Gå til innhold

Hva er forskjellen på sykepleir og hjelpepleier


Gjest Nope

Anbefalte innlegg

Ok. Jeg har lest dette innlegget og utallige andre innlegg med noenlunde samme innhold. Men, hva er det dere ønsker? Det får jeg ikke tak på. En beklagelse fra alle sykepleiere? En økonomisk oppreising fra myndighetene? En sverting av alle sykepleiere? Folkeopplysning? Evt. med hvilken hensikt?

Som tidligere i denne og i andre tråder vil jeg hevde nødvendigheten av å få belyst saken.

Saken er at det norske helsevesen støter ut og svekker en av de største og viktigste yrkesgruppene i helsenorge.

Dette har store konsekvenser for enkelt mennesker og for helsevesenet.

Ikke minst for fremtidens helsevesen.

Utstøtingsprossessen har skjedd over mange år. Noen åpen debatt om dette i det norske samfunn, har ikke funnet sted.

Mange utenfor helsevesenet og innenfor kjenner ikke til, har ikke oversikt over denne utviklingen.

Og aller minst, er kunnskap om hvem som har styrt denne utviklingen allminnelig kjent.

Jeg tok selv hjelpepleierutdannelse i voksen alder.

Hadde jeg hatt kunnskap om hjeplpleiernes svekkede posisjon i hele helsevesenet hadde jeg selvfølgelig ikke tatt utdannelsen.

Jeg kan forsikre at de sykepleierene som underviste oss voksne elever, gjorde sitt for at utviklingen ikke skulle bli kjent for.

Det er viktig å ikke generalisere, sykepleiere skal "ikke henges ut".

Det blir helt feil, men det er sørgelig å se hvor mange sykepl som går i forsvar.

NSF og sykeplhirarkiet i helsevesenet må bære et tungt ansvar for utstøtingen av hjelpepl/ svekkelsen av helsefagarbutd.

Vi hjelpl/helsefagarb er taperne på alle fronter i helse norge.

Slik er det bare, denne utviklingen kan ikke reverseres.

Sykepl er vinnerne, derfor synes jeg sykepl kan være rausere enn mange er i denne tråden. Prøv å leve med at taperne kommer med ytringer om saken.

Mange opplever nok ytringene i diverse tråder som viktig og nyttig info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kroneis
Mitt mål er at myndigheter stopper all utdanning på videregående nivå innen pleie.

Advare ungdommen mot udannelsen som helsefagarbeider - for å få til det må historien og virkeligheten beskrives og fortelles.

Jeg forventer ingen beklagelse fra profesjonen som har større anvar enn de fleste - innleggene her bekrefter det.

Økonomisk kompensasjon hadde kanskje vært på sin plass for alle dem som er midt i dette - men har heller ingen store forventninger til det.

Jeg er bare realist.

Ok, takk. Å få stoppet all utd. på vgs. nivå innen pleie er vel i overkant urealistisk? Du forventer ingen beklagelse fra profesjonen som har større ansvar enn de fleste sier du, og begrunner det med innleggene her inne. Ut i fra dette resonnementet lurer jeg på om du oppriktig mener at alle sykepleiere skylder hjelpepleiere en unnskyldning? Hva du forventer er en annen sak. Nå er vel et diskusjonsforum hvor alle og enhver kan kalle seg sykepleier, hjelpepleier, lege (hva som helst) et tynt grunnlag å basere dette på? Kort oppsummert; ville det ikke vært mer formålstjenlig og taktisk smart å gå mer systematisk til verks dersom dere vil fronte/fremme denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg har lest dette innlegget og utallige andre innlegg med noenlunde samme innhold. Men, hva er det dere ønsker? Det får jeg ikke tak på. En beklagelse fra alle sykepleiere? En økonomisk oppreising fra myndighetene? En sverting av alle sykepleiere? Folkeopplysning? Evt. med hvilken hensikt?

Gjest 13.51 kaster ut forslag om økonomisk oppreisning fra myndighetene.

Ikke noe dumt forslag.

Tenker på hjelppl i dette fora og hjelpl som jeg kjenner.

Kvinner som har vært hjelppl i sykehus i flere tiår.

Som nå og tidligere blir er blitt degradert. Blir fratatt pleieoppgaver, og degradert til vaktmestere/rengjøringsassistenter. Ellers blir satt på dør.For å gi plass til nyutdannede sykepl med langt mindre kompetanse.

