Gå til innhold

Hva er forskjellen på sykepleir og hjelpepleier


Gjest Nope

Anbefalte innlegg

Gjest kroneis

Den delen med at historien skal fortelles, det tror jeg samtlige her inne har forstått. Hjelpepleierutdannelsen ble opprettet i 1963 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Den delen med at historien skal fortelles, det tror jeg samtlige her inne har forstått. Hjelpepleierutdannelsen ble opprettet i 1963 osv.

Det virker som om noen i denne tråden ikke forstår helt at dette handler om fremtidens helsevesen. Det er perspektivet på debatten om forholdet hjelpepleier/sykepleier.

Hvis det stadig blir mindre og mindre attraktivt å være støttepersonell, vil ingen bli det.

Helsemyndighetene har store problemer med å rekruttere allerede.

Unge velger bort denne utdannelsen.

Dette må vi forholde oss til.

Derfor er historien og debatten viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er ikke uten grunn at utdannelsen blir kalt verdiløs!

Hjelpepl og dermed helsefagsrb sin situasjon er svekket i hele helsevesenet.

Vi blir ofte oppfattet som reservearbeidskraft, kompetansen blir ofte betraktet på linje med ufaglært.

Leser du hele tråden og diverse andre i KG og lenker, vil du finne svar å hvorfor.

De spys ut et stort anntall sykepl- det vil generelt svekke hjelpepl sin situasjon ytterligere.

Også i eldreomsorgen, som er hjelppl sin arena, får en melding om at hjelppl blir fristilt fra vakter for å gi plass til sykepl.

Hårreisende!! Og med noe høyere lønn enn hjelpepleiere, så burde jo en eller annen (sikkert flere) økonom innen det offentlige få sparken for misbruk av skattepengene våre!!

Men det jeg egentlig skulle si: Det er ikke utdanningen i seg selv som er verdiløs. Det er holdningen fra de som skulle vært samarbeidspartnere og bransjen (forbundet) som ødelegger den. (Og fremtidig rekruttering).

Skulle hatt seg et kraftig spark bak!!

I denne bransjen har det jo alltid vært krangling og konflikter. Noen burde fått dem til å innse nytten av hverandre. Typisk kvinneyrke. Maktdemonstrasjon og konkurranse om hvem som er "best".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kroneis
Det virker som om noen i denne tråden ikke forstår helt at dette handler om fremtidens helsevesen. Det er perspektivet på debatten om forholdet hjelpepleier/sykepleier.

Hvis det stadig blir mindre og mindre attraktivt å være støttepersonell, vil ingen bli det.

Helsemyndighetene har store problemer med å rekruttere allerede.

Unge velger bort denne utdannelsen.

Dette må vi forholde oss til.

Derfor er historien og debatten viktig.

Har ingen problemer med det, men kanskje optimistisk å forvente at den gjengse Ola og Kari Nordmann skal engasjere seg i denne profesjonskampen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har ingen problemer med det, men kanskje optimistisk å forvente at den gjengse Ola og Kari Nordmann skal engasjere seg i denne profesjonskampen?

Den gjengse Ola og Kari Nordmann har ikke peiling om hva som skjer.

Det eneste de hører om, er at det ALDRI blir nok penger til helsevesenet.

De blir ikke gitt tjangs til å forstå hvorfor unge velger bort helsefagarbeiderutdannelsen.

Fordi media ikke gidder å belyse saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kroneis
Den gjengse Ola og Kari Nordmann har ikke peiling om hva som skjer.

Det eneste de hører om, er at det ALDRI blir nok penger til helsevesenet.

De blir ikke gitt tjangs til å forstå hvorfor unge velger bort helsefagarbeiderutdannelsen.

Fordi media ikke gidder å belyse saken!

Nettopp. Derfor spør jeg om det ikke er optimisisk å forvente/tro at Ola og Kari Nordmann engasjerer seg i debatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Nettopp. Derfor spør jeg om det ikke er optimisisk å forvente/tro at Ola og Kari Nordmann engasjerer seg i debatten?

....men hvorfor er du akkurat i denne tråden da? Hvorfor klikker du deg ikke bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kroneis
....men hvorfor er du akkurat i denne tråden da? Hvorfor klikker du deg ikke bort?

