Gå til innhold

Hva er forskjellen på sykepleir og hjelpepleier


Gjest Nope

Anbefalte innlegg

Gjest elin mutlu
Hjelpis; du et uten tvil den som har skrevet mest negativt om spl her. Jeg kan ikke fatte og begripe at det skal være så vanskelig for deg å innse et faktum, nemlig at hj.pl og spl har FORSKJELLIG utdannelse. At spl er mer spesialisert utdannelse sier jo seg selv ettersom den er på høgskolenivå. Det er også svært få i denne tråden som har sagt at de ikke vil jobbe med hj.pl, men de ber om respekt for at ulik utdannelse kvalifiserer til ulike oppgaver.

Og jeg tilhører selv en arbeidsplass som ikke har profesjonskamp og krangling om hvem som skal gjøre hvilke prosedyrer, det er fastlagt hva som er spl oppgaver og hva som er hj.pl oppgaver.

Hvis du bare skal fortsette å spre eder og galle mot spl, så kan du ikke forvente å bli oppfattet som en representant av hj.pleier standen som øker samarbeidsviljen mellom de ulike pleie gruppene der det er samarbeidsproblemer. Du slår meg som en av disse inngrodde, gamle hjelpepleierne som er snurt sure fordi de ikke takler at yngre sykepleiere har lenge utdannelse enn dem selv, og får lov å gjøre flere oppgaver og ha mer ansvar. Den gruppen som sitter på kjøkkenet og sladrer og baksnakker så mye de klarer, og som lager et surt og lite godt arbeidsmiljø. Slik var det da jeg jobbet på sykehjem, og det er grunnen til at jeg sluttet. Dessverre klarer ikke denne gruppen å innse at det er de som er problemet, det MÅ være alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ærlig talt du som skriver dette kan umulig være en god sykepleier.Jeg kan fortelle deg noe som du tydeligvis ikke vet

Jeg er utdannet hjelpepleier,videreutdanning i psykiatri,medisinsk sekretærutd. Jeg har mange flere års udannelse enn en nykomling av en sykepleier. Jeg har en fartstid på 30 år og mye skult kunnskap. Jeg har mange kurser innen både sårbehandling,diabetes,geriatri rus m.m.Vet du hva....jeg hever meg langt over en nyutdannet sykepleier. Jeg er trygg i jobben min og er der for de som har behov for min hjelp.Ja...slitsomt og med yrkesrelaterte lidelser det er det noen hjelpepleiere som får...hvorfor tror du? Fordi de har gjordt jobbene for sykepleiere. Jeg gjør ikke det,jeg hopper ikke når en sykepleier sier hopp....og forresten en syke pleier skal jo pleie ikke sant. Få sykepleiere har vel belastningslidelser kontra hjelpepleiere.

Du kan få jobbe sammen med meg hvis du tør.....kanskje har du noe å lære. Dessuten i jobbsammenheng skal det være samhandling til beste for pasienten.Med slike dumme kommentarer du her gir bør du tenke deg om flere ganger om dette er riktig yrke for deg.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt du som skriver dette kan umulig være en god sykepleier.Jeg kan fortelle deg noe som du tydeligvis ikke vet

Jeg er utdannet hjelpepleier,videreutdanning i psykiatri,medisinsk sekretærutd. Jeg har mange flere års udannelse enn en nykomling av en sykepleier. Jeg har en fartstid på 30 år og mye skult kunnskap. Jeg har mange kurser innen både sårbehandling,diabetes,geriatri rus m.m.Vet du hva....jeg hever meg langt over en nyutdannet sykepleier. Jeg er trygg i jobben min og er der for de som har behov for min hjelp.Ja...slitsomt og med yrkesrelaterte lidelser det er det noen hjelpepleiere som får...hvorfor tror du? Fordi de har gjordt jobbene for sykepleiere. Jeg gjør ikke det,jeg hopper ikke når en sykepleier sier hopp....og forresten en syke pleier skal jo pleie ikke sant. Få sykepleiere har vel belastningslidelser kontra hjelpepleiere.

Du kan få jobbe sammen med meg hvis du tør.....kanskje har du noe å lære. Dessuten i jobbsammenheng skal det være samhandling til beste for pasienten.Med slike dumme kommentarer du her gir bør du tenke deg om flere ganger om dette er riktig yrke for deg.