Helt rimelig at disse vil kunne tenke tanker om økonomisk erstattning.

I fremtiden vil nok ikke dette bli mindre aktuelt.

Mynighetene "lokker og lyver " for å rekruttere.

Det settes kampanjelignende tiltak inn for å få voksne til å ta helsefagarb.

For mange voksne vil dette være det "siste toget" som går.

Når de kommer ut, og ser at de er gitt feil info om arbeidsmuligheter. Den dagen de forstår at de har svært begrensede arbeidemuligheter.. da spørs det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Gjest 13.51 kaster ut forslag om økonomisk oppreisning fra myndighetene.

Ikke noe dumt forslag.

Tenker på hjelppl i dette fora og hjelpl som jeg kjenner.

Kvinner som har vært hjelppl i sykehus i flere tiår.

Som nå og tidligere blir er blitt degradert. Blir fratatt pleieoppgaver, og degradert til vaktmestere/rengjøringsassistenter. Ellers blir satt på dør.For å gi plass til nyutdannede sykepl med langt mindre kompetanse.

Helt rimelig at disse vil kunne tenke tanker om økonomisk erstattning.

I fremtiden vil nok ikke dette bli mindre aktuelt.

Mynighetene "lokker og lyver " for å rekruttere.

Det settes kampanjelignende tiltak inn for å få voksne til å ta helsefagarb.

For mange voksne vil dette være det "siste toget" som går.

Når de kommer ut, og ser at de er gitt feil info om arbeidsmuligheter. Den dagen de forstår at de har svært begrensede arbeidemuligheter.. da spørs det.

Ja, da oppfordrer jeg dere til å jobbe for dette (øk. oppreising). Det du sier om å degradere hj.pl. til vaktmestere/rengjøringsassistenter til fordel for nyutdannede spl. sier meg at myndighetene verdsetter formalkompetanse fremfor realkompetanse, uten at jeg nødvendigvis har noen mening om hvorvidt dette er riktig eller galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ok, takk. Å få stoppet all utd. på vgs. nivå innen pleie er vel i overkant urealistisk? Du forventer ingen beklagelse fra profesjonen som har større ansvar enn de fleste sier du, og begrunner det med innleggene her inne. Ut i fra dette resonnementet lurer jeg på om du oppriktig mener at alle sykepleiere skylder hjelpepleiere en unnskyldning? Hva du forventer er en annen sak. Nå er vel et diskusjonsforum hvor alle og enhver kan kalle seg sykepleier, hjelpepleier, lege (hva som helst) et tynt grunnlag å basere dette på? Kort oppsummert; ville det ikke vært mer formålstjenlig og taktisk smart å gå mer systematisk til verks dersom dere vil fronte/fremme denne saken?

Vet du - det er akkurat det jeg gjør. Jeg debatterer og jobber mot myndighetene og andre viktige aktører i helse Norge. Tråden her er en opplysnings - og debattarena jeg kanskje vil nå fremtidige helsefagarbeidere. Derfor er jeg her.

At sykepleiere her inne ikke forstår historien er jo beklagelig. Om jeg forventer en beklagelse er av mindre betydning for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ok, takk. Å få stoppet all utd. på vgs. nivå innen pleie er vel i overkant urealistisk?

Det er ikke urealistisk å tro dette. Antagelig vil dette langt på vei gå i oppfyllelse. At myndighetene er redd for evt konsekvenser - ja slik går det når sterke profesjoner styrer politikken. Konsekvensene kan bli store - det forsvinner snart en stor del av hjelpepleierre ut av yrkeslivet - det er de med den store arbeidskapasitet som er beskrevet i avhandlinger.

Mitt bidrag er erfaring fra feltet - historien - engasjement for saken. Det er naivt å tro at ungdom i dagens Norge satser mange år av sitt liv for et yrkesliv som her i tråden beskrevet. Det gikk i tidligere tider - men ungdom er mer opplyst i dag og vil noe helt annet. Samfunnet har endret seg fra den gang.

At svake elever vil bli "plassert" i disse klassene er det stor sannsynlighet for. Det er ofte eneste alternativ disse ungdommene har og myndighetene gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Vet du - det er akkurat det jeg gjør. Jeg debatterer og jobber mot myndighetene og andre viktige aktører i helse Norge. Tråden her er en opplysnings - og debattarena jeg kanskje vil nå fremtidige helsefagarbeidere. Derfor er jeg her.