Oi! Meg vet du lite om, så det er vel tynt å automatisk trekke en konklusjon om at jeg tilhører "den gjengse Ola og Kari Nordmann"? Hvorfor jeg ikke klikker meg bort? Fordi denne debatten fascinerer meg.

Med min beste velvilje kan jeg ikke se at du svarer på spørsmålet mitt i forrige innlegg? Å besvare et spørsmål med et annet spørsmål er vel i overkant tynt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

På min arbeidsplass:

Sjef

2 Ledere

Sykepleiere

Hjelpepleiere/ omsorgsarbeidere

så nederst på rangstien:

Assistenter (altså meg)

De fleste sykepleiere sammarbeider bra med meg til tross for ingen utdanning (ennå).

Det samme med hjelpepleiere og omsorgsarbeidere!

Man har noen av sykepleierne som er hovne og ikke ønsker å høre om mine observasjoner, men det samme gjelder noen av hjelpepleierne og omsorgsarbeiderne!

Sååå min konklusjon er at dette gjelder i alle kvinnedominerende yrker.

At sykepleier forbundet ønsker å ha kontroll over utdannelse og arbeidsoppgaver kan jeg forstå, da de vil fremme sitt eget yrke!

Men at regjeringen lar dem presse bort hjelpepleierne, det er meg uforståelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nettopp. Derfor spør jeg om det ikke er optimisisk å forvente/tro at Ola og Kari Nordmann engasjerer seg i debatten?

Det burde være av interesse for Kari og Ola. Det handler om

- økonomi og bruk av offentlige midler

- skattepenger

- kvalitet i pasientpleie

- kunnskap

- hvordan organiseres pasientbehandlingen i fremtiden

- hvordan få bukt med de små stillingsprosentene hjelpepleierne får i eldreomsorgen - som fører mange ut i offentlig fattigdom.

- hvilken plass får helsefagarbeideren i dette.

- samfunnsøkonomi - rett person på rett plass

- utdanningssystemet

- bl.a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kontorrotte
Det burde være av interesse for Kari og Ola. Det handler om

- økonomi og bruk av offentlige midler

- skattepenger

- kvalitet i pasientpleie

- kunnskap

- hvordan organiseres pasientbehandlingen i fremtiden

- hvordan få bukt med de små stillingsprosentene hjelpepleierne får i eldreomsorgen - som fører mange ut i offentlig fattigdom.

- hvilken plass får helsefagarbeideren i dette.

- samfunnsøkonomi - rett person på rett plass

- utdanningssystemet

- bl.a

Myndighetene fatter ikke rekkevidden av dette. En ting er at få vil bli helsefagarbeidere i fremtiden. Men med den utviklingen vi nå ser, er det grunn til å spørre seg, hvem kommer til å ville bli helsefagarb?

Blir det de som de fleste tog har gått for?

Blir ganske skremt over utviklingen, var ikke klar over at det var så ille som tråden viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste jeg ser som har noe negativt å si om helsefagarbeidere, er hjelpepleiere. De eneste som kaller helsefagarbeidere for fremtidens mobbeyrke, er hjelpepleiere.

Alle er best på sitt felt, uavhengig av utdannelse! Jeg skal ærlig innrømme at jeg vet ikke så mye om denne profesjonskampen som har foregått, men har forståelse for at det er frustrerende for de det gjelder. Men det jeg ikke har forståelse for, er at det ser ut til at de som har opplevd dette på nært hold, ser ut til å legge all skyld og ansvar over på den enkelte sykepleier. Det forventes at hver og en skal "innrømme" hva som har foregått og kjempe aktivt mot. Vi er alle oss selv nærmest!

Har f.eks. aldri hørt om hjelpepleiere som har kjempet for å få flere sykepleiere på sin arbeidsplass. Har enda til gode å høre en hjelpepleier si at det er positivt at det blir flere sykepleiere for pasientenes del. Har heller ikke lest et eneste innlegg hvor hjelpepleiere verdsetter sykepleiere og deres kunnskap. Kun innlegg som påpeker, til det kjedsommelige, om hva hjelpepleiere er bedre på enn sykepleiere.