Lykke til

Vel talt hjelpepleier! Det er på høy tid at enkelte jekker seg ned noen hakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært svært interessant å få vite hvilke prosedyrer en hjelpepleier ikke kan utføre. Jeg holder medikamenthåndtering utenom - det vet alle er lovregulert. Alt det andre vil jeg gjerne ha paragrafer og lovtekster på? Eller kildehenvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hjelpepleier

Dessverre, vel mye historieløshet ute og går både her og det..hjelpepleiergruppen har gjennom tiår vært presset i arbeidsfeltet..og nektet utviklingsmuligheter, som feks sykepleiere har fått i rikeleig monn.

Det er store forskjeller, på hvordan disse gruppene er blitt og blir behandlet - til slutt ble da også hjelpepleiertdannelsen "faset" ut med et pennestøk!

Ansvarlig for den heldige utviklingen er Sykepleierforbundet, utdanningsmyndigheter, helsemyndigheter, politikere og ikke minst Fagforbundet- som skal ivareta hjelpepleiernes utviklingsmligheter!

Helsevesenets historie, hjelpepleiernes utvikling.. er god å ha med for alle, og er ikke tenkt som angrep på.. uvitende sykepleiere..

Kansje lære noe av historien? Være litt mer ydmyk, bli klokere?

En liten påminnelse, til Sykepleierforbundet og Normann som i interjuv nylig sier at hun “ikke vil lage profesjonskamp”…som blir sliten av det hele….i 1995 tok selveste SV opp NSF sin utarming ..av hjelpepleiergruppen,i Stortinget..men det er lenge siden det…lenge siden denne gruppen var tema…nå er den et “ikke tema”… Gratulerer Normann og NSF!

Spørretimespørsmål fra Magnar Sortåsløkken (SV) til helseministeren

Spørretimespørsmål

Datert: 23.01.1995

Besvart: 01.02.1995 av helseminister Werner Christie

“Sykepleieledelsen ved sykehus i Hedmark vil ikke gi hjelpepleiere nødvendig videreutdanning. Dette er et generelt problem. Videreutdannings- forsøk har blitt vanskeliggjort av sykepleierne. Problemet har blitt så stort at hjelpepleiere i Hedmark har anmeldt sykepleiere til Arbeidstilsynet for mobbing og trakassering. Hva vil statsråden gjøre for å få slutt på denne profesjonskampen?”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, vel mye historieløshet ute og går både her og det..hjelpepleiergruppen har gjennom tiår vært presset i arbeidsfeltet..og nektet utviklingsmuligheter, som feks sykepleiere har fått i rikeleig monn.

Det er store forskjeller, på hvordan disse gruppene er blitt og blir behandlet - til slutt ble da også hjelpepleiertdannelsen "faset" ut med et pennestøk!

Ansvarlig for den heldige utviklingen er Sykepleierforbundet, utdanningsmyndigheter, helsemyndigheter, politikere og ikke minst Fagforbundet- som skal ivareta hjelpepleiernes utviklingsmligheter!

Helsevesenets historie, hjelpepleiernes utvikling.. er god å ha med for alle, og er ikke tenkt som angrep på.. uvitende sykepleiere..

Kansje lære noe av historien? Være litt mer ydmyk, bli klokere?

En liten påminnelse, til Sykepleierforbundet og Normann som i interjuv nylig sier at hun “ikke vil lage profesjonskamp”…som blir sliten av det hele….i 1995 tok selveste SV opp NSF sin utarming ..av hjelpepleiergruppen,i Stortinget..men det er lenge siden det…lenge siden denne gruppen var tema…nå er den et “ikke tema”… Gratulerer Normann og NSF!

Spørretimespørsmål fra Magnar Sortåsløkken (SV) til helseministeren

Spørretimespørsmål

Datert: 23.01.1995

Besvart: 01.02.1995 av helseminister Werner Christie

“Sykepleieledelsen ved sykehus i Hedmark vil ikke gi hjelpepleiere nødvendig videreutdanning. Dette er et generelt problem. Videreutdannings- forsøk har blitt vanskeliggjort av sykepleierne. Problemet har blitt så stort at hjelpepleiere i Hedmark har anmeldt sykepleiere til Arbeidstilsynet for mobbing og trakassering. Hva vil statsråden gjøre for å få slutt på denne profesjonskampen?”

Ingen tvil om hvem som mobber og hvem som er blitt mobbet!