At sykepleiere her inne ikke forstår historien er jo beklagelig. Om jeg forventer en beklagelse er av mindre betydning for meg.

Å starte en tråd på et online diskusjonsforum kan vel ikke sies å være en systematisk måte å gå til verks på? Hvorvidt spl. som har svart i tråden har forstått historien har jeg ikke grunnlag for å si noe om. Vil da nevne i en bisetning at det ikke er likhetstegn mellom det å forstå og det å si seg enig.

Om du forventer en beklagelse fra alle sykepleiere synes jeg ikke er uvesentlig - det sier jo noe om perspektivet og tankegangen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er ikke urealistisk å tro dette. Antagelig vil dette langt på vei gå i oppfyllelse. At myndighetene er redd for evt konsekvenser - ja slik går det når sterke profesjoner styrer politikken. Konsekvensene kan bli store - det forsvinner snart en stor del av hjelpepleierre ut av yrkeslivet - det er de med den store arbeidskapasitet som er beskrevet i avhandlinger.

Mitt bidrag er erfaring fra feltet - historien - engasjement for saken. Det er naivt å tro at ungdom i dagens Norge satser mange år av sitt liv for et yrkesliv som her i tråden beskrevet. Det gikk i tidligere tider - men ungdom er mer opplyst i dag og vil noe helt annet. Samfunnet har endret seg fra den gang.

At svake elever vil bli "plassert" i disse klassene er det stor sannsynlighet for. Det er ofte eneste alternativ disse ungdommene har og myndighetene gir.

Antagelig vil dette langt på vei i oppfyllelse sier du. Hva baserer du dette på? Jeg spør av nysgjerrighet. Videre sier du at ungdom i dag er opplyst og vil noe helt annet. Dersom dette stemmer, forstår jeg ikke logikken i å opplyse de?

Hvorvidt ungdom i dag er opplyst vet jeg ikke. Men, hver enkelt har et selvstendig ansvar i å sette seg inn i hva et evt. yrkesvalg vil innebære av plusser og minuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hjelpis_*
Ja, da oppfordrer jeg dere til å jobbe for dette (øk. oppreising). Det du sier om å degradere hj.pl. til vaktmestere/rengjøringsassistenter til fordel for nyutdannede spl. sier meg at myndighetene verdsetter formalkompetanse fremfor realkompetanse, uten at jeg nødvendigvis har noen mening om hvorvidt dette er riktig eller galt.

Ja, myndighetene verdsetter formalkompetanse fremfor realkompetanse.

Hvem har vært viktig for å frata hjelppl formalkompetanse?

NSF og deres sammensvorne.

Et godt eksempel på hersketeknikker og maktbruk for å forhindre formalkompetanse til hjelpepl var å stoppe utdannelse som skulle gi mulighet for å assistere ved kirugiske inngrep.

Denne utdannelsen var klarert fra øverste politiske myndigheter.

NSF sykepl sørget for å sabortere gjennomføringen av utdannelsen.

NSF forhindret tilgang til operasjonstuene rundt i landet.

NSF ble dømt i Arbeidsretten for dette.

Dette viser hvor langt NSF er og har vært villig til å gå. For å nekte hjelppl formalkompetanse.

Håper at ved neste korsvei, vil ikke de politiske myndigheter la NSF styre utviklingen av norsk helsevesen. Som de til de grader har gjort hittil.

Men noen erstatning fra NSF for å ha vært med å utarmet norsk helsevesen blir det nok ikke snakk om.

Men forbundets troverdighet vil nok svekkes på sikt. Når politikerne forstår konsekvensene av politikken de har ført og fører.

Profesjonskamp fører rimeligvis de fleste yrkesgrupper.

NSF sin profesjonskamp har hatt omfattende negative konsekvenser for helsevesenet. Og den rammer langt mer enn bare en annen yrkesgruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Å starte en tråd på et online diskusjonsforum kan vel ikke sies å være en systematisk måte å gå til verks på? Hvorvidt spl. som har svart i tråden har forstått historien har jeg ikke grunnlag for å si noe om. Vil da nevne i en bisetning at det ikke er likhetstegn mellom det å forstå og det å si seg enig.

Om du forventer en beklagelse fra alle sykepleiere synes jeg ikke er uvesentlig - det sier jo noe om perspektivet og tankegangen din.