Men det forventes at hele helsevesenet skal reise seg opp å kjempe for hjelpepleierne! Hvert innlegg "mot" hjelpepleiere leses med omhu, og det velges bevisst å ikke kommentere alt det positive som står, og det siteres på det kan oppfattes som kritikk mot, og så kommer den samme skyllebøtten.. om igjen og om igjen...

For meg blir dette helt feil. Alle bør og skal kjempe for sin egen sak, men ikke ved å fremmedgjør seg totalt fra alle. Ikke ved å totalt avvise ethvert forsøk på å ressonere seg frem til mulige forklaringer som kan virke fornuftige. Ei heller ved å opphøye seg selv til uunnværlig. For det er ingen av oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kroneis
De eneste jeg ser som har noe negativt å si om helsefagarbeidere, er hjelpepleiere. De eneste som kaller helsefagarbeidere for fremtidens mobbeyrke, er hjelpepleiere.

Alle er best på sitt felt, uavhengig av utdannelse! Jeg skal ærlig innrømme at jeg vet ikke så mye om denne profesjonskampen som har foregått, men har forståelse for at det er frustrerende for de det gjelder. Men det jeg ikke har forståelse for, er at det ser ut til at de som har opplevd dette på nært hold, ser ut til å legge all skyld og ansvar over på den enkelte sykepleier. Det forventes at hver og en skal "innrømme" hva som har foregått og kjempe aktivt mot. Vi er alle oss selv nærmest!

Har f.eks. aldri hørt om hjelpepleiere som har kjempet for å få flere sykepleiere på sin arbeidsplass. Har enda til gode å høre en hjelpepleier si at det er positivt at det blir flere sykepleiere for pasientenes del. Har heller ikke lest et eneste innlegg hvor hjelpepleiere verdsetter sykepleiere og deres kunnskap. Kun innlegg som påpeker, til det kjedsommelige, om hva hjelpepleiere er bedre på enn sykepleiere.

Men det forventes at hele helsevesenet skal reise seg opp å kjempe for hjelpepleierne! Hvert innlegg "mot" hjelpepleiere leses med omhu, og det velges bevisst å ikke kommentere alt det positive som står, og det siteres på det kan oppfattes som kritikk mot, og så kommer den samme skyllebøtten.. om igjen og om igjen...

For meg blir dette helt feil. Alle bør og skal kjempe for sin egen sak, men ikke ved å fremmedgjør seg totalt fra alle. Ikke ved å totalt avvise ethvert forsøk på å ressonere seg frem til mulige forklaringer som kan virke fornuftige. Ei heller ved å opphøye seg selv til uunnværlig. For det er ingen av oss!

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Amen!

Jeg er helt enig i det Nekinna skriver, ogs¨det forige innlegget hun skrev var bra. Men hvorfor du sier amen, kroneis, det forstår jeg ikke. Du er jo en av de største kverulantene og sykepleierhaterne i hele tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kroneis
Jeg er helt enig i det Nekinna skriver, ogs¨det forige innlegget hun skrev var bra. Men hvorfor du sier amen, kroneis, det forstår jeg ikke. Du er jo en av de største kverulantene og sykepleierhaterne i hele tråden!

Jeg tror du misforstår; jeg er kroneis, det er annen bruker her inne kalt krone som, for å si det diplomatisk, brenner sterkt for hjelpepleierne ;)

Jeg er hverken sykepleier- eller hjelpepleierhater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
De eneste jeg ser som har noe negativt å si om helsefagarbeidere, er hjelpepleiere. De eneste som kaller helsefagarbeidere for fremtidens mobbeyrke, er hjelpepleiere.

Alle er best på sitt felt, uavhengig av utdannelse! Jeg skal ærlig innrømme at jeg vet ikke så mye om denne profesjonskampen som har foregått, men har forståelse for at det er frustrerende for de det gjelder. Men det jeg ikke har forståelse for, er at det ser ut til at de som har opplevd dette på nært hold, ser ut til å legge all skyld og ansvar over på den enkelte sykepleier. Det forventes at hver og en skal "innrømme" hva som har foregått og kjempe aktivt mot. Vi er alle oss selv nærmest!