Takk og lov, for at jeg ikke jobber i helsevesenet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Sykepleiere og hjelpepleiere er to forskjellige stillinger med forskjellig innhold i utdannelsen, men som begge jobber i helsevesenet. Er det noe mer å krangle om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha respekt for hverandres utdanning ?

Sykepleier og hjelpepleier er to helt forskjellige utdanninger, og man har så absolutt stort behov for begge deler.

Det bør ikke være noe å hverken diskutere, eller krangle om.

Begge yrkesgruppene har slett ikke vondt av å være litt mer ydmyke overfor hverandre, det er en god del ovenfra-og-ned-holdninger fra begge parter.

Så viktig som dette med ydmykhet, omsorg og empati er i begge yrkene, så skal voksne mennesker likevel ikke klare å respektere hverandre på tvers av yrkesgrupper.

Det er skammelig.

Ja, vi trenger sykepleiere, helt klart !

Og ja, vi trenger hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og helsefagarbeidere, det er også helt klart !

Det ene utelukker på ingen måte det andre, og hva med litt sammarbeid istedenfor å hakke på hverandre og måle styrke ?

Dette blir barnehagementalitet.

Kom dere ned av deres høye hest og slå opp ordene aksept og respekt i ordboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hjelpepleier
Hva med å ha respekt for hverandres utdanning ?

Sykepleier og hjelpepleier er to helt forskjellige utdanninger, og man har så absolutt stort behov for begge deler.

Det bør ikke være noe å hverken diskutere, eller krangle om.

Begge yrkesgruppene har slett ikke vondt av å være litt mer ydmyke overfor hverandre, det er en god del ovenfra-og-ned-holdninger fra begge parter.

Så viktig som dette med ydmykhet, omsorg og empati er i begge yrkene, så skal voksne mennesker likevel ikke klare å respektere hverandre på tvers av yrkesgrupper.

Det er skammelig.

Ja, vi trenger sykepleiere, helt klart !

Og ja, vi trenger hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og helsefagarbeidere, det er også helt klart !

Det ene utelukker på ingen måte det andre, og hva med litt sammarbeid istedenfor å hakke på hverandre og måle styrke ?

Dette blir barnehagementalitet.

Kom dere ned av deres høye hest og slå opp ordene aksept og respekt i ordboka.

Lile My sier:

"Det bør ikke være noe å hverken diskutere, eller krangle om.

Begge yrkesgruppene har slett ikke vondt av å være litt mer ydmyke overfor hverandre, det er en god del ovenfra-og-ned-holdninger fra begge parter."

Hjelpepleiere har måttet være ydmyk, hele veien, de er blitt frosset/ skviset ut av sykehusene, stillingene deres er omgjort til sykepleiestillinger - den samme utviklingen er godt igang i kommunene, dette er en gruppe som har vært utsatt for en hensynsløs profesjonskamp - fra NSF -Sykepleieforbundet..en skam for oss alle - problemet er at vi trenger pr i dag.. hjelpepleiere/helsefagarbeidere i langt større grad enn sykepleiere - men vi klarer ikke rekruttere fordi utdannelsen/yrke er ødlagt og blitt lavstatus..i hovudsak på grunn av profesjonskampen.

Det er klart at dette får konsekvenser langt utover , de enkelt skjebner i dette, det får konsekvenser for hele helsevesenet!

Klart hjelpepleiergruppen/helsefagarbeidere er den tapende part i dette..sykepleiergruppen er den som har vunnet ...i denne omgang..og har fått sitt monopol på det meste i helsevesenet..på bekostning av andre.

Konsekvensen for sykepleierne er at de blir fremtidens -hjelpepleier..de må nok ta det meste selv..dyktig støttepersonell..rømmer sektoren/ velger bort..

Derfor er det nok litt vansklig, for hjelpepleiere å være videre ydmyk og kjenne respekt for NSF og deres medløpere..når en kjenner historien..synes det er på tide NSF legger om politikken..retter opp stor skade som er gjort..åpner for viderutvikling for hjelpepleier/helsefagarbeider..der har NSF vært bremseklossen..alt kan dokumenteres.