Du vet nok ingenting om min systematikk i mitt engasjement for saken. Jeg debatterer på de arenaer som ungdom vil befinne seg.

Om sykepleiere her inne har forstått noe av historien er av mindre betydning, men de er med på å utdype debatten. Det er jeg takknemlig for. Ting kommer på bordet med det.

Mitt perspektiv vet du nok ikke så mye om. Tankegangen har du forhåpentligvis fått litt innsikt i.

Når det gjelder beklagelse er det alltid en bekreftelse på at urett har foregått. Det hadde vært godt for mang en hjelpepleiersjel om det hadde vært en del av denne historien. Enda bedre hadde det vært om en offentlig beklagelse hadde kommet fra NSF som har det store ansvaret for historienn er som den er.

Myndighetene vil nok få mer enn nok å takle utfordringene som vil komme i kjølevannet av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Antagelig vil dette langt på vei i oppfyllelse sier du. Hva baserer du dette på? Jeg spør av nysgjerrighet. Videre sier du at ungdom i dag er opplyst og vil noe helt annet. Dersom dette stemmer, forstår jeg ikke logikken i å opplyse de?

Hvorvidt ungdom i dag er opplyst vet jeg ikke. Men, hver enkelt har et selvstendig ansvar i å sette seg inn i hva et evt. yrkesvalg vil innebære av plusser og minuser.

Det viser alle tall de siste årene. avhandlingen til dr Høst forteller noe om det. Tall fra SSB også. Så dette ser ut til å gå i oppfyllelse.

Helsefagarbeideren er det naturlig ikke mange tall om enda ettersom den er i den spede begynnerfase - ingen vet enda hvordan dette slår ut.

Det alle vet er at helsefagarbeideren er arvtaker etter hjelpepleieren og den historien kjenner vi jo. NSF har jo hovedansvaret for at den ble et lavstausyrke.

Ungdom i dag har en helt annen måte å hente informasjon på - det er flott! Derfor er debatter som dette viktig.

Jeg er helt enig med deg at ungdom har et selvstendig ansvar for å innhente informasjon. Men som du kanskje vet studieplasser er det hard konkurranse om. Noen ungdommer vil ikke ha en sjanse i det. Myndighetenes svar på dette er opprettelsen av meget mange helse - og sosialfagklasser. Der blir ungdom " plassert" når ønskedrømmen faller i grus pga manglende evner. motivasjon eller annet.

På toppen blir arbeidsfeltet ikke sykehus som aktørene bl.a lover, men derimot den tyngste delen av helsevesenet som er sykehjemmene.

Du nevner noe om plusser og minuser. Det er bare det at loves og lyves om mulighetene denne helsefagarbeideren vil få. Når myndigheter og andre aktører farer med uriktig informasjon blir det hele feil, og det blir ikke lett for ungdommen å orientere seg.

Derfor blir debatten viktig her og andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i alle fall sikkert, etter å ha lest alle trådene her inne håper jeg

1. at jeg slipper å jobbe med hjelpepleiere i fremtiden, det virker som en lite hyggelig yrkesgruppe, bare klag og mas

2. slipper å forholde meg til hjelpepleiere når jeg er pasient, de er jo overhodet ikke interessert i å samarbeide med andre, og det kan umulig være bra for meg som pasient!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
En ting er i alle fall sikkert, etter å ha lest alle trådene her inne håper jeg

1. at jeg slipper å jobbe med hjelpepleiere i fremtiden, det virker som en lite hyggelig yrkesgruppe, bare klag og mas

2. slipper å forholde meg til hjelpepleiere når jeg er pasient, de er jo overhodet ikke interessert i å samarbeide med andre, og det kan umulig være bra for meg som pasient!

Ja - sannheten kan være vond og vanskelig å forholde seg til. En ting skal du vite at alle mine debattinnlegg her understøttes av rapporter, avhandlinger og andre solide kilder. At du i det synes vi virker som en lite hyggelig yrkesgruppe forteller mye om fornektelsen du har som yrkesutøver.

Når det gjelder min yrkesutøvelse som hjelpepleier har jeg samme respekt for mine kollegaer som de har for meg.

Pasientene mine behandler jeg alltid med respekt og verdighet uansett stilling og posisjon, så tror ikke du skal være bekymret for det.

Når det er sagt vil du antagelig møte svært få av oss iallefall i spesialisthelsetjenesten. Kanskje du vil møte noen flere i sykehjem enn så lenge.....men blir nok færre der også etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Denne tråden er syk

Tråden syk??

