kan de påstå ting i møtet med min profesjon, og psykologer, ofte kanskje uvitende om hva det er de ikke vet.

Takk gjest lege, for å gi oss hjelpepleiere litt hjelp til å få sykepleierne ned på jorden.

Hilsen nedvurdert og undervurdert hjelpepleier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Etter snart 30 år som hjelpepleier i helsebransjen - 25 år i sykehusverdenen skal jeg nå bruke resten av min tid til å advare ungdommen mot helsefagarbeiderutdannelsen. Det er mitt hjertebarn fra nå av. Nå er det slutt på tiden hvor en skal tie og tåle....nok er nok. Jeg skal gi mitt bidrag til at historien blir kjent. Historien om det som var hjelpepleieryrket, om NSFs nådeløse profesjonskamp. Om myndighetenes handlingslammelse i møte med sterke profesjoner. Om sviket fra alle..." En skal ikke tåle så inderlig vel..." sa en klok mann i sin tid..

Jeg er rasende over den behandlingen hjelpepleierne er blitt utsatt for i alle år. Stigmatiseringen, fordømmelsen, diskrimmineringen, fornektelsen. Alt dette som virker på sjelen og tar fra mennesker verdighet.

Det er mange som burde skamme seg...også her på KG. Sykepleieprofesjonen i de høyere sjikt i alle deler av helsevesenet har et særlig ansvar å ta. Ja - div umodne spl.ledere som la fra seg etikken i møte med hjelpepleiergruppen de var satt til å lede. Blokkeringstaktikken - nedvvurderingen.

Jeg skal fra nå av gi mitt bidrag til debatten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alabama
Nå som dere har fått hjelpepleierne fjernet fra sykehusene må dere nok belage dere på å ta skylleromsarbeidet og andre "nedlatende" oppgaver selv :)

Dette gjør vi sykepleiere også, i tillegg til alt det administrative.

Det tenkte jeg også.. Sykepleierne rakker ned på hjelpepleierne og vil få de fjernet, samtidig som at de syter og klager over at de må gjøre masse drittjobb og at de jobber for mye..

Nei, mange sykepleiere lider nok av et mindreverdighetskompleks..

Nei, absolutt ikke, jeg føler heller at hjelpepleiere føler mindreverdighetskompleks. Svært mange hjelpepleiere jeg har møtt (jobbet snart 7 år i helsetjensten), synes det er greit å sparke oppover.

Det er ganske ironisk når sykepleiere tar det som en seier at nå har de endelig fått bort disse "udugelige" hjelpepleierne fra landets sykehus. De har kanskje glemt at på samme måte som sykepleierne er en avlastning for legene,så er hjelpepleierne en avlastning for sykepleierne :jepp: . Merkelig at en yrkesgruppe som ofte klager over for mye å gjøre,er tilfreds med å bli kvitt dem som skal gi dem assistanse..

Det sier seg selv at folk ikke kommer til å stå i kø for å begynne på den nye helsefagarbeider-utdanningen.Ingen vil gå flere år på en helsefaglig utdanning for å ende opp med en jobb som hovedsakelig består i å rengjøre på sykehus.

Ingen sykepleiere jeg kjenner ønsker hjelpepleiere bort fra sykehus. De gjør en fantastisk bra jobb, akkurat som vi sykepleiere gjør.

Grunnen til at stadig færre hjelpepleiere/helsefagarbeidere får jobb på sykehus, er at politisk spørsmål som bunner i noe annet enn profesjonskrangel.

Det har med at sykehusene stadig effektiviserer, og at alle får stadig flere og nye oppgaver. Sykepleiere kan gjøre alt en hjelpepleier gjør, men en hjelpepleier kan ikke gjøre alt en sykepleier gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama
Svært mange hjelpepleiere jeg har møtt (jobbet snart 7 år i helsetjensten), synes det er greit å sparke oppover.

Og ikke bare greit heller, de synes det er på sin plass!!

Dette begrunner de med at sykepleiere ikke skjønner hvordan det er å jobbe på "gølvet". De tror at vi "slapper av" når vi dokumenterer, doserer medisiner, sitter i telefon med pårørende, hjemmesykepleien, bestillerkontor osv.

De mener vi er ineffektive når vi ikke rekker å gjøre alle arbeidsoppgavene våre før arbeidsdagen er over, slik at vi må jobbe overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er om en måneds tid ferdig utdannet sykepleier. Jeg har fått meg jobb i hjemmesykepleien, og kjenner at jeg gruer meg litt til det ansvaret jeg skal ha på kveldsvakter som ansvarsspl. Da er jeg veldig glad for at jeg vil ha erfarne hjelpepleiere sammen med meg på vakt. For jeg har skjønt i praksis og jobb at de fleste hj.pl har masse kunnskap og erfaring.

Men jeg er opptatt av at det skal være en forskjell mellom spl og hj.pl, for vi har forskjellig utdannelse. Jeg har jobbet meg gjennom tre år med masse lesing, skriving og praksis, og mener at dette bør være verdt noe. Men jeg innser at det vil ta lang tid før jeg har kompetanse i form av erfaring.

Og, ja, jeg er medlem av NSF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Dette gjør vi sykepleiere også, i tillegg til alt det administrative.