Lille My du må nok leve med at problemstillinger som rammer/har rammet denne stor yrkesgruppen ...kommer på overflaten..det er på tide..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vernepleier

"Hjelpepleier" har rasert mang en fornuftig og saklig debatt på KG. Evner kun å se ting fra SITT synspunkt, og har ingen forståelse for hvordan andre opplvever det. Hun er også utrolig glad i å skylde kamp fra 80-årende over på sykepleiere som ikke engang var ferdig med barneskolen den gang det skjedde. Det kan ikke være lett for de som skal jobbe med deg "hjelpepleier" å danne et godt arbeidsmiljø når du er så innbitt negativ til andre yrkesgrupper. Alt til sin til, du kan klage så mye du vil på KG, men verden går videre uansett. Det er ikke rart om nyutdannede skyr hjelpepleiere med den oppførselen "Hjelpepleier" har vist i flere tråder her inne. Heldigvis representerer hun ikke majoriteten, og jeg er glad hun ikke er i min stab. Vi trenger alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hjelpepleier" har rasert mang en fornuftig og saklig debatt på KG. Evner kun å se ting fra SITT synspunkt, og har ingen forståelse for hvordan andre opplvever det. Hun er også utrolig glad i å skylde kamp fra 80-årende over på sykepleiere som ikke engang var ferdig med barneskolen den gang det skjedde. Det kan ikke være lett for de som skal jobbe med deg "hjelpepleier" å danne et godt arbeidsmiljø når du er så innbitt negativ til andre yrkesgrupper. Alt til sin til, du kan klage så mye du vil på KG, men verden går videre uansett. Det er ikke rart om nyutdannede skyr hjelpepleiere med den oppførselen "Hjelpepleier" har vist i flere tråder her inne. Heldigvis representerer hun ikke majoriteten, og jeg er glad hun ikke er i min stab. Vi trenger alle!

Artikkelen under, skrevet av forsker Håkon Høst (har stått på trykk i Fagbladet) og kom i farvannet av Sykepleierforbundets jevnlige mediaoppslag, som alltid kommer før valg.Mediaoppslagene går stort sett ut på å fortelle om hvor vanskelig det er for sykepleierne, i eldreomsorgen og ellers. At de er "alene" med 153 pasienter..i den leia..andre pleiere.. er "usynlige"... uvesentlige...teller ikke..eller er uforsvarlig pleiehjelp..

Forskeren har også skrevet en doktorgradsavhandling om hjelpepleiergruppens historie, yrket som nå er "faset " ut.

Nedenfor artikkel av Håkon Høst.

"Sykepleier alene med 153 pasienter»VINKELEN ER IKKE NY; med jevne mellomrom får vi høre om hvor mange pasienter sykepleierne alene har ansvaret for innenfor eldreomsorgen. Det er selvsagt helt legitimt at Sykepleierforbundet arbeider for å øke antall sykepleiere. Måten de gjør det på oppleves imidlertid ofte som en usynliggjøring og nedvurdering av dem som faktisk drar det tyngste lasset for at pasientene ved norske sykehjem skal få sin daglige pleie og omsorg, nemlig hjelpepleiere, omsorgarbeidere og pleieassistenter eller såkalt ufaglærte. I det nevnte avisoppslaget er det heller ikke bare den vanlige usynliggjøringen av disse yrkesgruppene som kommer til uttrykk. I tillegg brukes betegnelser som omsorgssvikt om ufaglærtes arbeid.

MAN BEHØVER IKKE arbeide eller være pasient ved et sykehjem for å se at bildet av hvilke som er de viktige yrkesgruppene er grovt fortegnet i disse oppslagene. Det holder med et besøk. Statistikken for den kommunale pleie- og omsorgstjenesten bekrefter dette.

I 2007 var det i underkant av 167.000 ansatte i pleie- og omsorgstjenesten (SSB). Av disse utgjorde sykepleierne 25.000, eller 15 prosent. 40 prosent, eller 62.000, var hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og annet pleiepersonell med utdanning på videregående skoles nivå, og 11.000 var vernepleiere og annet pleiepersonell med høyskoleutdanning. Det var i tillegg 68.000 ansatte som ikke hadde en godkjent helse- og sosialfaglig utdanning. Dette er en sammensatt gruppe: En stor andel er elever og studenter i helse- og sosialfag, og av de øvrige har mange både mye utdanning og ikke minst lang praksis fra eldreomsorgen. Som jeg skal komme tilbake til, er disse også et svært viktig rekrutteringsgrunnlag for utdanningene.