Ikke bekymre deg, her er masse helsepersonell ( i tråden) det skal gå så bra så....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nattevakten_*
En ting er i alle fall sikkert, etter å ha lest alle trådene her inne håper jeg

1. at jeg slipper å jobbe med hjelpepleiere i fremtiden, det virker som en lite hyggelig yrkesgruppe, bare klag og mas

2. slipper å forholde meg til hjelpepleiere når jeg er pasient, de er jo overhodet ikke interessert i å samarbeide med andre, og det kan umulig være bra for meg som pasient!

Liten historie, fra en av oss, vi som betegnes som "lite hyggelige, bare klage og mase", yrkesgruppe, hjelpepleiere.

En bekjent, hjelpepl, har arbeidet i helsevesenet i ca 25 år.

Hun tok videreutd i psykiatri, hadde praksis ved DPS. Trivdes veldig godt der. ville gjerne prøve å få seg jobb på stedet.

Jeg advarte henne mot å satse på dette, fortalte at vi er uønsket, men grei å ha i ferie, helger mm. Hun ville ikke høre. Trodde ikke det kunne være så gale.

Det ble lyst ut stillinger på stedet, flere, kun sykeplstillinger, selvfølgelig.

Optimisten gav seg ikke, og søkte. Når avdelingssykepl fikk høre dette, sier hun rett ut til henne," forsøker du å konkurrere med oss sykepleiere?"

Hvordan kunne hun tro at hun, et voksent menneske med bred fagelig erfaring og interesse var ønsket i voksen psykiatrien?

Et lite glimt fra norsk helsevesen og deres bruk av ressurser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Hadde det enda vært mulig å føre en reell diskusjon, men dette synes vanskelig når det minste forsøk på motsigelser eller nyansering blir tvert bitt av og nedlatende stemplet som "du-har-tydeligvis-ikke-forstått-dette".

Heldigvis er ikke de involverte partene representativ for hele hjelpepleierstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten historie, fra en av oss, vi som betegnes som "lite hyggelige, bare klage og mase", yrkesgruppe, hjelpepleiere.

En bekjent, hjelpepl, har arbeidet i helsevesenet i ca 25 år.

Hun tok videreutd i psykiatri, hadde praksis ved DPS. Trivdes veldig godt der. ville gjerne prøve å få seg jobb på stedet.

Jeg advarte henne mot å satse på dette, fortalte at vi er uønsket, men grei å ha i ferie, helger mm. Hun ville ikke høre. Trodde ikke det kunne være så gale.

Det ble lyst ut stillinger på stedet, flere, kun sykeplstillinger, selvfølgelig.

Optimisten gav seg ikke, og søkte. Når avdelingssykepl fikk høre dette, sier hun rett ut til henne," forsøker du å konkurrere med oss sykepleiere?"

Hvordan kunne hun tro at hun, et voksent menneske med bred fagelig erfaring og interesse var ønsket i voksen psykiatrien?

Et lite glimt fra norsk helsevesen og deres bruk av ressurser

Når det er sykepleierstillinger som utlyses, så er jo det fordi sykepleiere er det man ønsker, bla. fordi sykepleiere kan utføre en del oppgaver hjelpepleiere ikke har lov til å utføre.

Dette blir som om en fagarbeider innen automasjonsmekanikk blir snurt fordi hin ikke blir ansatt i ingeniørstillinger. Og å si at hjelpepleiere har samme kompetanse som sykepleiere blir som å si at fagarbeidere innen mekaniske fag har samme kompetanse som ingeniører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hjelpis_*
Hadde det enda vært mulig å føre en reell diskusjon, men dette synes vanskelig når det minste forsøk på motsigelser eller nyansering blir tvert bitt av og nedlatende stemplet som "du-har-tydeligvis-ikke-forstått-dette".

Heldigvis er ikke de involverte partene representativ for hele hjelpepleierstanden.

Kjenner en ikke historien, historiene, så vil det som kommer frem i tråden kunne fremstå som unyansert og til dels sjokkerende. Det har jeg full forståelse for.

Hadde jeg fått servert dette, før jeg tok hjelpepleien, og gjort diverse erfaringer med helsevesenet, hadde jeg nok også ment at her manglet nyanser.

Hadde jeg vært sykepleiere, tror jeg nok det hadde vært betydelig verre.