Har f.eks. aldri hørt om hjelpepleiere som har kjempet for å få flere sykepleiere på sin arbeidsplass. Har enda til gode å høre en hjelpepleier si at det er positivt at det blir flere sykepleiere for pasientenes del. Har heller ikke lest et eneste innlegg hvor hjelpepleiere verdsetter sykepleiere og deres kunnskap. Kun innlegg som påpeker, til det kjedsommelige, om hva hjelpepleiere er bedre på enn sykepleiere.

Men det forventes at hele helsevesenet skal reise seg opp å kjempe for hjelpepleierne! Hvert innlegg "mot" hjelpepleiere leses med omhu, og det velges bevisst å ikke kommentere alt det positive som står, og det siteres på det kan oppfattes som kritikk mot, og så kommer den samme skyllebøtten.. om igjen og om igjen...

For meg blir dette helt feil. Alle bør og skal kjempe for sin egen sak, men ikke ved å fremmedgjør seg totalt fra alle. Ikke ved å totalt avvise ethvert forsøk på å ressonere seg frem til mulige forklaringer som kan virke fornuftige. Ei heller ved å opphøye seg selv til uunnværlig. For det er ingen av oss!

Ja - jeg kaller helsefagarbeideren fremtidens mobbeyrke og pariakaste i helsevesenet. Hvis dere tenker litt etter så forstår dere kanskje hvorfor. Hvorfor skal jeg prise hver enkelt nyansettelse av nyutdannede sykepleiere en spl.ledelse i sykehus gjør, når mine hjelpepleierkollegaer med 20 års fast ansettelse sies opp i stor stil? Skal jeg klappe og juble? Dette har da ingenting med den enkelte unge nyutdannede sykepleier å gjøre,

At jeg hever stemmen på vegne av disse trofaste sliterne skal liksom ikke forstås - nei vet dere hva. Noe rettferdighetsans er på sin plass...

Hva tror dere skjer med de oppsagte? De blir ikke tatt i mot med åpne armer i andre sykehus...

På sykehjem....kanskje....men der er det bare små stillingsprosenter.....Utnyttes maksimalt. De sies opp i femtiårene - hvilke mulighetter finnes?? Det etter årevis innsats for de svake og syke i sykehus......

Så forventes det her inne jeg skal juble mot myndigheter og andtre for at den nye helsefagarbeideren blir satt i gang?? Fremtidens arvtaker etter hjelpepleieren.....

Dere er sykepleiere med en potensiell fremtid som fremtidens ledere.....med holdninger som ovenfor - er det rart jeg blir skremt??? Er det rart jeg vil advare de unge? Er det rart jeg er skuffet? Er det rart jeg setter spørsmål ved dette systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvert innlegg "mot" hjelpepleiere leses med omhu, og det velges bevisst å ikke kommentere alt det positive som står, og det siteres på det kan oppfattes som kritikk mot, og så kommer den samme skyllebøtten.. om igjen og om igjen...

Ja - jeg kaller helsefagarbeideren fremtidens mobbeyrke og pariakaste i helsevesenet. Hvis dere tenker litt etter så forstår dere kanskje hvorfor. Hvorfor skal jeg prise hver enkelt nyansettelse av nyutdannede sykepleiere en spl.ledelse i sykehus gjør, når mine hjelpepleierkollegaer med 20 års fast ansettelse sies opp i stor stil? Skal jeg klappe og juble? Dette har da ingenting med den enkelte unge nyutdannede sykepleier å gjøre,

At jeg hever stemmen på vegne av disse trofaste sliterne skal liksom ikke forstås - nei vet dere hva. Noe rettferdighetsans er på sin plass...

Hva tror dere skjer med de oppsagte? De blir ikke tatt i mot med åpne armer i andre sykehus...

På sykehjem....kanskje....men der er det bare små stillingsprosenter.....Utnyttes maksimalt. De sies opp i femtiårene - hvilke mulighetter finnes?? Det etter årevis innsats for de svake og syke i sykehus......

Så forventes det her inne jeg skal juble mot myndigheter og andtre for at den nye helsefagarbeideren blir satt i gang?? Fremtidens arvtaker etter hjelpepleieren.....