I DEN GRAD sykepleiere arbeider i sykehjem, er det for en stor del i lederstillinger, både på virksomhets- og avdelingsnivå. Slik sett utgjør de en langt lavere andel enn de nevnte 15 prosent i aktivt pleiearbeid. Sykepleierforbundet mener andelen sykepleiere må økes, fordi de som i dag får plass i sykehjem ofte er svært syke og har et sammensatt sykdomsbilde, noe som krever et faglig kompetent personell. Det er vel og bra. Problemet er at få sykepleiere ønsker seg til sykehjem, og hvis de likevel skal arbeide her, er det altså helst i lederstillinger.

Fram til 2050 skal antall årsverk i pleie og omsorg etter prognosene dobles. St.meld. nr. 25 (2005-2006) om framtidas omsorgsutfordringer setter som mål at pleiere med høyskoleutdanning etter hvert skal utgjøre flertallet av de ansatte, noe som vil kreve en femdobling av antallet sykepleiere til pleie og omsorg, i hovedsak eldreomsorgen. Dette framstår i dag som totalt urealistisk.

MIN EGEN FORSKNING viser at sykehjemmene allerede gjør mye for å tiltrekke seg sykepleiere, men resultatene er diskutable. Man tilbyr ekstra lønn, egne fagstillinger som er trukket ut av de daglige rutinene med pleie og stell, og man tilbyr stor frihet i valg av stillingsprosent og arbeidstid. Resultatet av disse gulrøttene er at man nok får noe flere sykepleiere i sykehjem, men ikke så mange i det direkte pleiearbeidet, og svært få som vil arbeide i helgene. Derfor er det ikke merkelig at et sykehjem ofte bare har én sykepleier på vakt i helgen. De som må dekke disse ubekvemme vaktene er hjelpepleiere, pleieassistenter og ekstrahjelper.

Det er jo ikke et ukjent fenomen ellers i arbeidslivet at det tunge arbeidet og belastningene systematisk skyves nedover i arbeidsorganisasjonen. Det spesielle for sykehjemmene er at her tilkjennes ikke dem som gjør jobben noen ære for at de holder det hele i gang mens de andre har fri. I stedet blir innsatsen deres enten usynliggjort, eller enda verre: kalt uforsvarlig. Dette gjør det ikke akkurat lettere å rekruttere til eldreomsorgen.

HVA KAN MAN GJØRE for å bedre rekrutteringen og heve kompetansen i pleie- og omsorgstjenestene? Rekruttering av ungdom til denne sektoren via videregående eller høyere utdanning er i dag forsvinnende liten – og ikke i nærheten hva den kommende eldrebølgen vil kreve.

Da må man ta utgangspunkt i det som tross alt har vist seg å virke. Rekrutteringstallene og evalueringen av Kompetanseløftet 2015 bekrefter nemlig at rekrutteringen av voksne ufaglærte er helt sentral for å holde eldreomsorgen i gang. Det betyr ikke at det blir stadig flere ufaglærte i sektoren. Ufaglærte med lang erfaring er i stedet den viktigste basisen for utdanning av hjelpepleiere, og etter hvert helsefagarbeidere. Ikke nok med det. Stadig oftere utdanner også disse seg videre, til sykepleiere eller vernepleiere.

Behovet for kompetanseheving i pleie- og omsorgssektoren er ikke noe nytt, eller noe som vil være forbigående. I stedet er det noe som må ivaretas kontinuerlig. Framfor et ensidig fokus på å tilføre personell med høyere utdanning utenfra, som i tillegg ofte er lite motivert for eldreomsorg, burde man satse på en systematisk videreutdanning for alle grupper som arbeider eller ønsker å arbeide i sektoren. Avkortet sykepleier- eller vernepleierutdanning for hjelpepleiere og andre med lang praksis fra pleien kan være en bra begynnelse. I tillegg bør hele arbeidsorganiseringen i sektoren settes under lupen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hjelpepleier" har rasert mang en fornuftig og saklig debatt på KG. Evner kun å se ting fra SITT synspunkt, og har ingen forståelse for hvordan andre opplvever det. Hun er også utrolig glad i å skylde kamp fra 80-årende over på sykepleiere som ikke engang var ferdig med barneskolen den gang det skjedde. Det kan ikke være lett for de som skal jobbe med deg "hjelpepleier" å danne et godt arbeidsmiljø når du er så innbitt negativ til andre yrkesgrupper. Alt til sin til, du kan klage så mye du vil på KG, men verden går videre uansett. Det er ikke rart om nyutdannede skyr hjelpepleiere med den oppførselen "Hjelpepleier" har vist i flere tråder her inne. Heldigvis representerer hun ikke majoriteten, og jeg er glad hun ikke er i min stab. Vi trenger alle!