Men fakta står for seg, det meste er dokumentert i denne tråden. Her kastes ikke ut udokumenterte påstander om kjernen i debatten: utrenskningen av hjelpepl ved sykehusene, svekkelsen av denne gruppen i det øvrige helsevesen, svekkelse av utdannelsen og de hårreisende store tallene på uførhet som rammer denne utsatte gruppen.

Min påstand er at de høye tallene på uførhet for denne gruppen langt på vei har sin årsak i psykososiale forhold. Dette er ikke dokumentert. Myndigheter er heller ikke interessert til å "grave" for å finne årsaker. Kan det være fordi man frykter svaret?

En må ikke glemme at hjelpepl oftest er nederst i hirarkiet i helsevesenet.

De utdannes i hovedsak av sykepl, undervisningsmatriale er skrevet, lagt opp i hovedsak av sykepl, deres ledere er i de aller fleste tifeller sykepl.

En hjelpepl kan være heldig i lange perioder av sitt arbeidsliv. Hun kan ha en sykepleieleder som verdsetter hennes kompetanse og vil utvikle den.

Hun kan ha en leder som regner hennes kompetanse og yrkesgruppe "som hår i suppa". Og som ikke har skruppler med å la dette prege hennes arbeidsliv. At dette kan være en temmelig helsefarlig øvelse for hjelpepl, sier seg selv.

Sannheten om hjelpepl sin historien tjener ikke sykepleierstandens ære.

Men ingen kan nok lenger stanse at sannheten kommer frem. En må gjerne be om nyanser og bruke diverse hersketeknikker. Som å stigmatisere debattanter som legger frem dokumentasjonen, forteller historiene.

Det hjelper nok ikke, dette lar seg nok ikke stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kjenner en ikke historien, historiene, så vil det som kommer frem i tråden kunne fremstå som unyansert og til dels sjokkerende. Det har jeg full forståelse for.

Hadde jeg fått servert dette, før jeg tok hjelpepleien, og gjort diverse erfaringer med helsevesenet, hadde jeg nok også ment at her manglet nyanser.

Hadde jeg vært sykepleiere, tror jeg nok det hadde vært betydelig verre.

Men fakta står for seg, det meste er dokumentert i denne tråden. Her kastes ikke ut udokumenterte påstander om kjernen i debatten: utrenskningen av hjelpepl ved sykehusene, svekkelsen av denne gruppen i det øvrige helsevesen, svekkelse av utdannelsen og de hårreisende store tallene på uførhet som rammer denne utsatte gruppen.

Min påstand er at de høye tallene på uførhet for denne gruppen langt på vei har sin årsak i psykososiale forhold. Dette er ikke dokumentert. Myndigheter er heller ikke interessert til å "grave" for å finne årsaker. Kan det være fordi man frykter svaret?

En må ikke glemme at hjelpepl oftest er nederst i hirarkiet i helsevesenet.

De utdannes i hovedsak av sykepl, undervisningsmatriale er skrevet, lagt opp i hovedsak av sykepl, deres ledere er i de aller fleste tifeller sykepl.

En hjelpepl kan være heldig i lange perioder av sitt arbeidsliv. Hun kan ha en sykepleieleder som verdsetter hennes kompetanse og vil utvikle den.

Hun kan ha en leder som regner hennes kompetanse og yrkesgruppe "som hår i suppa". Og som ikke har skruppler med å la dette prege hennes arbeidsliv. At dette kan være en temmelig helsefarlig øvelse for hjelpepl, sier seg selv.

Sannheten om hjelpepl sin historien tjener ikke sykepleierstandens ære.

Men ingen kan nok lenger stanse at sannheten kommer frem. En må gjerne be om nyanser og bruke diverse hersketeknikker. Som å stigmatisere debattanter som legger frem dokumentasjonen, forteller historiene.

Det hjelper nok ikke, dette lar seg nok ikke stoppe.

Da tar jeg deg på ordet hjelpis; hvor mange av trådens lesere tror du "kjenner historien, historiene" som du sier? Mener bestemt å huske at du i et tidligere innlegg påpekte at mange her umulig kunne ha satt seg inn i dokumentene og kjenne til historien. Når folk så ikke kjenner denne historien så hevder du å forstå at folk synes det virker unyansert.

Er det da rart dere får motbør og folk reagerer på måten dere legger frem deres sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...