Nei, absolutt ikke, jeg føler heller at hjelpepleiere føler mindreverdighetskompleks. Svært mange hjelpepleiere jeg har møtt (jobbet snart 7 år i helsetjensten), synes det er greit å sparke oppover.

Ingen sykepleiere jeg kjenner ønsker hjelpepleiere bort fra sykehus. De gjør en fantastisk bra jobb, akkurat som vi sykepleiere gjør.

Grunnen til at stadig færre hjelpepleiere/helsefagarbeidere får jobb på sykehus, er at politisk spørsmål som bunner i noe annet enn profesjonskrangel.

Det har med at sykehusene stadig effektiviserer, og at alle får stadig flere og nye oppgaver. Sykepleiere kan gjøre alt en hjelpepleier gjør, men en hjelpepleier kan ikke gjøre alt en sykepleier gjør.

For noe tull. Dette er profesjonskamp fra sterke aktører. Handler ikke om effektiviseringstiltak sykehusene må ta. Dette er trakkasering på høyt nivå fra en sykepleieprofesjon!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er om en måneds tid ferdig utdannet sykepleier. Jeg har fått meg jobb i hjemmesykepleien, og kjenner at jeg gruer meg litt til det ansvaret jeg skal ha på kveldsvakter som ansvarsspl. Da er jeg veldig glad for at jeg vil ha erfarne hjelpepleiere sammen med meg på vakt. For jeg har skjønt i praksis og jobb at de fleste hj.pl har masse kunnskap og erfaring.

Men jeg er opptatt av at det skal være en forskjell mellom spl og hj.pl, for vi har forskjellig utdannelse. Jeg har jobbet meg gjennom tre år med masse lesing, skriving og praksis, og mener at dette bør være verdt noe. Men jeg innser at det vil ta lang tid før jeg har kompetanse i form av erfaring.

Og, ja, jeg er medlem av NSF.

Jeg ser kunnskapsbristene som sykepleiere har hver dag....Mange ganger har jeg lurt på hva dere egentlig lærer? Er det bare teorier av mer eller mindre ukjente pioneere i faget? Kunnskapsbristene i anatomi, fysiologi og sykdomslære er langt alvorligere. Jeg hadde vært langt mer ydmyk i forhold til andre aktører i helsebransjen hadde jeg vært sykepleier og nyutdannet sådan.

Hilsen erfaren hjelpepleier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kira_*
Og ikke bare greit heller, de synes det er på sin plass!!

Dette begrunner de med at sykepleiere ikke skjønner hvordan det er å jobbe på "gølvet". De tror at vi "slapper av" når vi dokumenterer, doserer medisiner, sitter i telefon med pårørende, hjemmesykepleien, bestillerkontor osv.

De mener vi er ineffektive når vi ikke rekker å gjøre alle arbeidsoppgavene våre før arbeidsdagen er over, slik at vi må jobbe overtid.

Altså er sykepleieyrket ett rent administrativt yrke? Denne erfraringen sitter jeg igjen med.

Tror det er på tide at hjelpepleieren blir satt pris på for den utrolige jobben h#n utfører. Ikke få ganger har jeg opplevd at sykepleiere unngår såkalt "drittjobber", som å tørke spy og ta seg av avføring. Har faktisk opplevd at sykepleiere har unnlatt å skifte på brukere som har gjort ut seg,"vi lar det være til det kommer noen som kan ta seg av det". Hvem er det som regel, jo det er hjelpepleieren.

Blir så forbannet av denne maktkampen, alle er vel tjent med å samarbeide, det som er best for den som trenger pleie er vel 1 pri, men det er også mange leger som behandler oss hjelpepleiere nedlatende, så det er sagt!

Opplevelsen av at "de høyere skolerte" blir for profesjonell og kynisk i møte med pasienter er for meg utrolig skremmende, kanskje det er på tide å komme ned av sin høye hest for enkelte? Nå skal jeg ikke skjære alle over en kam, men at det finnes dem som ser på seg selv som mer "viktig" enn andre, ødelegger en god del, alle yrkesgruppene har vel ett felles mål, nemlig å gjøre det beste for dem som trenger oss.

Vel det er bare å fjerne hjelpepleierene, men da må sykepleierene begynne å lære seg å ta "drittjobber" samt ta ett tilleggskurs i hva omsorg er. For på omsorg vil jeg påstå at vi hjelpepleiere er best!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og ikke bare greit heller, de synes det er på sin plass!!

Dette begrunner de med at sykepleiere ikke skjønner hvordan det er å jobbe på "gølvet". De tror at vi "slapper av" når vi dokumenterer, doserer medisiner, sitter i telefon med pårørende, hjemmesykepleien, bestillerkontor osv.

De mener vi er ineffektive når vi ikke rekker å gjøre alle arbeidsoppgavene våre før arbeidsdagen er over, slik at vi må jobbe overtid.

Jeg gjør da alle disse arbeidsoppgavene du skisserer hver dag selv om jeg er hjelpepleier, i tillegg til alt mulig annet min arbeidshverdag består av.

Jeg er en voksen dame som ser disse oppgavene som en naturlig del av min jobb som hjelpepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...