Kjære vernepleier - jasså du mener debatten blir rasert? Sannheten kan kanskje være vanskelig å ta inn over seg? Nå ja, problemet er ikke så stort lenger. Få utdanner seg til helsefagarbeidere i disse tider, og færre vil det bli. Høgskoleprofesjonene må nok være sitt eget støttepersonell i fremtiden. Ta vask og forefallende oppgaver selv. Dyr løsning for nasjonen? Ja uten tvil...

NSF og deres medløpere har presset en hel yrkesgruppe, klager på en kompetanse de har monopol på å gi. Historien er ganske utrolig. Mellomledere som er sykepleiere presser hjelpepleiere ut av norske sykehus - disse mellomledere blir hørt av en sykehusledelse. Hjelpepleiere er ikke engang representert i omstillingsprosesser. Dette vil få konsekvenser for samfunnet få har regnet med, dette vil skade en eldreomsorg og tunge sykehusavdelinger i fremtiden. Vi må bruke høgskolepersonell til oppgaver andre kunne gjort mye billigere. Det må alle borgere i dette landet betale over skatteseddelen. På toppen skal vi betale for en likelønn. Jeg tror sykepleiere skyter seg selv i foten på dette punktet. De har mye makt enda, men makt har andre også når det kommer til hvordan fellesmidlene skal fordeles og brukes til fellesskapets beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpepleier: Vi trenger faktisk også sykepleiere, det er mangel på sykepleiere flere steder, og hjelpepleiere kan ikke gjøre alle sykepleiers oppgaver, slik er det bare. Du kan like det eller ikke, men det er bare slik det er, og det vet du godt. Om du tenker deg litt om.

Det er stort behov for både sykepleier og hjelpepleiere, du kan nekte alt du orker, men du evner tydeligvis kun å se saken fra ditt eget ståsted, og det blir navlebeskuende i lengden.

I helsevesenet er det stort behov for faglærte personer, og da er man verdifull uansett, det trengs folk med kompetanse.

Det hjelper ikke å fremstå som påståelig og bitter hjelpepleier, slik du har gjort flere ganger i denne tråden, prøv å se saken fra flere sider, så kanskje du forstår litt mer av at det er flere yrkesgrupper her som er verdifulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpepleier: Vi trenger faktisk også sykepleiere, det er mangel på sykepleiere flere steder, og hjelpepleiere kan ikke gjøre alle sykepleiers oppgaver, slik er det bare. Du kan like det eller ikke, men det er bare slik det er, og det vet du godt. Om du tenker deg litt om.

Det er stort behov for både sykepleier og hjelpepleiere, du kan nekte alt du orker, men du evner tydeligvis kun å se saken fra ditt eget ståsted, og det blir navlebeskuende i lengden.

I helsevesenet er det stort behov for faglærte personer, og da er man verdifull uansett, det trengs folk med kompetanse.

Det hjelper ikke å fremstå som påståelig og bitter hjelpepleier, slik du har gjort flere ganger i denne tråden, prøv å se saken fra flere sider, så kanskje du forstår litt mer av at det er flere yrkesgrupper her som er verdifulle.

Komme med karakteristikker som "bitter" osv er en kjent hersketeknikk. Da er det mangel på argumenter, og personangrep blir det eneste saliggjørende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpepleier: Vi trenger faktisk også sykepleiere, det er mangel på sykepleiere flere steder, og hjelpepleiere kan ikke gjøre alle sykepleiers oppgaver, slik er det bare. Du kan like det eller ikke, men det er bare slik det er, og det vet du godt. Om du tenker deg litt om.

Det er stort behov for både sykepleier og hjelpepleiere, du kan nekte alt du orker, men du evner tydeligvis kun å se saken fra ditt eget ståsted, og det blir navlebeskuende i lengden.

I helsevesenet er det stort behov for faglærte personer, og da er man verdifull uansett, det trengs folk med kompetanse.

Det hjelper ikke å fremstå som påståelig og bitter hjelpepleier, slik du har gjort flere ganger i denne tråden, prøv å se saken fra flere sider, så kanskje du forstår litt mer av at det er flere yrkesgrupper her som er verdifulle.