Dere er sykepleiere med en potensiell fremtid som fremtidens ledere.....med holdninger som ovenfor - er det rart jeg blir skremt??? Er det rart jeg vil advare de unge? Er det rart jeg er skuffet? Er det rart jeg setter spørsmål ved dette systemet?

I rest my case!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sykepleiere har vært flinke i sin profejonskamp mot hjelpepleiere. Ikke bare er utdannelsen slutt, det vil antagelig har store konsekvenser for dere selv i fremtiden. Disse hjelpepleierne satt ikke akkurat med hendene i fanget. Jobben må gjøres likevel. Ser allerede nå misnøye med at sykepleiere klager over for mange arbeidsoppgaver som kunne vært gjort av andre. I dette har dere kanskje vært for flinke.

Kom ikke til meg den dagen dere vi ha sympati for økende arbeidsmengde og dårlig lønn.

Den dagen er det kanskje på tide å fortelle historien hvordan dere selv klarte å fjerne deres eget støttepersonell - hvilke skitne midler og argumentasjon som ble brukt.

Dere scorer høyt på tillitstoppen i dag - men husk fallhøyden kan bli stor. Ansvaret dere snakker om får kanskje ikke samme betydning i lønnskampen da.

Dere tror fagarbeiderutdannelsen blir populær - det tror ikke jeg. Hvem vil ha arbeidsforhold som er prisgitt en annen profesjon og dens holdninger?

Dere må gjerne fraskrive dere ansvar for utviklingen i dette. At dere ikke kan noe for at ledere i sykehus og personaladministrasjon gjør som de gjør - men dere besitter faktisk mange av de stillinger. Derfor hviler også ansvaret på mange av dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Sykepleiere har vært flinke i sin profejonskamp mot hjelpepleiere. Ikke bare er utdannelsen slutt, det vil antagelig har store konsekvenser for dere selv i fremtiden. Disse hjelpepleierne satt ikke akkurat med hendene i fanget. Jobben må gjøres likevel. Ser allerede nå misnøye med at sykepleiere klager over for mange arbeidsoppgaver som kunne vært gjort av andre. I dette har dere kanskje vært for flinke.

Kom ikke til meg den dagen dere vi ha sympati for økende arbeidsmengde og dårlig lønn.

Den dagen er det kanskje på tide å fortelle historien hvordan dere selv klarte å fjerne deres eget støttepersonell - hvilke skitne midler og argumentasjon som ble brukt.

Dere scorer høyt på tillitstoppen i dag - men husk fallhøyden kan bli stor. Ansvaret dere snakker om får kanskje ikke samme betydning i lønnskampen da.

Dere tror fagarbeiderutdannelsen blir populær - det tror ikke jeg. Hvem vil ha arbeidsforhold som er prisgitt en annen profesjon og dens holdninger?

Dere må gjerne fraskrive dere ansvar for utviklingen i dette. At dere ikke kan noe for at ledere i sykehus og personaladministrasjon gjør som de gjør - men dere besitter faktisk mange av de stillinger. Derfor hviler også ansvaret på mange av dere.

Ok. Jeg har lest dette innlegget og utallige andre innlegg med noenlunde samme innhold. Men, hva er det dere ønsker? Det får jeg ikke tak på. En beklagelse fra alle sykepleiere? En økonomisk oppreising fra myndighetene? En sverting av alle sykepleiere? Folkeopplysning? Evt. med hvilken hensikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ok. Jeg har lest dette innlegget og utallige andre innlegg med noenlunde samme innhold. Men, hva er det dere ønsker? Det får jeg ikke tak på. En beklagelse fra alle sykepleiere? En økonomisk oppreising fra myndighetene? En sverting av alle sykepleiere? Folkeopplysning? Evt. med hvilken hensikt?

Mitt mål er at myndigheter stopper all utdanning på videregående nivå innen pleie.

Advare ungdommen mot udannelsen som helsefagarbeider - for å få til det må historien og virkeligheten beskrives og fortelles.

Jeg forventer ingen beklagelse fra profesjonen som har større anvar enn de fleste - innleggene her bekrefter det.

Økonomisk kompensasjon hadde kanskje vært på sin plass for alle dem som er midt i dette - men har heller ingen store forventninger til det.

Jeg er bare realist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...