Jeg har fortsatt ikke fått svar på hvilke oppgaver hjelpepleiere ikke kan gjøre - unntatt medikamenthåndtering? Gi meg lovtekst og henvisning helt konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt ikke fått svar på hvilke oppgaver hjelpepleiere ikke kan gjøre - unntatt medikamenthåndtering? Gi meg lovtekst og henvisning helt konkret.

Ring en arbeidsgiver og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Spl_*
Jeg har fortsatt ikke fått svar på hvilke oppgaver hjelpepleiere ikke kan gjøre - unntatt medikamenthåndtering? Gi meg lovtekst og henvisning helt konkret.

Jeg vil tro at det kommer innunder krav til forsvarlighet i Lov om helsepersonell §4. http://www.lovdata.no/all/hl-19990702-064.html#4 Her må man delegere videre om man ikke innehar den rette kompetanse. Det må altså brukes skjønn, og for å bruke skjønn må man ha en del kunnskap om hva som faktisk kan skje om man ikke tar den riktige beslutningen. Man setter for eksempel ikke en hjelpepleier til å alene overvåke en postoperativ pasient. Og ved endringer i pasientens tilstand, må sykepleier igjen innhente kompetanse over sin.

Når det gjelder diverse praktiske prosedyrer kan det sikkert være forsvarlig å overlate disse til en hjelpepleier som har fått opplæring i prosedyrene selv om det ikke inngår i utdannelsen.

Ei jeg gikk med på sykepleien syntes den største forskjellen fra å gå fra hjelpepleier til å bli sykepleier, var at man som hjelpepleier har større fokus på hva man gjør, enn hvorfor man gjør det. Dessuten ble alt hun kunne fra før satt inn i en større sammenheng, og hun fikk kunnskaper som gjorde at hun kunne begrunne alt hun gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det kommer innunder krav til forsvarlighet i Lov om helsepersonell §4. http://www.lovdata.no/all/hl-19990702-064.html#4 Her må man delegere videre om man ikke innehar den rette kompetanse. Det må altså brukes skjønn, og for å bruke skjønn må man ha en del kunnskap om hva som faktisk kan skje om man ikke tar den riktige beslutningen. Man setter for eksempel ikke en hjelpepleier til å alene overvåke en postoperativ pasient. Og ved endringer i pasientens tilstand, må sykepleier igjen innhente kompetanse over sin.

Når det gjelder diverse praktiske prosedyrer kan det sikkert være forsvarlig å overlate disse til en hjelpepleier som har fått opplæring i prosedyrene selv om det ikke inngår i utdannelsen.

Ei jeg gikk med på sykepleien syntes den største forskjellen fra å gå fra hjelpepleier til å bli sykepleier, var at man som hjelpepleier har større fokus på hva man gjør, enn hvorfor man gjør det. Dessuten ble alt hun kunne fra før satt inn i en større sammenheng, og hun fikk kunnskaper som gjorde at hun kunne begrunne alt hun gjorde.

Dette er svada og bare tull....De voksne ansvarsfulle hjelpepleiere jeg arbeider sammen er opptatt av kvalitet like god som noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Spl_*
Dette er svada og bare tull....De voksne ansvarsfulle hjelpepleiere jeg arbeider sammen er opptatt av kvalitet like god som noen...

Hva var svada og tull? Kan du være litt mer spesifikk? Hva mener du med kvalitet? På pleien? Ivaretagelse av grunnleggende behov? Å følge kvalitetsforskriften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var svada og tull? Kan du være litt mer spesifikk? Hva mener du med kvalitet? På pleien? Ivaretagelse av grunnleggende behov? Å følge kvalitetsforskriften?

Helsepersonelloven går ikke inn på oppgaver. Du skal utøve ditt yrke forvarlig og etter loven. Det gjør hjelpepleiere i dag. De gjør det de har kompetanse i - det har de alltid gjort. Kompetanse tillegner en seg ikke bare på skolebenken. Tror man at man er ferdig utlært der om man er sykepleier eller hjelpepleier - er man helt ferdig.

Er det noe hjelpepleiere kan så er det grunnleggende pleie, observasjon av svært syke pasienter. Det har de alltid gjort, og de har vært de som har vært nærmest pasienten til alle tider. Særlig når alt håp har vært ute - da forsvinner de fleste med kompetansen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...